Exclusiever merken en duurzaamheid , te veel betalen voor het merk ?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik lees in de SYS regelmatig dat de exclusiever merken vaak schade hebben aan het frame, lasnaden die scheuren of gewoon de buizen die scheuren , waar ligt dat nu aan ?

Betaal je te veel voor het merk en niet voor de kwaliteit ?

Ik zie nu niet zo veel gescheurde cube'jes e.d terwijl die veel meer op de markt worden gedumpt ......
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Snelle Buffer schreef: wo 2 december 2020, 14:38 Ik lees in de SYS regelmatig dat de exclusiever merken vaak schade hebben aan het frame, lasnaden die scheuren of gewoon de buizen die scheuren , waar ligt dat nu aan ?

Betaal je te veel voor het merk en niet voor de kwaliteit ?

Ik zie nu niet zo veel gescheurde cube'jes e.d terwijl die veel meer op de markt worden gedumpt ......
Genoeg gescheurde Cube'jes hoor maar wellicht rijden hier buiten proportioneel veel mensen op wat exclusievers.
Je betaald veelal voor exclusiviteit, kleinere oplages dus minder fietsen om R&D over te verdelen.
Verder zoeken veel exclusieve merken de grenzen op qua sterkte/gewicht ratio. Een volbloed lichtgewicht XCO race MTB is niet gemaakt om 4 jaar mee door de Hollandseprut toertochten te rijden (met een rijder van 96kg).
Duurder is niet per definitie beter, hangt ook van je inzet doel af. Een Golfje is betrouwbaarder voor de dagelijkse ritjes dan een Ferrari.
Laatst gewijzigd door yo-eddy op wo 2 december 2020, 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Daarnaast vermoed ik ook een ander gebruik.
Een spontane MTB aankoop van zeg 1000,- verdwijnt makkelijker in de schuur om er zelden nog maar uit te komen als een veel duurdere fiets die heel bewust is uitgezocht en met levertijden etc etc. Dat zijn vaak toch de meer fanatieke gebruikers die hem vaker pakken en meer op de klot'n geven.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Een onderzoekje onder goedkopere en duurdere merken naar dit soort schade, maar wellicht ook naar andere typen gebruiksschade, zou best interessant zijn. Ik heb over auto's wel een zoiets gelezen van de ANWB. Daaruit bleek dat dure automerken niet minder gebruiksschade (niet veroorzaakt door aanrijdingen etc.) hebben, maar wel duurder zijn in reparatie.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ja dat is wel plausibel dat het gebruik tov de duurzaamheid en exclusiviteit staat ,bij de exclusiever merken , maar ik lees ook wel her en der dat bv een trek EX9 of top fuel in het hogers segment de " geest" geven .

Extreme gebruik ?, misschien te ver de grens opzoeken van ....?
Komt het misschien ook door de trent van Carbon all the way tov aluminium ?


Toch mag je van een fiets van 4000-5000 euro wel verwachten dat de kwaliteit hoger is dan de massaal geproduceerde modellen ?


@Yo-eddy mooi vergelijk met de golf en Ferrari , zo had ik er nog niet tegen aan gekeken .. :-q

janvangastel schreef: wo 2 december 2020, 16:05 Een onderzoekje onder goedkopere en duurdere merken naar dit soort schade, maar wellicht ook naar andere typen gebruiksschade, zou best interessant zijn. Ik heb over auto's wel een zoiets gelezen van de ANWB. Daaruit bleek dat dure automerken niet minder gebruiksschade (niet veroorzaakt door aanrijdingen etc.) hebben, maar wel duurder zijn in reparatie.
Precies , ik heb laatst een vergelijk baar artikel gelezen , en daar kwam min of meer dat ook naar voren , vandaar dat ik me dit ook een beetje afvroeg bij de mountainbike frame's , Misschien ook iets van een wegwerp maatschappij ?, niet te repareren , of de reparatie kosten te hoog dus weggooien maar ?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Snelle Buffer schreef: wo 2 december 2020, 14:38 Ik lees in de SYS regelmatig dat de exclusiever merken vaak schade hebben aan het frame, lasnaden die scheuren of gewoon de buizen die scheuren , waar ligt dat nu aan ?
Wat versta jij onder exclusief en welke voorbeelden van hier doel je op?
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik vermoed dat het overgrote deel van de gescheurde frames simpelweg te licht zijn gebouwd, en dat de fabrikant de vervanging daarvan gewoon meeneemt in de prijs. Gewicht is natuurlijk lekker makkelijk te communiceren in de bladen/internet en ook nog eens 1 op 1 te vergelijken met de concurrent. Zegt natuurlijk geen zak of de fiets ook lekker rijdt, en dus ook niet of hij heel blijft. Al die goedkope Cubejes zijn lekker overgedimensioneerd omdat bij dat soort fietsen men toch niet naar het gewicht kijkt, en dan blijft het dus wel gewoon heel.

Je moet ook niet verwachten dat je XTR cassette of bladen duurzamer zijn dan Deore......
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Maar zijn we dan "blind" door de duurdere merken te kopen en de kwaliteit voor lief te nemen?, of wil men graag niet " 13 in een dozijn fiets" hebben en dan meer betalen voor een minder gangbaar merk en dan maar de kwaliteit op de koop toenemen?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Is dit niet een beetje een onderbuikgevoel?

Naar mijn idee is er hier nauwelijks iets te zeggen van exclusieve merken met problemen en al net zo min van normale merken (wat zijn dat eigenlijk?) want ware cijfers hebben we niet.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Snelle Buffer schreef: wo 2 december 2020, 16:45 Maar zijn we dan "blind" door de duurdere merken te kopen en de kwaliteit voor lief te nemen?, of wil men graag niet " 13 in een dozijn fiets" hebben en dan meer betalen voor een minder gangbaar merk en dan maar de kwaliteit op de koop toenemen?
Ik niet in ieder geval. Ben sowieso nooit zo vatbaar geweest voor merken, ik kijk altijd als eerste naar (betaalbare) kwaliteit.

Mijn AMS frame lijkt onverwoestbaar. Triple butted HPA aluminium. Niet 't lichtste frame, gelukkig maar.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: wo 2 december 2020, 16:45 Maar zijn we dan "blind" door de duurdere merken te kopen en de kwaliteit voor lief te nemen?, of wil men graag niet " 13 in een dozijn fiets" hebben en dan meer betalen voor een minder gangbaar merk en dan maar de kwaliteit op de koop toenemen?
Nee hoor, want duurdere merken zijn er ook echt wel te vinden in hoge kwaliteitsproducten. En ook daar zit vaak het onderscheid met de Taiwan frames. Bij sommige van de exclusieve merken kijken ze bijvoorbeeld naar andere geometrieën. Iets wat bij low budget vaak wat algemener is en minder vooruitstrevend.

Dus het kan echt wel. Maar het is net zoals met alles, duurder is niet altijd beter, maar gelukkig bij sommige merken wel... :wink:

Tja handgemaakt in Duitsland of de UK is toch echt duurder in de productie dan in bijvoorbeeld Taiwan. Ook het freeswerk in eigen huis doen, is duurder dan ergens in Taiwan. Alleen in eigen huis heb je wel de controle of het goed is.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

mud mate schreef: wo 2 december 2020, 17:51 Tja handgemaakt in Duitsland of de UK is toch echt duurder in de productie dan in bijvoorbeeld Taiwan. Ook het freeswerk in eigen huis doen, is duurder dan ergens in Taiwan. Alleen in eigen huis heb je wel de controle of het goed is.
Taiwan, Duitsland, UK ...???? Koopt Hollandsche waar :winkie: :bier: :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Interessantere vraag is: bij welk merk betaal je ‘terécht’ wat meer, veel, welk merk is ‘echt’ exclusief, biedt echt iets extra’s?

Da’s dus wat anders dan de definitie: ‘(Te) duur, en dus exclusief’. ‘Er maar een paar van, dus zeldzaam, en dus exclusief’.

(Er zijn ook genoeg merken die en innoveren en die gewoon veel waar/afmontage voor hun geld bieden, op prima frames).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

mud mate schreef: wo 2 december 2020, 17:51Alleen in eigen huis heb je wel de controle of het goed is.
Dat is niet helemaal waar maar merken die prijs stellen op kwaliteits controle hebben wel mensen die ter plekke het productie proces in de gaten houden. Bij produktie in eigen land betaal je daar inderdaad de prijs voor. Neem Moots bijvoorbeeld, die hun titanium frames zelf lassen in de USA:

Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Misschien ligt het ook wel aan de gemiddelde Nederlandse lichaamsbouw. Velen van “ons” hebben wat overgewicht en zijn vaak ook relatief lang. Dus simpelweg zwaar en dat in combinatie met een te passieve fietshouding (dus veelal blijven zitten) omdat men een fully heeft en daar gaat je frame na een tijdje krak. We hebben in rijk Nederland wel het geld voor high end spul maar niet de bouw en techniek die zo'n fiets verreist frees ik.

Theory met de natte vinger natuurlijk maar toch...
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gesloten