Waarom is ATB een MTB gaan heten?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gesloten
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Waarom heet een mountainbike tegenwoordig geen ATB (all terrain bike) meer?

We hebben hier in Nederland en directe omtrek helemaal geen bergen en rijden eigenlijk vooral op relatief vlakke paden. Ook zijn veel trails met asphalt aan elkaar verbonden. Dus een ATB is zeker in Nederland veel meer op z'n plek zou je zeggen.

Enig idee waarom de naam ATB niet meer word gebruikt (in Nederland)?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Vroeger was er een onderscheid tussen ATB en MTB. Helemaal exact weet ik het niet meer maar ik geloof dat een ATB spatborden en een bagagedrager had.

Ik had een ATB... voelde me echt kindermishandeld... net zoiets als neppe nike airmax :roll:
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Vraag het de Amerikanen en vraag je vervolgens af waarom we in NL meegaan met Amerikaanse trends

Voor mij is een MTB gewoon een ATB. Zo denken ze er in andere landen ook nog steeds over zoals VTT en BTT. En zo zullen er nog meer landen de afkorting voor ATB gebruiken
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het is beiden Engels. Ik heb geen idee van Nederland, maar ATB is historisch gezien geen oudere term en is in het Engels nooit populairder geweest dan MTB. Gewoon een matig alternatief.

Bovenal, de enige fiets die zich met recht ATB mag noemen, is die fatbike van je.

We hebben in Nederland en de directe omtrek genoeg niet-relatief-vlakke paden. Je hebt geen 1000 meter hoogteverschil nodig voor een stevige afdaling. In de ardennen worden gewoon enduro's verreden.

Maar eigenlijk ben je gewoon weer onbenullige topics aan het openen uit een soort vreemde niet te bevredigen aandachtsbehoefte, toch?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

er is overigens niet lang geleden ook al een topic hierover geweest (die zal er nog wel zijn)
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik zat net te lezen dat er wel degelijk een verschil blijkt te bestaan tussen een ATB en MTB. Een ATB is over het algemeen uitgerust met sparborden, verlichting etc. dus meer zoals ik een citybike ken. Ook is de geometry wat meer geschikt voor langere tourtochten.

Makkelijk zit weer in z'n grumpy chair. :D
Laatst gewijzigd door maverick76 op zo 6 december 2020, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Victor1977 schreef: zo 6 december 2020, 20:22 er is overigens niet lang geleden ook al een topic hierover geweest (die zal er nog wel zijn)
Ok dat wist ik niet, excuus.

Als dat zo is kan deze uiteraard alweer dicht.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

De city bike ja :lol: :lol:

Dat was zo niks dat we een maat ermee plaagde. En zo werd Mike omgedoopt in Mike-citybike :bier:

Maar in principe is de moderne ATB nog steeds actueel in de vorm van woon-werkverkeer mountainbikes (commuters) die we regelmatig zien langskomen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Waarvan akte. Dit soort vragen kunnen overigens ook prima hier: viewtopic.php?f=15&t=148733
De hangplek van het forum zeg maar.
Gesloten