Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Knakworstkweker

suravida schreef: zo 3 januari 2021, 10:42 Gelukkig heb ik nu al zo lang niet meer op de fiets gezeten dat ik bij een volgende rondje door zowel Crapton als Knakworst van de track ga worden geduwd. :-{
Ik duw niemand eraf, nooit gedaan en niet van plan.

Vandaag in het donker vertrokken net iets voor 8 uur, om kwart over 8 mijn eerste 2 rondjes in serene rust kunnen doen.
Daarna andere route in de buurt gereden eveneens in serene rust.
Toen ik terugkwam op de route waar ik begon was het treintje inmiddels opgestart halve ronde gedaan en nog wat gefreewheeld op weg naar huis.

Dikke prima zo, maar wederom, gewoon te druk :-{
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

suravida schreef: zo 3 januari 2021, 15:30
yo-eddy schreef: zo 3 januari 2021, 15:17 peer pressure is sowieso iets waar we op onze leeftijd niet meer aan moeten doen, iets bewijzen doe je aan jezelf en als jij er vrede mee hebt dat deze Amsterdamse stoeprandjes een stap te ver zijn is dat prima :kiss: :winkie:
Ik verwijs maar even naar mijn verse onderschrift in de realisatie dat ik je er blijkbaar een eeeeeenorm plezier mee heb gedaan om iets niet te rijden, maar ik begin er nu wel een beetje moe van te worden. Verdere opmerkingen aangaande mijn gebrekkige fietstechniek dan ook graag in de mailbox of IRL. :-q

@38x10: Kinderloze MTBers worden binnenkort van de route geweerd? :((
lighten up makker, jij haalt 't zelf steeds naar voren, ik was 't eigenlijk al vergeten.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Leuk topic om te lezen. Even een blik op de zaak van een Corona herintredende biker. :oops:

Terug kijkend ben ik als herintredende mbt-er te vriendelijk geweest en heb ik mij laten opjagen door, naar ik dacht achterop komende snelle jongens. Gevolg overbiken en vol gas de kombocht uit gevlogen, OTB en met mijn rug tot stilstand tegen een boom en krak 2 ribben gebroken en vervolgens 3 maanden uit de roulatie.

Ik probeerde alle “regels”na te leven waarbij ik mij zelf in de problemen heb gebracht. Achteraf bekeken had ik beter wat rustig aan kunnen doen en 2 bochten verder op het passeerpunt iemand voorbij te laten.... Niet alle coronabikers zijn aso ,sommige willen wel maar missen ook hierin de ervaring is mijn ervaring..... oooppss

Oh btw vanaf half februari komt mijn nieuwe fiets binnen en ga ik er weer vol tegenaan, dus wees gewaarschuwd.... :winkie: :winkie: :winkie:
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Eigen gedrag aanpassen aan de situatie: geduld en socialer opstellen, Kies een andere route en tijd van mtb-en. De ervaring zal anders zijn i.p.v. weer de zelfde irritatie oplopen.
Besef hebben dat er meer recreanten in het bos zijn den dat de situatie die we een paar jaar terug hadden en ver daarvoor nooit meer terug zullen krijgen.

De reacties die ik lees begrijp ik ten zeerste en voel ik soms ook zo. Ze bevatten soms een vorm van ontkenning van de situatie en de argumenten gaan alle vooral emotionele kanten op. Die gelijk zijn aan een vorm van Rouw.
De speeltuin - in ruime zin- die er was is verbouwd en de verbouwing is nog gaande. En dat is zeer jammer.

Voorlichting zoals de post van Baron en eerder in het topic.

Doel begrip en bewustzijn kweken van hoe een biker zich graag beweegt in het bos.
Wat mag je verwachten van elkaar als "bos gebruiker" ( steppers, tourders, gravelaars, wandelaars, mtb-ers... etc).
Bewust wording kweken dat je in voormalig vrije bos tegenwoordig meer rekening met elkaar moet houden, en onervaren recreanten tegenkomt.

En vooruitkijken naar het volgende winterseizoen waarbij een grote aanwas is van een vaste groep op de mtb paden. De winterbikers. Voorlichting aan de winterbikers die in de zomer op de racefiets zitten. NTFU is daar 1 van de spillen in het web.

Bikeshops en fiets verhuurders kunnen ook een steen bijdragen. In aanwijzingen waar het druk is waar veel wandelaars zijn etc..

landelijk
Een groot bedrijf dat zich richt op buitensport, met de naam van een groot knaagdier dat graag hout knaagt. Kan wellicht zijn maatschappelijke taak vervullen en hier een aandeel in te leveren. ( pm me tijdens kantooruren voor de oplossing :winkie: )

De zgn vrije bikers die net zijn begonnen. benaderen via een grotere campagne die mogelijk in zet op alle "bosgebruikers"; zo te lezen kunnen de wandelaars ook wat voorlichting gebruiken.

Gezamelijke campagne van de grote terrein eigenaren. Regionaal of landelijk.

Mtb-en weer socialer maken: middels sportief presteren in een wedstrijdronde of enduro vorm.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
wpee
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 16:28
Mijn mountainbike: Cube - Stereo 120 SL 29" + Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 + Scott Tampico

2 dingen scheiden:
- de "natuur zaken" en "vergunningen". Daar kun je mensen alleen naar gemeente e.d. verwijzen.
- "drukte op de weg". Blijf vriendelijk.

En de 2e werkt echt, breng rust in de ontmoeting.
- BEL op tijd (ouderwetse fietsbel) zelfs als je denkt dat je nog te ver af bent, geeft meer rust met aan de kant gaan, voor beide.
- stop met trappen, rem af.
- Zeg opgewekt "halloooo!", Klink misschien raar maar daarna krijg ik nog wel eens aanmoedigingen "en nu het gas er weer op"
- laat zien dat je de wandelaars gezien hebt, kijk hun aan. Voor mij liep gisteren iemand terug om poort open te houden.
- niet gaan roepen....
Gr. Wim
Nomu S10 PRO - OSMAND+ navigation
Cube - Stereo 120 SL 29"
Canyon - Grand Canyon AL 29 5.9 - 29"
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Precies, even rustig afremmen en in Otterloo werden vandaag keurig de poortjes open gehouden voor mij, kan natuurlijk ook aan dat felgekleurde clownspak hebben gelegen. :D
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Giant-E schreef: zo 3 januari 2021, 12:52 Oh ja... Castelli shirt graag in XL. Dan rij ik de volgende meeting 1 rondje als bwr. Inclusief aso gedrag, zuur gezicht, snot uit de neus, en focus. Vooral focus! :bier:
Ik had nog geen Castelli in mijn collectie (zie RTL filmpje) maar geweldige hint van jullie, supergaaf spul. Past wel bij mij, aso, zuur, snot en focus. Sluit me aan bij Giant-E en vele anderen hier.

Dus als er besteld wordt dan voor mij een Castelli shirt in M. Moet een beetje strak zitten he? Looks en luchtweerstand, op mijn hoge trail tempo merk je dat verschil best wel. Hoe staat een Castelli shirt in combi met baggy, is dat toegestaan?

Vandaag ook supergoed bezig geweest, mijn deugscore:
1. afgeremd voor alle loslopende honden en bijbehorende wandelaars (dit is het nieuwe normaal - ik bedoel loslopende honden, ze heten vreemd genoeg allemaal "Hijdoetniks")
2. opgepast voor de kleine kinderen, en heel voorzichtig langsgereden (gene kul hier he!)
3. gebeld (ping!) bij wandelaars zodat ze niet zouden schrikken. Helaas ook regelmatig na 1x ping alsnog pingpingpingpingpingping moeten doen voor de breedwandelaars (sommige ruime brede paden zijn nog te smal he).
4. gegroet, ja echt. "Hallooooo", "haiiii", "bedankt", "goede middag"
5. ruime afstand gehouden tot mede mtb-ers (sowieso echt minimaal 1.5 m)
6. niet geschreeuwd

Het kostte niet eens moeite. Goed gedrag en goede perceptie door mede bosrecreanten begint bij jezelf!
Laatst gewijzigd door Crapton op zo 3 januari 2021, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Knakworstkweker

corex schreef: zo 3 januari 2021, 16:25 Eigen gedrag aanpassen aan de situatie: geduld en socialer opstellen, Kies een andere route en tijd van mtb-en. De ervaring zal anders zijn i.p.v. weer de zelfde irritatie oplopen.
Besef hebben dat er meer recreanten in het bos zijn den dat de situatie die we een paar jaar terug hadden en ver daarvoor nooit meer terug zullen krijgen.

De reacties die ik lees begrijp ik ten zeerste en voel ik soms ook zo. Ze bevatten soms een vorm van ontkenning van de situatie en de argumenten gaan alle vooral emotionele kanten op. Die gelijk zijn aan een vorm van Rouw.
De speeltuin - in ruime zin- die er was is verbouwd en de verbouwing is nog gaande. En dat is zeer jammer.

Voorlichting zoals de post van Baron en eerder in het topic.

Doel begrip en bewustzijn kweken van hoe een biker zich graag beweegt in het bos.
Wat mag je verwachten van elkaar als "bos gebruiker" ( steppers, tourders, gravelaars, wandelaars, mtb-ers... etc).
Bewust wording kweken dat je in voormalig vrije bos tegenwoordig meer rekening met elkaar moet houden, en onervaren recreanten tegenkomt.

En vooruitkijken naar het volgende winterseizoen waarbij een grote aanwas is van een vaste groep op de mtb paden. De winterbikers. Voorlichting aan de winterbikers die in de zomer op de racefiets zitten. NTFU is daar 1 van de spillen in het web.

Bikeshops en fiets verhuurders kunnen ook een steen bijdragen. In aanwijzingen waar het druk is waar veel wandelaars zijn etc..

landelijk
Een groot bedrijf dat zich richt op buitensport, met de naam van een groot knaagdier dat graag hout knaagt. Kan wellicht zijn maatschappelijke taak vervullen en hier een aandeel in te leveren. ( pm me tijdens kantooruren voor de oplossing :winkie: )

De zgn vrije bikers die net zijn begonnen. benaderen via een grotere campagne die mogelijk in zet op alle "bosgebruikers"; zo te lezen kunnen de wandelaars ook wat voorlichting gebruiken.

Gezamelijke campagne van de grote terrein eigenaren. Regionaal of landelijk.

Mtb-en weer socialer maken: middels sportief presteren in een wedstrijdronde of enduro vorm.
Ik heb al eens ooit contact gehad met de NTFU maar die leken vreselijk terughouden in dit soort zaken, je krijgt allemaal argumenten en redenen waarom iets lastig is, niet waarom ze het wel zouden moeten doen.

Ik verbaas me er nog steeds over dat de grootgrutters in sportartikelen nog niet ingespeeld hebben op dit aspect, want het lijkt ze alleen maar om de verkoop te gaan.

Mantel, Decathlon, Bikester, Futurum, Halfords, Fabriekswinkels, Dealers niemand die zich er om bekommerd evenmin als dat ik individuele clubs of terreinbeheerders/ vrijwilligers dit heb zien doen.

Hoe dan ook, mosterd na de maaltijd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je realiseert het je waarschijnlijk niet maar mountainbiken als sport/hobby is de afgelopen jaren enorm gegroeid, dit was pre-corona allang aan de gang. Vanuit mijn gezichtspunt hoor jij dus ook bij de nieuwe gebruikers die het druk maken op 'onze' trails. Ik heb er geen problemen mee maar het is dus wel grappig om te lezen hoe jij kennelijk vind dat je meer recht op ruimte in het bos hebt dan andere newbees :lol:
Knakworstkweker

Ik zit al langer op de fiets dan je denkt, minder intensief dan de afgelopen 3 jaar, dus een soort van misschien.

Wij hadden hier een van de eerste mtb routes van Nederland en dat is altijd goed gegaan.

Het ligt me ook niet aan de drukte, het ligt me aan het gebruik van alles of er nu drukte is of niet.

Ik heb al eerder aangegeven en ben (terecht) verbeterd/ aangevuld, dat het vooral aan de egoïstische houding van veel gebruikers ligt, met name die al licht gefrustreerd zijn omdat hun eigen sport geen doorgang heeft en als alternatief dit gaan doen (the next best thing?)

Die stijgende trend om te gaan fietsen is niet de zogenoemde 'nagel aan de doodskist'

Als de zondagen zoals ze nu zijn, zo blijven dan ga ik in het winterseizoen noodgedwongen maar naar een andere dag, maar ik heb voor een zaterdag ook weinig goede hoop over.

Tijd voor voorjaar, dan moet iedereen weer op de racefiets kunnen we weer rustig door het bos
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Die racefietsers zitten dan weer allemaal op hun nieuwe gravelbike in de bossen :lol:

Ik zou toch maar eens de mtb op MP zetten, verkoopt lekker op het ogenblik :winkie:
Knakworstkweker

MonkeyRider schreef: zo 3 januari 2021, 19:18 Ik zou toch maar eens de mtb op MP zetten, verkoopt lekker op het ogenblik :winkie:
Moeten al die TWC fossielen doen, die zijn toch al bijna, al dan niet helemaal, over hun houdbaarheidsdatum heen
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Stel, je ben een enthousiaste ‘nieuwkomer’, denkt, ‘laat ik me eens verdiepen in die mooie sport’, je ondekt dit forum, en je belandt in dit draadje.
Hoe welkom zul je je dan wel niet voelen? Daar word je lekker enthousiast van?!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ik gok dat dat zomaar het effect zal zijn dat knakworst wil bewerkstelligen.

Of het ook helpt tegen het anti MTB sentiment betwijfel ik daarentegen..
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

aurelius schreef: zo 3 januari 2021, 20:26 Stel, je ben een enthousiaste ‘nieuwkomer’, denkt, ‘laat ik me eens verdiepen in die mooie sport’, je ondekt dit forum, en je belandt in dit draadje.
Hoe welkom zul je je dan wel niet voelen? Daar word je lekker enthousiast van?!
De spijker op zijn kop.
Ik zou willen dat ik dit forum nooit had ontdekt, had een hoop tijd gescheeld en had weinig echte info gemist. :winkie:
Plaats reactie