Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, maar ik kan in dit geval alleen afgaan op het hier geposte verhaaltje.
En dan lees ik dat er ruimte genoeg was en de fietser een flinke vaart had. In dat geval vind ik ook dat hij beter wat meer ruimte had kunnen nemen.

Dat de hond er achteraan gaat en niet terugkomt op commando is een ander verhaal, dat staat los van de geschetste inhaalactie.
Uiteindelijk waren wij er niet zelf bij en kunnen er vanalles van vinden maar als zelfs iemand die zelf mountainbiked pissig wordt bij deze actie kun je nagaan hoe een niet-fietser het zou ervaren.
Zo inhalen draagt dus zeker niet positief bij aan ons imago ;-)

En dat is wel de kern waardoor dit topic door ontstaan is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

DuReal schreef: di 27 juli 2021, 08:50 Wat een onzin; jouw hond, dus jij zorgt er maar voor dat ie niet achter mensen aan gaat. Krijg je dat niet voor mekaar, dan hoort ie aan de lijn. Men vindt het vervelend als onbekende wezens (honden, mtbers) ongevraagd te dichtbij komen.
Man man man wat weten we het weer goed voor een ander. Zelf geen hond zeker?? Een dier reageert nu eenmaal soms instinctief. Kan die nog zo goed onder appel staan op die momenten zul je als mens/mtber/hardloper gewoon even rustiger aan moeten doen. Zo'n beest zit in z'n natuur instinct en wil jagen (overigens zonder te bijten) die angst van mensen geeft maar weer eens aan dat ze geen kennis van honden hebben. Onze hond vindt het ook leuk om mee te rennen met mtbers/trailrunners. Ik vind dat juist ook die groepen rekening moeten houden in losloop gebieden dat honden zo kunnen reageren. Zoveel plaatsen zijn er niet meer waar dat kan en mag. Jij zou maar je leven lang aan de lijn gehouden worden ... :-?

Beetje met elkaar rekening houden. Pas kwam er op mij ook blaffend een hond tegemoet rennen. Eigenaar was al aan het roepen maar de hond luisterde dat moment niet naar haar. Even afgeremd hondje rustig toegesproken en hij/zij was weer rustig. Eigenaars blij en nog complimenten gehad ook; 'zo moet het, fijn dat je even afremt'.

Als je niet snapt dat uit de rug van een hond op snelheid passeren een hond kan triggeren ben je wmb pas echt zelf niet op appél 8)
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Met alle Respekt, maar als je hond 'instictief' reageert staat ie dus niet onder appel, en mag die dus niet los!!
Weet je hoe vaak er gezegd wordt; Hij bijt niet,wil alleen spelen.........Als iemand bang is voor honden kan die daar niks mee.
Trouwens;als ik op de Mtb zit wordt ik 'instinctief' asociaal,dus dat moet de rest dan maar accepteren🤔?????
Zoals je zegt iedereen wijst heel makkelijk naar een ander, maar kijk ff eerst naar jezelf, dat geldt voor Mtb'ers,wandelaars, paardrijden,joggers,hondenbezitters,enz.....
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik heb (helaas) zelf geen hond. Ben wel een hondenliefhebber.

Ik ben afgelopen zomer door een hond in mijn kont gebeten tijdens het moutainbiken. In Frankrijk, kwam uit een trail uit op een weggetje bij wat huizen. Die hond zag mij, rende op me af en beet direct. Ik had geen schijn van kans; dikke wond, ellende. Sindsdien heb ik het niet zo op honden die op mij af komen.

Dus ja, ik vind dat een hond niet zomaar achter iemand aan moet rennen. Ik kan als leek immers niet inschatten of ie ff lekker wil spelen of mij (weer) in mijn reet wil bijten. Is het dan echt zo vreemd dat ik verwacht dat een hondeneigenaar zijn hond onder controle heeft? :-{

Het spreekt overigens voor zich dat je nooit rakelings langs mensen/honden moet scheuren.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Net zoals ouders hun kinderen onder controle moeten houden, zodat ze niet tegen mensen op gaan springen, in hun tuin gaan poepen, op de oprit gaan pissen e.d. moeten hondenbezitters dat ook met hun hond.
Gek genoeg vinden veel hondenbezitters dat hun hond alles mag, want Fikkie doet echt nooit wat...
Tja...mijn kinderen ook niet, maar als die bij hondenbezitters in de tuin gaan schijten, ondanks een bordje "verboden voor kinderen" vinden ze het toch weer niet goed gok ik zo.
Dus als je hond de neiging heeft om achter hardlopers, fietsers e.d. aan te gaan, dan hou je 'm lekker aan de lijn. Ook als het een honden losloop gebied is.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als je kinderen hebt weet je dat je (zeker als ze ouder worden) ondanks al je opvoeding, kinderen andere wegen gaan dan je graag zou hebben willen zien.

Overigens juist peuters en kleuters gaan vaak hun eigen weg ... we noemen dat ook wel de ontwikkeling naar de onafhankelijkheid.

Dus ook die staan lang niet onder appél ... 8)

Als alles zo onder controle zou zijn leven we in een volledig maakbare, gecontroleerde wereld. Ben daar momenteel een boek over aan het lezen maar die wereld lijkt me helemaal niets overigens. :o

En losloop gebieden zijn er niet voor niets. Een hond z'n leven lang aan de lijn houden is wat mij betreft dierenmishandeling :((

Zodra mijn hond bijt en agressief wordt gaat ie zeker aan de lijn. Echter enige zelfreflectie over hoe passeer ik een hond/dier/medemens is wat mij betreft voor een ieder op z'n plek :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Azurri schreef: wo 28 juli 2021, 12:43 Met alle Respekt, maar als je hond 'instictief' reageert staat ie dus niet onder appel, en mag die dus niet los!!
Weet je hoe vaak er gezegd wordt; Hij bijt niet,wil alleen spelen.........Als iemand bang is voor honden kan die daar niks mee.
Trouwens;als ik op de Mtb zit wordt ik 'instinctief' asociaal,dus dat moet de rest dan maar accepteren🤔?????
Zoals je zegt iedereen wijst heel makkelijk naar een ander, maar kijk ff eerst naar jezelf, dat geldt voor Mtb'ers,wandelaars, paardrijden,joggers,hondenbezitters,enz.....
Als je instinctief asociaal wordt tijdens mtben zou ik een andere hobby zoeken ... Mensen hebben de vaardigheid (als het goed is en je gezond ontwikkeld bent .. :tong ) om hun instincten te bedwingen. Dit itt dieren.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

hanjovdberg schreef: wo 28 juli 2021, 13:28
Azurri schreef: wo 28 juli 2021, 12:43 Met alle Respekt, maar als je hond 'instictief' reageert staat ie dus niet onder appel, en mag die dus niet los!!
Weet je hoe vaak er gezegd wordt; Hij bijt niet,wil alleen spelen.........Als iemand bang is voor honden kan die daar niks mee.
Trouwens;als ik op de Mtb zit wordt ik 'instinctief' asociaal,dus dat moet de rest dan maar accepteren🤔?????
Zoals je zegt iedereen wijst heel makkelijk naar een ander, maar kijk ff eerst naar jezelf, dat geldt voor Mtb'ers,wandelaars, paardrijden,joggers,hondenbezitters,enz.....
Als je instinctief asociaal wordt tijdens mtben zou ik een andere hobby zoeken ... Mensen hebben de vaardigheid (als het goed is en je gezond ontwikkeld bent .. :tong ) om hun instincten te bedwingen. Dit itt dieren.
Kijk we wijzen alweer😉.
En mijn sarcastisch bedoelde reactie maakt precies los wat ik bedoelde. Als jij vind dat je hond moet kunnen rennen(wat ik ook vind) moet jij als eigenaar zorgen dat hij geen overlast voor anderen veroorzaakt, hoe, dat is jou zaak.

I rest my case.
Laatst gewijzigd door Azurri op wo 28 juli 2021, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

Zo is het, de wereld is niet maakbaar en controleerbaar.
We hebben allemaal ons eigen normen en waarden en die streef je na.
Je kunt niet alles en iedereen tevreden houden.
De 1 haat honden de ander houd niet van kinderen, de 1 heeft een hekel aan ruiters de ander aan MTB'ers.

Ik denk dat we ons ook minder moeten bemoeien met elkaar en je minder snel moet ergeren aan elkaar.
Verplaats je in de ander, houd respect voor elkaar en blijf vriendelijk, meer kun je niet doen.
Je hoeft elkaar niet op de regels te wijzen of na te roepen dat het anders moet dan jij vindt.

Er werd mij laatst door andere MTB'ers gemeld dat ik mijn helm niet op had.
Ik vind dat zo naar, want zo iemand vind dan terloops dus even wat van je en moet dat blijkbaar ook melden.
Terwijl ik gewoon in slakkengang op het fietspad fietste en ook niet van plan was snel te gaan fietsen of uberhaupt op een trail te gaan fietsen.
Laat elkaar toch gewoon. :bier:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

bouwpakket schreef: wo 21 juli 2021, 08:59
MVMVML schreef: wo 21 juli 2021, 08:28
Op het moment dat de lage rugpijnen in gaan zetten...
Je zou dan ook gewoon je zadel iets kunnen verstellen
en bij lage rugpijnen op je fully dan?
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Azurri schreef: wo 28 juli 2021, 13:35
hanjovdberg schreef: wo 28 juli 2021, 13:28

Als je instinctief asociaal wordt tijdens mtben zou ik een andere hobby zoeken ... Mensen hebben de vaardigheid (als het goed is en je gezond ontwikkeld bent .. :tong ) om hun instincten te bedwingen. Dit itt dieren.
Kijk we wijzen alweer😉.
En mijn sarcastisch bedoelde reactie maakt precies los wat ik bedoelde. Als jij vind dat je hond moet kunnen rennen(wat ik ook vind) moet jij als eigenaar zorgen dat hij geen overlast voor anderen veroorzaakt, hoe, dat is jou zaak.

I rest my case.
Net zo sarcastisch als mijn reactie dus :winkie:

Op speciaal aangewezen plaatsen waar honden los mogen toch gaan fietsen en trailrunnen terwijl daar hele bossen/parcoursen voor zijn heb ik idd wel eens zoiets van ... Tja wat verwacht je dan ...

En je mag me altijd aanspreken op mijn verantwoordelijkheid. Of ik die precies hetzelfde invul als jij is natuurlijk niet per definitie zo want zie verder reactie Hiltsje :-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Azurri schreef: wo 28 juli 2021, 12:43 Met alle Respekt, maar als je hond 'instictief' reageert staat ie dus niet onder appel, en mag die dus niet los!!
Weet je hoe vaak er gezegd wordt; Hij bijt niet,wil alleen spelen.........Als iemand bang is voor honden kan die daar niks mee.
Ik heb dus WEL een hond en ben het 100% met je eens.

Hetzelfde als dat mijn Hond altijd aan de lijn zit omdat het een bitch is.
Dan komt er iemand anders aan die zijn hond mijn hond laat lastigvallen. Dan zeg ik altijd mijne is niet zo lief. Ja maar mijne doet niks hoor zegt men dan altijd. Dat is leuk maar mijne doet wel wat en die hapt dan ook als de hond net zo groot of kleiner is want dan denkt mijn hond dat ze de baas is...

Dus leuk dat een hond wilt meerennen enzo maar ik vind dat ook niet relaxt terwijl ik wel van honden houdt.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik verbaas me gewoon nogal over hoe mensen denken dat je een dier ten alle tijde kunt appeleren. Het zijn nu eenmaal dieren die je probeert geheel op jou gericht te laten zijn maar even als voorbeeld onze situatie van afgelopen week vakantie op de camping. Onze hond is altijd een rustige hond die weinig blaft. Maar nu moest ze op bijna alle honden die ze hoorde en zag reageren door te blaffen. (Ze lag trouwens netjes vast aan een lange lijn).

Dat vonden wij mega irritant en hebben er de hele week alles aan gedaan (getraind, afgeleid, beloond etc) om dit te voorkomen.

Maar toch zie je als je haar observeert dat het gewoon een instinctieve reactie is. Ze hikt dan een soort van binnen zonder dat er geluid uitkomt. Ondertussen naar jou kijkend van; 'zie je nu ik kan er echt niks aan doen ...' :~

Ik heb dan weinig met opmerkingen als zorg dat ze onder appel staan etc omdat je niet weet hoeveel moeite eigenaren doen om dit te trainen. En dan gaat het wel eens in dat proces niet zo goed.

Back to MTB ... Zelfs wereldtoppers hebben niet alles onder controle en zijn niet altijd op alles voorbereid ... Iets met een plankje ... Communicatie enzo ... :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

We dwalen af. Het is een Anti-MTB topic. Het wordt een tief op met je hond topic. Er is al een ander hondentopic.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Iedereen mag doen en laten wat hij wil; zolang dat niet ten nadele van iemand anders is. En omdat iedereen zijn verantwoordelijkheden anders invult hebben we wetten en regels om ons drukke landje leefbaar te houden. En uiteraard gaan fietsen of lopen in een hondenlosloopgebied is vragen om.Maar hadden we het daarover?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie