mentaliteit mountainbikers bij pech?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bluebird
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: di 26 oktober 2010, 22:13
Mijn mountainbike: Bianchi Ethanol 27.1 SX

Vandaag lekker op de MTB in het zonnetje gereden. Bij de start van LV/HV zag ik een mede biker staan met telefoon aan zijn oor. Dus dit topic schoot door mijn hoofd en ik rem af en vraag: 'hulp nodig?' Ik schoot in de lach toen het antwoord luidde:' nee, ik ben tegelijkertijd aan het werk. Sorry' 😂
Same shit, different day :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:winkie:
"Als jij dit telefoontje even neemt, dan kan ik eindelijk een rondje fietsen"
:-{
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Dice Oldskool schreef: ma 14 december 2020, 14:58 Voor een habbekrats bij Ome Ali en het scheelt weer wat grammen en ruimte.

Afbeelding
Je kunt ook gewoon creatief met spaak worden.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

En dan met 1 spaak minder doorfietsen? :~
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Dice Oldskool schreef: ma 14 december 2020, 14:58 Voor een habbekrats bij Ome Ali en het scheelt weer wat grammen en ruimte.

Afbeelding
Ik probeer te bedenken wanneer je dit nodig zou kunnen hebben onderweg, maar kom er niet uit... Want als je de ketting kapot trapt, dan haal je de kapotte schakel er toch met de pons tussenuit? Daarna een nieuwe missing link ertussen en weer door. Waarom zou je onderweg de missing link moeten loshalen?

Ontopic:
Vandaag zag ik een vader, die met zijn drie kids aan het fietsen was, langs de route prutsen aan één van de fietsjes. Lukt het? Vroeg ik. 'Niet echt' was het antwoord. Dus maar even gestopt. De jongste had zijn ketting tussen de cassette en het wiel getrapt waarna deze muurvast zat. Met vier handen, veel gepruts en wat geduld lukte het om de ketting weer in de juiste positie te krijgen en kon iedereen weer door. Al was de derailleur zo krom getrokken dat schakelen er niet meer inzat. Op een fixie verder dus :-D
Met dit topic in het achterhoofd eens gelet op de reacties van de overige fietsers. Van sommige een vriendelijk 'goedendag', maar verder bood er niemand hulp aan (Blauwe route, Nijmegen). Op zich ook wel begrijpelijk; als je al met twee man bezig bent, wat voegt een derde dan nog toe?

Later bedacht ik me nog wel dat we niet echt 'Corona proof' bezig waren. Geen afstand, geen mondkapje (maar wel buiten). Misschien toch maar een mondkapje toevoegen aan de standaard uitrusting, want je weet maar nooit in welke situatie je terecht kunt komen onderweg. :wink:
Be Nice, Say Hi!
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Openen gaat vaak met de hand zonder gereedschap.

Als je een enkel verzet wil maken bij deraillieur breuk o.i.d. Scheelt het de- en monteren van de sluitschakel 2 maal ponsen.

Dat van die spaak is een goede tip. Na gebruik van de spaak als tool. uiteraard weer terug plaatsen in het wiel een beetje buigen kan zo'n spaak wel hebben. :winkie:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Deze week bikers met pech gezien een aangesproken. Kon ze niet helpen want ze waren vlak bij de auto. Liepen lekker verder.
op een rij: Tacoo voorwiel, pedaal van crank gedraaid en linker shimano crank die van as was los gekomen.

Die tacood wheel biker gaf ik nog snel de snelle oplossing dat ie met zijn voeten het wiel wel iet wat rechter kon krijgen. En ja hoor 30 m verder stond ie te stampen op z'n wiel :winkie:
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

corex schreef: zo 20 december 2020, 16:07 Openen gaat vaak met de hand zonder gereedschap.

Als je een enkel verzet wil maken bij deraillieur breuk o.i.d. Scheelt het de- en monteren van de sluitschakel 2 maal ponsen.

Dat van die spaak is een goede tip. Na gebruik van de spaak als tool. uiteraard weer terug plaatsen in het wiel een beetje buigen kan zo'n spaak wel hebben. :winkie:
Ik heb al een vier jaar zo’n creatief met spaak dingetje in mijn gereedschapsetje voor onderweg. Ik heb meestal nog wat gebruikte spaken liggen om nog eens ergens voor te gebruiken.
Gebruikersavatar
Injectie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 22 november 2020, 23:00

Meerdere keren meegemaakt dat ik even de lichamelijke pech stond te verhelpen. (Lees even wat eten tussendoor) dat er vriendelijk werd gevraagd of ik hulp nodig had. Gelukkig niet.
Vandaag stond ik voor het eerst met grote pech onderweg. Mijn derailleur krom. Vast tussen mijn spaken. Hoe geen idee. En het was nog geen 1100 km oud.
Ik heb mijn vader gebeld en die heeft me opgehaald uit hoog Soeren.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Mijn voorlaatste biba geef ik weg. Mijn laatste is voor mij en geef ik niet weg.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ik vraag cq stop doorgaans ook om evt te helpen,maar kan er slecht tegen als iemand zelf totaal niets bij zich heeft qua plakset, bibA pomp.
Plakset mogen ze gratis gebruiken, Co patronen en bibA kosten mij ook gewoon geld en ik neem het risico om 2 km verder zonder te staan dus die liever niet of tegen betaling.

Edit...bib aangepast naar bibA 🙃
Laatst gewijzigd door gijsje op ma 22 maart 2021, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

gijsje schreef: ma 22 maart 2021, 10:58 Ik vraag cq stop doorgaans ook om evt te helpen,maar kan er slecht tegen als iemand zelf totaal niets bij zich heeft qua plakset, bib, pomp.
Plakset mogen ze gratis gebruiken, Co patronen en bib kosten mij ook gewoon geld en ik neem het risico om 2 km verder zonder te staan dus die liever niet of tegen betaling.
Verdienmodel :-q

*insert toren C lift dames
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

gijsje schreef: ma 22 maart 2021, 10:58 Ik vraag cq stop doorgaans ook om evt te helpen,maar kan er slecht tegen als iemand zelf totaal niets bij zich heeft qua plakset, bib, pomp.
Plakset mogen ze gratis gebruiken, Co patronen en bib kosten mij ook gewoon geld en ik neem het risico om 2 km verder zonder te staan dus die liever niet of tegen betaling.
Mijn bib geef ik ook niet weg, die hou ik liever zelf aan ;-)

Sowieso geef ik niet snel meer iets weg in zo'n situatie. We wonen in NL, iedereen heeft een mobiele telefoon, een stukkie moeten lopen en opgehaald worden is ook een goed leermomentje :tong
Ik wil wel helpen iets te fixen indien mogelijk, en het is ook wat anders als je iemand hoog in de Alpen moet achterlaten dan langs een NL mtb-route. Hoewel je wel echt dom moet zijn om zonder reserve biba de Alpen in te gaan... :-{

In het verleden wel twee keer een binnenband weggegeven, telefoonnummer gegeven zodat ze later contact konden opnemen (was ver voor de "tikkie" tijd) en nooit meer wat teruggehoord. Nu lig ik niet wakker van die paar euro voor een biba, maar iets toezeggen en er vervolgens nooit meer op terugkomen past niet bij mijn idee van fatsoen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Dutch schreef: ma 22 maart 2021, 15:20
gijsje schreef: ma 22 maart 2021, 10:58 Ik vraag cq stop doorgaans ook om evt te helpen,maar kan er slecht tegen als iemand zelf totaal niets bij zich heeft qua plakset, bib, pomp.
Plakset mogen ze gratis gebruiken, Co patronen en bib kosten mij ook gewoon geld en ik neem het risico om 2 km verder zonder te staan dus die liever niet of tegen betaling.
Verdienmodel :-q

*insert toren C lift dames
Break even 😉
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dutch schreef: ma 22 maart 2021, 15:20 *insert toren C lift dames
Afbeelding

Inserted4you
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie