Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Giant-E schreef: di 5 januari 2021, 15:38 Niet gek dat 't momenteel rustig is, toch? Zo lekker is 't nu niet buiten. :-{
Dat is dan weer afhankelijk van plaats, bij mij is het al de hele dag vrijwel droog, gisteren ook. De routes lagen er prima bij. Veel beter dan ik verwacht had. Aan het weer lag het hier dus zeker niet.
Rembrandt schreef: di 5 januari 2021, 15:58
Er zijn regels, deze hoeven alleen maar gehandhaafd te worden. Daar ligt het probleem, als er niet gehandhaafd wordt doen mensen hun eigen ding. Dat is toch de reden waarom we afspraken maken? We geen eigen rechter (zouden) mogen spelen?

Rij je als MTBér buiten de MTB paden en op voetpaden: Handhaving! (hiervoor hoeft geen mtb parcours gesloten te worden om dit te voorkomen)
Ga je als Ruiter over MTB parcours : Handhaving! hier hoeft geen Ruiterpad voor gesloten te worden
Wandel je met je hond los waar het niet mag: Handhaving! (wandelen hoeft niet verboden te worden met honden)
Rij je te hard op de snelweg: Handhaving (hier hoeft geen snelweg voor gesloten te worden om dit te voorkomen)
Steel je uit een winkel: Handhaving! (Hier hoeven geen winkels voor dicht om dit te voorkomen

Het is niet heel moeilijk........ :-q
Nog even los van het feit dat het me erg ongezellig lijkt met al die handhavers die dan in bos moeten lopen: Handhaven kost geld, wie gaat dat betalen? Of moeten we allemaal gechipt worden zodat we 24-7 gecontroleerd kunnen worden? Dat kan dan misschien gecombineerd worden met een landelijke actie die binnenkort plaats gaat vinden ;)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Zolang die chip maar automagisch upload naar strava!

:bier: :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

38x10 schreef: di 5 januari 2021, 16:39 Zolang die chip maar automagisch upload naar strava!

:bier: :winkie:
Als die chip automatisch mijn dopeste shredding filmt via 4D satellieten en het via 6,5G live doorstreamt, dan ben ik ook om :bier:
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Hoe het ook kan mbt "snellere vs langzamere" routegebruikers :tong

Vandaag lekker lunchrondje gereden. Soms wel handig dat thuiswerken :tong

Was lekker rustig totdat.... Ik bij de golfbaan een grote groep tegen kwam. Verbazingwekkend was ik er snel voorbij. Steeds riep degene waar ik voorbij mocht tegen degene voor hem dat ie links moest houden. Goed geregeld dus, paar minuten later kon ik weer vrij rijden. Ik geduldig zij meewerkend, iedereen blij :-D

"Onderweg" wat gekletst met die jongens en bleek de jeugdopleiding van Willem II te zijn. Die handen eens zin in wat anders. Ze hadden het gezellig maar om in deze tijd met een groep van 39!!!!!! :x man te fietsen in een lang lint....... tja. En dan op een enkeling na zonder helm :~

Ach jah, in ieder geval mijn lunchtijd goed besteed :lol: Lag er heerlijk bij overigens.
Gebruikersavatar
Rembrandt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 165
Lid geworden op: do 12 augustus 2010, 11:12
Mijn mountainbike: Canyon Nerve AL 8.0 , Bulls Copperhead 3 2010

George schreef: di 5 januari 2021, 16:08
Nog even los van het feit dat het me erg ongezellig lijkt met al die handhavers die dan in bos moeten lopen: Handhaven kost geld, wie gaat dat betalen? Of moeten we allemaal gechipt worden zodat we 24-7 gecontroleerd kunnen worden? Dat kan dan misschien gecombineerd worden met een landelijke actie die binnenkort plaats gaat vinden ;)
Dus omdat er geen handhaving is zou alles gesloten moeten worden? Waarvoor zijn er regels dan? En wie zou die moeten handhaven dan?
Of zijn het normen en waarden?

Lijkt me vreselijk gezellig worden met handhavers, dan wordt er weer gefiets, gewandeld en dat allemaal op de juiste paden en is er een stuk minder gezeur :winkie:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Rembrandt schreef: di 5 januari 2021, 16:57 Dus omdat er geen handhaving is zou alles gesloten moeten worden?
Ik weet niet wie dat zegt maar ik was het zeker niet ;)

Ik begrijp je wel maar ik kom niet voor niets met een tegenvraag, handhaving zou in sommige gevallen helpen (hoewel ik er in dit geval niet in geloof) maar het moet ook betaald worden. Dat geld is er niet dus is handhaving op die schaal volgens mij gewoon niet mogelijk.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

George schreef: di 5 januari 2021, 17:12
Rembrandt schreef: di 5 januari 2021, 16:57 Dus omdat er geen handhaving is zou alles gesloten moeten worden?
Ik weet niet wie dat zegt maar ik was het zeker niet ;)

Ik begrijp je wel maar ik kom niet voor niets met een tegenvraag, handhaving zou in sommige gevallen helpen (hoewel ik er in dit geval niet in geloof) maar het moet ook betaald worden. Dat geld is er niet dus is handhaving op die schaal volgens mij gewoon niet mogelijk.
In mijn omgeving is het plan extra BOA's te betalen uit de MTB vignetten. Deze moeten dan niet alleen MTB zaken BOA-en maar ook andere bos misbruik gerelateerde zaken.

