Help, de routes worden technischer!

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

De meeste hier rijden ook om die genoemde dingen heen. Laat je niet uit het veld slaan door een hoop visserslatijn dat door de “hang loose boys” word geventileerd. :lol:

Zoals ik het zo lees rij je routes waar ik ook wel rij en wil je best wat dingetjes leren waardoor je waarschijnlijk ineens de meeste dingen wel doet (ook met je zadel gewoon omhoog).

Eigenlijk hoef je ook bijna niets te kunnen/leren en heb je genoeg aan enkele aanwijzingen en verder is het gewoon “doen”.

Stuur me maar een PB bij interesse.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Leuk topic. Ik ben in 2008 begonnen met mountainbiken op een leeftijd die hoger is dan die van 90% van de forumleden. Had geen wielerverleden. De techniek was wel een van de redenen om mee te beginnen, alhoewel vanaf het begin marathons rijden voor mij het enige doel was.

Toen ik Bergschenhoek (thuisparcours; van Zoetermeer wist ik toen niet eens dat die bestond, alhoewel nog dichter bij mijn voordeur) voor het eerst reed ben ik zeker 10 keer afgestapt :winkie: :winkie: . Veel geprobeerd, YouTube videos bekeken en veel gekeken naar hoe andere die voor me reden dat zo deden. Daarbij veel geleerd. Je zag (en ziet) me wel nooit op een TTF parcours, zoals bijv. in Bergschenhoek op de heuvel bij de klimmuur langs het XC parcours. Qua techniek wil ik dus alles leren wat ik nodig heb om marathons in B, NL en D snel te kunnen rijden, maar ook niet verder. En hiervoor hoef ik geen drops van een meter of meer te beheersen en heb ik geen Wheelie of Bunny Hop nodig. Wel oefen ik af en toe voor specifieke marathons, zoals bij. Neustadt, waar je veel haarspeldbochten, deels verblokt , tegenkomt of een aantal marathons in B met veel stenen en wortels en die ik uiteraard wel will rijden zonder af te stappen of een voet aan de grond te zetten. Maar dan hoort het bij mij ook op. De nieuwe drop op Schoorl ga ik bijv. niet eens proberen.

Nu zou je kunnen stellen dat ik het wel eens moet proberen. Heb hier ook af en toe over nagedacht. Maar uit lijfsbehoud ga ik dit zeker nooit doen, want geen TTF is het me waard om geblesseerd te raken. In 2014 had ik op het parcours in Bergschenhoek een harde valpartij met meerdere gebroken rippen, een kapot AC gewricht en een gebroken sleutelbeen. Toen tegen me gezegd dat wanneer zo iets weer gebeurd het einde mountainbiken is.
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

rokl schreef: di 24 november 2020, 20:25 Nu zou je kunnen stellen dat ik het wel eens moet proberen. Heb hier ook af en toe over nagedacht. Maar uit lijfsbehoud ga ik dit zeker nooit doen, want geen TTF is het me waard om geblesseerd te raken. In 2014 had ik op het parcours in Bergschenhoek een harde valpartij met meerdere gebroken rippen, een kapot AC gewricht en een gebroken sleutelbeen. Toen tegen me gezegd dat wanneer zo iets weer gebeurd het einde mountainbiken is.
Of dus precies andersom: beheers je al die 'onnodige' trucjes, dan voorkom je misschien een valpartij!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik ben nu 54, rokl.... dus ook pas op mijn 47e begonnen. Ook geen wielerverleden.

Herkenbaar: Eerste rondje Bergschenhoek, idem dito. :lol:

Klimmetjes veel lopen, afdalingen doodeng. Nu vlieg ik met een grote grijns naar beneden. Klimmetjes gaan goed maar blijft afzien, dat blijft helaas zo.

En inderdaad, een ongeval doet wat met je. Vorig jaar m'n rug gebroken, dit voorjaar een aantal ribben. Ik zoek nog steeds wel (mijn) limiet op, maar wel met iets meer reserve.
peter246
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 12 oktober 2014, 21:21

Ik MTB nu bijna 5 jaar en ook 54. De eerste paar jaar de rondjes gedraaid in de bossen rond eindhoven (vlak) Vorig jaar heb ik pas de UHR ontdekt (K*t klimmetjes) en dit jaar vele routes door NL gaan rijden.

Ik vind de technische stukken juist leuk in een route en van mij zouden er nog wel meer bij mogen komen. Waar ik begin van het jaar niet doorheen kwam lukt me dat maanden later wel. Ik merk absoluut dat ik (heel veel) voorzichtiger ben (met alles) dan 30 jaar geleden en gewoonweg dingen ook niet meer durf. Ik merk dat de meesten toch voor snelheid gaan, waarbij ik juist af en toe wil klooien en rij dus ook alleen.
Het gevoel als ik weer (ook als is het voor vele maar een simpele TTF) afkom zijn toch wel de dingen die voor mij het MTBén leuk maken.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Lars TB schreef: di 24 november 2020, 21:05 ...

Of dus precies andersom: beheers je al die 'onnodige' trucjes, dan voorkom je misschien een valpartij!
Dat houdt ik mezelf nog steeds voor :D
Vorige week m’n ribben gekneusd met een onvoorzichtige actie en ik hoop volgende week weer een rustig rondje te kunnen doen.
Lekker fietsen!
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Lars TB schreef: di 24 november 2020, 21:05
rokl schreef: di 24 november 2020, 20:25 Nu zou je kunnen stellen dat ik het wel eens moet proberen. Heb hier ook af en toe over nagedacht. Maar uit lijfsbehoud ga ik dit zeker nooit doen, want geen TTF is het me waard om geblesseerd te raken. In 2014 had ik op het parcours in Bergschenhoek een harde valpartij met meerdere gebroken rippen, een kapot AC gewricht en een gebroken sleutelbeen. Toen tegen me gezegd dat wanneer zo iets weer gebeurd het einde mountainbiken is.
Of dus precies andersom: beheers je al die 'onnodige' trucjes, dan voorkom je misschien een valpartij!
Ja en nee. De valpartij op Bergschenhoek heb ik tot op heden niet begrepen. Een ongeluk zit in een klein hoekje :-? :-?
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

maverick76 schreef: di 24 november 2020, 20:23 De meeste hier rijden ook om die genoemde dingen heen. Laat je niet uit het veld slaan door een hoop visserslatijn dat door de “hang loose boys” word geventileerd. :lol:
Trololol, is het weer zover?
maverick76 schreef: vr 31 juli 2020, 12:10 En juist dat tegen de haren in strelen van die mensen geeft me een prettig warm gevoel in mijn buik. Beetje te vergelijken met verliefdheid.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Ik herken best veel in het verhaal van de TS.
Ik kom ook wel features tegen die ik zou willen fietsen maar niet durf. Ik heb wel ‘s een clinic gevolgd. Daarna is het oefenen, oefenen, oefenen. Dat doe ik dan een keer en dan ontdek ik dat ik liever een rondje fiets dan aan mijn techniek werk, dat geeft mij meer lol. En dan accepteer ik dat mijn techniek gebrekkig blijft.
Ik vind het enorm mooi om bijvoorbeeld de filmpjes van Mark V te bekijken en hoe snel hij voortgang maakt en wat hij allemaal kan. Dat zou ik best ook wel willen, maar ik wil er de tijd en moeite niet insteken en dan accepteer ik dat ik dat soort dingen nooit zal beheersen.
Sinds ik een fully heb probeer ik wel ‘s wat meer, ben twee keer in Winterberg geweest en dit jaar in Willingen. Het indoorbikepark in Almere vond ik een geschikte plek om wat aan te klooien op mijn niveau. Alle zwarte features heb ik gedaan, waarbij ik de hoogste drop best wel spannend vond. Omdat het niet heel groot is kun je elke feature heel vaak fietsen en dan merk je dat de meesten gemakkelijker worden. Andere dingen vind ik niet zo veel aan en sla ik dan over.
Mij maakt het niet zo veel uit als er features op een route zitten die ik niet durf te fietsen, ik fiets er met net zo veel plezier bij langs. En soms probeer ik ze wel en dan geeft het best een stuk voldoening als het lukt, inspiratie om het een volgende keer beter te doen of iets van ‘de volgende keer sla ik deze weer over’. :-D
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Oeps TeZNL voelt zich weer aangesproken. :lol:

Ga gewoon lekker fietsen joh. Dat is toch veel leuker om dag en nacht hier op elk topic te reageren?

Ik zie dat je een aardig record aan berichten weet te genereren in die paar jaar lidmaatschap.

Maar goed, back on topic.
Laatst gewijzigd door maverick76 op wo 25 november 2020, 09:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Geen ruzie maken jongens, bijna kerst en prachtig weer om te leren fietsen :-q :bier:
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Helemaal mee eens. :-q
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ja ik vind het juist leuk als er obstakels ed komen die echt wat serieuzer lijken. :D

Mocht ik ze niet durven, dan is het de uitdaging het te blijven proberen totdat ik het wel durf en kan en dat gaat me tot nu toe goed af. Zo vond ik vorig jaar die Schoorl drop waar TS het over had nog intimiderend en rij er nu lachend vanaf. En dat is vaak zo he, meestal stelt het helemaal niet zoveel voor maar is het puur in je hoofd.

Op dit moment kan ik alleen de skillift bij Spaarnwoude voor me halen die ik niet durf qua NLe tracks die ik gereden heb. Maar moet die toch eens gaan doen.... misschien aankomend seizoen. Het regelmatig in het buitenland rijden helpt natuurlijk ook mee de NLe tracks behoorlijk te relativeren en rijden met betere jongens ook (ken er genoeg die de skilift lachend doen, dus maar eens achter hun aanrijden, dat scheelt ook altijd zoveel als je de snelheid kan imiteren die benodigd is).

Blijven oefenen zou ik zeggen is het enige wat ik kan verzinnen en probeer vaker wat buitenlandse routes te pakken, dat helpt toch wel rapper vooruit te gaan :-q

En hopelijk worden de tracks hier ook steeds serieuzer.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Hier ook een oude knar van bijna 58. Hoe technischer hoe leuker en mtb ook nog maar 10 jaar. Wel een paar clinics gedaan waarbij de downhill clinic in Tecklenburg van Jelmer Pietersma mij veel geleerd heeft. Helemaal als je achter hem aan kan rijden.
Imiddels bij onze mtb club in Apeldoorn is er een bike park gebouwd. De eerste clinics voor leden en niet leden is geweest, maar door de corona is alles nu uitgesteld. Dus tzt nog een keer hier een clinic volgen en dan hoop ik ook van de " kamikaze " af te kunnen :-{
https://www.facebook.com/han.tenhove/vi ... 437030276/

Alhoewel er ook leden zijn die hem anders nemen :((
https://www.facebook.com/han.tenhove/vi ... 096593143/
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jan Willem schreef: wo 25 november 2020, 09:26 Geen ruzie maken jongens, bijna kerst en prachtig weer om te leren fietsen :-q :bier:
maverick76 schreef: wo 25 november 2020, 09:35 Helemaal mee eens. :-q
Kijk dan eerst eens even goed in de spiegel want door jouw opmerkingen die puur en alleen maar bedoeld zijn om een reactie uit te lokken begint het altijd.

En als je daar door diverse members dan weer op aangesproken wordt dan is het "sorry mannen". :~
Plaats reactie