Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Misfiets schreef: do 14 oktober 2021, 12:01
DuReal schreef: do 14 oktober 2021, 11:06 Ik snap wat je zegt, maar het is wel asociaal om niets terug te zeggen (of een handje/knikje whatever) als iemand je groet hoor, of je nou aan het fietsen bent of niet..
Helemaal mee eens. Ik krijg regelmatig niks terug als ik een andere fietser in zijn gezicht hoi zeg. Waarschijnlijk slechte opvoeding of een aandoening in een bepaald spectrum. Die mogen van mij wel in de stront zakken (gebeurt vanzelf met die mentaliteit). Verzachtende omstandigheid is als diegene oordopjes in heeft.

Als je nog geeneens degene kan groeten die op dat moment dezelfde hobby beoefend, hoe erg is het dan wel niet gesteld met de benadering van andere groepen?

Ik kan hier heel uitgebreid op reageren, maar ik ga kort houden (let op de woordkeuze; het is niet specifiek op jou gericht): met een stelling zoals hierboven (en meerdere daarboven), wordt geoordeeld over iemand obv 1 (hele) korte interactie. Die interactie is misschien wel het gevolg van een proces van de hele week of langer. Oordelen obv 1 kant van het verhaal (die van jezelf in dit geval) is imho nooit goed. Er zijn altijd 2 kanten aan een verhaal. Je weet gewoonweg niet waarom iemand geen reactie geeft.

Dat geldt net zo goed voor die wandelaars die lopen te blaffen tegen fietsers. Die zien ook alleen vanuit hun perspectief wat fietsers doen.

Overigens stel ik het alsof ik zelden iemand groet, maar dat valt reuze mee. Ik groet 90% van gevallen iemand en als iemand me voor is, groet ik eigenlijk altijd terug. Zeker mensen die me voorbij laten of wandelaars die opzij gaan krijgen een 'dank je wel'. Maar dat betekent niet dat ik verwacht dat iemand maar teruggroet als ik begin. Andersom ben ik er op een gegeven moment ook wel klaar mee en krijgt de volgende geen reactie (na een hele dag fietsen bv) en soms ben ik er niet helemaal bij en heb ik te laat in de gaten dat iemand wat zei.

Of iedereen groeten de oplossing is, weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat ik liever heb dat mensen rekening houden met anderen dan dat ze iedereen groeten. Iemand die mij opzij duwt ipv even wacht met inhalen, kan nog zo aardig 'hallo' zeggen, het blijft geen nette actie. Wandelaars die de kans niet krijg om opzij te gaan zullen denk ik ook liever hebben dat fietsers in de remmen gaan en rustig passeren, dan met +25 op een halve meter voorbij knallen en vriendelijk 'hallo' zeggen...
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 908
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Goeie nuancering. Ik moet wel eerlijk bekennen dat (te) snel oordelen een van mijn slechte eigenschappen is dus je maakt zeker een goed punt.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

markje schreef: do 14 oktober 2021, 15:43 … Wandelaars die de kans niet krijg om opzij te gaan zullen denk ik ook liever hebben dat fietsers in de remmen gaan en rustig passeren, dan met +25 op een halve meter voorbij knallen en vriendelijk 'hallo' zeggen...
Ook een “ Sorry 😢 “ komt dan niet aan heb ik gemerkt( was op fietspad), maar de tijd nemen levert me vaak wel een leuk praatje op. Lastig als je snel wilt zijn maar beter voor t imago.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Rutger S schreef: do 14 oktober 2021, 15:33 de zgn anti mtb trend (die ook al niet bestaat)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Kwam van 't weekend dit bericht tegen. Fijn weer :D

Schrale troost: we zijn niet helemaal verantwoordelijk voor het probleem, we mogen de pijn verdelen met de hondenbezitters ;)
Landgoedeigenaar helemaal klaar met honden en mountainbikers: ‘Ze vernielen mijn bos’
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Ik kwam onderstaand bericht tegen. Het maakt dus niet uit waar we in het bos fietsen..

https://www.ad.nl/binnenland/fietsers-r ... ~a773ae74/
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Johanson schreef: ma 13 december 2021, 14:53 Ik kwam onderstaand bericht tegen. Het maakt dus niet uit waar we in het bos fietsen..

https://www.ad.nl/binnenland/fietsers-r ... ~a773ae74/
Tijd om fietsen te verbieden. Allemaal in Zucks Metaverse en verder niets.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Nog even en we moeten allemaal zelfmoord plegen van de groene brigade omdat we co2 uitstoten... :-?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

awinkel schreef: ma 13 december 2021, 16:35 Nog even en we moeten allemaal zelfmoord plegen van de groene brigade omdat we co2 uitstoten... :-?
Daar is een hele mooie foto van tijdens een demonstratie :lol:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Een stilleven? :winkie:
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3295
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Die lui zijn nog dommer dan ik al dacht… :o
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vermoed dat we hier naar een klein groepje extreme types kijken, niet echt representatief voor een "gewone natuurliefhebber"...
Net zoals wij mountainbikers niet allemaal rücksichtlose Strava-komjagers zijn die elke wandelaar, das of boskeverkolonie met groot plezier van het pad knallen ;-)

Even om lachen en snel vergeten dus :bier:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Verheffende reacties op een goed onderbouwd stuk. Ik ben trots op jullie.
Zullen we eens naar het probleem dat opgeworpen wordt kijken en bedenken of we een oplossing kunnen vinden? Gewoon omdat het kan.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

yup :bier:


Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie