Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

van Tuyl schreef: wo 30 december 2020, 22:39
Giant-E schreef: wo 30 december 2020, 21:48 De bewijzen liggen helaas voor 't oprapen, beste Crapton.

Op jouw manier een Strava rondje rijden? Prima zelfs. Niemand zal daar een probleem van maken.
Helaas, en wij maken dit allemaal regelmatig mee, zijn de overwinteraars alleen bezig met een zo hoog mogelijke km/h Stravatijd. Ten koste van alles.
De bewijzen die Crapton aandraagt m.b.t. beginners vind ik duidelijker.
Natuurlijk is het prima als je wil presteren op een segment, doe ik zelf ook. Beginners nemen over het algemeen de bocht te ruim en doen geen poging om zoveel mogelijk er een rechte lijn van te maken. Ik weet dus wel zeker dat het van de snelleren komt en ben er via via ook wel eens op aangesproken. Had ik op de route alle binnendoortjes en buitenommen versperd met takken. Daar hadden ze toch wel wat last van.
Deze foto heb ik laatst ook al eens geplaatst hier maar grote delen van het pad zijn dubbel geworden en altijd ten koste van een bocht. Is trouwens niet op een vaste route en ook niet vanwege de tegenliggers want zo druk is het niet.
Afbeelding
Afbeelding
"This species has amused itself to death"
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Dat is natuurlijk ook het probleem van die aangelegde paadjes. Het zijn echte singletracks met hoge snelheid.
De echte paden zijn breder en zwaarder. Het is dan makkelijker ergens om voorbij te kunnen.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Knakworstkweker

kan niet meer schreef: wo 30 december 2020, 23:18
van Tuyl schreef: wo 30 december 2020, 22:39

De bewijzen die Crapton aandraagt m.b.t. beginners vind ik duidelijker.
Natuurlijk is het prima als je wil presteren op een segment, doe ik zelf ook. Beginners nemen over het algemeen de bocht te ruim en doen geen poging om zoveel mogelijk er een rechte lijn van te maken. Ik weet dus wel zeker dat het van de snelleren komt en ben er via via ook wel eens op aangesproken. Had ik op de route alle binnendoortjes en buitenommen versperd met takken. Daar hadden ze toch wel wat last van.
Deze foto heb ik laatst ook al eens geplaatst hier maar grote delen van het pad zijn dubbel geworden en altijd ten koste van een bocht. Is trouwens niet op een vaste route en ook niet vanwege de tegenliggers want zo druk is het niet.
Afbeelding
Afbeelding
Passeer-sporen, naast remkuilen een van de kenmerken dat er veel mensen op de route komen.

Zo heb je ook nog de droogrij-stroken die elke week verder naar links of rechts liggen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

byorka schreef: wo 30 december 2020, 23:25 Dat is natuurlijk ook het probleem van die aangelegde paadjes. Het zijn echte singletracks met hoge snelheid.
De echte paden zijn breder en zwaarder. Het is dan makkelijker ergens om voorbij te kunnen.
Is het ook niet. Hier kom je van een breed pad af en dan komt er iets van 300m dit pad over de heide en dan kom je weer op een bredere weg.
Het komt niet van het inhalen. :(
"This species has amused itself to death"
Knakworstkweker

Dus corona fietsers zijn lui?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Nee.
Sommige mensen rijden nu een maal graag rechtuit en andere sturen liever wat meer.
Volgens mij zijn ze gewoon verschillend.
Lekker fietsen!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik denk dat het juist niet de Corona rijders zijn.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Crapton schreef: wo 30 december 2020, 21:39 Ik vind dat gezeur hier over Strava rijders een enorme berg flauwe kul. Waarom worden mtb-ers die door willen rijden gekoppeld aan overlast en negatieve perceptie? Gebaseerd op wat?

Als ik in de buurt op de vaste routes (dus geen wandelaars daar op) flink doorknal om een Strava PR te zetten dan who cares a shit? Zit er iemand voor me dan moet ik even wachten tot ik kan inhalen. Zit er niemand voor me dan heeft niemand er last van dat ik hard doorfiets. Laat mij mijn sport op mijn manier bedrijven aub zonder dit soort misplaatste moreel superieure oordelen.

Strava rijders snijden bochtjes af. Hoe weet je dat nou? Ik zie soms beginners zonder helm over het parkoers stuntelen, verkeerd remmen, buiten de baan enz. In lawaaierige groepjes. Nix nada Strava.

Je kan NIET zo maar een negatief stempel op iemand plakken omdat hij lycra draagt en op Strava zit. Dat doen we met andere uiterlijke kenmerken immers ook niet.
Helemaal eens. Sowieso is Strava-rijder een rare term. Is gewoon een MTB-er die Strava gebruikt om zijn ritjes vast te leggen. De ene keer gaat het wat harder dan de andere keer. En inderdaad, het is soms leuk om het uiterste van jezelf te vragen en dan een PR neer te zetten.

En zoals overal heb je sociale en minder sociale mensen op de routes, net zoals in het verkeer. Dat heeft niets met Strava te maken. Je hebt dus ook aso's met Strava en aso's zonder Strava. En rijders die gewoon niet weten hoe het "heurt". Kortom een doorsnede van de samenleving.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Knakworstkweker schreef: wo 30 december 2020, 22:38 Mountainbiken is sporten
Sporten kan competitief zijn
Een MTB-route is redelijk 'afgesloten' van de openbare weg.
Dus er is in mijn ogen geen probleem met het 'Strava-jagen' en ook niet met mensen die er recreatief rijden.

De drukte verhinderd mensen wel om hun ding te doen op een moment dat het altijd kon en nu ineens niet meer.

Het is nu, op dit moment, door alle omstandigheden zo uitgekomen en aanpassingsvermogen heeft tijd nodig.

