Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MacReal schreef: wo 21 juli 2021, 12:08 Een hork op een hardtail is nog steeds een hork op een fully.
Tenzij deze persoon het licht ziet en beseft dat plezier hebben belangrijker is dan koms jagen :bier:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mad Wally schreef: wo 21 juli 2021, 12:20
MacReal schreef: wo 21 juli 2021, 12:08 Een hork op een hardtail is nog steeds een hork op een fully.
Tenzij deze persoon het licht ziet en beseft dat plezier hebben belangrijker is dan koms jagen :bier:
Dat heeft nog steeds niets met HT vs fully te maken.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Vraag het de wandelaars; word je liever op hoge snelheid door een baggyboy op fully met flats ingehaald of liever door een stuiterende BWR in lycra op een hardtail met SPD?
Met de uitkomsten van dit onderzoek kunnen we de Anti MTB trend wellicht ombuigen of stoppen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Ik denk dat je met alle 'hand in eigen boezem' suggesties helemaal niks bereikt. Een klein deel van ieder (doel)groepje, clubje, etc. is stereotiep eigenwijs, egoïstisch en vooral bezig met wat anderen wel of niet mogen doen. De rotte appels in kwestie weten heel goed dat ze fout zitten, dus aanspreken is zinloos: je krijgt of een grote bek of een pak slaag.

Ik heb vaak genoeg de discussie gehad met gravelaars op het wandelpad, trailrunners op de MTB route, tegenliggende BWR's, etc. Het beste kom je er vanaf met een "Lul niet zo dom" reactie, doorgaans is het nog een stapje agressiever. Resteert negeren of terugmeppen (zoals pas hier de bikers op de P-plaats, maar ook de hondenbezitters onderling :D ).

Denk dat je enkel een positieve bijdrage kan leveren door, al dan niet in groepsverband, vriendelijk en behulpzaam naar andere recreanten en beheerders te zijn. Sukkels krijsen moord en brand dat geld van 'hun' vignet gaat naar mee-klussen aan wandel- of ruiterpaden, maar zoiets kweekt wel goodwill bij beheerders en andere recreanten. Dát heb je nodig om het tij te keren.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Mad Wally schreef: wo 21 juli 2021, 12:20
MacReal schreef: wo 21 juli 2021, 12:08 Een hork op een hardtail is nog steeds een hork op een fully.
Tenzij deze persoon het licht ziet en beseft dat plezier hebben belangrijker is dan koms jagen :bier:
Spot on. :-q

Zo rij ik ook héél af en toe een temporondje, gewoon omdat rijden op de limiet van een baan dan ook ineens technisch wordt. Maar meestal gewoon relaxed tempo, en in de afdaling vaak wel voluit.
Verschil is wel dat ik zo’n temporondje écht en alleen maar doet als het kan. Dus op rustige momenten. Kom ik toch een wandelaar tegen rem ik af, groet vriendelijk, en rij weer rustig door.
Een langzame mtb-er geef ik rustig de tijd om opzij te gaan, en ga al helemaal niet asociaal schreeuwen. Stravaranglijsten of gemiddelde’s doen me namelijk niets.

Maar daar gaat ‘t dus meestal wél mis. Die laatste zin is noodzaak voor de beruchte treintjes, icm met de zondagochtend in een druk recreatiegebied is dat dus helaas een ideaal recept voor conflicten. Om op de openingspost terug te komen, dát is dus ‘t grootste probleem en dat gedrag zal moeten veranderen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, dat is veel te kort door de bocht.
Bij mijn voorbeeld van de vorige pagina, van de lui die imo te snel tussen de drukte door slalommen, was geen bwr-treintje te bekennen. Dat waren vrijwel allemaal individuele fietsers, op dure mountainbikes, goedkope barrels, huurfietsen en passerende racefietsers.

Ben met je eens dat er legio asociale treintjes rondrijden, maar gedrag dat ons imago negatief beïnvloedt gaat veel verder dan alleen die groepjes. En een deel van degenen waar het om gaat heeft oprecht zelf niet door dat ze dat doen.
Die remmen wel af voor een wandelaar, en in hun eigen beleving gedragen ze zich dan netjes (en de bedoeling is ook goed!). Maar in de beleving van de ander (wandelaar, ruiter, whatever) rijden ze nog steeds best snel. En als je je imago wilt verbeteren gaat het erom hoe je bij de ander overkomt, niet om wat je zelf denkt dat je doet.
Daarom, gedraag je voor je eigen gevoel overdreven netjes in dergelijke situaties. Het is niet snel tè netjes voor een ander ;-)

Overigens zit er ook wat in wat eRicW zegt, een (hopelijk klein) deel ga je nooit bereiken/beïnvloeden. Er zijn helaas genoeg lui voor wie de aarde om hen alleen draait en rekening met anderen houden staat niet in hun woordenboek :-{
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Giant-E schreef: do 22 juli 2021, 09:17
Spot on. :-q

Zo rij ik ook héél af en toe een temporondje, gewoon omdat rijden op de limiet van een baan dan ook ineens technisch wordt. Maar meestal gewoon relaxed tempo, en in de afdaling vaak wel voluit.
Verschil is wel dat ik zo’n temporondje écht en alleen maar doet als het kan. Dus op rustige momenten. Kom ik toch een wandelaar tegen rem ik af, groet vriendelijk, en rij weer rustig door.
Een langzame mtb-er geef ik rustig de tijd om opzij te gaan, en ga al helemaal niet asociaal schreeuwen. Stravaranglijsten of gemiddelde’s doen me namelijk niets.

Maar daar gaat ‘t dus meestal wél mis. Die laatste zin is noodzaak voor de beruchte treintjes, icm met de zondagochtend in een druk recreatiegebied is dat dus helaas een ideaal recept voor conflicten. Om op de openingspost terug te komen, dát is dus ‘t grootste probleem en dat gedrag zal moeten veranderen.
Dat Strava je iets doet zegt naar mijn idee niet zo veel over hoe je je gedraagt in het bos. Ik rij mijn tempo rondjes ook maar wel met strava en ik hou ook rekening met langzamere mtb'ers.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Woensdagavond wandel ik met mijn vrouw en hond op het strand.

Niemand op het strand te bekennen, hond mag los daar, dus loopt ook los.

Schiet er in ene vanachter ons een strand MTB'er echt rakelings langs ons. Wellicht zat er 2 meter maximaal tussen ons en die rijder. Die met wind mee reed en had er behoorlijk temp in. Mijn hond, die altijd in fietsvrije gebieden losloopt, begint al blaffend met die fietser mee te rennen. Wij roepen, maar hond rent mee. Fietser kijkt geïrriteerd en gaat harder fietsen, onze hond harder rennen en stopt uiteindelijk iets van een 700 meter verderop.

Ik bedoel, de beste man, die merkt dat de hond niet terugkomt, kan toch gewoon ff stoppen. Kan ik mijn hond voor hem aanlijnen en kan hij weer hondvrij fietsen. Allebei blij.

Maarrr... Ik heb zelf diverse strandraces gereden en het strand was over een flinke breedte gewoon goed en hard. Er was absoluut geen reden om binnen een afstand van 2 meter ons te passeren met een dergelijke hoge snelheid, nogmaals, het strand was verder leeg.

Dus ik als MTB rijder was gewoon ff anti MTB op dat moment. Ergo, ook MTB'ers zijn een afspiegeling van de maatschappij; dus met fijne mensen en ook hufters.

Hoe stoppen we de trend ? Niet dus.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Stunning schreef: vr 23 juli 2021, 21:07 Woensdagavond wandel ik met mijn vrouw en hond op het strand.

Niemand op het strand te bekennen, hond mag los daar, dus loopt ook los.

Schiet er in ene vanachter ons een strand MTB'er echt rakelings langs ons. Wellicht zat er 2 meter maximaal tussen ons en die rijder. Die met wind mee reed en had er behoorlijk temp in. Mijn hond, die altijd in fietsvrije gebieden losloopt, begint al blaffend met die fietser mee te rennen. Wij roepen, maar hond rent mee. Fietser kijkt geïrriteerd en gaat harder fietsen, onze hond harder rennen en stopt uiteindelijk iets van een 700 meter verderop.

Ik bedoel, de beste man, die merkt dat de hond niet terugkomt, kan toch gewoon ff stoppen. Kan ik mijn hond voor hem aanlijnen en kan hij weer hondvrij fietsen. Allebei blij.

Maarrr... Ik heb zelf diverse strandraces gereden en het strand was over een flinke breedte gewoon goed en hard. Er was absoluut geen reden om binnen een afstand van 2 meter ons te passeren met een dergelijke hoge snelheid, nogmaals, het strand was verder leeg.

Dus ik als MTB rijder was gewoon ff anti MTB op dat moment. Ergo, ook MTB'ers zijn een afspiegeling van de maatschappij; dus met fijne mensen en ook hufters.

Hoe stoppen we de trend ? Niet dus.
Als een blaffende hond meerent dan ga ik ook harder fietsen en niet stoppen, voor hetzelfde geld bijt hij. En hoor jij je hond niet onder appel te hebben?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Baron Tankhe
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 6 november 2016, 11:01
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 6

Mad Wally schreef: vr 23 juli 2021, 22:22
Stunning schreef: vr 23 juli 2021, 21:07 Woensdagavond wandel ik met mijn vrouw en hond op het strand.

Niemand op het strand te bekennen, hond mag los daar, dus loopt ook los.

Schiet er in ene vanachter ons een strand MTB'er echt rakelings langs ons. Wellicht zat er 2 meter maximaal tussen ons en die rijder. Die met wind mee reed en had er behoorlijk temp in. Mijn hond, die altijd in fietsvrije gebieden losloopt, begint al blaffend met die fietser mee te rennen. Wij roepen, maar hond rent mee. Fietser kijkt geïrriteerd en gaat harder fietsen, onze hond harder rennen en stopt uiteindelijk iets van een 700 meter verderop.

Ik bedoel, de beste man, die merkt dat de hond niet terugkomt, kan toch gewoon ff stoppen. Kan ik mijn hond voor hem aanlijnen en kan hij weer hondvrij fietsen. Allebei blij.

Maarrr... Ik heb zelf diverse strandraces gereden en het strand was over een flinke breedte gewoon goed en hard. Er was absoluut geen reden om binnen een afstand van 2 meter ons te passeren met een dergelijke hoge snelheid, nogmaals, het strand was verder leeg.

Dus ik als MTB rijder was gewoon ff anti MTB op dat moment. Ergo, ook MTB'ers zijn een afspiegeling van de maatschappij; dus met fijne mensen en ook hufters.

Hoe stoppen we de trend ? Niet dus.
Als een blaffende hond meerent dan ga ik ook harder fietsen en niet stoppen, voor hetzelfde geld bijt hij. En hoor jij je hond niet onder appel te hebben?
Precies mijn gedachte.

Maar een andere vraag... Sinds wanneer is binnen twee meter rakelings? Dan ken ik gewone wegen waarbij je altijd "rakelings" passeert.

Maar je hebt helemaal gelijk. Het bewijst dat het heel moeilijk is de trend te stoppen als we onbewust zelf al snel veranderen in de "klagende wandelaar"
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Wat een onzin; jouw hond, dus jij zorgt er maar voor dat ie niet achter mensen aan gaat. Krijg je dat niet voor mekaar, dan hoort ie aan de lijn. Men vindt het vervelend als onbekende wezens (honden, mtbers) ongevraagd te dichtbij komen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik ben niet zo tegen de wij -zij mentaliteit, maar ik moet zeggen dat veel hondenbezitters niet weten wat de term 'onder appel' staan' inhoud!!
Quote;
Hoe heet je hond? Dat maakt niet uit, hij luistert toch niet.. ....😉
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

van Tuyl schreef: do 22 juli 2021, 11:11
Giant-E schreef: do 22 juli 2021, 09:17
Spot on. :-q

Zo rij ik ook héél af en toe een temporondje, gewoon omdat rijden op de limiet van een baan dan ook ineens technisch wordt. Maar meestal gewoon relaxed tempo, en in de afdaling vaak wel voluit.
Verschil is wel dat ik zo’n temporondje écht en alleen maar doet als het kan. Dus op rustige momenten. Kom ik toch een wandelaar tegen rem ik af, groet vriendelijk, en rij weer rustig door.
Een langzame mtb-er geef ik rustig de tijd om opzij te gaan, en ga al helemaal niet asociaal schreeuwen. Stravaranglijsten of gemiddelde’s doen me namelijk niets.

Maar daar gaat ‘t dus meestal wél mis. Die laatste zin is noodzaak voor de beruchte treintjes, icm met de zondagochtend in een druk recreatiegebied is dat dus helaas een ideaal recept voor conflicten. Om op de openingspost terug te komen, dát is dus ‘t grootste probleem en dat gedrag zal moeten veranderen.
Dat Strava je iets doet zegt naar mijn idee niet zo veel over hoe je je gedraagt in het bos. Ik rij mijn tempo rondjes ook maar wel met strava en ik hou ook rekening met langzamere mtb'ers.
Precies, ik rij altijd met Strava, kom ik een obstakel tegen in de vorm van andere recreanten (meestal ben ik het obstakel :D ) dan heb ik pech.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Baron Tankhe schreef: di 27 juli 2021, 01:14 ...Maar een andere vraag... Sinds wanneer is binnen twee meter rakelings? Dan ken ik gewone wegen waarbij je altijd "rakelings" passeert....
Het verschil is dat je op een weg/fietspad anderen kunt verwachten, soms met snelheidsverschil.
Bovendien staat er "maximaal twee meter". Kan dus ook een meter zijn geweest ;-)

Op een strand, wandelpad e.d. vind ik twee meter best dichtbij als er sprake is van een behoorlijk snelheidsverschil. Bovendien, waarom zou je op twee meter volle bak langs een wandelaar (met of zonder hond) racen als er plek genoeg is om er veel ruimer langs te gaan? Dit is precies zo'n situatie waar het niet om jouw beleving als fietser gaat, maar om de beleving van degene die je passeert.
Dàt bepaalt namelijk ons imago, niet wat jij er zelf van vindt.

Doet me denken aan al die automobilisten die ook krap langs je af komen op een landweggetje (racefiets) terwijl ze nog een meter (of meer) verder naar links konden. Als ik een fietser passeer in zo'n situatie ga ik altijd maximaal naar links (en rijd dan ook een beetje rustig).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Blijft natuurlijk moeilijk, kan me voorstellen dat beide,wandelaar en mtb'er op de vloedlijn,hard gedeelte, willen zijn. En als je je vanachter kenbaar maakt wordt er gezegd;heb je geen bel? En als je belt; je bent hier niet op het fietspad🤔. Het is vaak,of niet goed,of t deugt niet.
De vraag is hoe 'kweken' we wederzijds begrip!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie