Duurzame Europese productie mtb kleding

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Elvander schreef: do 19 november 2020, 13:50
Het zijn niet echt fietsmerken maar je kunt fietsen in elk shirt.


Zolang het maar vochtregulerend is. Fietsen in een katoenen shirt die drijfnat wordt en blijft is niet echt een pretje.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad haalt Vaude steeds meer van de productie naar Europa.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Patagonia? Die staan erom bekend heel kritisch te zijn op... alles. En ze hebben een lijn mtb-kleding. Persoonlijk vind ik de prijzen nogal hoog voor hoe het eruit ziet. Altijd een beetje flodderige modellen naar mijn mening.

Arc’tetyx spreekt mij meer aan (al zie ik daar de laatste tijd steeds meer anwb-senioren mee en dat doet het imago geen goed) en Fox blijft qua pasvorm en materialen favoriet. Hoe duurzaam die produceren heb ik me eigenlijk nog nooit afgevraagd.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Dice Oldskool schreef: do 19 november 2020, 14:02
Elvander schreef: do 19 november 2020, 13:50
Het zijn niet echt fietsmerken maar je kunt fietsen in elk shirt.


Zolang het maar vochtregulerend is. Fietsen in een katoenen shirt die drijfnat wordt en blijft is niet echt een pretje.
Daar heb je helemaal gelijk in, was ik eigenlijk meteen vanuit gegaan.
Rij zelf overal in met een Brynje ondershirt, Noors merk die de shirts trouwens in Polen fabriceert.
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Vraagje aan TS: kijk je hier ook naar bij je normale kleding? China is nl de grootste (of 1 van de) katoenproducent ter wereld :-{
Ride a bike!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik heb laatst een fietsshirt van het merk ‘Protective’ gekocht, een Duits merk, maar geproduceerd in Thailand. De stof is gedeeltelijk gemaakt van koffiedik! Daar ruik je (helaas) niets meer van. :lol:
Wel een fijn Shirt overigens.
Be Nice, Say Hi!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Bedankt voor de aangedragen merken. Kan ik mooi even naar het aanbod kijken en naar waar het geproduceerd wordt. Mochten er nog meer merken te binnen schieten dan hoor ik het graag :-D
RaMoNNeKe schreef: do 19 november 2020, 18:25 Vraagje aan TS: kijk je hier ook naar bij je normale kleding? China is nl de grootste (of 1 van de) katoenproducent ter wereld :-{

Met normale kleding ben ik er recentelijk ook op gaan letten. Laatst een paar shirts en truien van ATO Berlin gehaald. Wordt binnen Europa gefabriceerd. Maar ook broeken van PME Legend. Wel weer in China gemaakt :-{ . Eerlijk is eerlijk: je kunt er niet omheen, maar alle kleine beetjes helpen. En als je leest dat Vaude de productie ook meer en meer naar Europa haalt dan kan ik daar wel content mee zijn. :-q. De productie van o.a. katoen zelf: tja...daar weet ik echt helemaal niets van, behalve dat het idd gigantisch veel water en energie kost. Hoe dat op te lossen valt of welke goede alternatieven er zijn...geen flauw idee
Juh!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Pbro schreef: do 19 november 2020, 18:37 ..... ‘Protective’ ........... koffiedik!

*loopt naar boven en ruikt aan zijn Protective Baggy........
Gebruikersavatar
RaMoNNeKe
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1188
Lid geworden op: ma 16 augustus 2010, 11:56
Mijn mountainbike: is geel

Kaasopjepannenkoek schreef: do 19 november 2020, 19:00 Met normale kleding ben ik er recentelijk ook op gaan letten. Laatst een paar shirts en truien van ATO Berlin gehaald. Wordt binnen Europa gefabriceerd. Maar ook broeken van PME Legend. Wel weer in China gemaakt :-{ . Eerlijk is eerlijk: je kunt er niet omheen, maar alle kleine beetjes helpen. En als je leest dat Vaude de productie ook meer en meer naar Europa haalt dan kan ik daar wel content mee zijn. :-q. De productie van o.a. katoen zelf: tja...daar weet ik echt helemaal niets van, behalve dat het idd gigantisch veel water en energie kost. Hoe dat op te lossen valt of welke goede alternatieven er zijn...geen flauw idee
Goed dat je consequent probeert te zijn :-q
Vraag me zelf alleen vaak af OF alle kleine beetjes wel helpen. Soms zijn er grotere stappen nodig om iets te bewerkstelligen. 2 jaar lang zelf (en vrienden om me heen) met het minder eten van vlees bezig geweest om nu te horen dat de vleesconsumptie gestegen is :-{
Maar goed, veel succes ermee iig :bier:
Ride a bike!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

RaMoNNeKe schreef: do 19 november 2020, 20:54
Kaasopjepannenkoek schreef: do 19 november 2020, 19:00 Met normale kleding ben ik er recentelijk ook op gaan letten. Laatst een paar shirts en truien van ATO Berlin gehaald. Wordt binnen Europa gefabriceerd. Maar ook broeken van PME Legend. Wel weer in China gemaakt :-{ . Eerlijk is eerlijk: je kunt er niet omheen, maar alle kleine beetjes helpen. En als je leest dat Vaude de productie ook meer en meer naar Europa haalt dan kan ik daar wel content mee zijn. :-q. De productie van o.a. katoen zelf: tja...daar weet ik echt helemaal niets van, behalve dat het idd gigantisch veel water en energie kost. Hoe dat op te lossen valt of welke goede alternatieven er zijn...geen flauw idee
Goed dat je consequent probeert te zijn :-q
Vraag me zelf alleen vaak af OF alle kleine beetjes wel helpen. Soms zijn er grotere stappen nodig om iets te bewerkstelligen. 2 jaar lang zelf (en vrienden om me heen) met het minder eten van vlees bezig geweest om nu te horen dat de vleesconsumptie gestegen is :-{
Maar goed, veel succes ermee iig :bier:
Als een ander de rotzooi achterlaat op het mtb parcours ga jij dat toch ook niet doen? Kortom, je kan het alleen maar voor jezelf goed doen.
"This species has amused itself to death"
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Dice Oldskool schreef: do 19 november 2020, 19:50
Pbro schreef: do 19 november 2020, 18:37 ..... ‘Protective’ ........... koffiedik!

*loopt naar boven en ruikt aan zijn Protective Baggy........
:winkie:
Juh!
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

RaMoNNeKe schreef: do 19 november 2020, 20:54 Goed dat je consequent probeert te zijn :-q
Vraag me zelf alleen vaak af OF alle kleine beetjes wel helpen. Soms zijn er grotere stappen nodig om iets te bewerkstelligen. 2 jaar lang zelf (en vrienden om me heen) met het minder eten van vlees bezig geweest om nu te horen dat de vleesconsumptie gestegen is :-{
Maar goed, veel succes ermee iig :bier:

Met alles wat je doet heb je enige invloed op (de mensen in) je omgeving. Ga zo door! :-q Aldus deze ranzige vegetariër 8) :lol:

Heeft iemand wel eens iets bij Kalas besteld?
Vaude is Duits en wordt daar ook nog gewoon gemaakt zie ik. Nice!
Juh!
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heb hier een 2e shirt van dfu grafity hangen. Jammer dat de collectie beperkt is maar ze hebben wat mij betreft wel een goed uitgangspunt

https://dfy.io/en/vision/
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

kermit schreef: do 19 november 2020, 12:37 Ik heb me er niet in verdiept, dus waar ze precies produceren weet ik niet maar Vaude gaat wel prat op ecologische productie van hun spullen.
www.vaude.com

Goed uitgangspunt overigens :-q

edit: even mijn Vaude schoenen bekeken, en die zijn in Vietnam geproduceerd...
Ze zijn vrij transparant ook:
https://csr-report.vaude.com/gri-en/vau ... profil.php

Mede de rede dat ik zga alle kleding etc van dit merk koop. Beetje zelfde gevoel als TC dus.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Joop!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 2 december 2019, 21:05
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Weliswaar geen baggy-werk bij mij in de kast:
Het Castelli spul wat ik hier in de kast heb hangen wordt in Roemenië, Bosnië-Herzegovina of Kroatië vervaardigd en Giordana in Italië...
...het Rapha spul daarentegen wordt in Vietnam of China gemaakt.

Zelf ook wel enigszins gevoelig voor, met name bij de normale kleding (waar wel meer geld aan op gaat), al is het soms wel heel lastig te achterhalen.
Plaats reactie