Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat was inderdaad een understatement ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Spurter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 juni 2022, 16:56

ManWithTheGoldenBike schreef: vr 17 juni 2022, 00:48 Als ze tegen de wind in lopen horen ze je niet…. Als ze je wel horen moet je even denken aan de hoeveelheid seconden die jij nog hebt tot je bij ze bent en wat hun reactiesnelheid is. Ik reed laatst langs een vader en een dochter, maar voordat ik ze echt kon inhalen gebeurde er het volgende: Vader al behoorlijk op leeftijd. De man reed links achter z’n dochter. Ik belde echt ruim op tijd. De man reageerde niet….nog een keer bellen. Toen ik bijna achter hem was zei de dochter: “pap, fietser…”. De oude man ging ipv aan de kant naast zijn dochter fietsen en vroeg aan haar: “wat zei je?”.
Dusss……
Tsja, een bel.

Veel zin heeft het niet. Mijn ervaring is dat de meeste fietsers 'm toch niet horen. Of ze hebben earpods in om naar muziek te luisteren, of een telefoon aan het oor, of ze zijn druk met elkaar in gesprek of ze hebben problemen met hun gehoor.

Plus dat als je belt, dan heeft degene waarvoor je belt initieel al iets fout gedaan. Anders hoef je niet te bellen.

En veel mensen die 'm wel horen, gaan dan achterom kijken en slingeren...

Persoonlijk rijd ik zoveel mogelijk op routes. Als er waar ik fiets routes zijn in het bos, dan fiets ik die. Ik probeer wandelpaden of ruiterpaden te vermijden.

Met mooi weer is het ook op de uitgezette routes nog weleens ellende. Wandelaars die breed uit naast elkaar lopen op de route, fietsers die gaan spookrijden op de route, ruiters die van de ruiterpaden afgaan.

Ben een keer op iemand geknald die stil stond op een dalende singletrack ergens na een blinde bocht. Verder een keer geknald op iemand uit een groep wandelaars die op een brede bosweg (waar ook auto;s overheen komen) met 5 of 6 naast elkaar liepen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ben een keer op iemand geknald die stil stond op een dalende singletrack ergens na een blinde bocht. Verder een keer geknald op iemand uit een groep wandelaars die op een brede bosweg (waar ook auto;s overheen komen) met 5 of 6 naast elkaar liepen.
Daar kun je dan die bel voor gebruiken. :-D
"This species has amused itself to death"
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Spurter schreef: ma 27 juni 2022, 19:26
Ben een keer op iemand geknald die stil stond op een dalende singletrack ergens na een blinde bocht. Verder een keer geknald op iemand uit een groep wandelaars die op een brede bosweg (waar ook auto;s overheen komen) met 5 of 6 naast elkaar liepen.
Dat klinkt in beide gevallen als dat je je gedrag niet hebt aangepast aan de omstandigheden...
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Een fietsbel is geen mozesknop he.
Spurter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 juni 2022, 16:56

Mad Wally schreef: di 28 juni 2022, 08:24
Spurter schreef: ma 27 juni 2022, 19:26
Ben een keer op iemand geknald die stil stond op een dalende singletrack ergens na een blinde bocht. Verder een keer geknald op iemand uit een groep wandelaars die op een brede bosweg (waar ook auto;s overheen komen) met 5 of 6 naast elkaar liepen.
Dat klinkt in beide gevallen als dat je je gedrag niet hebt aangepast aan de omstandigheden...
Singletrack op een (duidelijk aangegeven en lokaal bekende) MTB-route... daar ga ik dan weleens voluit. Met 5 - 6 breeduit naast elkaar lopen op een bosweg heb ik ook maar een woord voor en dat is asociaal. Bel had overigens niets geholpen, aangezien deze mensen me gezien en gehoord hebben, maar bij het passeren een iemand van de groep opeens een overwachte beweging maakte.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Spurter schreef: ma 27 juni 2022, 19:26Plus dat als je belt, dan heeft degene waarvoor je belt initieel al iets fout gedaan. Anders hoef je niet te bellen.
Bijzonder dat het gebruiken van de bel zou impliceren dat de ander al iets fout heeft gedaan. Dat is niet hoe ik mijn bel gebruik.
Flow&Co schreef: di 28 juni 2022, 13:42 Een fietsbel is geen mozesknop he.
Haha mooi deze! :-q
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Spurter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 juni 2022, 16:56

Marcobiker schreef: di 28 juni 2022, 16:23
Spurter schreef: ma 27 juni 2022, 19:26Plus dat als je belt, dan heeft degene waarvoor je belt initieel al iets fout gedaan. Anders hoef je niet te bellen.
Bijzonder dat het gebruiken van de bel zou impliceren dat de ander al iets fout heeft gedaan. Dat is niet hoe ik mijn bel gebruik.
Flow&Co schreef: di 28 juni 2022, 13:42 Een fietsbel is geen mozesknop he.
Haha mooi deze! :-q
Ja. Vaak zou je immers bellen om bijvoorbeeld iemand die over het fietspad slingert of ver of helemaal links op het fietspad fietst (bv omdat ze met meerdere mensen naast elkaar fietsen) erop te attenderen dat je eraan komt.

Persoonlijk vind ik dat asociaal. Net zoals op de singletrack te gaan hangen. Ik ga zelf ook niet crossen op de wandelpaden waar ik als MTB-er niet mag komen.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Spurter schreef: di 28 juni 2022, 16:37
Marcobiker schreef: di 28 juni 2022, 16:23 Bijzonder dat het gebruiken van de bel zou impliceren dat de ander al iets fout heeft gedaan. Dat is niet hoe ik mijn bel gebruik.
Ja. Vaak zou je immers bellen om bijvoorbeeld iemand die over het fietspad slingert of ver of helemaal links op het fietspad fietst (bv omdat ze met meerdere mensen naast elkaar fietsen) erop te attenderen dat je eraan komt.
Blijkbaar ben jij iemand die zijn bel alleen bij escalatie gebruikt. Dat projecteer je vervolgens op alles en iedereen - en dat is natuurlijk onjuist. Ik gebruik mijn bel -als ik hem al gebruik- veel vaker juist om simpelweg (tijdig) aan te geven dát ik er ben. Als er dan gelegenheid is, kan men opzij gaan en mij laten passeren.

In de praktijk wordt ik overigens vaker zelf gepasseerd - en ook dan waardeer ik een belletje. En dan bedoel ik uiteraard een rustige tringel, niet dat agressieve gedram met de bel.

Daarom klopt je statement dus niet.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bovendien kunnen mensen zich vergissen, wij denken wel dat iedereen het mtb-symbool met het driehoekje en de bolletjes kent maar dat is dus niet zo. Sterker nog, ik denk dat meer dan de helft van de bosgebruikers geen idee heeft wat dat bordje betekent.
Wat mij betreft is het dan ook een slecht symbooltje, juist omdat het te abstract is om een leek te laten zien waar het voor staat.

En een uitgepijlde route is niet hetzelfde als een afgezet wedstrijdparcours, hoewel veel bikers dat wel lijken te denken. Vol een blinde bocht in want de rondetijd is immers leading. Waarmee een flinke bijdrage aan een negatief imago geleverd wordt.

Of je belt, verbaal aankondigt dat er iemand aan komt of de ratel van je freewheel daarvoor gebruikt maakt niet zo heel veel uit denk ik. Het is meer de manier waarop je dat doet. Wachten tot je pal achter iemand zit wordt anders ervaren dan ruim op tijd.
Ik gebruik alledrie de methodes, afhankelijk van de fiets waar ik op rijd en de situatie :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Downtherabbithole
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 9 januari 2020, 09:44
Mijn mountainbike: Yeti SB120 Turq

Rustig naderen, laten zien dat je gas terugneemt.
En, hoe moeilijk ook, proberen vriendelijk te kijken :D
Qua Patet Orbis
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Een kennis van mij weet nog niet zo heel lang wat die paaltjes betekenen..... ze noemde het voorheen "kabouter puntmuts paden" met werkelijk geen idee waarom, alhoewel de banden sporen haar wel aan het denken hadden gezet en de eerste encounters brachten haar aan het denken dat het misschien wel iets met fietsen te maken zou kunnen hebben.... Ik heb al vaker de suggestie voorgesteld om er een klein bordje onder te plaatsen met MTB-route erop. Dit hoeft niet goed leesbaar te zijn voor ons, maar wel voor de wandelaars, dus dat kan gewoon klein blijven.

De laatste keer dat ik een ouder echtpaar wandelend tegen de richting in tegenkwam ben ik maar begonnen over dat "wij" eigenlijk de mooiste paden hebben.... dat brak het ijs wel.
mountainbiken: It's ok to be crap
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Deze discussie over bellen of niet en gedrag van wandelaar is m.i. in dit eindeloze topic al vele malen gevoerd.

Samengevat het blijft een frustratie en enige wat je kan doen is je fatsoenlijk gedragen eventueel bellen. Wel bellen is beter dan niet bellen want dan schrikken mensen en heb je meer gezeik.

Heb op dit moment niet meer de indruk dat er een "Anti MTB" trend is, behalve bij natuurbeheerders. Die natuurbeheerders spelen sowieso een kwalijke rol in het natuur en stikstofdebat wegens hun drang de huidige natuurgebieden "voedings arm" en "exoot vrij" te houden dwz het moet hei zijn en perse divers bos. Natuur is dynamisch en past zich aan, maar dat is andere discussie.

Verder heb je nog hier en daar de intolerante natuurliefhebber met de levendbarende zandworm... een natuurtoets met vergunning doet wonderen dan ben je van die drammers af. Anderzijds fietsen we in mijn omgeving niet door de natuur kerngebieden, die regulering is er al vele jaren.

Voor de rest heb ik niet meer het gevoel dat er een "Anti MTB trend" is. Het is tegenwoordig niet druk meer in het bos en op de trails.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ook even mijn gedachte hier ventileren, wij fietsen veel en overal(meest mtbroutes), (mijn vrouw doet daarnaast ook nog bikepacking en slaapt soms in de natuur in een klein tentje) maar nog nooit boze reacties gehad, behalve 1 x in het Teutoburgerwoud over een wandelpad waarvan wij niet wisten dat we daar niet mochten fietsen.Overigens was de persoon niet boos maar baalde meer van de overlast door geparkeerde auto’s langs de rand van het bos aldaar. Dus anti-MTB? Dacht ik niet, behandel een ander zoals jezelf behandeld wilt worden komt altijd goed.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

moooi, slotje :tong
Plaats reactie