mentaliteit mountainbikers bij pech?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Giant-E schreef: ma 14 december 2020, 00:02 Ha, mijn stokpaardjes werden weer eens bevestigd? :lol:

Blijf er dan ook weg!

(Brabanders, op zondagochtend... Mijn strafblad is nog schoon, dat wil ik graag zo houden.)
Nee, mensen moeten zich gewoon gedragen en fatsoen hebben. Ik ben niet geïrriteerd omdat het heel druk is.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Als 't alleen bij drukte zou blijven heb ik er ook geen probleem mee. Soms kan een route gezellig druk zijn, oa op Bergschenhoek. Hier heb je zelden last van die TC gasten.
De Castellitreintjes dus, daar heb ik meer moeite mee... Ze weigeren te wachten tot er ruimte is om in te halen. Als één van die trailterroristen mij de struiken inramt ben ik in staat om 'm wat ernstigs aan te doen.

Dus rij ik zelden meer op zondagochtend. Puur zelfbescherming.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als ik op zondagochtend fiets (wat ik meestal niet doe) ga ik de weg op, zeker niet een mountainbikeroute.
Ik fiets voor mijn plezier, en daar blijft weinig van over als ik om de haverklap aan de kant moet of moet wachten (tegenwoordig waarschijnlijk vooral optie 1).

Overigens heb ik -als Brabander, dat wil ik er wel even bij zeggen ;-) - gisterenmiddag nog een wielrenner geholpen, op de weg, dus niet eens een boswielrenner :D

Over tooltjes, ik heb er meerdere (kan me nooit inhouden met die dingen kopen, net als met rugzakken :oops: ).
Voor de lokale ritjes pleur ik gewoon een willekeurige in de rugzak/heuptas/aan de fiets en vorige week had ik blijkbaar de verkeerde mee. Een nogal lomp uitgevoerde Parktool, ik kon niet eens bij een van de twee boutjes waarmee je zadel vast zit.

Voor tochten waar zelfredzaamheid wat belangrijker is neem ik meer en specifieker gereedschap mee. Daarvoor heb ik een mini-ratel met de nodige zorgvuldig gekozen bits, en voor de draaipunten van de achtervering gaat er zelfs nog een extra losse Torx sleutel mee (T30) zodat ik die bouten tegen elkaar in kan draaien.

Overigens hebben zowat al mijn tooltjes een inbus 8, soms als los opzetstukje.
Zelfs de gratis tooltjes die ik bij de aankoop van een fiets (2x) kreeg hebben dat.

Wat ik nog wel wil kopen is een compact powerlink tangetje. Die 9-speeds kon je nog redelijk los krijgen zonder, maar ik rijd nu alleen nog 11-speed fietsen. Wolftooth had een mooie zag ik, maar er is ook een goedkoper kunststof alternatief (die tevens als bandenlichters dient).

Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Voor een habbekrats bij Ome Ali en het scheelt weer wat grammen en ruimte.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: ma 14 december 2020, 14:58 Voor een habbekrats bij Ome Ali en het scheelt weer wat grammen en ruimte.

Afbeelding
Das handig heb je linkje of hoe deze heet op alli?
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

€0,78 dus misschien wel eerst met de baas thuis overleggen voordat je hem besteld. :tong



https://nl.aliexpress.com/item/10050018 ... 4c4dMKRVzb
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Jeetje ! En daar krijg je een 12sp link ook mee los ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Buigt dat ding niet?

Probeer het anders eens met een schoenveter of een ander soepel maar sterk draad. Een tie wrap, bijvoorbeeld :)

Op dezelfde manier door de ketting als in die afbeelding hierboven en dan "het linker uiteinde" naar rechts trekken en "het rechter uiteinde" naar links.
Laatst gewijzigd door G.P. op ma 14 december 2020, 15:17, 1 keer totaal gewijzigd.
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Dice Oldskool schreef: ma 14 december 2020, 15:05 €0,78 dus misschien wel eerst met de baas thuis overleggen voordat je hem besteld. :tong



https://nl.aliexpress.com/item/10050018 ... 4c4dMKRVzb
Top dank je.... overlegd, maar moest er gelijk één extra bestelen. Ze wilde er zelf ook één :winkie:
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Knakworstkweker

G.P. schreef: ma 14 december 2020, 15:15 Buigt dat ding niet?

