Je mooiste rit van 2020.

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

aurelius schreef: vr 1 januari 2021, 13:41
Jurf schreef: wo 30 december 2020, 10:59

Vind ik lastig te zeggen.
Ik ben zeker niet de meest getalenteerde fietser die hier rondrijd en dus erg blij met de hulp van een beetje meer fiets, en daar was dat voor mij absoluut geen overkill.
Ik moet zeggen dat ik er maar weinig met minder dan 130mm achter heb gezien en wel heel veel fietsen met veel meer.

Maar volgens mij zegt dat ook niet heel veel want misschien rijden de lui met minder vering gewoon vergelijkbare trails, maar daar waar je geen uplift nodig hebt. Ik denk dat vooral je skills en hoe hard je wilt bepalend is. Aurelius ging met zijn Lux ook de Black line af waar ik dat daar echt niet mee zou kunnen.
Welke 120mm bike? Je kunt uitstekend XC/trail light routes rijden in de Alpen met wat minder veerweg, zeker de aangelegde blauwe en rode trails gaan nog goed. En schotter is natuurlijk ook geen probleem.
Afhankelijk van wat je leuk vindt ben je bergaf op technische trails wel relatief snel onderbemeten met een 120mm fiets.
Gebruik je graag liften en ligt de focus op trails rijden, bergaf rijden, dan zou ik ook zeggen, alles vanaf 130mm maakt het relaxter en makkelijker, speelser met meer ‘fun’.
Maar goed, ik rijd graag langere tochten met technische XC/trail-stukken erin, en met behoorlijk wat hm’s. En heb maar 1 fiets. Heb altijd wel de meeste lol bergaf. Als ik op de grens kan rijden is dat enorm kicken, en met 110/100mm zit je daar natuurlijk al snel. ‘Beneden komen’ is dan de uitdaging, en het is erg goed voor je techniek. Is wel ‘vechten’, moet maar net binnen je definitie van ‘leuk’ passen natuurlijk. Maar mijn zoon op mijn oude Lux, 15, had op die trails evenveel lol, het kan dus wel, het is ook maar wat je gewend bent. Die heeft inmiddels zijn eerste eigen fiets (bijna uitgegroeid), bewust een 130mm Neuron voor ‘m aangeschaft.
(Mijn volgende fiets zal waarschijnlijk meer downcountry gericht zijn. Iets als een 120mm Epic Evo bv (en dan graag met remote lockout). Blijft dus aan de XC kant zitten van het spectrum).
Ik heb een 2017 Cube stereo met een vork die schijnbaar ook nog heel makkelijk naar 140mm moet kunnen.
Was van de zomer ook in Oostenrijk en vind het toch lastig om xc+/trail light te vinden. Lijkt een beetje kiezen tussen schotterpad of gelijk heel spannend.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

2020 was voor mij geen geweldig jaar wat betreft biken. Veel minder gereden dan andere jaren, en op veel minder plekken.

Gelukkig mooie trails dicht bij huis en toch een paar mooie herinneringen:

Begin februari, de jaarlijkse reünie met een stel Nederlandse bikevrienden voor een rondje Leersum-Amerongen. Het is altijd een hoogtepunt vanwege de gezelligheid maar vanwege de pandemie en gerelateerde reisbeperkingen is de kans klein dat de reünie in 2021 plaats zal vinden. Daarom koester ik deze herinnering des te meer.

Laatste week van September, eindelijk, onze enige vakantie van 2020, in Summerland, BC. Bijna ieder ochtend zo vanuit onze airbnb de trails op. Lekker rustig, ver weg van alles, corona lijkt even niet te bestaan.

Deze week, laatste rit van het jaar, Darkside shuttle met de NSMB crew. Ruim 1000 hm afdalen over steile loamers. Alle zeilen bijzetten om de andere, veel betere, bikers in het zicht te houden. Het coastal rainforest is op z'n mooist: mistig, nat, groen, stil. Mooie afsluiting van een belabberd jaar.

2021 wordt beter!

De besten wensen aan iedereen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mm, had deze even gemist, ook een mod leest niet alles :-D

Mooiste rit van 2020... ik denk toch (net als veel andere jaren) m'n Alpenfietsweek. De dag die er van dit jaar uit sprong was wat mij betreft de rit waarbij we bij het Lac de Mont Cenis uit kwamen. Niet persé de dag met de meeste rijtechnische uitdaging, maar de uitzichten waren geweldig!

Afgelopen jaar door de corona toch minder vaak met anderen gereden, en hoewel ik alleen fietsen graag doe (80% van m'n ritten?) geven ritjes met een paar vrienden vaak wel wat extra's. Ik mis echt dat terrasje en het herkauwen van de dag na zo'n rit!

Maar goed, dit was toch wel dè fietsdag van 2020 wat mij betreft:
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Wat een schitterende uitzichten daar bij Col du Mont-Cenis. Lees dat Hannibal daar ook nog heeft gelopen met z’n olifanten:)
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Daar heb ik ooit bergtoppen beklommen. Erg mooi gebied! :-q
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Oei, dat is wel met mn billen bloot op dit forum met, naar mijn idee, veel uber fanatieke bikers :oops:

Mijn mooist ritje was zonder twijfel het eerste ritje op de volgeveerde fiets van mijn broertje.
Het was een niks bijzonder rondje op de heuvelrug, maar het verschil tussen mijn amper geveerde Kona Unit en de Liteville 101 was groter dan ik van te voren had verwacht. Het verschil tussen na een kilometer of 20 geradbraakt van de fiets af stuiteren, of nóg een rondje.

Sindsdien zelf een volgeveerd apparaat gekocht, en met veel meer lol veel vaker in het bos te vinden dan ik de jaren er voor heb gehad.
Met de Unit gaat t ook prima, als wegfiets met gladde bandjes er op is het een fijn ding..
laurens87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: di 19 januari 2010, 23:28
Mijn mountainbike: CUBE LTD SL 2013

Late reactie, maar moet kunnen!
Vorig jaar echt een heel karig mountainbike jaar. Heel veel weg en een aardig aantal gravel-kilometers.
Totaal de 26.000km gepasseerd dus daar niks te klagen. Meeste kilometers en uren in een jaar ooit.

Echter slechts 300km op de MTB, daar zat 1 memorabele rit tussen. Namelijk de NMK/KLu kampioenschap mountainbike.
Dus Nederlands Militair Kampioenschap wat die dag gecombineerd werd met het Luchtmacht kampioenschap. Werd bij MTB-vereniging bar-end in Apeldoorn gehouden. Parcours, veel bochten en heel technisch. Niet ideaal voor de hoeveel MTB kilometers die ik in de benen had. Hoewel de benen het probleem niet waren, maar technisch uitdagend. Ondanks 1 slippertje in een klim tijdens ronde 1 waardoor mijn ketting vastliep (wat tijd koste) verder strak gereden. Na die slipper besloten dat stukje dan maar te lopen (geen risico) en de rest steeds kunnen fietsen. Wedstrijd was ruim1,5 uur lang. Dat was voor mij goed, want de duur is gunstiger. Voor de Militair kampioenschap was ik 15e overal (van ongeveer 50) wel op een ronde gezet. Maar dat had ik verwacht. Luchtmacht was ik echter derde, voor het tweede jaar op rij. En dat is wel kicken!

Mooiste ritten eigenlijk op de racefiets gemaakt, een solo 300km vanuit Breda ruim om Eindhoven heen. 2 mooie ritten in de Ardennen en 1 in Limburg. Paar keer enkele reis naar de schoonouders (Breda-Neede).
Maar de allermooiste was in de Italiaanse Alpen, vanuit Levico Terme naar de Passo Manghen, vervolgens Passo Rolle, Passo Gobbera en Passo Brocon. Ruim 4600hm in goed 200km en ongeveer 9 uur fietsen! Fantastisch!
En vanuit Prato allo Stelvio een paar mooie ritten gemaakt, retour naar de Kaunertaler Gletscherstrasse en totaal 3 keer de Stelvio (15 graden op 2760m is echt top) :-q

Nu in 26 dagen al veel meer op de MTB gezeten als vorig jaar...
I'm a bike addict, and it's the best addiction i've ever had! (well maybe second best)
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Wow, dat ik dit mooie en inspirerende draadje gemist heb...
Prachtige verhalen en foto's!
Mijn mooiste is niet zo spannend en ga ik dit jaar zeker overtreffen; route Appelscha :wink:
Real men think straight and flat are boring :-D
Plaats reactie