Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

bouwpakket schreef: di 25 mei 2021, 20:32
Giant-E schreef: di 25 mei 2021, 20:08

Wát een bullshit. :lol:
Precies dezelfde logica als het gaat om racefietsers (snap je het nu wel?) :tong
Nee, sorry. Die vergelijking gaat totaal niet op. “Wij uit ‘t westen” voelen ons juist te gast in de voor ons nog unieke natuurgebieden, en gedragen ons daar ook zo naar. Soms tot overdreven aan toe.

De racefietsmentaliteit, en dan vooral de (toer)groepen, is iets wat toch niet echt ter discussie staat?

Overigens verzanden we nu in een “jullie tegen ons” discussie, laten we daarvan wegblijven hier.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Op de vaste route waar ik het dichtst bij woon merk ik wel verschil tussen locals en niet locals.
De route is niet heel populair, komt nauwelijks ter sprake op dit forum en is op zondagochtend prima te fietsen.

De locals die ik tegen kom groeten vriendelijk. De route is de afgelopen 20 jaar maar een paar keer aangepast, dus die weten waar ze mtb-ers kunnen verwachten.
In de buurt van de vakantieparken wordt er minder vriendelijk teruggegroet. Kan zijn omdat geen mtb-er verwachten, zo druk is de route niet, kan ook zijn dat ze niet gewend zijn vriendelijk begroet te worden. :-D

Afgelopen zondagmiddag was ook niet even vriendelijk aan het teruggroeten. Onze aanname: vakantiegangers aan e wandel die baalden van het weer.

Maar als iedereen vriendelijk de wandelaars blijft groeten, dan krijgen we straks wandelaars die klagen dat hun natuurbeleving wordt verstoord door al dat vriendelijke groeten. :lol:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Persoonlijk denk ik dat racefietsers uit het westen het ergste zijn ....... :bier:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Anders dan mijn buurman denk ik zelf eigenlijk niet dat het iets te maken heeft met westerlingen of locals. Ook niet met strava, baggies, spijkerbroeken of wat dan ook. Het is totaal zinloos om te proberen de boosdoeners in een bepaald hokje te stoppen. (Waar degene die de stelling deponeert dan natuurlijk niet toe behoort) De werkelijkheid is daarvoor gewoon te complex.
We zijn allemaal mensen, en allemaal verschillend. Sommige mensen houden meer rekening met anderen dan andere mensen. Niet iedereen is hetzelfde opgevoed, niet iedereen interpreteert bepaalde uitingen hetzelfde. Hufters heb je in elke denkbare categorie.

Sociologisch is het wel gewoon een feit dat mensen in een groep gekkere dingen doen dan wat ze als individu zouden doen. De braafste mensen zijn onder groepsdruk tot heel wat in staat. Daarnaast is voor anderen een groep per definitie veel bedreigender dan een individu. Misschien dus een goed idee om naast natuurlijk altijd het goede voorbeeld te geven, ook gewoon niet met (grote) groepen te gaan rijden op plekken waar je veel andere recreanten tegenkomt.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

MVMVML schreef: di 25 mei 2021, 20:43 Gemiddeld gesproken kan er wel wat verschil in zitten. Met als meest opvallend denk ik misschien de zgn 'grote bek'. Of misschien lijkt dat maar zo door het wat hardere accent.
Maar aso's heb je overal en ik betwijfel ernstig of het nu echt zo enorm veel uitmaakt. We hebben het nog altijd over NL: land van postzegelformaat en mijn rit vanuit 'het Westen' naar 'het Oosten' duurt wel 1 heel uurtje en een kwartier. Ik heb iig nog nooit ook maar 1 aanvaring met iemand gehad, dus blijkbaar gaat het toch best goed.
Ik kan me voorstellen dat je met name in deze gekke corona tijd even de rust in de natuur zoekt en dat kan in het oosten nou eenmaal wat makkelijker dan is het westen. Wellicht zijn de lontjes in het oosten daarom toch wat minder kort.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ad58 schreef: di 25 mei 2021, 21:22 Persoonlijk denk ik dat racefietsers uit het westen het ergste zijn ....... :bier:
Inderdaad. Vooral in West-Brabant. :winkie:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ad58 schreef: di 25 mei 2021, 21:22 Persoonlijk denk ik dat racefietsers uit het westen het ergste zijn ....... :bier:
Deze man weet :bier:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

:lol: :lol: :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Giant-E schreef: di 25 mei 2021, 20:57Nee, sorry. Die vergelijking gaat totaal niet op. “Wij uit ‘t westen” voelen ons juist te gast in de voor ons nog unieke natuurgebieden, en gedragen ons daar ook zo naar. Soms tot overdreven aan toe.
:-D Ik geloof direct dat jij dat doet, maar de generieke wij-vorm is natuurlijk te positief gedacht.

Ik kan me ook nog zomaar voorstellen dat de niet-local wat meer gevoelsmatige druk heeft op het rijden van een perfect ongestoord rondje, omdat hij er een uur of meer voor is komen rijden. De local daarentegen denkt wellicht al snel "morgen beter".

Om maar aan te geven dat er zoveel variabelen te bedenken zijn dat het zoeken of vinden van één plausibele allesdekkende verklaring (zowel in het positieve als in het negatieve) onmogelijk is.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
JongdR
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: do 17 december 2020, 17:43
Mijn mountainbike: Orbea Alma H30

Zou het niet gewoon kunnen zijn dat men een beetje op hun tandvlees loopt door het corona gebeuren en de lontjes een stuk korter zijn geworden dan in 2019 waardoor de tolerantie voor andere gebruikers in de natuur een beetje..afzwakt?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat is volgens mij zeker een punt. De combinatie van "het allemaal beu zijn" en de toegenomen drukte in de bossen zal ongetwijfeld bijdragen aan kortere lontjes en sneller geïrriteerd zijn.

Wat ik vele pagina's geleden al zei, het belangrijkste dat je kunt doen is jezelf gewoon (uiterst) correct gedragen en vriendelijk zijn. En dan zullen er nog mensen blijven met chagrijnige koppen, dat ga je nooit oplossen.

Overigen herken ik niet meteen of ik een local of een bezoeker van wat verder weg voorbij zie fietsen hoor, dus hoe sommigen hier dat zo feilloos weten te detecteren hoor ik graag ;-)
Ik zou alleen willen zeggen, pas heel goed op voor allerlei aannames. Mother of all fuckups enzo... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

kermit schreef: wo 26 mei 2021, 12:53 Overigen herken ik niet meteen of ik een local of een bezoeker van wat verder weg voorbij zie fietsen hoor, dus hoe sommigen hier dat zo feilloos weten te detecteren hoor ik graag ;-)
De groepen zijn heel goed herkenbaar aan dezelfde shirts met daarop hun clubnaam :tong
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Giant-E schreef: di 25 mei 2021, 22:15
Ad58 schreef: di 25 mei 2021, 21:22 Persoonlijk denk ik dat racefietsers uit het westen het ergste zijn ....... :bier:
Inderdaad. Vooral in West-Brabant. :winkie:
Dat zijn Vlamingen. :D :tong

En die zien we ook in Zeeland. Soms met een wegversperrende knipperpechbus er achter...

Nou ja dan rijden ze niet op de MTB trails dus dat is prima zo.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mtbmouse schreef: di 25 mei 2021, 21:38 Anders dan mijn buurman denk ik zelf eigenlijk niet dat het iets te maken heeft met westerlingen of locals. Ook niet met strava, baggies, spijkerbroeken of wat dan ook. Het is totaal zinloos om te proberen de boosdoeners in een bepaald hokje te stoppen. (Waar degene die de stelling deponeert dan natuurlijk niet toe behoort) De werkelijkheid is daarvoor gewoon te complex.
We zijn allemaal mensen, en allemaal verschillend. Sommige mensen houden meer rekening met anderen dan andere mensen. Niet iedereen is hetzelfde opgevoed, niet iedereen interpreteert bepaalde uitingen hetzelfde. Hufters heb je in elke denkbare categorie.

Sociologisch is het wel gewoon een feit dat mensen in een groep gekkere dingen doen dan wat ze als individu zouden doen. De braafste mensen zijn onder groepsdruk tot heel wat in staat. Daarnaast is voor anderen een groep per definitie veel bedreigender dan een individu. Misschien dus een goed idee om naast natuurlijk altijd het goede voorbeeld te geven, ook gewoon niet met (grote) groepen te gaan rijden op plekken waar je veel andere recreanten tegenkomt.
Heel erg mee eens :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Denk dat je de komende tijd ook weer meer "treintjes" in het bos zal gaan zien.
Overal op mijn Strava lees ik berichten als "we mogen weer" in de titel van hun geposte club-rit.
Plaats reactie