Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

KTManiac schreef: ma 12 april 2021, 21:19
bouwpakket schreef: ma 12 april 2021, 21:15 Ga de route Dorst maar eens rijden, daar wordt je (ik in ieder geval) er helemaal gek van. Ik kom er eens in de paar jaar en in die paar jaar lijkt het alsof nu bijna elke kruising voorzien is ervan. Echt debiel
Ach, beschouw 't als een TTF en probeer er lol in te krijgen. :D
Heb er niet zo'n last van en zie er op de meeste plekken het nut wel van in.
Bunnyhop er overheen heb ik nog niet helemaal aangedurfd overigens....
Je haalt nu feilloos het punt van bouwpakket aan.
De focus ligt op de sluis en niet op het pad wat je kruist.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ik moet idd wel toegeven dat ik soms meer bezig ben om die sluis zo vlotjes mogelijk te nemen dan daadwerkelijk te kijken of er ook nog iets of iemand op het kruisende pad loopt. Maar het doel is waarschuwen en de snelheid eruit halen en daarin slaagt het.

Het is nou eenmaal nodig. Je kunt er 100 waarschuwingen of bordjes wegzetten en het gros dendert gewoon zonder in te houden door.
Ik denk dat juist dat doorrijden zonder ook maar enigzins in te houden voor irritatie zorgt.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik denk dat we ons allemaal wel eens een beetje schuldig maken aan irritatie bij andere recreanten. Naar de andere groep wijzen lost inderdaad niks op.
Ook ik maak me er schuldig aan, rij meestal alleen, rem af als ik wandelaars of ruiters zie, groet netjes, maak soms een praatje maar rij ook wel eens stukjes illegaal.
Zo zal iedereen wel zijn eigen verbeterpunt hebben.
Have fun!
Rinse.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Toch ook nog es wat positieve berichtgeving in de media over onze sport:

https://www.gelderlander.nl/ede/op-goud ... ~a7608624/
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Rsw85 schreef: ma 12 april 2021, 21:10
gurtus schreef: ma 12 april 2021, 20:21 ik rem altijd als ik wandelaars zie en zeg altijd ''goedendag, lekker weer he'' of iets soort gelijks. Nog nooit gedoe of gezeur gehad van andere mensen die van het bos gebruik maken. Je bepaald voor een groot gedeelte zelf wat voor perceptie mensen van je hebben, denk als iedereen een beetje deze instelling heeft we er wel komen. En mochten er nou eens mensen midden op een trail lopen, dan stop je even en leg je rustig uit dat dit wellicht niet de meest handige wandel route is.
Voor mij idem, ik heb nog nooit problemen gehad op de MTB. Rijdt dan ook heel veel alleen of max met 2 of 3 personen.

Ontopic buitenom de eigen ervaringen. In de communicatie naar buiten: Het facebook account van MTB de Achterhoek vind ik zelf altijd ontzettend goed, leuk en oprecht. Leuke bijdragen over de natuur, stukjes over het bouwen van de route etc etc. Zeer informatief en veelal opbouwend positief en soms ook stukje zelfreflectie door het delen van andere artikelen. Ik heb dat als anders gezien bij diverse facebookgroepen en dan heb ik het niet over de reacties onder een artikel.
Ik vermoed dat dit ook heel erg helpt. Zal te maken hebben met hoe imponerend je overkomt. Ik rijdt ook grotendeels alleen, en dan gaat het vaak goed. Zeker op de rustigere dagen. Zodra het drukker wordt stijgt de irritatie ook, en dan wordt zo'n groep opeens heel aanwezig.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Als je in een bos steeds maar paaltjes, bordjes en hekjes blijft toevoegen, dan wordt het op enig moment een park. Ga je dan nog verder door met toevoegen, dan wordt het zo’n verkeerspark waar je vroeger met je skelter doorheen reed.
Maw er zijn grenzen waar je niet overheen wilt en die we op de UHR ook proberen te bewaken.

(Dus ook geen prullenbakjes, bankjes, tafeltjes, lantaarnpalen, waterpunten etc)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

bert l. schreef: di 13 april 2021, 13:37 Als je in een bos steeds maar paaltjes, bordjes en hekjes blijft toevoegen, dan wordt het op enig moment een park. Ga je dan nog verder door met toevoegen, dan wordt het zo’n verkeerspark waar je vroeger met je skelter doorheen reed.

(Dus ook geen prullenbakjes, bankjes, tafeltjes, lantaarnpalen, waterpunten etc)
In mijn omgeving (West Brabant) doen alle terreinbeheerders een wedstrijdje om zoveel mogelijk bordjes te plaatsen. Elk fckng paadje heeft een geel, bruin, groen of wit bordje met wat allemaal niet mag.

