Tips voor inrichting schuur

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoe groot is die ruimte ongeveer?
Met die panoramaview is het lastig inschatten.

Ik vraag me ook af of ik nog wat sleutel-/vrije ruimte kan winnen door de fietsen verticaal aan de muur te hangen.
Heb er nu twee parallel aan de muur hangen en daaronder heb je dus ook wel wat ruimte, maar er staan er nog steeds vijf op de grond... (naast alle andere zaken die je nu eenmaal in de schuur kwijt moet als je er maar één hebt :) ).
Ik heb mijn eigen stadsfiets al naar buiten verbannen (de oudste fiets van het hele spul).

Dit lijkt me wel een dedicated fietsenhok, ik zie geen kinderfietsen, tuingereedschap etc.?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

daniel1975 schreef: vr 30 oktober 2020, 11:55
Ik ga binnenkort eens inmeten of ik op zo'n manier niet efficient fietsen kan ophangen.
Afbeelding
Zo heb ik er ook een hangen :-q werkt perfect
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

kermit schreef: vr 6 november 2020, 18:34 Hoe groot is die ruimte ongeveer?
Was er zelf ook wel benieuwd naar, dus ik heb het even gemeten. De ruimte is 3.65x5.25m. Dus zo'n 19 vierkante meter.
kermit schreef: vr 6 november 2020, 18:34 Ik vraag me ook af of ik nog wat sleutel-/vrije ruimte kan winnen door de fietsen verticaal aan de muur te hangen.
Ik heb de fietsen denk ik nu een jaartje op deze manier hangen. Eerder stonden de 2 Mobylette's daar nog. Mij bevalt het ophangen van de fietsen heel goed. Door in hoogte te variëren kunnen wij op een relatief kleine oppervlakte onze 2 MTB's en 2 racers kwijt. En ze zijn allemaal te pakken zonder andere weg te hoeven halen. Het is bij mij niet nodig, maar bij minder ruimte zou je dit systeem ook nog kunnen voorzien dan draaiende ankers, zodat je je fiets schuin weg kunt pakken en niet zoveel ruimte achter de fiets nodig hebt.
kermit schreef: vr 6 november 2020, 18:34Dit lijkt me wel een dedicated fietsenhok, ik zie geen kinderfietsen, tuingereedschap etc.?
Ja we wonen in een appartement, dus op wat potgrond en potten na hebben we weinig tuinspul. Onze stadsfietsen staan in de algemene ruimte droog. Geen kids, ook al staan er geregeld de fietsen van mijn neefjes en nichtjes ter reparatie :winkie:
Overigens wordt de gemetselde ruimte links in de schuur ook gebruikt als opslag. Daar liggen dan weer kampeerspullen en dergelijke in.
Het grootste gemis is wel een vaste wateraansluiting en afvoer, maar ik moet zeggen dat de accu "hoge" drukspuit van Karcher best prima werkt voor het afspuiten van een fiets.

Wij zullen op den duur ook wel een keer verhuizen en ik besef ook dat de mogelijkheid bestaat dat de schuur dan kleiner zou kunnen worden.
Ik denk persoonlijk dat ik daar best mee zou kunnen leven. De stelling links zou ik wel kunnen missen als ik de ruimte onder de werkbank zou gaan vullen. Ook in de bakken in de werkbank zit de nodige troep die waarschijnlijk nooit meer nodig zal zijn.

Komt bij dat als je eerlijk rond kijkt dat er best veel elektrisch gereedschap is dat je echt amper gebruikt in een jaar. Dat hoeft dan eigenlijk niet per se in de schuur te liggen.

Wat ik hoe dan ook wel zou willen mocht ik ooit een andere schuur in moeten richten is het gereedschapsbord. Ideaal om je inbussleutels(Torx is niet per se noodzakelijk), steeksleutels en ander gereedschap direct voor het grijpen te hebben. En de radio kan worden vervangen voor iets kleiners met waarschijnlijk nog mooier geluid ook :winkie:
Ik zou er in ieder geval persoonlijk wel een uitdaging in zien om een schuur zo fijn mogelijk op te bouwen.

De manier van ophangen zoals in de post boven mij lijkt mij met name praktisch als je de fietsen in een gangpad of iets dergelijks hebt hangen wat je vrij wilt houden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Gisteren even een mtb rechtop tegen de muur gehouden, die komt toch nog een heel end de ruimte in. En je kunt ook niets meer onder (of boven) de fietsen kwijt. Al met al denk ik dat ik er niet echt iets mee win.

Mijn schuur (het is een garage maar ik blijf het schuur noemen... :D ) is ruim 6m bij 3/3.30m. Er staat een werkbank van 2m, twee houten stellingen, twee kunststof kasten en onder de beide fietsen die nu wel hangen kan ik nog de fietsendrager en een redelijk grote doos kwijt.

Verder vijf fietsen, een duwmaaier, een grote doos voor oud papier en een motor.
Vooral die staat me flink in de weg...

De garagedeur is een kanteldeur en dat kost ook ruimte, vlakbij de deur kun je niet echt iets kwijt.
Maar ik klaag niet, vorig jaar om deze tijd moest ik het nog doen met een vochtige, tochtige en overvolle schuur van ongeveer 4x2,5m :D
Toen kon ik alleen buiten sleutelen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Knakworstkweker

Kanteldeur eruit :-q
Sheiky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 443
Lid geworden op: di 8 december 2009, 00:44
Mijn mountainbike: Een groene

Keuzes keuzes keuzes :winkie:
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

kermit schreef: zo 8 november 2020, 14:15 Gisteren even een mtb rechtop tegen de muur gehouden, die komt toch nog een heel end de ruimte in.
Het is ook afhankelijk van de indeling van de ruimte.
Ik heb aan één kant de werkbank, kasten en groter spul als bladblazer, workmate, hogedrukreiniger enz.
En aan de andere kant 3 rekken en de fietsen.
Er staan vier fietsen horizontaal in een fietsenrek (2 stadsfietsen en 2 retro gebakkies) en drie hangen verticaal (2 mtb en een gravel)
Dat past allemaal op een stuk van 3 meter breed.
Het liefst heb ik alles behalve de stadsfietsen net als jou onder elkaar hangen, maar dan heb ik 6 meter breed nodig.
Daar win je wel een stuk mee in de diepte, maar die mis ik eigenlijk nu niet, en je mist dan 3 meter opberg ruimte.
Staat wel veel mooier natuurlijk.
Ik denk dat het een combi wordt, wil de retro fietsen onder elkaar hangen en de mtb / gravel en stadsfietsen zo houden
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Mooie inspiratie hier! Ik kom mij ook maar eens melden. De garage van 3.50 bij 10 meter was na een lange verbouwing een enorme puinzooi geworden. Nu langzaamaan begonnen met opruimen, sorteren, ordenen, systeem aanbrengen et cetera. Het begint langzaamaan weer ergens op te lijken!

Nu ben ik vast aan het kijken naar hoe ik mijn fietsen (MTB, race en semi-gravel) wil stallen. Mijn eerste voorkeur gaat uit naar verticaal naast elkaar ophangen. Heeft iemand ervaring met deze simpele ophanghaken? Andere aanraders? Ben benieuwd!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Biker_Jesse schreef: zo 8 november 2020, 21:37 Mooie inspiratie hier! Ik kom mij ook maar eens melden. De garage van 3.50 bij 10 meter was na een lange verbouwing een enorme puinzooi geworden. Nu langzaamaan begonnen met opruimen, sorteren, ordenen, systeem aanbrengen et cetera. Het begint langzaamaan weer ergens op te lijken!

Nu ben ik vast aan het kijken naar hoe ik mijn fietsen (MTB, race en semi-gravel) wil stallen. Mijn eerste voorkeur gaat uit naar verticaal naast elkaar ophangen. Heeft iemand ervaring met deze simpele ophanghaken? Andere aanraders? Ben benieuwd!

Ik vind dit soort haken niet fijn werken voor wielen met dikke (2,4 / 2,5") banden, gaat er moeilijk in en uit..

Overigens sleep ik als het even kan de standaard en gereedschap de tuin in om daar aan de fiets te sleutelen, iemand daar nog slimme oplossingen voor?
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Die haken werken prima (iig tot 2.6 bij mij) maar recent deze https://www.cnc-bike.de/hinterbaustaend ... 17461.html aangeschaft. Zelfde effect alleen een stuk eenvoudiger, geen gaten boren en overal neer te zetten. Wel max. 2.6 (en die gaat er al moeilijk uit) maar verder :-q
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Ik heb met diezelfde haken een 27.5" - 2.8 plus fiets hangen. Dan moet je wel de haak ietsje verbuigen. Past nu prima.
Knakworstkweker

Ook maar eens de moeite genomen voor de foto's.

Allereerst de 'fietszooi kast'

Ligt nog wat ander spul in, maar voornamelijk helm, schoenen, handschoenen, brillen en onderhoudsmaterieel.

Langs de witte gieter staat een zoutkristal (was ooit een lamp) maar die staat er om het vocht uit de lucht te onttreken, handig voor de schoenen en handschoenen.
De ruimte is ongeïsoleerd en zodoende is alles nooit vochtig en er is geen zweetlucht

Afbeelding

Optimaal gebruik van de deur maken

Afbeelding

Van links

Afbeelding

Naar

Afbeelding

Rechts

Afbeelding

Hij is iets groter als wat ik eerder aangaf (4,5 x 2,5).

Kasten langs de werkbank zitten vol gereedschap en overal en nergens ligt materiaal en onderdelen voor alles in en om huis, auto en natuurlijk fiets.

Genoeg ruimte in het midden om aan iets te werken, bikestand ligt op haken achter de fietsen, die kan ik makkelijk kwijt om aan de fiets te werken.

Uiteindelijk ga ik tegen de schuur aan, aan de kant van de deur nog een hok bouwen voor de 'gewone fietsen' die nu onder het afdak staan en voor andere zooi die ik niet in mijn 'werkplaats' wil.

Laatste tip voor iedereen met een houten werkbank (iedereen dus denk ik), ik heb ooit een rvs plaat gemaakt die om de hoek van de werkbank loopt, ideaal om te boren, voor vloeistoffen of andere vettigheid die je niet op je blad wil.
De plaat is makkelijk af te nemen voor te poetsen als dat niet lukt waar die ligt.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

@Knakworst.
Je deur is in ieder geval uit de jaren 60 :D Heb er ook zo eentje in de garage gehad voordat ik de hele zaak omgegooid heb.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Knakworstkweker

Zou kunnen, hele huis is rond '73 gebouwd
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Hier dezelfde deur, '74 :-q
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie