Even terug naar het begin, ook al is de vraag/stelling inderdaad nogal vaag en absoluut niet voorzien van onderbouwing
Snelle Buffer schreef: ↑wo 2 december 2020, 14:38
Ik lees in de SYS regelmatig dat de exclusiever merken vaak schade hebben aan het frame, lasnaden die scheuren of gewoon de buizen die scheuren , waar ligt dat nu aan ?
Betaal je te veel voor het merk en niet voor de kwaliteit ?
Ik zie nu niet zo veel gescheurde cube'jes e.d terwijl die veel meer op de markt worden gedumpt ......
Mijn versimpelde uitleg: bij dure fietsen/frames worden vaak meer de grenzen opgezocht qua gewicht. Waar je bij een fietsje van een paar honderd euro niet wakker ligt van een kilootje meer fiets wil niemand die duizenden euro's uitgeeft een "zware" fiets. Het feit dat veel tests ook het gewicht als iets belangrijks weergeven helpt aan die cultuur niet mee.
Dus de grote fabrikanten gaan echt wel op zoek naar manieren om hun framegewicht te beperken. Levert dat een x percentage garantiegevallen op is dat oké want ingecalculeerd (zie je ook een beetje terug in de hogere prijsklasse want je betaalt dat uiteindelijk met z'n allen zelf
).
Exclusieve merken (dat is wat anders dan duur) richten zich op andere marktsegmenten, het heeft geen zin om een handgemaakt frame te bouwen en daarmee hetzelfde segment als een dure Scott of Specialized te bedienen. Ik weet zeker dat iemand die serieus een 11Ants of P12 overweegt het totaal niet belangrijk vindt of zo'n frame een (paar) ons meer weegt dan een Scott uit het duurdere segment. Dat wil niet zeggen dat zo'n frame dan maar lomp mag zijn, maar de eisen aan het gewicht zijn wat minder oververhit.
Dat echt goedkope fietsen vaak heel blijven is ook logisch, daar zit anderhalve keer (oké, ietsje overdreven maar het is ter illustratie
) zoveel aluminium in het frame als bij een duur frame... De buizen zijn dikker, alles is wat lomper, het kan wel wat hebben. Ook worden die fietsen vaak minder intensief gebruikt, de meeste Cube Attention-rijders draaien geen 8.000km op jaarbasis
Mijn gevoel, als ik afga op wat er op het forum zo langs komt (dus ik kan het ook niet onderbouwen) is dat de meeste fietsen die scheuren uit het iets duurdere vrij lichte segment komen. En soms heeft een fabrikant een periode lang een model met een zwakke plek. Dat wordt dan heus wel aangepakt voor de volgende serie, maar dan zijn er inmiddels al wel een hele hoop van die frames in omloop...
Oja, en over teveel betalen voor het merk (uit de topictitel): ik ben ervan overtuigd dat dat soms zo is.
Niet alleen voor fietsmerken, ook voor onderdelen. Mijn broer is metaalbewerker en als ik hem de prijzen van de hogere Sram cassettes laat zien valt-ie zowat om van het lachen... (hij staat zelf achter high-end CNC freesbanken, dus ik denk dat hij wel een redelijk beeld heeft van wat er bij de productie komt kijken).