Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Marcobiker schreef: wo 7 april 2021, 10:55 [quote=I_do post_id=2592597 time=<a href="tel:1617785604">1617785604</a> user_id=31439]Dus alle honden, paarden en rare vogels het bos uit!
Nou, dan blijven er weinig MTB-ers over die nog het bos in mogen :D
[/quote]

Zeg je nou dat we het spoor bijster zijn? Of helemaal van het padje af?
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik denk dat je er niet aan gaat ontkomen dat we op den duur gebieden moeten afsluiten als de natuur ons lief is.
Het is nou eenmaal heel druk in het bos en er komen geen nieuwe bossen bij (helaas)
Jammer voor ons recreanten (mountainbikers) maar ik zou dat er wel voor over hebben.
Have fun!
Rinse.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Singletrack Sundays schreef: wo 7 april 2021, 11:45 Ik denk dat je er niet aan gaat ontkomen dat we op den duur gebieden moeten afsluiten als de natuur ons lief is.
Het is nou eenmaal heel druk in het bos en er komen geen nieuwe bossen bij (helaas)
Jammer voor ons recreanten (mountainbikers) maar ik zou dat er wel voor over hebben.
Ik denk dat het vanzelf over gaat zodra corona weer voorbij is. Dan wordt het weer ouderwets rustig.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Volgens mij liggen er genoeg plannen, al van voor Corona, met zones met rust, recreatie, etc...
Gaat wel of geen Corona daar echt iets aan veranderen..? Volgens mij niet...

Alleen als voor de rust gebieden worden afgesloten worden dan moet dat ook consequent zijn,
inclusief de verhevenen die niet komen recreeren maar echt van de natuur genieten...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Zelfs voor Corona was het al heel druk in het bos.
Als je de natuur (o.a wolf) meer ruimte wil geven zullen wij een stapje terug moeten doen.
Er zijn afgelopen jaren ook erg veel routes bijgekomen, je kunt je natuurlijk afvragen of elk lokaal bosje of parkje een mtb route moet hebben?
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Op de Veluwe is men toch van plan om het aantal 'ontsluitingen' (paden) te verminderen? Dat is een goed idee. We hebben in Nederland het rare idee dat alles altijd toegankelijk moet zijn. Beetje zoals ieder dorp z'n eigen afrit wil. Minder is meer in dit geval, denk ik. In het Noord-Hollands Duinreservaat zijn delen waar de maximale afstand tussen paden nergens meer is dan een meter of 100. Misschien wel minder. Daar waren ze ook wat stukken aan het sluiten en werden paden weggehaald en ik denk dat geen slecht idee is (verder heb ik genoeg aan te merken op hoe daar beheerd wordt maar dat is een ander verhaal). Op de paden die overblijven zal de drukte dan wel toenemen maar dat lijkt me met toegangsbewijzen en vignetten wel te reguleren.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

cheeta schreef: wo 7 april 2021, 12:41 Volgens mij liggen er genoeg plannen, al van voor Corona, met zones met rust, recreatie, etc...
Gaat wel of geen Corona daar echt iets aan veranderen..? Volgens mij niet...
Klopt, voor de Veluwe in ieder geval wel: Het zoneringsplan https://magazine.gelderland.nl/zonering ... iezonering

Op zich een goed plan, alleen jammer dat daardoor routes die met veel geld en vrijwilligers net opgeleverd zijn (met vrij recente vergunningen) hier en daar waarschijnlijk weer verlegd moeten worden.
Singletrack Sundays schreef: wo 7 april 2021, 12:54 Er zijn afgelopen jaren ook erg veel routes bijgekomen, je kunt je natuurlijk afvragen of elk lokaal bosje of parkje een mtb route moet hebben?
Doel van die routes (in ieder geval hier in de regio) is gebruikersgroepen zoveel mogelijk te scheiden. Hier lukt dat aardig heb ik het idee.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

UHR routes zijn allemaal met de (toen geldende) zonering in het achterhoofd aangelegd. Tel maar eens op hoeveel plekken je vlak langs een bestaande weg of fietspad rijdt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Tijd van waarschuwen is voorbij: direct een bon bij betreden afgesloten pad in uiterwaarden

WAGENINGEN - Het broedseizoen voor de vogels is op 15 maart begonnen. Daarom heeft Staatsbosbeheer een pad langs de nevengeul in de Wageningse uiterwaarden afgesloten tot en met 15 juli. Veel wandelaars negeren het verbod het pad te betreden. Daarom is de tijd van waarschuwen voorbij. ,,Als we iemand betrappen op dit afgesloten pad, krijgt die voortaan direct een boete’’, zegt boswachter Silvia Blom.

De boete bedraagt 100 euro, maar dat bedrag wordt nog hoger omdat er ook administratiekosten in rekening worden gebracht. Staatsbosbeheer hoopt dat met deze maatregel de afsluiting van het pad beter wordt gerespecteerd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Marcobiker schreef: wo 7 april 2021, 08:42
Rsw85 schreef: wo 7 april 2021, 07:21Daarnaast nog een opvallende retweet van een bericht waarin de nieuwe golf van vogelspotters als groot probleem worden gezien. Zeer associaal gedrag en zeer schadelijk voor de natuur, daar lees je dan verder nooit iets over.
Echt wel. Dat haalt vrij frequent het nieuws. Alleen valt jou dat blijkbaar niet op omdat het niet over mountainbikers gaat ;)
Dat blijkt. Over het algemeen zie en lees ik toch veel en breed maar dit specifieke geval van nieuwe vogelaars kende ik nog niet.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Jan the Man schreef: wo 7 april 2021, 14:18 Doel van die routes (in ieder geval hier in de regio) is gebruikersgroepen zoveel mogelijk te scheiden. Hier lukt dat aardig heb ik het idee.

Ciao,
Jan
Snap ik, maar waarom zijn daar 200+ routes voor nodig? je kan toch ook per provincie 3à4 compacte routes maken die er echt toe doen.
Liever kwaliteit boven kwantiteit.

Routes zijn nu uitgestrekt en gaan vaak door een heel bos, oplossing kan zijn om juist een route compact te maken.
Neem één leuke heuvel het bos (bijvoorbeeld Amerongse berg of Nok oid) en maak daar een compacte route op/omheen
lijkt mij een win win situatie, wij mountainbikers maken meer effectief gebruik van het hoogte verschil en andere recreanten houden meer bos over waar geen mountainbikers mogen komen.

Liever zie ik ook heel veel mooie routes erbij komen maar snap de klachten van andere recreanten en natuurorganisaties wel.
Maar de tijd zal het vanzelf oplossen denk ik, kan me nog herinneren dat elke woonwijk in de jaren '80 een eigen bmx baantje had....
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Er is een tijd geweest dat er óveral een golfbaan moest komen. Of een surfstrand. En nog langer geleden een houten trimbaan.
Dit soort trends duurt een jaar of tien
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Singletrack Sundays schreef: wo 7 april 2021, 18:11
Snap ik, maar waarom zijn daar 200+ routes voor nodig? je kan toch ook per provincie 3à4 compacte routes maken die er echt toe doen.
Liever kwaliteit boven kwantiteit.
En dan? Iedereen met de auto naar de start? Iedereen 20-30km enkele reis fietsen om bij een route te komen? Dat is namelijk wel wat je krijgt als je 3-4 routes per provincie gaat aanleggen. Om naar te zwijgen van de hoeveelheid bikers die dan tegelijk op de route zijn... dan is het standaard treintje rijden.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Dat gebeurd nu ook al, ik heb op 10 minuten fiets afstand 3 routes liggen maar kom er nooit. leuk dat ze er liggen maar als ze er niet waren had ik ze ook niet gemist laten we maar zeggen ;)
Als ik de tijd heb stap ik liever in de auto of rij een uur op de fiets naar een route die wel de moeite waard is.

Maar ik kan het natuurlijk ook anders bekijken, als je in platte NH woont moet je misschien ook niet gaan mountainbiken maar hobby kiezen die lokaal beter te doen is , ik heb de mountainbike al paar keer aan de wilgen gehangen maar de verslaving is te groot :bier:
Have fun!
Rinse.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kijk dat is een heel goed voorstel en zal zorgen voor minder druk op de beschikbare natuur :-q

Je hobby/sport afstemmen op de plek waar je woont en bij uitzondering een uitstapje maken naar andere provincies om daar de natuur te gaan bezoeken :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie