mentaliteit mountainbikers bij pech?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

George schreef: wo 9 december 2020, 12:52
MVMVML schreef: wo 9 december 2020, 08:51 Mijn downhillert heeft achter niet alleen een imbus maar ook een steeksleutel nodig. Ha! :bier:
Als ik met de singlespeed onderweg ben heb ik daarom deze bij me:
Afbeelding

De Koos Koets sleutel (minder belegen forum gebruikers moeten dat misschien even aan Siri vragen ;))
He da's een handige ja.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

MVMVML schreef: wo 9 december 2020, 16:02 He da's een handige ja.
Jij hoeft toch niks mee . Jij hebt nooit pech daar heb je Mike voor :winkie:
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

maaf2 schreef: wo 9 december 2020, 01:23
markje schreef: di 8 december 2020, 20:28

Dan neem ik wat meer mee. Alleen platte zandpaden en wat asfalt: niets, normale rit: pomp en biba. Lange rit of onbekend terrein: 1-2 biba's, pomp, missing links, alle imbus/torx die op mijn fiets zitten, stuk ducttape, stuk autogordel en als het een lange modderige bergrit is: extra (ingeremde) remblokken.
En wat doe je dan als je biker met pech tegenkomt en je daarmee je eigen voorraad uitput.
Ter plekke inschatten of ik wel of niet mijn voorraad ga uitputten. En daar ben ik redelijk terughoudend in. Uiteindelijk is het geen verplichting om iemand te helpen en veel mensen die niets bij zich hebben, weten dat en nemen het risico dat ze stilvallen.

Ik heb wat jaren terug iemand zijn band laten plakken, omdat ik er geen ging verkopen met nog 80km te gaan, ondanks een bod van 15 euro. Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid om goed voorbereid op pad te gaan en de gok wel of niet te nemen. Ervaringen in het verleden hebben mij wel geleerd dat ik die gok liever niet neem, zeker niet met langere ritten of in onbekend(er) terrein.

En natuurlijk kun je altijd wat vergeten, maar als ik vergeet te tanken en ik sta langs de weg zonder benzine, ga ik ook niet een auto stoppen om benzine over te pompen. Ik zal niet weigeren als iemand het aanbiedt, maar ik ga er niet om vragen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ha, ik heb weleens een zonder benzine gestrand stel op een motor geholpen.
Dame bij mij achterop, 15km naar een pomp gereden (ze stonden op de vluchtstrook van de snelweg), daar heeft ze een jerrycan gekocht en gevuld, en toen weer terug naar vriendje + motor gebracht.
Ik ben in '80 met motorrijden begonnen en ik weet niet of het nu nog zo is, maar toen was elkaar helpen als motorrijder gewoon een erecode.

In de bergen is het uiteraard inschatten wat de gevolgen zijn, voor jou en voor de ander. Als achter laten een nacht in de vrieskou betekent probeer je dat toch wel te vermijden. Als niet helpen een uurtje lopen voor de pechvogel betekent, wat je anders zelf misschien te wachten staat, maak je een andere keuze.

Feit blijft dat mij het enigzins teleurstelde dat er van enkele tientallen bikers niet een vroeg of er hulp nodig was. En dat ik me daarna afvroeg of anderen dezelfde ervaring hadden.
Maar gelukkig dus niet :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: wo 9 december 2020, 20:35 Ha, ik heb weleens een zonder benzine gestrand stel op een motor geholpen.
Dame bij mij achterop, 15km naar een pomp gereden (ze stonden op de vluchtstrook van de snelweg), daar heeft ze een jerrycan gekocht en gevuld, en toen weer terug naar vriendje + motor gebracht.
Ik ben in '80 met motorrijden begonnen en ik weet niet of het nu nog zo is, maar toen was elkaar helpen als motorrijder gewoon een erecode.

In de bergen is het uiteraard inschatten wat de gevolgen zijn, voor jou en voor de ander. Als achter laten een nacht in de vrieskou betekent probeer je dat toch wel te vermijden. Als niet helpen een uurtje lopen voor de pechvogel betekent, wat je anders zelf misschien te wachten staat, maak je een andere keuze.

Feit blijft dat mij het enigzins teleurstelde dat er van enkele tientallen bikers niet een vroeg of er hulp nodig was. En dat ik me daarna afvroeg of anderen dezelfde ervaring hadden.
Maar gelukkig dus niet :-q
FWIW: Mijn pompje (die ik altijd bij heb) is vaker door anderen gebruikt dan door mezelf. Laatst op Dorst nog een (overigens symphatieke) BWR geholpen die na een burp bijna plat stond en z`n verloopje van z`n CO²-patroon was verloren/vergeten.
Knakworstkweker

ik zal de krant even bellen
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Maak er maar een punt van :tong
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

TenZNL schreef: wo 9 december 2020, 21:29 FWIW: Mijn pompje (die ik altijd bij heb) is vaker door anderen gebruikt dan door mezelf. Laatst op Dorst nog een (overigens symphatieke) BWR geholpen die na een burp bijna plat stond en z`n verloopje van z`n CO²-patroon was verloren/vergeten.
Ik had laatst precies het omgekeerde! Met mijn.’ Reserve MTB’ op pad (met binnenbanden) en ging iets te enthousiast over een stenig stuk. Alles bij me, behalve het pompje, die zat nog aan het frame van mijn andere fiets. :oops:
Reserve bandje er vast ingelegd en ja hoor, van ongeveer de eerste de beste MTB-er die voorbij kwam kon ik wel even het pompje lenen. :-q
Be Nice, Say Hi!
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Sabai schreef: wo 9 december 2020, 16:18
MVMVML schreef: wo 9 december 2020, 16:02 He da's een handige ja.
Jij hoeft toch niks mee . Jij hebt nooit pech daar heb je Mike voor :winkie:
:lol: :lol: :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Pbro schreef: wo 9 december 2020, 21:42
TenZNL schreef: wo 9 december 2020, 21:29 FWIW: Mijn pompje (die ik altijd bij heb) is vaker door anderen gebruikt dan door mezelf. Laatst op Dorst nog een (overigens symphatieke) BWR geholpen die na een burp bijna plat stond en z`n verloopje van z`n CO²-patroon was verloren/vergeten.
Ik had laatst precies het omgekeerde! Met mijn.’ Reserve MTB’ op pad (met binnenbanden) en ging iets te enthousiast over een stenig stuk. Alles bij me, behalve het pompje, die zat nog aan het frame van mijn andere fiets. :oops:
Reserve bandje er vast ingelegd en ja hoor, van ongeveer de eerste de beste MTB-er die voorbij kwam kon ik wel even het pompje lenen. :-q
Kan gebeuren (BTDT) dus sindsdien gaan alle essentials in m`n pack. Mooi dat je snel hulp kreeg, zo naar Kermit`s verhaal te oordelen is dat blijkbaar niet meer zo vanzelfsprekend.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Sabai schreef: wo 9 december 2020, 16:18
MVMVML schreef: wo 9 december 2020, 16:02 He da's een handige ja.
Jij hoeft toch niks mee . Jij hebt nooit pech daar heb je Mike voor :winkie:
Nu ja, bedacht me hierdoor dat ik in heel Portes du Soleil ed geen steeksleutel bij me had. Als m'n achterband daar kapot was gegaan was ik de lul op die bergen :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dus als ik het goed begrijp zorgt het bij je dragen van een steeksleutel ervoor dat je geen lul meer bent?

Dan moeten we maar eens rap zorgen voor een paar miljoen gratis steeksleutels! :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
lightrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: do 19 januari 2006, 11:08
Mijn mountainbike: Ritchey Plexus, P29-er en SwissCross Disc...

Zelf help ik altijd of vraag in elk geval of hulp nodig is. Als ik zelf eens met pech sta valt het mij wel op dat je zelden wordt gevraagd of je hulp nodig hebt
Redelijk vaak de reactie gekregen: "U bent de eerste". Vind ik raar.
Ben ook totaal niet bezig met tijden of snelheid. Hoop vooral dat iedereen een fijne tijd in het bos heeft en pech helpt dan meestal niet. Wil inmiddels behoorlijk wat binnenbanden weggeven ook aan mensen die nooit wat bij zich hebben. Kom je toch vaak tegen vind ik, geen tooltjes (heb nooit pech), geen binnenband (rij Tubeles), geen eten, (nooit nodig). Echter in alles gevallen stonden ze wel stil.

Andere kant is bij mijn vrouw, die krijg gelijk hulp altijd, ook als ze even staat te wachten o.i.d. Gekscherend zeg ik ook altijd, je hoeft niets mee te nemen, je bent een vrouw....
Afgesloten hoofdstuk met een Plexus aan de muur en P29-er en SwissCross in de schuur

Flowtrail is de Volkswagen Golf van het mountainbiken. Niks verkeerds mee in de basis, maar zooooo voorspelbaar en saai.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Ik ben zelf ook absoluut niet te beroerd om een helpende hand uit te steken. Maar ik laat het afhangen van de pechvogel. Als hij/zij niet opkijkt als er iemand langskomt, dan voel ik minder de behoefte om m'n nieuwsgierige neus in andermans zaken te stoppen...
Als er een vragende, hulpeloze blik op het gezicht te lezen valt, dan is het een ander verhaal.

Oftewel, als iemand driftig aan het pompen is, heeft 'ie zeer waarschijnlijk mijn hulp niet nodig. Mensen kunnen uiteindelijk zelf ook hulp vragen indien nodig/gewenst.

Meestal roep ik nog wel even 'lukt het?' om er zeker van te zijn dat er niemand in het bos hoeft te slapen :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: wo 9 december 2020, 20:35.
Ik ben in '80 met motorrijden begonnen en ik weet niet of het nu nog zo is, maar toen was elkaar helpen als motorrijder gewoon een erecode.
Daar heb ik dan de neiging ze uit hun lijden te verlossen. Maar bedenk me meestal op tijd dat ik geen grote pickup rijd... . :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie