Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Cycleintothewind
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 16 december 2020, 08:59

Vanochtend nog even in het PWN rondgebanjerd en in alle jaren dat ik daar rondrijd,, gaat het met wandelaars en andere recreanten eigenlijk prima. De ‘reguliere’ gebruikers gaan prima met elkaar om en houden rekening met elkaar.

Het gezeik begint altijd in de zomer wanneer de ‘niet-reguliere’ gebruikers erbij komen. Daarbij is het ‘ikke-ikke-ikke’ gedrag veel sterker, ongeacht of ze sportfietsen, e-biken, wandelen of rennen. Dat is overigens ook iets wat de boswachter bevestigde. Dus dan gewoon de smile & wave tactiek toepassen.
Nils W
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 4 november 2009, 00:31
Mijn mountainbike: Bulls Copperhead3+, Idworx Alpine Rohler en Liteville301 mk5, Trek Remedy 8

bert l. schreef: wo 13 januari 2021, 19:19 https://www.rijnpost.nl/reader/73136

We zijn gewoon maar vast begonnen met het voorbeeld te geven.
Wat een geweldig initiatief :-q
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik heb vanochtend de reportage gezien bij "Goedemorgen Nederland" en tja dat geeft toch wel een heel negatief beeld van de mountainbiker en dat korte interview met een mountainbiker haalt dat niet weg helaas :-{
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Mijn buurman is natuurgids bij Radio Kootwijk en heeft regelmatig te maken gehad met asociale mountainbikers die vloekend de groep voorbij komen op volle snelheid. Ik kom zelf ook wel eens van die gasten tegen die mij goed doen snappen waarom we een negatief imago hebben.

Ik ben alleen bang dat we daar niet veel aan kunnen doen. Hoe je de mensheid ook categoriseert, een deel is gewoon asociaal en trekt zich nergens iets van aan, vindt alleen zichzelf belangrijk. Die mensen heb je dus ook onder de mountainbikers, ook onder de wandelaars. Die gaan zich ook niets aantrekken van oproepen om je sociaal te gedragen.

Wat we wel kunnen doen? Laten zien dat het imago niet opgaat voor het grootste deel van de mountainbikers. Dus laten zien dat je het iedereen gunt om van het bos te genieten. Als ik mensen achterop kom rem ik af tot stapvoets. Niet op het laatste maar moment, maar ruim van tevoren. Als ze me niet horen zeg ik vriendelijk goedendag, op normale toon, dus niet roepen, want daar schrikken ze van. Als ik op een smalle singletrack tegemoetkomende wandelaars heb ga ik zelf gewoon in de kant staan, tenzij ze dat zelf al eerder hebben gedaan dan ik. Altijd oogcontact maken en vriendelijk groeten. In 99% van de gevallen zijn de wandelaars dan ook vriendelijk, op een enkele uitzondering na die er vanuit gaat dat je een hufter bent omdat je fietser bent. Maar vaak hoor ik, als ik gepasseerd ben, opmerking als: “zo kan het dus ook!” Of ik merk dat mensen verbaasd zijn dat je vriendelijk bent.

Als wij dus allemaal laten zien hoe het ook kan gaat de gemiddelde wandelaar waarschijnlijk wel inzien dat mountainbikers niet allemaal aso’s zijn.

Net zoals niet iedereen die strava gebruikt en het leuk vindt om snelle tijden neer te zetten een aso is trouwens. Ik gebruik ook strava en houd ook van pr’s verbreken, maar dat hoeft niet ten koste van anderen. Dan is het volgende keer beter, als het wat rustiger is.

Misschien moeten we ook gewoon stoppen met wij-zij denken. We zijn allemaal mensen en we willen allemaal graag genieten van de natuur, ieder op zijn of haar manier.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik heb ergens nog ijdele hoop dat door al die negatieve aandacht het kwartje eindelijk eens gaat vallen bij elk afzonderlijk wagonnetje in de talloze TWC stoomtreintjes.

Dat 1 wagonnetje nu eindelijk eens op de rem trapt bij het zien van een wandelaar. Vriendelijk groet, met een (ja, lastig) glimlach. Maling heeft aan een hoog gemiddelde. En eindelijk eens gaat genieten.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Giant-E schreef: wo 13 januari 2021, 20:11 Ik heb ergens nog ijdele hoop dat door al die negatieve aandacht het kwartje eindelijk eens gaat vallen bij elk afzonderlijk wagonnetje in de talloze TWC stoomtreintjes.

Dat 1 wagonnetje nu eindelijk eens op de rem trapt bij het zien van een wandelaar. Vriendelijk groet, met een (ja, lastig) glimlach. Maling heeft aan een hoog gemiddelde. En eindelijk eens gaat genieten.
Het zijn niet alleen de treintjes hoor.
Wat een achterlijk idee dat je alle misstanden op zo'n kleine groep kunt schuiven.
Iedereen die zijn dag weleens niet heeft en zich van zijn slechtere kant laat zien werkt eraan mee, niemand is perfect.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Aan de andere kant doe het voor sommigen NOOIT goed.
Ik remde vrijdagmiddag op de Posbank echt heel serieus af bij het stukje fietspad nadat je de Diepesteeg oversteekt voor twee oudere wandelaars.
"daar heb je weer zo'n rotbiker" zei hij tegen zijn vrouw, zo hard dat ik het goed horen kon.
Als ik hem de volgende keer herken ben ik dan ook geneigd om juist ff bij te schakelen.
Bicycle, bicycle, bicycle
chaser
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 218
Lid geworden op: za 24 januari 2009, 21:49
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei 2020

Dn was ik toch echt gestopt en op mijn meest vriendelijke manier gevraag "hebt u het over mij meneer?"
Bij sommige wandelaars kun je het toch niet goed doen en hebben hun mening al klaar voordat ze gaan wandelen

Nou was ik al zo dat ik iedereen hallo zei op mijn "plaatselijke|" route maar gisteren reed ik de route ermelo en betrap me zelf er gewoon op dat ik bij mezelf denk "Let op daar is weer een wandelaar. vergeet niet hem haar te groeten"
En je merkt gewoon dat mensen het waarderen want er word glimlachend terug gegroet
En uiteraard dank je wel zeggen als ze op je wachten zodat jij eerst over kan steken.
Ik groet toch minimaal 25 tot 50 personen (wandelaars en andere mountainbikers)
Hangt van de tijd en dag en route af

Heb trouwens al 3 keer gehad in de afgelopen week dat er een stel op het mountainbikepad liep met zo'n klein hondje.
Eigenaren bang dat ik hun hondje over rijd maar beseffen niet dat een mountainbike heel snel stil staat
Geen ruzie. eigenaar verontschuldigd zich. en ik zeg dat het niet erg is.
Ben er nu wel meer op bedacht dat als ik volwassenen zie lopen dat er ergens een klein kind of (kleine) hond mee kan lopen
Ouder, last van mijn rug en knieën maar wel doorgaan
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Ik heb heel veel respect voor wandelaars en wil hun ook niet afvallen.

Maar ik vind het gewoon niet kloppen! Het gaat gewoon om de maatschappij, weet je, mensen kunnen niet meer hun ding doen!

Vanaf nu krijgt elke wandelaar die ik tegenkom een schop onder de bips.

#ikdoenietmeermee.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Joepie de schreef: wo 13 januari 2021, 21:30 Ik heb heel veel respect voor wandelaars en wil hun ook niet afvallen.

Maar ik vind het gewoon niet kloppen! Het gaat gewoon om de maatschappij, weet je, mensen kunnen niet meer hun ding doen!

Vanaf nu krijgt elke wandelaar die ik tegenkom een schop onder de bips.

#ikdoenietmeermee.
Al nagedacht wat je doet bij mensen zonder (noemenswaardige) bips? Die mogen niet achtergesteld worden
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Dat is juist een extra uitdaging om die goed te raken :winkie:
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Vriendelijk zijn is niet altijd even makkelijk hoor :

tijdens de afgelopen feestdagen op de heuvelrug samen met de vrouw een gravelrit aan het rijden en op de Heulweg richtng utrechtse baan lopen 2 bejaarde dames naast elkaar op het gravelpad ...
pas op het allerlaatst gingen ze al mopperend opzij met de opmerking "de mountainbike route is daar hoor ( die loopt dat stuk parralel )

probeer dan maar eens vriendelijk te blijven ..............

toch vriendelijk geantwoord met : "wel voorzichtig doen hoor als U op het fietspad loopt hoor '"

wat we verder naar ons hoofd geslingerd kregen heb ik niet meer kunnen verstaan .

ik maak me er niet meer druk om wat ze van ons vinden, want het zelfde gezeik krijg ik naar mijn hoofd als motorrijder ,wielrenner, wandelaar .
Het is nooit goed :-{
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2110
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik doe intensief aan wielrennen.
Ik doen frequent aan mountainbiken.
Ik doe intensief aan wandelen.
Ik ben in bezit van een hond.

Ik woon in een gebied/regio waar alle vier de activiteiten zeer intensief beoefend worden.

Als ik als vanuit iedere individuele activiteit steeds naar één van de drie andere activiteiten kijk, dan zijn wielrenners en misschien nog wel de gravelrijders echt by far het meest irritant. Ik zou bijna zeggen dat mountainbikers het meest laag scoren wat betreft mijn irritatie niveau richting die beoefenaars.

Okay, ook ik ken de bijna hiërarchisch opgezette bostreintjes met van die schreeuwende gasten die denken dat ze alles zijn, echter ondertussen door hun vrouw slechts even naar buiten zijn gestuurd om er maar even vanaf te zijn, maar veroorzaken wij mountainbikers dan echt zoveel overlast ?

Okay, zelf maak ik altijd even oogcontact met andere bosgebruikers, zeg ik gedag (als mijn tong toevallig net niet over mijn voorband heen schuurt van het hijgen) en hoewel ik een fervent Strava gebruiker ben, is mijn insteek dat als het even niet lukt door drukte om door te rijden, het dan maar even pech is. Echter, ik heb echt nog nooit negatieve ervaringen gehad op één keer na, dat was een beetje boze blik van een dame met een iets te kort en pittig kapsel die aan Nordic Walking oid deed. En dat was al terug in 2006 oid :lol:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1002
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

bouwpakket schreef:
Al nagedacht wat je doet bij mensen zonder (noemenswaardige) bips? Die mogen niet achtergesteld worden
Die krijgen een proportioneel schopje onder het bipsje.
Ja, doei !
Plaats reactie