Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De rondfietsende reclamezuilen vervangen door een vrolijke noot doet het imago ook goed. :tong

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Jamis Diablo schreef: wo 30 december 2020, 12:31
Marcobiker schreef: wo 30 december 2020, 12:16 Helaas is dat onjuist. Als blijkt dat de juiste procedure bij het afgeven van de vergunning niet gevolg is, wordt die gewoon vernietigd. Ongeacht de gevolgen.
Klopt, maar de juiste procedures zijn wel gevolgd door de vergunning aanvrager.
Dat er bepaalde procedures niet zijn opgelegd door de vergunning verstrekker kan de aanvrager niks aan doen.
De verstrekker heeft hierin verzaakt, en dan kan de vergunning niet eenvoudig worden ingetrokken.
Helaas is ook dit onjuist. Een niet juist gevolgde procedure leidt meestal gewoon tot vernietiging van het besluit (lees: de vergunning). Of de fout te wijten is aan de aanvrager of de vergunningverlener is daarvoor niet relevant. Wél is dat natuurlijk relevant voor de vraag wie aansprakelijk si voor eventuele schade, maar dat staat los van de vernietiging.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Toch is de trend duidelijk zichtbaar. Afgelopen zaterdagmiddag, en dan echt pas rond 15:00 uur (dus geen BWR spitsuur), op Vrachelen ook wandelaars op een breed zandpad, die ons zien aankomen, geen stap opzij doen, kon er maar net langs, en gelijk daarna een tegemoetkomende vrouw die met de armen wijd op het pad blijft staan. Ik zag haar blik, en ben maar bewust niét de discussie aangegaan en snel doorgereden.
Zomaar 2 situatie's, binnen 1 minuut. Die je dus tot dit jaar gewoon zelden meemaakte in de bossen. De beeldvorming is gemaakt, en eigenlijk moet er een soort tegen-mediaoffensief op gang komen. Laat onze kant van het verhaal maar eens horen, misschien ligt hier ook wel een taak voor de NTFU om de div verenigingen aan te schrijven, nogmaals die o zo belangrijke gedragsregels te benadrukken. Ik noem maar even wat, alle beetjes helpen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De ellende is dat één slechte actie net zoveel goodwill kost als je met honderd keer vriendelijk zijn op kunt bouwen. Aso gedrag heeft veel meer effect dan goed gedrag. Dus hoe geirriteerd je wellicht ook bent, probeer altijd netjes te blijven want jouw gedrag vormt of een bouwsteentje van de goodwill-muur, of slaat er juist een krater in.

Goed gedrag (noem het voor mijn part overdreven goed gedrag) is de enige manier om het beeld dat bikers hebben bij niet-fietsers positief te houden/krijgen.
De besluitvorming omtrent routes ligt op een ander vlak, maar goodwill vormt ook het fundament onder de beslissingen die genomen worden over mogelijke routes of juist het weghalen daarvan.

Probeer dit altijd en overal in je achterhoofd te hebben, ten alle tijden blind doorknallen is nou precies waar we een negatief imago door gekregen hebben...
Dus laat die hond gewoon ff voor je langs het pad oversteken en lach een keer vriendelijk naar de baas. Dikke kans dat die persoon nog teruglacht ook. Buiten de positieve indruk die je achter gelaten hebt voelt zoiets toch ook gewoon fijner dan met de ergernis over die scheldpartij nog in je kop door te fietsen?

Zie die overwinning op je primaire emotie gewoon een keer als de prestatie die je die dag geleverd hebt ipv die twee tellen van je tijd af rijden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Giant-E schreef: wo 30 december 2020, 13:25 ....... en gelijk daarna een tegemoetkomende vrouw die met de armen wijd op het pad blijft staan.
Afstappen, een knuffel geven en weer doorgaan. :-D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Alleen wie is de aso wanneer je een stel wandelaars hebt die middenop blijven lopen, met zoveel mogelijk naast elkaar en geen ruimte voor andere recreanten laten op paden die voor speciaal voor MTB's zijn aangelegd, voor gemengd gebruik zijn voorzien of waar het zelfs officiele fietspaden betreft met alle borden die daar bij horen?

(wandelnet is er vrij duidelijk over)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

De aso is degene die de publieke opinie niet achter zich weet te krijgen.

Het is die opnaaiende media die de publieke opinie voedt.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

cheeta schreef: wo 30 december 2020, 13:54Alleen wie is de aso wanneer je een stel wandelaars hebt die middenop blijven lopen, met zoveel mogelijk naast elkaar en geen ruimte voor andere recreanten laten op paden die voor speciaal voor MTB's zijn aangelegd, voor gemengd gebruik zijn voorzien of waar het zelfs officiele fietspaden betreft met alle borden die daar bij horen?
De vraag wie de aso is, is totaal irrelevant in het kader van de vraag waar dit topic over gaat.
kermit schreef: wo 30 december 2020, 13:46De ellende is dat één slechte actie net zoveel goodwill kost als je met honderd keer vriendelijk zijn op kunt bouwen. Aso gedrag heeft veel meer effect dan goed gedrag. Dus hoe geirriteerd je wellicht ook bent, probeer altijd netjes te blijven want jouw gedrag vormt of een bouwsteentje van de goodwill-muur, of slaat er juist een krater in.
AMEN!
kermit schreef: wo 30 december 2020, 13:46Zie die overwinning op je primaire emotie gewoon een keer als de prestatie die je die dag geleverd hebt ipv die twee tellen van je tijd af rijden ;-)
AMEN!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

hanjovdberg schreef: wo 30 december 2020, 11:56 En nog een tip. Ga wat vaker met de vrijwilligers van de routes meehelpen. Juist dan ontstaan er hele fijne gesprekken met wandelaars.
Die ervaring heb ik ook, zeker als er kinderen meehelpen. Hier in de regio Ede eigenlijk nooit problemen met wandelaars gehad. Ik (en de mannen waar ik mee rijd) houden dan ook altijd rekening met andere bosgebruikers: Loslopende honden (ook waar ze dat niet mogen) netjes ontwijken door snelheid te minderen (ook een enkele keer een hond mee helpen vangen), groeten bij passeren, ruiters voorzichtig naderen en vragen welke kant ze het liefst gepasseerd willen worden etc.