Probeer het anders eens met een schoenveter of een ander soepel maar sterk draad. Een tie wrap, bijvoorbeeld :)

Op dezelfde manier door de ketting als in die afbeelding hierboven en dan "het linker uiteinde" naar rechts trekken en "het rechter uiteinde" naar links.
Tiewrap lijkt me uitstekend te werken, gelukkig nog nooit en hopelijk gaat het ook nooit, zover komen.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Dat tooltje van kermit (bovenste plaatje van de twee) heeft mijn fietsmaat gekocht. Dit was nadat een paar weken geleden zijn derailleurafbrak, we zijn fiets single speed wouden maken en de missing link met geen mogelijkheid los konden krijgen. Met een ketting pons konden we de ketting wel inkorten.

Dit was op een afgelegen pad. Er is wel ‘s gesuggereerd dat hoe rustiger het is, hoe meer hulp je krijgt. We zijn best wel een tijdje bezig geweest, maar niemand heeft z’n hulp aangeboden en dat op zondagmorgen. Kan er ook mee te maken hebben dat er niemand langs kwam fietsen en dat daar waarschijnlijk de hele dag niemand langs zou komen.

Zo te lezen ben ik een stuk minder behulpzaam dan de meesten hier. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een onbekende met pech heb geholpen. Ik ben goed in het vermijden van drukte, ik zie dan ook net zo vaak medebikers met pech. Een enkele keer iemand met een lekke band, maar dan waren ze al aan het oppompen en leek geen hulp nodig. Wel ‘s geïnformeerd en dat was niet nodig.

Zelf heb ik ook niet vaak hulp gekregen. Na een schuiver in het bikepark in Winterberg vroeg iedereen die langs kwam of het goed met mij ging (ja, prima, wel fijn dat ze het vroegen). Meestal red ik mijzelf bij pech en anders heb ik echt pech (band liep langzaam leeg, het sneeuwde en begon donker te worden, dat werd lopen naar huis).

Fietsmaten heb ik vaker geholpen bij pech (reservebandjes, pompje, missing link). Bij een fietsweekend in de Ardennen hadden we de nodige lekke banden. Dan was het kijken wie nog een reserveband had en een rustmoment als de lekrijder aan het band wisselen was. De laatste ochtend aan het eind van de rit reed er weer iemand lek. Kreeg reserveband en gereedschap van anderen en dat was een mooi bijkletsmoment aan het einde van het weekend. Na een kwartier werd de lekrijder boos. Hij wist niet hoe hij een band moest wisselen en niemand hielp hem. Daarna was de band binnen een minuut gewisseld. :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Toevallig afgelopen jaar tijdens mijn Alpenweek zelf een gebroken ketting gehad, en toen was ik blij dat onze gids zo'n powerlink tangetje mee had :)

Dat Ali-ding lijkt inderdaad slim, klein en weegt niks. Ik bestel alleen principieel niets via Aliexpress.
Eerst thuis in de schuur maar eens proberen of het met een tierap of touwtje lukt, en anders een keer wat mee laten komen voor dit doel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

Ik vraag altijd of "Alles ok" is als ik vermoed dat iemand pech heeft.
Heb in me rugzak pompje, bandenplak spullen, Quicklinks, CO2 patronen, binnenband, Multitool, EHBO kitje, wegwerphandschoenen en een wegwerp Poncho bij me (iemand zal maar in de regen pech hebben/gewond zijn) en moeten wachten op hulp, dan kan dit net even beetje helpen.
Beetje extra gewicht is mooie training en al meerdere keren mensen kunnen helpen :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik snap wel dat men tegenwoordig minder behulpzaam is.
Ten eerste natuurlijk het besmettingsgevaar ;)
En met de huidige schaarste van onderdelen sta je ook niet te trappelen je laatste biba of quicklink weg te geven.


Verder natuurlijk een mentaliteitsprobleem.
Als die ander nou helpt, dan kan ik doorfietsen.

Als die anderen een mondkapje dragen, dan heb ik vanzelf minder risico op besmetting.
Als die anderen thuisblijven, dan kan ik nog even winkelen.
Als de rest zich laat vaccineren, dan ben ik (indirect) ook beschermd.
Als de rest thuisblijft, dan kan ik op vakantie.
Als de rest zich druk maakt om het milieu, dan kan ik gewoon doorgaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie