Exclusiever merken en duurzaamheid , te veel betalen voor het merk ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

maverick76 schreef: do 3 december 2020, 13:02 nooit uit het zadel te komen omdat een fully frame dit niet noodzakelijk acht.
Dat is jouw volledig ongefundeerde theorie die ingeven is door je fully haat. :lol:
En ja ik ben gekleurd door mijn hardtail voorkeur
Joh. Dat was nog niet opgevallen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Je maakt er weer een mooie Facebook uitspraak van.

Citeer gewoon de hele context en reageer daar op. :wink:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Jurf schreef: wo 2 december 2020, 23:22
@Giant-E : volgens mij zegt hoelang je fietst niet bijster veel over hoe goed je rijd.
Ik volg elke winter meerdere clinics en trainde tot Covid freq in een groepje met trainer en heb vaak genoeg mannen gezien die al 20jaar fietste waarbij de techniek en fiets controle echt shocking SLECHT was.
Daarbij vind ik het ook verwarrend, wanneer is mijn techniek dan beter, als ik op mijn hardtail of op mijn fully zit :lol:
Nogmaals: HS, ga daar nou eens 10 minuten stilstaan. En kijk, vergelijk, en kom tot de conclusie dat mijn stelling niet raar is.

Ik zie daar toch echt de meeste HT rijders als zoutzakken naar beneden komen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Giant-E schreef: do 3 december 2020, 14:48
Jurf schreef: wo 2 december 2020, 23:22
@Giant-E : volgens mij zegt hoelang je fietst niet bijster veel over hoe goed je rijd.
Ik volg elke winter meerdere clinics en trainde tot Covid freq in een groepje met trainer en heb vaak genoeg mannen gezien die al 20jaar fietste waarbij de techniek en fiets controle echt shocking SLECHT was.
Daarbij vind ik het ook verwarrend, wanneer is mijn techniek dan beter, als ik op mijn hardtail of op mijn fully zit :lol:
Nogmaals: HS, ga daar nou eens 10 minuten stilstaan. En kijk, vergelijk, en kom tot de conclusie dat mijn stelling niet raar is.

Ik zie daar toch echt de meeste HT rijders als zoutzakken naar beneden komen.
Ik vind dat we het maar eens moeten gaan testen. :winkie:

Wanneer gaan we de grote hardtail vs fully zoutzaktest op HS doen? Ik doe wel mee. Maverick natuurlijk ook.
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Stilstaand bij HS zie je van alles.. Oude mannen (no offence) op dikke Santa trailbikes in 'hang loose' outfit die nog net de doodsangst niet in hun ogen hebben terwijl ze stapvoets naar beneden rollen, ventjes van nog geen 18 in lycra op een instap HT'tje die er zonder te remmen doorheen vliegen en sprongetjes clearen alsof het niets is en alles daar tussenin.
Dat Giant-E zoveel beroerd rijdende HT's ziet is waarschijnlijk omdat er veel onervaren volk op goedkope HT's begonnen is dit seizoen, of op een huurfiets rijdt. Als je de beginners/huurders er tussenuit filtert en op de techniek van de "echte mountainbikers" gaat letten zou maverick zomaar eens gelijk kunnen hebben.
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Volgens mij zien sommige mensen alleen datgene wat hun vooroordelen bevestigd. On-topic maar weer want de fully/HT discussie heeft niet alleen een langere baard dan Sinterklaas maar is hier ook niet het onderwerp.

Thx.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even terug naar het begin, ook al is de vraag/stelling inderdaad nogal vaag en absoluut niet voorzien van onderbouwing ;-)
Snelle Buffer schreef: wo 2 december 2020, 14:38 Ik lees in de SYS regelmatig dat de exclusiever merken vaak schade hebben aan het frame, lasnaden die scheuren of gewoon de buizen die scheuren , waar ligt dat nu aan ?

Betaal je te veel voor het merk en niet voor de kwaliteit ?

Ik zie nu niet zo veel gescheurde cube'jes e.d terwijl die veel meer op de markt worden gedumpt ......
Mijn versimpelde uitleg: bij dure fietsen/frames worden vaak meer de grenzen opgezocht qua gewicht. Waar je bij een fietsje van een paar honderd euro niet wakker ligt van een kilootje meer fiets wil niemand die duizenden euro's uitgeeft een "zware" fiets. Het feit dat veel tests ook het gewicht als iets belangrijks weergeven helpt aan die cultuur niet mee.

Dus de grote fabrikanten gaan echt wel op zoek naar manieren om hun framegewicht te beperken. Levert dat een x percentage garantiegevallen op is dat oké want ingecalculeerd (zie je ook een beetje terug in de hogere prijsklasse want je betaalt dat uiteindelijk met z'n allen zelf ;-)).

Exclusieve merken (dat is wat anders dan duur) richten zich op andere marktsegmenten, het heeft geen zin om een handgemaakt frame te bouwen en daarmee hetzelfde segment als een dure Scott of Specialized te bedienen. Ik weet zeker dat iemand die serieus een 11Ants of P12 overweegt het totaal niet belangrijk vindt of zo'n frame een (paar) ons meer weegt dan een Scott uit het duurdere segment. Dat wil niet zeggen dat zo'n frame dan maar lomp mag zijn, maar de eisen aan het gewicht zijn wat minder oververhit.

Dat echt goedkope fietsen vaak heel blijven is ook logisch, daar zit anderhalve keer (oké, ietsje overdreven maar het is ter illustratie :-)) zoveel aluminium in het frame als bij een duur frame... De buizen zijn dikker, alles is wat lomper, het kan wel wat hebben. Ook worden die fietsen vaak minder intensief gebruikt, de meeste Cube Attention-rijders draaien geen 8.000km op jaarbasis ;-)

Mijn gevoel, als ik afga op wat er op het forum zo langs komt (dus ik kan het ook niet onderbouwen) is dat de meeste fietsen die scheuren uit het iets duurdere vrij lichte segment komen. En soms heeft een fabrikant een periode lang een model met een zwakke plek. Dat wordt dan heus wel aangepakt voor de volgende serie, maar dan zijn er inmiddels al wel een hele hoop van die frames in omloop...

Oja, en over teveel betalen voor het merk (uit de topictitel): ik ben ervan overtuigd dat dat soms zo is.
Niet alleen voor fietsmerken, ook voor onderdelen. Mijn broer is metaalbewerker en als ik hem de prijzen van de hogere Sram cassettes laat zien valt-ie zowat om van het lachen... (hij staat zelf achter high-end CNC freesbanken, dus ik denk dat hij wel een redelijk beeld heeft van wat er bij de productie komt kijken).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

MVMVML schreef: do 3 december 2020, 15:09 Wanneer gaan we de grote hardtail vs fully zoutzaktest op HS doen? Ik doe wel mee. Maverick natuurlijk ook.
Ik wil wel meedoen maar kan er met geen mogelijkheid achterkomen waar HS voor staat.... dus bij deze waar is HS? :D
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Harrie Slinger op amerongen :D
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Baron Tankhe schreef: do 3 december 2020, 16:14
MVMVML schreef: do 3 december 2020, 15:09 Wanneer gaan we de grote hardtail vs fully zoutzaktest op HS doen? Ik doe wel mee. Maverick natuurlijk ook.
Ik wil wel meedoen maar kan er met geen mogelijkheid achterkomen waar HS voor staat.... dus bij deze waar is HS? :D
Harry Slinger ..... hier door een 7-jarige beginner op een HT https://www.youtube.com/watch?v=x-JWyD9UhR4
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

maverick76 schreef: do 3 december 2020, 13:02 En ja ik ben gekleurd door mijn hardtail voorkeur maar ik kan echt wel relativeren. En natuurlijk is er ook zeker een hele grote groep fully rijders die echt hun fiets wel kennen en “light” rijden maar ook HEEL veel die dit niet doen.
Die lui reden eerst even lomp op een HT (lijkt me trouwens ook stug dat ze toentertijd wel actief reden en dat spontaan niet meer doen op de FS) en braken die dingen zoveel dat ze maar FS zijn gaan rijden. Dan breken ze in ieder geval minder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

maverick76 schreef: wo 2 december 2020, 21:09 Misschien ligt het ook wel aan de gemiddelde Nederlandse lichaamsbouw. Velen van “ons” hebben wat overgewicht en zijn vaak ook relatief lang. Dus simpelweg zwaar en dat in combinatie met een te passieve fietshouding (dus veelal blijven zitten) omdat men een fully heeft en daar gaat je frame na een tijdje krak. We hebben in rijk Nederland wel het geld voor high end spul maar niet de bouw en techniek die zo'n fiets verreist frees ik.

Theory met de natte vinger natuurlijk maar toch...
Word je niet moe van jezelf?
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

superrob schreef: do 3 december 2020, 19:46
maverick76 schreef: wo 2 december 2020, 21:09 Misschien ligt het ook wel aan de gemiddelde Nederlandse lichaamsbouw. Velen van “ons” hebben wat overgewicht en zijn vaak ook relatief lang. Dus simpelweg zwaar en dat in combinatie met een te passieve fietshouding (dus veelal blijven zitten) omdat men een fully heeft en daar gaat je frame na een tijdje krak. We hebben in rijk Nederland wel het geld voor high end spul maar niet de bouw en techniek die zo'n fiets verreist frees ik.

Theory met de natte vinger natuurlijk maar toch...
Word je niet moe van jezelf?
Kom op ouwe zuurpruim als je niets aan het topic hebt toe te voegen reageer dan gewoon niet. back op topic zoals George de moderator ons vriendelijk vroeg.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: do 3 december 2020, 19:51 Kom op ouwe zuurpruim als je niets aan het topic hebt toe te voegen reageer dan gewoon niet. back op topic zoals George de moderator ons vriendelijk vroeg.
wat was de vraag ook alweer :winkie:

Oh ja,
Exclusiever merken en duurzaamheid , te veel betalen voor het merk
antwoord=nee je betaald bij exclusieve merken vaak minder marge dan bij grote merken, dus je betaald niet teveel voor "het merk"

Dat duurzaamheid verhaal is ook al door meerdere uitgelegd, te licht gaat stuk, goedkoop, zwaar en lomp blijft heel

Topic kan op slot 8)


of we gaan OT verder want dat is wel zo vermakelijk
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

No comment :winkie:
Gesloten