Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

:winkie:
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

:winkie: :-q
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

FreedomRanger schreef: do 21 juli 2022, 09:33 A busybody walks through the woods. He sees a mountainbiker who is taking a short break on a bench. The busybody sits down next to him on the bench and asks if they would like to chat. The mountainbiker says: “Fine, what do you want to talk about?“

“Oh, I don’t know”, said the busybody. “About how mountainbikers destroy the soil, disturb the peace in the woods and are a threat to endangered species?”, as he smiled smugly.

“Okay”, the mountainbiker said. “Those could be interesting topics but let me ask you a question first. A horse, a cow, and a deer all eat the same stuff – grass. Yet a deer drops little pellets, while a cow turns out a wet flat patty, but a horse produces clumps. Why do you suppose that is?”

The busybody, visibly surprised by the mountainbiker’s knowledge of nature, thinks about it and says: “Hmmm, I have no idea.”

To which the mountainbiker replies: “Do you really feel qualified to discuss the effects of mountainbiking on nature, when you don’t know shit?”
:lol: :-q
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Al een aantal jaar werken we hier op de Utrechtse Heuvelrug nauw samen met de verschillende terreineigenaren bij het realiseren en ondersteunen bij natuurprojecten. Wij als vrijwilligers vinden het fantastisch om bij te kunnen dragen en zoals je in onderstaande blog van boswachter Corien Koreman van Staatsbosbeheer kan lezen zijn zij net zo blij :-q


Staatsbosbeheer werkt op de Utrechtse Heuvelrug steeds meer samen met andere partijen voor de uitvoering van natuurprojecten. Ondernemers, maatschappelijke organisaties en vrijwilligers maar ook met specifieke doelgroepen zoals mountainbikers slaan we de handen ineen om natuurdoelen te realiseren. Vrijwilligers van Stichting MTB Heuvelrug hebben het afgelopen jaar samen met Staatsbosbeheer aan diverse natuurprojecten gewerkt. De resultaten laten zien dat samenwerken werkt!

Salamanderweide en wandelend bos Ginkelduin
Deze heideterreinen, gelegen op de Amerongse Berg en in het Leersumse Veld hebben o.a. een zeer gunstige ligging voor warmte minnende planten en dieren en bijzondere broedvogels. Dieren die hier leven zijn bijvoorbeeld de zandhagedis, de levendbarende hagedis, de hazelworm en de nachtzwaluw. Door de vele opkomende jonge boompjes dreigde het leefgebied voor deze soorten verloren te gaan. Dankzij de inzet van ruim veertig mountainbikers uitgerust met handzagen en knipscharen zijn de ongewenste bomen en struiken verwijderd. Hierdoor kan de struikheide beter ontwikkelen, blijven er waardevolle open plekken in de ‘wandelende’ bosrand. Dit zorgt ervoor dat de biodiversiteit wordt vergroot. De grote hoeveelheid aan bomen en struiken werden afgevoerd met een slee die werd voortgetrokken door paarden van “Paard aan het Werk”. Voordeel hiervan is dat geen machines het terrein betreden en er geluidsarm wordt gewerkt.

Nieuwe heide akkers Leersumse Veld
Stikstofdepositie is een inmiddels wel bekend probleem, dit is echter niet van de laatste paar jaar maar speelt al decennia in navolging van de zure regen. Naast onze bossen zijn ook onze heidesystemen hierdoor (icm verdroging en verzuring) ernstig verstoord en ondergaan een massa extinctie onder planten en insecten. De paarse heide mist de typische heide plantengemeenschap inmiddels zodat heel veel insectensoorten zoals bijvoorbeeld heivlinder niet meer kunnen overleven en dus ook zijn verdwenen. De plaats van die verdwenen planten is overgenomen door soorten met een hogere stikstof tolerantie zoals struikheide, grassen en bramen. Hierdoor hebben andere planten vrijwel geen kans meer om nog te groeien. Om verzuring tegen te gaan kun je eigenlijk op arme zandgronden weinig anders meer dan proberen de bodem te verbeteren. Dit hebben we met hulp van de MTB-ers op het Leersumse Veld gedaan. Hier zijn een drietal heide akkertjes aangelegd waar voorafgaand de bodem is geanalyseerd in een bodemlab en verbetering toegepast in het veld. De bodemverbetering is niet alleen toegepast op de veldjes zelf maar ook ruim eromheen.

Heide is van oorsprong een landbouwsysteem, dus akkertjes passen heel goed op de heide. We hebben gekozen voor een combinatie van gewas dat kan blijven staan in de winter voor de vogels maar ook gewas dat bloeit om als nectarbron te dienen voor insecten. Daarnaast is in de rand een mengsel gezaaid van wilde akkerkruiden. Afgelopen seizoen hebben de akkers volop gebloeid en het heeft er gegonsd van de insecten. Hier hebben vogels zoals de klauwieren van geprofiteerd. Die waren veel te vinden bij de akkers. Reewild en hazen hebben zich het hele jaar tegoed gedaan aan deze aanvulling in hun steeds kariger wordende menu. Bovendien biedt het een extra schuilplek voor reeën. Ze slapen er graag overdag. Het is een succesvolle pilot geweest! En deze word voortgezet en beheerd door een lokale akkerbouwer.

Herstel Heide systeem Austerlitz
Ook in de boswachterij Austerlitz is dankzij een financiële bijdrage van de mountainbikers gewerkt aan het herstel van het heidesysteem. Hier is o.a. ongewenste opslag van Amerikaanse eiken verwijderd en zijn inheemse struiken die een belangrijke nectar bron zijn toegevoegd. Daarnaast is hier schelpengruis uitgestrooid om het grote tekort aan kalk te compenseren. Dit is van groot belang voor het herstel van de lokale biodiversiteit. Later dit jaar word er eveneens een akker aangelegd.

Vlonderpad en fonkelnieuwe banken in De Vuursche
In boswachterij De Vuursche is De Stulp één van de mooiste plekken van de Utrechtse Heuvelrug. Het boswachterspad en de wandelroute Buiten in de Kuil voert je onder andere over de heide en langs het Pluismeer. Een deel van het pad bleek vaak te nat en daardoor onbegaanbaar. Vrijwilligers van Stichting MTB Heuvelrug hebben hier de handen uit de mouwen gestoken en samen met Staatsbosbeheer een prachtig vlonderpad aangelegd. Je kunt nu over een avontuurlijk en met hoge varens begroeid wandelpad met droge voeten het uitkijkpunt bij het Pluismeer bereiken. Bij dit uitkijkpunt staan twee fonkelnieuwe banken om even rustig van het uitzicht te kunnen genieten. De materialen voor dit vlonderpad en de 2 zitbankjes zijn geschonken door Stichting MTB Heuvelrug en aangeboden aan alle bezoekers van dit prachtige gebied.

Afbeelding
foto: www.pietervanleeuwenfotografie.nl

bron Boswachtersblog: https://www.boswachtersblog.nl/utrecht/ ... uurdoelen/
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

De maatschappij is nu eenmaal aan " het verharden" , het www staat er vol mee.....
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Snelle Buffer schreef: vr 12 augustus 2022, 10:49 De maatschappij is nu eenmaal aan " het verharden" , het www staat er vol mee.....
Dan is het zo.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Oli4k schreef: di 30 augustus 2022, 15:46
Snelle Buffer schreef: vr 12 augustus 2022, 10:49 De maatschappij is nu eenmaal aan " het verharden" , het www staat er vol mee.....
Dan is het zo.
Oli4k heeft gelijk. Het stond niet alleen op www, maar ook op fb.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

bert l. schreef: di 30 augustus 2022, 20:49
Oli4k schreef: di 30 augustus 2022, 15:46

Dan is het zo.
Oli4k heeft gelijk. Het stond niet alleen op www, maar ook op fb.
Ik geloof het pas als het op Truth Social staat :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Nou, ‘t was alweer even geleden maar zojuist bijna op de vuist gegaan met een wielrenner. Fietspad in de polder, groepje racers 2-aan-2 naast elkaar, ik zie ze aankomen, geef genoeg ruimte en toch nog met een grote muil “Ik roep gvd toch VOOR?” schreeuwen. :evil:
Even op z’n Rotterdams laten weten dat alleen hersenloze racers weten wat “Voor!” betekent. Ik in ieder geval niet. Meneer was na mijn felle reactie omgekeerd, en vond dat ik met een mtb makkelijk even het gras in kon gaan. Toen ik zei dat ik al op randje fietspad zat, en “die grafreputatie van jullie soort groepjes” wel kon begrijpen werd meneer nog bozer.
Ik stond alleen maar te grijnzen, adrenaline zat inmiddels zo hoog dat ik er klaar voor stond. Zover liet Bokito ‘t niet komen. Achteraf maar beter ook natuurlijk. Voortaan maar niet meer op de autistische woensdagavond/zondagochtend de polder in.
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Giant-E schreef: wo 31 augustus 2022, 20:18 … Voortaan maar niet meer op de autistische woensdagavond/zondagochtend de polder in.
Ah, dus je geeft ze wel hun zin :winkie:


Maar ik herken het wel, pas geleden zo’n zelfde soort reactie van een mtb’er/bwr’er op bergschenhoek. “Hoor je mij gvd niet of zo!! Ik wil er links langs!!”
Ik vroeg zijn mtb niet geschikt was om door het gras te rijden want elkaar passeren op een 30cm brede singletrack is best krap :roll:
Zijn reactie was niet mals en toen ik stopte voor ‘de confrontatie’ kon hij opeens wel door het gras er snel vandoor. Ik riep nog na dat hij een vlotte leerling was… :winkie:
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

:lol:

Van de week heeft mijn vrouw overigens voor het eerst mee mogen ervaren wat voor aso's boomers op hun spiegelfietsen zijn.

Totaal niet wijken en nog een grote bakkes ook als je als gezin met beide een kind achterop tegemoet komt rijden.
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Giant-E schreef: wo 31 augustus 2022, 20:18 Nou, ‘t was alweer even geleden maar zojuist bijna op de vuist gegaan met een wielrenner. Fietspad in de polder, groepje racers 2-aan-2 naast elkaar, ik zie ze aankomen, geef genoeg ruimte en toch nog met een grote muil “Ik roep gvd toch VOOR?” schreeuwen. :evil:
Even op z’n Rotterdams laten weten dat alleen hersenloze racers weten wat “Voor!” betekent. Ik in ieder geval niet. Meneer was na mijn felle reactie omgekeerd, en vond dat ik met een mtb makkelijk even het gras in kon gaan. Toen ik zei dat ik al op randje fietspad zat, en “die grafreputatie van jullie soort groepjes” wel kon begrijpen werd meneer nog bozer.
Ik stond alleen maar te grijnzen, adrenaline zat inmiddels zo hoog dat ik er klaar voor stond. Zover liet Bokito ‘t niet komen. Achteraf maar beter ook natuurlijk. Voortaan maar niet meer op de autistische woensdagavond/zondagochtend de polder in.
Maar wat betekent VOOOOOR!!! nou eigenlijk?

Ik vind wielrenners af en toe ingewikkeld, onlangs kreeg ik commentaar dat ik (reed met z’n tweeen) achter elkaar moest gaan rijden zodat ze 2 breed konden inhalen 😂
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Voor betekend dat er een obstakel/fietser/wandelaar op dezelfde weghelft is en er dus uitgeweken moet worden.
Als ze "tegen" roepen, betekend dat een tegenligger en dus een beetje inschikken.

In het voorbeeld van Giant-E is die vent dus een dubbele hork, want niet alleen claimt hij teveel ruimte (2 aan 2 is alleen toegestaan als daar ruimte voor is, anders niet), maar hij gebruikte ook nog eens de verkeerde roep term :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dit is allemaal toch geen Anti MTB?

Gaat over horkgedrag van sommige reetfietsers. Bij mij in de omgeving (ZW NL) fietsen ze uiteraard ook, maar heb er nooit problemen mee en zie weinig tot geen horkgedrag. Grote groepen bij het inhalen is wel eens irritant want ze rijden wel dicht langs je en gaan eigenlijk meteen naar rechts (bijna snijden). Maar dat zijn ze gewend en kan haast niet anders, zo dicht mogelijk in een roedel rijden om de luchtweerstand klein te houden.

Mbt anti MTB het is tegenwoordig weer erg rustig in de bossen (prima houden zo) met zowel MTB-ers als wandelaars. Zondag ochtend uitgezonderd. Ik hoor of zie niets van verdere anti MTB maatregelen, volgens mij is de aandacht nu bij belangrijkere zaken.

Weinig actieve controles op rijden op onofficiele paden, buiten de zondag ochtend spits zie ik er weinig mensen dus dat weten boswachters vast ook wel.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

We gaan gewoon door met positieve berichten. Bij Utrechts Landschap en Staatsbosbeheer financieren we extra begrazing van de heide door een schaapskudde. https://www.facebook.com/utrechtslandsc ... BokCSZF3l/

Natuurlijk meteen de gelegenheid voor sommige mensen om lekker te kunnen klagen en generaliseren over al die vervelende mountainbikers. Blijft bijzonder dat gedrag op social media
Plaats reactie