Daarnaast hebben we het geluk dat er bij de gemeente Ede veel draagvlak is voor fietsen in het algemeen. De burgemeester fietst fanatiek, en onze clubgenoot Annemiek van Vleuten komt ook regelmatig positief in het (lokale) nieuws, met vaak mountainbikende kinderen op de achtergrond. Opening van het "kinderrondje" op het jeugdjournaal helpt natuurlijk ook een handje. Je wilt als anti-MTB lobbyist toch niet het geluk van kinderen de grond in boren....

Ik denk dat het 'opvoeden' van nieuwe/minder sociale MTB'ers ook zal helpen. Ben bij onderhoud van de vaste route een paar keer bijna van m'n sokken gereden omdat men geen vaart wilde minderen, terwijl ik ook voor hen m'n vrije zaterdag opoffer, en houd mijn hart vast als hij dan wandelaars tegenkomt die hem in de weg lopen. Al lijkt me dat een hele opgave, omdat juist MTB'ers niet erg van clubjes/verenigingen zijn, en meer individualistisch. Dus moeilijk te benaderen.
Dice Oldskool schreef: wo 30 december 2020, 12:38 De rondfietsende reclamezuilen vervangen door een vrolijke noot doet het imago ook goed. :tong
Klopt ook, ik heb een paar shirts van The Simsons, en met name het shirt met Homer roept veel leuke reacties op.

Afbeelding

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

kermit schreef: wo 30 december 2020, 13:46 Zie die overwinning op je primaire emotie gewoon een keer als de prestatie die je die dag geleverd hebt ipv die twee tellen van je tijd af rijden ;-)
Jij en ik mogen er dan zo over denken, jij weet ook dat er een substantiële groep is die er nu eenmaal anders over denkt. De NTFU kan daarin helpen.
Die mindset moet verdwijnen. Een zo hoog mogelijk km/h Strava gemiddelde moet geen doel meer zijn. Ik denk écht dat je dan al een heel eind bent.

Check bijv maar eens deze laatste alinea: https://twitter.com/ellenvdijk/status/1 ... 85450?s=20

EDIT: @George: Thanks. :wink:
Laatst gewijzigd door Giant-E op wo 30 december 2020, 14:24, 3 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Zo is het wel zichtbaar (link naar de afbeelding zelf ipv. naar de pagina)

Afbeelding
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Natuurlijk een bel.
'Geen bel' kun je niet gebruiken, bij een bel heb je nog steeds de keuze. Wat je als MTB-er vindt van een bel doet er niet zo toe, het gaat erom wat een wandelaar verwacht. De meesten verwachten op een fiets een... fietsbel.
Maar natuurlijk mag je ook vriendelijk gedag zeggen. Maar als ze je niet horen kun je altijd nog even bellen. En je ontneemt de wandelaar eventueel munitie, je kunt altijd wijzen naar je aanwezige belletje mocht het toch eens op een discussie uitdraaien (zelden).
Vriendelijk gedag zeggen en een fijne dag wensen, bij rustig passeren, het goede voorbeeld geven kortom.

Goodwill kweken.
Iets organiseren voor de jeugd, helpen met een schoonmaakaktie in het bos, etc. Laten zien dat je betrokken bent bij de gemeenschap en de natuur.
Bij organiseren van evenementen, aanleggen routes: goed luisteren naar, overleggen met, de natuurorganisaties, dan kom je er altijd wel uit. En is je evenement afgelopen: bos weer opruimen (helaas, de rommel van en ander...). Beter nog: zelf geen rommel achterlaten dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Hoe bereik je de mensen die teveel met Strava bezig zijn? Niet met dit forum in ieder geval.
Laatst heb ik hier ook nog foto's geplaatst van een pad waar elke bocht een binnendoor heeft gekregen. Hetzelfde heb ik op strava geplaatst met het verzoek hier mee te stoppen en dit bericht te delen. Helaas heb ik maar een paar volgers maar iemand met veel volgers of bv ook een vereniging zou hier aandacht aan kunnen besteden.
Voor mijn gevoel komen veel problemen weg bij de groep die niet met voldoende respect met andere gebruikers in het bos omgaan.
"This species has amused itself to death"
Knakworstkweker

Giant-E schreef: wo 30 december 2020, 10:41 Hoe kunnen wij nou, als mtb-ers, deze trend stoppen?
Niet

Gewoon doorfietsen en iedereen lekker laten doen, in dit land werkt iets alleen als je maar lang genoeg zeurt of het stug vol blijft houden.
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Waar fietsen jullie eigenlijk? Ik herken dit totaal niet (wijde regio Zwolle).
________
Mijn fiets
Plaats reactie