Iedereen heeft hier een aandeel in, maar de mensen die je er eerst nooit zag mogen van mij wel iets beter hun best gaan doen.

'Wij' komen al jaren in het bos en op de routes, met 'onze' regels en gebruiken (geschreven en ongeschreven) en dat ging altijd prima.
Tot nu.

Dus zeg het maar, moeten 'wij' ons aanpassen omdat anderen het niet doen of moet de rest zich aanpassen omdat 'wij' het zo al jaren doen?
Eens. Het aanpassen zal van beide zijden moeten komen, denk ik. Maar wrijvingen zullen er altijd zijn, dat brengt drukte met zich mee.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik ga graag wandelen en heb zelf de laatste maanden steeds meer hinder van "mountainbikers" die overal vandaan opduiken op de "wandelpaden" waardoor je niet relaxed meer loopt.

Voor mijn gevoel word het nu door de Corona crisis gewoon te druk ik het bos en groeit de irritatie naar elkaar.

Als men weer kan afreizen naar skigebieden en zomers naar verre oorden dan lost het zich wellicht wel weer wat op.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

TS vraagt ( terecht ) wat wij er aan kunnen doen om de trend te stoppen ?
Ik lees vooral wat wij vinden dat "anderen" er aan zouden moeten doen..........
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Vooral aardig naar elkaar blijven, groeten bij passeren en uitleg geven als dat nodig is. Don't be a dick.

Ben alleen bang dat dat geen zoden aan de dijk gaat zetten met de enorme drukte in de bossen, vooral ook van mensen die er al jaren niet meer waren geweest en hun Koopgoot mentaliteit meenemen. Zowel fietsers als wandelaars in deze.

Verder heb ik de afgelopen maanden de bossen vooral gemeden na 2x file te hebben gereden op Amerongen. (Al was dat ook wel werkgerelateerd) Vooral met zijn allen rustig afwachten tot Corona wat gaat liggen en we weer naar het buitenland kunnen. En in de tussentijd eens goed nadenken over het aanleggen van meer natuur.

En neem een voorbeeld aan MTB Noordwest bij Schoorl, die weten ook al jaren op een nette en correcte manier te dealen met tegenstand. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Knakworstkweker

MonkeyRider schreef: do 31 december 2020, 10:40 TS vraagt ( terecht ) wat wij er aan kunnen doen om de trend te stoppen ?
Ik lees vooral wat wij vinden dat "anderen" er aan zouden moeten doen..........
Anderen er op wijzen dat ze zich aan moeten passen is iets wat we moeten doen, anders schieten we er niks mee op.

De tijd van de schuld zogezegd bij onszelf neerleggen is wel een beetje voorbij nu, we hebben er bijna een vol jaar aan uitleg en begrip kweken opzitten, nu is de rest aan de beurt.
suravida schreef: do 31 december 2020, 10:44 Vooral aardig naar elkaar blijven, groeten bij passeren en uitleg geven als dat nodig is. Don't be a dick.

Ben alleen bang dat dat geen zoden aan de dijk gaat zetten met de enorme drukte in de bossen, vooral ook van mensen die er al jaren niet meer waren geweest en hun Koopgoot mentaliteit meenemen. Zowel fietsers als wandelaars in deze.
Vooral dit dus, wij hebben al flink moeite gedaan, nu zijn de anderen aan de beurt IMO.

En natuurlijk blijf je aardig en begripvol, tot op zekere hoogte, als er geen grenzen aangegeven worden dan worden ze opgerekt en schieten we er wederom niks mee op.

Sinds Nederland steeds meer een groot bikepark aan het worden is, zal het ook moeilijker worden om de druk er af te halen, er zal echt een mentaliteitsverandering moeten komen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Misschien eerst eens echt analyseren met verschillende gebruikersgroepen wat nu werkelijk de root-cause is en dan ook daadwerkelijk die aanpakken. En wanneer die toch echt ergens anders zitten dan kun je nog zoveel proberen maar ga je het niet oplossen, anders dan stoppen met fietsen...

Wat dat betreft zouden bij alle gebruikersgroepen wat meer op hun gedrag en de consequenties daarvan gewezen mogen worden. Maar het is inmiddels overduidelijk dat tenminste een groep geen enkele blaam treft en niet op hun gedrag aangesproken mag worden...
Knakworstkweker schreef: do 31 december 2020, 11:23Sinds Nederland steeds meer een groot bikepark aan het worden is, ...
Als Nederland een ding vooral niet is dan is het een bikepark...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

maverick76 schreef: do 31 december 2020, 10:14 Ik ga graag wandelen en heb zelf de laatste maanden steeds meer hinder van "mountainbikers" die overal vandaan opduiken op de "wandelpaden" waardoor je niet relaxed meer loopt.

Voor mijn gevoel word het nu door de Corona crisis gewoon te druk ik het bos en groeit de irritatie naar elkaar.

Als men weer kan afreizen naar skigebieden en zomers naar verre oorden dan lost het zich wellicht wel weer wat op.

Hier in het GNR is het overal vrij fietsen. Gisteren even een rondje gedaan. Toen ik bij de hei aankwam ben ik maar weer omgedraaid en wat gaan spelen in het bos op een plek. Het is echt niet normaal hoe druk het is. En ik kan het ook niemand kwalijk nemen. Waar moeten we anders heen op dit moment? Het heeft ook weer als gevolg dat de runderen die vrij op de hei lopen agressief beginnen te worden naar wandelaars en het overige wild laat zich niet meer zien. Overal kom je afval tegen. Tegenwoordig loopt er elke dag een team van vrijwilligers door het GNR om de troep op te ruimen. Hopelijk is de corona druk gauw voorbij.
Plaats reactie