Staat symbool voor deze waanzintijd, met grenzeloze bemoei en betutteldrift. 90-95% van de mensen in de natuur gedraagt zich OK (behalve hondenbezitters, daarbij lopen 2 op 3 honden los), met natuurlijk af en toe een incidentje, waarbij je moet afvragen hoe groot het probleem werkelijk is en of alles moet worden gereguleerd. Met dank aan beheerders wordt het inderdaad een soort verkeerspark waar je de routes moet volgen en je aan de regels moet houden.

Ja hoe stoppen we die trend? Hoe kan je terreinbeheerders beïnvloeden? Is er überhaupt een zinnige dialoog mogelijk? In mijn omgeving niets nada dialoog, gewoon voldongen feit, bordjes en verboden. Kan me voorstellen in weekend in drukke wandelzones daar niet fietsen, maar wat is dan het probleem op rustige tijden?

Zolang terreinbeheerders zich 10x in de rondte bomen kappen heb ik weinig lust me iets van die figuren aan te trekken.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Vandaag voor de tweede keer in een week tijd bijna over een en dezelfde puppy gereden. Sommige mensen doen echt hardnekkig hun best om te zorgen dat het nooit beter wordt. Vorige keer liep dat beestje op een parkeerplaats, los. Vandaag in een groep met andere honden maar zeker weten dezelfde mevrouw erbij (uitlaatservice?). De hele groep in een kombocht die parallel loopt aan een fietspad en er heel duidelijk als iets uitziet waar je niet je hond op moet laten loslopen. Hoe krijgen mensen het voor elkaar?! Die mtb-route ligt daar pas sinds 1994. Gelukkig zitten er een paar goede remmen op m’n fiets en bleef het hondje als bevroren stilstaan. Ik was zo verbijsterd dat ik alleen maar hoofdschuddend weg kon rijden. Ik wil best rekening houden met andere recreanten maar het moet wel van twee kanten komen. Drie keer raden wat er in de krant had gestaan als ik die pup we geplet had? “Mountainbiker rijdt puppy dood” en niet “Onoplettende hondenuitlater vermoord pup”. Dus laten we beginnen met een hondenuitlaatdiploma want dat komt de veiligheid van het mountainbiken en mijn ontspanning ten goede.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Nou ik wist niet dat er 2 Patrick Jansens zijn die wel heel veel gelijkenis vertonen maar toch mijlenver van elkaar staan ...

https://www.trouw.nl/cs-b1295bc2

Column van ene Patrick Jansen :(( :evil:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

hanjovdberg schreef: zo 16 mei 2021, 22:10 Nou ik wist niet dat er 2 Patrick Jansens zijn die wel heel veel gelijkenis vertonen maar toch mijlenver van elkaar staan ...

https://www.trouw.nl/cs-b1295bc2

Column van ene Patrick Jansen :(( :evil:
Er zijn er zelfs drie van dezelfde studie en lichting begreep ik
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

hanjovdberg schreef: zo 16 mei 2021, 22:10 Nou ik wist niet dat er 2 Patrick Jansens zijn die wel heel veel gelijkenis vertonen maar toch mijlenver van elkaar staan ...

https://www.trouw.nl/cs-b1295bc2

Column van ene Patrick Jansen :(( :evil:
God dat gemekker over die zandhagedis wordt ook wel tot in het extreme uitgemolken :roll:
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ja hè ... Ongelooflijk terwijl de foto juist het tegendeel bewijst. Het is (onzijdig toch..) helemaal plat van voor tot achter terwijl dat niet met een fietsband gedaan kan zijn. Op deze foto maar dan iets groter stonden overigens auto banden sporen .... :o
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

hanjovdberg schreef: ma 17 mei 2021, 08:46 Ja hè ... Ongelooflijk terwijl de foto juist het tegendeel bewijst. Het is (onzijdig toch..) helemaal plat van voor tot achter terwijl dat niet met een fietsband gedaan kan zijn. Op deze foto maar dan iets groter stonden overigens auto banden sporen .... :o
Auto van een mountainbiker. Kan niet missen!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

bouwpakket schreef: ma 17 mei 2021, 08:54
hanjovdberg schreef: ma 17 mei 2021, 08:46 Ja hè ... Ongelooflijk terwijl de foto juist het tegendeel bewijst. Het is (onzijdig toch..) helemaal plat van voor tot achter terwijl dat niet met een fietsband gedaan kan zijn. Op deze foto maar dan iets groter stonden overigens auto banden sporen .... :o
Auto van een mountainbiker. Kan niet missen!
:lol:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

"Met een beetje groen erop geven die bikeparks de razendsnelle mountainbikers zelfs een beetje een natuurgevoel."

:roll:

Echt, de beste man heeft geen idee waar hij het over heeft. En bij veel mensen snap ik dat nog wel, maar als docent van een Universiteit zou iets meer gedegen onderzoek en minder onderbuik wel te verwachten zijn.... Wat een domme column, maar wel lekker scoren voor de krant.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie