Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

@crapton

Wat
Een
Gelul

Als jij door wilt jakkeren, dan moet je dat doen tussen het passeren van de langzamere rijders in, of 's ochtend heel vroeg (doe ik ook), en anders pas je je aan aan de situatie.

Omdat ik geen zin heb in opgefokte figuren vermeed ik met de kleine de boswielrenuren. Inmiddels zijn zijn skills dusdanig dat het snelheidsverschil niet meer zo groot is (en als het technisch wordt is het verschil soms in zijn voordeel) dat ik ga wanneer ons dat het beste uit komt.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Zo om 19.30 op RTL4 nieuws :D

"Drukte in het bos : Van je sokken gereden worden door een mountainbiker, door de lockdown in het zo druk in het bos dat er irritaties ontstaan"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef: za 2 januari 2021, 20:16 @crapton

Wat
Een
Gelul

Als jij door wilt jakkeren, dan moet je dat doen tussen het passeren van de langzamere rijders in, of 's ochtend heel vroeg (doe ik ook), en anders pas je je aan aan de situatie.

Omdat ik geen zin heb in opgefokte figuren vermeed ik met de kleine de boswielrenuren. Inmiddels zijn zijn skills dusdanig dat het snelheidsverschil niet meer zo groot is (en als het technisch wordt is het verschil soms in zijn voordeel) dat ik ga wanneer ons dat het beste uit komt.
Pas maar op wat je zegt, want die kleintjes van ons beginnen zich nu al soms te irriteren aan die trage bejaarden :bier: :winkie: :winkie: :winkie:
vh weekend in de afdaling na zigzag klim zat mijn 8-jarige "vast" achter een groepje "ouderen" ...... : "papa, ze houden me op en ik kan er nergens langs" ........ En ja, dan probeer ik 'm netjes uit te leggen dat deze mensen ook aan het oefenen zijn zoals hij voorheen en dat hij geduldig moet wachten.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Knakworstkweker

vasquez schreef: za 2 januari 2021, 20:24 Zo om 19.30 op RTL4 nieuws :D

"Drukte in het bos : Van je sokken gereden worden door een mountainbiker, door de lockdown in het zo druk in het bos dat er irritaties ontstaan"
Tenenkrommend item

'De snelheid van fietsers ligt te hoog'

De snelheid van wandelaars ligt vind ik te laag :roll:

En Andre is een puike kerel, alleen hij had er verstandig aan gedaan zich erbuiten te laten, deze meneer wordt dalijk verwikkeld in een discussie die hij niet hoeft te voeren, althans niet namens mij.

Als iedereen er maar aandacht aan blijft geven gaat het ook niet weg en je kweek er geen begrip mee, eerder het tegenovergestelde.

Kolen op het vuur voor de wandelclubs :-{
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Toch nog een redelijk genuanceerd stukje op RTL nieuws; maar zonder fietsbel zou ik het bos niet meer in gaan :oops:

Ik rijd voorlopig wel ver buiten de mtb-routes op asfalt :bier:
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Knakworstkweker schreef: za 2 januari 2021, 20:55 Tenenkrommend item
Huh? Vond het een redelijk neutraal stukje. Snap alleen niet goed wat dat Belgische filmpje er in moest...
Ow, bel heb ik. Er bestaat geen enkele reden om zo'n ding niet op je fiets te zetten.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Crapton schreef: za 2 januari 2021, 18:32 Ik ben ook een ouwe lul van 60 met Lycra en Strava en carbon XC race HT. Ik kom voor snelheid. Meestal rij ik alleen, soms met 2. Tijd en adem om naar elkaar te schreeuwen heb ik niet. Wel heb ik uitstekende remmen, en ik kijk heel goed waar ik rijd (voor de veiligheid van mezelf en van natuurlijk ook voor anderen). Ik probeer niet op de drukste tijden te rijden, maar in de winter is dat lastig gezien de korte dagen.

Nou vraag ik mij dus af of jij voor mij aan de kant gaat als ik er aan kom stormen , of dat je hardnekkig voor mij blijft rijden op de singletrack. Is het sociaal en doe er niet moeilijk over om even plaats te maken, of juist sociaal om die snelle rijder beetje dwars te zitten met hun klote Strava (ik zal m wel eens even leren, mijn normen zijn leidend).

-----------------------------

PS. Vroegah (2 jaar geleden) waren er nog geen vaste routes in mijn omgeving en was vrij rijden mogelijk. Ook geen Corona. Er was dus NOOIT een probleem, ik zag amper mensen in het bos. Ik kon zo hard rijden als ik wilde, als ik een wandelaar zag nam ik een ander paadje. Ook bijna nergens kapotgereden paden.

Die vaste routes zijn niet altijd vooruitgang. Het is een verkeerd wensbeeld van natuurbeheerders.
Je hebt als snelle man natuurlijk nooit recht op voorrang. Je bent altijd de eerste die afremt, aan de kant gaat, zich gedraagt.

Geen discussie over mogelijk.

Wil je hard gaan, dan ga je wedstrijden rijden. Op een afgesloten parcours. Waar je met 100 gelijkgestemden je een uurtje mag uitleven.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Lars TB schreef: za 2 januari 2021, 21:01
Crapton schreef: za 2 januari 2021, 18:32 Ik ben ook een ouwe lul van 60 met Lycra en Strava en carbon XC race HT. Ik kom voor snelheid. Meestal rij ik alleen, soms met 2. Tijd en adem om naar elkaar te schreeuwen heb ik niet. Wel heb ik uitstekende remmen, en ik kijk heel goed waar ik rijd (voor de veiligheid van mezelf en van natuurlijk ook voor anderen). Ik probeer niet op de drukste tijden te rijden, maar in de winter is dat lastig gezien de korte dagen.

Nou vraag ik mij dus af of jij voor mij aan de kant gaat als ik er aan kom stormen , of dat je hardnekkig voor mij blijft rijden op de singletrack. Is het sociaal en doe er niet moeilijk over om even plaats te maken, of juist sociaal om die snelle rijder beetje dwars te zitten met hun klote Strava (ik zal m wel eens even leren, mijn normen zijn leidend).

-----------------------------

PS. Vroegah (2 jaar geleden) waren er nog geen vaste routes in mijn omgeving en was vrij rijden mogelijk. Ook geen Corona. Er was dus NOOIT een probleem, ik zag amper mensen in het bos. Ik kon zo hard rijden als ik wilde, als ik een wandelaar zag nam ik een ander paadje. Ook bijna nergens kapotgereden paden.

Die vaste routes zijn niet altijd vooruitgang. Het is een verkeerd wensbeeld van natuurbeheerders.
Je hebt als snelle man natuurlijk nooit recht op voorrang. Je bent altijd de eerste die afremt, aan de kant gaat, zich gedraagt.

Geen discussie over mogelijk.

Wil je hard gaan, dan ga je wedstrijden rijden. Op een afgesloten parcours. Waar je met 100 gelijkgestemden je een uurtje mag uitleven.
Wat een gelul zeg. Wie denk je wel dat je bent? De MTB god of zo?

Van dit soort gezwam krijg ik echt jeuk.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Crapton schreef: za 2 januari 2021, 18:32 Nou vraag ik mij dus af of jij voor mij aan de kant gaat als ik er aan kom stormen , of dat je hardnekkig voor mij blijft rijden op de singletrack. Is het sociaal en doe er niet moeilijk over om even plaats te maken,
Dan hebben we nu allebei jeuk... Ik krijg dat namelijk van bovenstaande.
Ja, ik ga voor je aan de kant maar doe dat waar het mogelijk is. Duik dus niet voor je de struiken in en ga niet op een lastige plek voor je van de track af, dat doe je zelf maar als daar de ruimte voor is.
Op die manier haal ik zelf ook regelmatig in, ik ga er echt niet vanuit dat iemand voor me aan de kant van de track gaat staan om me er langs te laten.
Mogelijk (hopelijk) vergis ik me maar zoals je het schrijft lijkt het alsof jij daar wel van uit gaat.
Laatst gewijzigd door KTManiac op za 2 januari 2021, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Na de opmerking dat het wel goedkomt als wandelaars en fietsers wat meer rekening met elkaar houden vond ik het prima :D

Was misschien voor de beeldvorming (lees: onwetende kijker) wel handig geweest als er kort werd uitgelegd wat een mountainbikeroute is en WAAROM deze "sport beoefenaars" niet lukraak overal mogen fietsen ;)
Die nuance ontbreekt bijna altijd en mensen/wandelaars hebben geen vaak idee dat ze zich op een mountainbikeroute bevinden.

Je zag aan het einde van het item zelfs een hardloper tussen een groepje mountainbikers op een singletrack :winkie:
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

vasquez schreef: za 2 januari 2021, 21:28 Je zag aan het einde van het item zelfs een hardloper tussen een groepje mountainbikers op een singletrack :winkie:
... en dat mag die loper op veel plekken ook. Of het handig of stompzinnig is ligt aan de dag en tijdstip waarop 'ie dat doet. Ben een paar keer op Vrachelen en Cadettenkamp om 8:00 's ochtends een loper in tegengestelde richting tegengekomen. Geen enkel probleem mee, gewoon wederzijds vriendelijk 'goedemorgen'.
Laatst gewijzigd door KTManiac op za 2 januari 2021, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Lars TB schreef: za 2 januari 2021, 21:01
Je hebt als snelle man natuurlijk nooit recht op voorrang. Je bent altijd de eerste die afremt, aan de kant gaat, zich gedraagt.

Geen discussie over mogelijk.

Wil je hard gaan, dan ga je wedstrijden rijden. Op een afgesloten parcours. Waar je met 100 gelijkgestemden je een uurtje mag uitleven.
Maar je kunt niet hard gaan zonder eerst te oefenen, dus dat zal vaak gebeuren op de vaste routes!

Als snellere moet je inderdaad rekening houden en wachten tot er ruimte is om in te halen, maar die ruimte moet ook wel gegund worden.
Knakworstkweker

vasquez schreef: za 2 januari 2021, 21:28 Na de opmerking dat het wel goedkomt als wandelaars en fietsers wat meer rekening met elkaar houden vond ik het prima :D

Was misschien voor de beeldvorming (lees: onwetende kijker) wel handig geweest als er kort werd uitgelegd wat een mountainbikeroute is en WAAROM deze "sport beoefenaars" niet lukraak overal mogen fietsen ;)
Die nuance ontbreekt bijna altijd en mensen/wandelaars hebben geen vaak idee dat ze zich op een mountainbikeroute bevinden.

Je zag aan het einde van het item zelfs een hardloper tussen een groepje mountainbikers op een singletrack :winkie:
Precies

Geen idee waar dit opgenomen is, maar het zal ook een reden hebben waarom ze niet op een zondagochtend op de UHR staan.....

Jammer jammer jammer
Knakworstkweker

van Tuyl schreef: za 2 januari 2021, 21:32 Als snellere moet je inderdaad rekening houden en wachten tot er ruimte is om in te halen, maar die ruimte moet ook wel gegund worden.
Die ruimte is ook een kwestie van perceptie en corona en de daar met meekomende afstandsregels helpen daar niet bij.

Een route die ik elke week bijna rij en van binnen en buiten ken daar weet ik echt wel of iets past.

Het is meer de onzekerheid van de ander die het gevaarlijk maakt.

Ik ben benieuwd wat ik morgen tegen ga komen maar ik wordt er steeds banger voor :-{
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

KTManiac schreef: za 2 januari 2021, 21:31
vasquez schreef: za 2 januari 2021, 21:28 Je zag aan het einde van het item zelfs een hardloper tussen een groepje mountainbikers op een singletrack :winkie:
... en dat mag die loper op veel plekken ook. Of het handig of stompzinnig is ligt aan de dag en tijdstip waarop 'ie dat doet.
Waar lees jij wat ik daar van vind dan :~

Dat beeld zou je ook kunnen zien als bevestiging dat mensen best rekening met elkaar kunnen houden... :winkie:
Plaats reactie