Ruiters en wandelaars geen vignet.

Daar word ik dus wel pissig van, vind ik een schandalig plan. Staat zwart op wit in de toelichting van de vergunning dus op officieel overheidspapier.


https://nos.nl/video/2363142-boswachter ... heide.html

"Hijdoetnix" en "Bennobennobenno" krijgen blijkbaar ook aandacht. Niets te maken nu met MTB-ers maar met wandelaars met honden.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Crapton schreef: di 5 januari 2021, 17:59Ruiters en wandelaars geen vignet.
Welke omgeving hebben we het dan over? Ruiters ook geen vergunning? Mtbers roepen wel vaker dat ze 'als enige' moeten betalen maar voor zover ik weet betalen ruiters al heel lang om in de bossen te mogen rijden. Nou heb ik zelf geen peerd en dus ook geen idee waar en hoeveel er betaald moet worden maar ik meen me te herinneren dat het wel wat meer is dan wat je aan mtb vignetten kwijt bent...

Even Den Treek als voorbeeld, daar betaal je voor een ruiterkaart 100 euro per jaar...
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Larense Heide, waar jij ook komt en waar ik vandaan kom. Wist niet dat daar een vignet nodig is

Edit: filmpje gaat over iets anders dan mtb-en. Arrogante inwoners van Laricum. Na twee minuten weet ik weer waarom ik daar niet meer woon en waarom ik daar blij om ben
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2946
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

George schreef: di 5 januari 2021, 18:53
Crapton schreef: di 5 januari 2021, 17:59Ruiters en wandelaars geen vignet.
Welke omgeving hebben we het dan over? Ruiters ook geen vergunning? Mtbers roepen wel vaker dat ze 'als enige' moeten betalen maar voor zover ik weet betalen ruiters al heel lang om in de bossen te mogen rijden. Nou heb ik zelf geen peerd en dus ook geen idee waar en hoeveel er betaald moet worden maar ik meen me te herinneren dat het wel wat meer is dan wat je aan mtb vignetten kwijt bent...

Even Den Treek als voorbeeld, daar betaal je voor een ruiterkaart 100 euro per jaar...
Grenspark Kalmthoutse Heide, zie de website. Vignet is er nog niet (uitgesteld ivm forse weerstand uit MTB community) maar al heel lang concrete plannen en een koppeling met de BOA's. Vignetkosten 12 €/jaar voor 27 km vaste routes + afschaffen vrij rijden dus ook geen keuze. Er is dialoog hierover. Er is een ruiterpagina en er wordt geen vignet genoemd.


Wat betreft het hondenfilmpje, ik heb dit gelinkt om te laten zien dat natuurbeheerders meerdere problemen hebben. Niet alleen MTB-ers die soms overlast geven (vaak ook onderlling) en negatief worden geframed, maar ook wandelaars met het nieuwe normaal loslopende honden.

Ja MTB-ers moeten zich gedragen en op onszelf letten, maar het is niet de enige "storende" groep in de natuur.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Deel dat bericht svp op je eigen tijdlijn svp
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Goed voorbeeld :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Weet iemand hoe de kosten van de bijdragen bepaald worden?
De €7,50 voor een vignet is m.i. ook een lachertje. Als het €15-20-25 per jaar zou zijn, zou ook prima zijn.
Niet dat een hogere bijdrage meer rechten geeft of een ander beeld van gedrag zou veroorzaken, maar meer budget voor de natuurbeheerders lijkt me ook een goed punt om in bij te dragen gezien het intensieve onderhoud van routes.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

koeboe schreef: wo 6 januari 2021, 11:33 Weet iemand hoe de kosten van de bijdragen bepaald worden?
De €7,50 voor een vignet is m.i. ook een lachertje. Als het €15-20-25 per jaar zou zijn, zou ook prima zijn.
Niet dat een hogere bijdrage meer rechten geeft of een ander beeld van gedrag zou veroorzaken, maar meer budget voor de natuurbeheerders lijkt me ook een goed punt om in bij te dragen gezien het intensieve onderhoud van routes.
De € 7,50 maakt het toegankelijk voor iedereen en dekt de kosten van aanleg en onderhoud. Het geld wat over is stoppen we in natuurprojecten. Degene die meer willen bijdragen kopen gewoon meer vignetten
Plaats reactie