Duurzame Europese productie mtb kleding

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Het wordt na een paar jaar weer eens tijd voor een nieuwe baggy mtb short. Ik weet dat ik er niet omheen kan, maar als het een beetje kan probeer ik alles wat in China geproduceerd wordt te mijden. Niet omdat ik mij daar te goed voor voel, maar omdat ik het totaal niet eens ben met hoe het dictatoriale China omgaat met verscheidene dingen (eigen bevolking, Oeigoeren, Hong Kong enz.). Anyway, zijn er ook merken actief binnen de scene die gewoon in Europa produceren? Ik lees her en der wat over Fair Wear en dat komt wat in de buurt, maar liefst zou ik nog een stapje verder willen gaan. Liefst ook nog duurzaam. Suggesties?
Juh!
Knakworstkweker

Ik durf het niet te zeggen.

Even puur uit interesse, welk(e) merk(en) fiets(en) rij je?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maloja zegt 70% in Europa te produceren maar daar zitten de bike shorts nu net niet bij...
https://www.maloja.de/collection/beitra ... sstandorte
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Ik heb maar 2 fietsen in de vloot, waarvan er één een racefiets is. Mtb: Vitus. Racefiets: Cannondale.
Voordat iedereen losgaat op het feit dat ik fietsen of kleding heb die in China geproduceerd zijn: naar alle waarschijnlijkheid wel. Weet het wel zeker. Heb bijvoorbeeld kleding van het Endura. Is ook allemaal in China gefabriceerd. Maar je moet toch ergens beginnen. Als iemand op het punt staat vegetariër te worden dan sla die diegene ook niet om de oren met het feit dat ie voorheen allemaal vlees had gegeten en dat het toch geen zin heeft. Zo, hopelijk die discussie in de kiem gesmoord :D :-q Of ik maak het weer eens erger voor mijzelf :bier:
Juh!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

cheeta schreef: do 19 november 2020, 00:24 Maloja zegt 70% in Europa te produceren maar daar zitten de bike shorts nu net niet bij...
Thanks, zal er eens naar kijken.
Juh!
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

Doltcini in Bulgarije. Belgische teams rijden er o.a. mee. Je ziet het hier in NL niet zo vaak. Via de Belgische winkel kun je ook team kleding laten maken, webshop is standaard bedrukking.
Ik heb nog nooit andere kleding gehad, zit goed. De webshop is ook rechtstreeks bij fabriek bestellen volgens mij. Terugsturen werkt ook goed, dus je kunt een aantal maten bestekken en wat niet past retourneren.
Belangrijke aanwijzing, maten zijn Europees, dus geen kleine maten met XL op de kabel.

https://www.doltcini.be/en/about-us/
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Kaasopjepannenkoek schreef: do 19 november 2020, 00:28 Ik heb maar 2 fietsen in de vloot, waarvan er één een racefiets is. Mtb: Vitus. Racefiets: Cannondale.
Voordat iedereen losgaat op het feit dat ik fietsen of kleding heb die in China geproduceerd zijn: naar alle waarschijnlijkheid wel. Weet het wel zeker. Heb bijvoorbeeld kleding van het Endura. Is ook allemaal in China gefabriceerd. Maar je moet toch ergens beginnen. Als iemand op het punt staat vegetariër te worden dan sla die diegene ook niet om de oren met het feit dat ie voorheen allemaal vlees had gegeten en dat het toch geen zin heeft. Zo, hopelijk die discussie in de kiem gesmoord :D :-q Of ik maak het weer eens erger voor mijzelf :bier:
Goed verwoord :-q

Niet europees, maar wel met een focus op verantwoord produceren: https://www.i-ris.cc/my-manifesto/

Verder zou je deze vraag ook bij Alex van The European Bike Project kunnen neerleggen, die heeft ondertussen al een aardige database van fietsen en onderdelen uit Europa, maar kleding zou daar ook mooi bij passen: https://www.instagram.com/the.european.bike.project/
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb me er niet in verdiept, dus waar ze precies produceren weet ik niet maar Vaude gaat wel prat op ecologische productie van hun spullen.
www.vaude.com

Goed uitgangspunt overigens :-q

edit: even mijn Vaude schoenen bekeken, en die zijn in Vietnam geproduceerd...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Omdat in mijn werkkamer ook de sportkleding bak ligt tijdens een call eens door de bak heen gegaan.
Ik heb een shitload aan div fiets en hardloopkleding, en alles kwam uit China op 2 dingen na:
Castelli: Marokko
Troy Lee: Thailand.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jurf schreef: do 19 november 2020, 12:49 Omdat in mijn werkkamer ook de sportkleding bak ligt tijdens een call eens door de bak heen gegaan.
Ik heb een shitload aan div fiets en hardloopkleding, en alles kwam uit China op 2 dingen na:
Castelli: Marokko
Troy Lee: Thailand.
Heb ook even gekeken en China, Thailand en Vietnam zijn wel de populaire plekken idd. Troy Lee shorts komen bij mij wel uit China, de shirts uit Thailand.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Hier een POC resistance ultra shorts van vorig jaar (is nu opgevolgd door de Essential DH) en die komt uit Vietnam.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Geen MTB, maar veel surfkleding van mij komt uit Portugal.

Ik ben "fan"van arcetryx, Het spul is bij aanschaf duur maar ze claimen groen en duurzaam te produceren en gaat bij mij lang mee (sommige vesten ruim 10jr bij intensief gebruik!). Ik heb daarvan verschillende vesten, jassen en shirts van en die komen uit Myanmar, el Salvador, Vietnam, Ethiopië en Canada.
Waarom is dat nou interessant: het laat zien dat als Item A in een land gemaakt wordt dat dat niet perse voor item B hoeft te zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jurf schreef: do 19 november 2020, 13:39 Geen MTB, maar veel surfkleding van mij komt uit Portugal.

Ik ben "fan"van arcetryx, Het spul is bij aanschaf duur maar ze claimen groen en duurzaam te produceren en gaat bij mij lang mee (sommige vesten ruim 10jr bij intensief gebruik!). Ik heb daarvan verschillende vesten, jassen en shirts van en die komen uit Myanmar, el Salvador, Vietnam, Ethiopië en Canada.
Waarom is dat nou interessant: het laat zien dat als Item A in een land gemaakt wordt dat dat niet perse voor item B hoeft te zijn.
Arcteryx is zeker een mooi (en bombproof) merk maar, en ik weet niet of dat voor de TS een probleem is, ze produceren ook hightech gevechts-kleding: https://leaf.arcteryx.com/nl/en/about

Kan me voorstellen dat niet iedereen daarvan gecharmeerd is.
Laatst gewijzigd door TenZNL op do 19 november 2020, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Jurf schreef: do 19 november 2020, 13:39 Geen MTB, maar veel surfkleding van mij komt uit Portugal.

Ik ben "fan"van arcetryx, Het spul is bij aanschaf duur maar ze claimen groen en duurzaam te produceren en gaat bij mij lang mee (sommige vesten ruim 10jr bij intensief gebruik!). Ik heb daarvan verschillende vesten, jassen en shirts van en die komen uit Myanmar, el Salvador, Vietnam, Ethiopië en Canada.
Waarom is dat nou interessant: het laat zien dat als Item A in een land gemaakt wordt dat dat niet perse voor item B hoeft te zijn.
Dezelfde houding wordt door veel Scandinavische outdoormerken gehanteerd zoals Haglofs (daar ben ik liefhebber van) en Fjallraven maar ook een Amerikaans merk als Patagonia is betrokken. Waar ze hun spullen precies maken dat weet ik zo niet maar je kunt het meenemen.
Het zijn niet echt fietsmerken maar je kunt fietsen in elk shirt.
Plaats reactie