Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dat kan maar het zal de media werkelijk worst zijn wie ze treffen. Nieuws is waar het om draait en positief nieuws is geen nieuws.
Negatief doen over mountainbikers slaat nou eenmaal veel beter aan bij het publiek dan een beetje leuteren over wandelaars die in mijn beleving de natuur misschien wel meer verstoren dan 'wij' doen.

Bij dat gezeik over mountainbikers wordt totaal voorbijgegaan aan wat me al zo vaak opgevallen is.
Als ik hier in de omgeving op een rustig moment door het bos fiets, spot ik op vrij korte afstand van de paden regelmatig schuwe dieren zoals reeën, fazanten en ander wild.
Ze kijken hooguit even op, blijkbaar weten ze dat een fietser niet in hun geïnteresseerd is? In elk geval voelen ze zich door fietsers blijkbaar niet per definitie bedreigd.
Als ik ga wandelen dan valt me op dat, ruimschoots voor ik het wild nader, de dieren zich al snel verder in het bos terugtrekken.
Maar blijkbaar doet dit er allemaal niet toe, in de publieke opinie heeft de wandelaar het stempel als de minst storende bosgenieter en daarmee uiteraard de pers op de hand.
De pers brengt graag makkelijk nieuws over een makkelijke prooi, dát wat het publiek wil horen en dus pech voor mountainbikers.
Des te meer belangrijk dat wij ons goed gedragen zodat we wandelaars niet nog meer in handen geven om hun slachtofferrol te versterken.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Grappig inderdaad dat veel wandelaars denken dat ze weinig schade aanrichten, maar feitelijk dat ze inderdaad best wel veel verstoren.
Een lokale krant bericht hier over:
https://www.destadamersfoort.nl/reader/ ... n-lockdown

Zelf wandel ik graag, ook in de bossen. En ik verbaas me er ook over hoeveel paden er zijn. Ik blijf wel op de paden, ga niet mijn eigen route trekken. Picknicken doen we aan de rand op een bankje of eventueel omgevallen boomstam.
Eigenlijk hetzelfde als dat ik op de fiets doe.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Klopt, zie ook filmpjes van Natuurmonumenten dat bikers óók een plek hebben in het bos. Maar andersom: zowat overal wordt wild gewandeld. Ik hoor nergens roepen dat 'dan maar de vaste wandelroute dichtgaat als die wandelaars er niet mee stoppen'. Da's wel het geval op in allerlei gebieden waar alleen op de vaste route gereden mag worden. Ergo: als het om maatregelen gaat wordt er écht wel met twee maten gemeten. Mijn inziens voor de (wandel)bühne.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Jan Willem schreef: vr 9 april 2021, 09:31 Als ik hier in de omgeving op een rustig moment door het bos fiets, spot ik op vrij korte afstand van de paden regelmatig schuwe dieren zoals reeën, fazanten en ander wild.
Ze kijken hooguit even op, blijkbaar weten ze dat een fietser niet in hun geïnteresseerd is? In elk geval voelen ze zich door fietsers blijkbaar niet per definitie bedreigd.
Als ik ga wandelen dan valt me op dat, ruimschoots voor ik het wild nader, de dieren zich al snel verder in het bos terugtrekken.
Klopt, omdat er in de evolutie nooit een mountainbiker is geweest die op ze heeft gejaagd. Als wandelaar lijk je op een mens uit de tijd dat wij nog met speren achter ze aan zaten. En nu indien nodig jagers om de wildstand gezond te houden. Dan zijn ze weg.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Het is al een lange tijd bekend dat fietsen door het bos minder verstoord dan door het bos te wandelen.....ook ik wandel door bos en duin gebieden, maar ik gaat niet staan afgeven op andere gebruikers, en de wandelaars die dat wel doen, zijn naar mijn idee erg egoïstisch....omdat zij ook goed weten.... wat hier boven staat klopt :-{
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Imho geven mountainbikers meer overlast aan wandelaars dan andersom. Met name door het snelheidsverschil, het loopt gewoon niet lekker als je (vaak) aan de kant moet om fietsers te laten passeren. Mensen schrikken ook vaak omdat ze niet verwachten. Het helpt natuurlijk als die fietsers zich netjes gedragen maar dan nog gaat het vroeg of laat tegenstaan. Goed gedrag helpt, voorlichting ook (en dan ook aan wandelaars zodat ze zich bijvoorbeeld niet op een mountainbike route lopen te ergeren aan 'al die fietsers') en het scheiden van gebruikers helpt in drukke gebieden waarschijnlijk het beste.

Wat niet helpt is dat veel mountainbikers nog steeds onvoldoende rekening houden met andere bosgebruikers en dan heb ik het nog niet eens over de echte aso's. Bijvoorbeeld wel bellen maar dan alsnog op hoge snelheid passeren, fietsen in groepen in drukke gebieden, met hoge snelheid tussen spelende kinderen doorfietsen, geen rekening houden met honden of paarden etc.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

George schreef: vr 9 april 2021, 13:53..., het loopt gewoon niet lekker als je (vaak) aan de kant moet om fietsers te laten passeren.
Het wandelt ook niet lekker als je (vaak) aan de kant staat/bijna stilstaat omdat wandelaar(s) de hele breedte innemen en totaal geen idee hebben van wat er om hun heen gebeurt omdat ze misschien een meter vooruit kijken.

Maar gewoon aan de kant lopen, achter elkaar blijven lopen, etc... lijkt te moeilijk, terwijl dat wel de condities zijn dat je zo min mogelijk impact op elkaar hebt wat betreft passeren.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik vind dat je prima van mensen kunt verwachten dat ze ruimte maken om je te laten passeren maar niet dat ze altijd en overal ruimte over laten omdat er misschien een fietser langs kan komen. Als ik (noodgedwongen) over een fietspad loop met kinderen bijvoorbeeld lopen we aan de kant maar op een bospad niet. Gedeelde paden met mtb routes uitgezonderd en ook op paden waarvan ik weet dat er veel mtbers rijden ben ik extra alert. Het is en blijft gewoon een kwestie van rekening houden met elkaar.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ohja.....deze was ik zojuist nog even vergeten :D Wandelaars lopen inmiddels elkaar al in de weg :-{ :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
FSR-XC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 13 januari 2019, 13:52
Mijn mountainbike: Kona HeiHei, Kona Kilauea, Kona HeiHei Supreme, Specialized FSR-XC, alles 26”

Ik ben bang dat we dit in ons overvolle landje bijna nooit op kunnen lossen.

Als ik in Duitsland wandel of mtb, dan is er eigenlijk nooit een probleem. Iedereen lijkt elkaar gewoon de ruimte te geven en een plek te gunnen.

In Nederland erger ik mij groen en geel aan racefietsers die een ander de plek niet gunnen en kort langs je jakkeren als ik dagelijks met de hond onderweg ben. Maar zijn ze nu echt zo’n overlast?
Het zijn er voornamelijk veel, en daardoor neemt de irritatie snel toe. Uiteraard heb je overal aso’s, maar ook wandelaars lijken soms niet te snappen dat niet altijd die ander aan de kant hoeft te gaan.

We moeten helaas te weinig plek met teveel mensen delen, en daar bovenop lijkt iedereen ook steeds egoïstischer te worden. Dus die ander moet maar ruimte maken, want ik ben nu hier en dit is mijn plek.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb in Nederland ook zelden problemen hoor. Daarbij buiten de weekenden/vakanties is het ook in Nederland erg rustig buiten en op veel plekken sowieso. Ik reed laatst op zaterdags op de Veluwe bij vreselijk lekker weer en ik heb misschien een tien/twintig andere wandelaars/fietsers gezien...
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat “ons” eigen gedrag van groot belang is blijk wel weer.

https://www.instagram.com/p/CNc1HJ4hREo ... 7ulbpy8iif
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Als je weleens met een camera rijdt moet je voor de grap een keer beelden waar je mensen passeert bekijken. Je ziet echt angst in de ogen van sommige wandelaars en ik snap dat helemaal. Als ik mijn amateurpschygologietheorie van de koude grond erop los mag laten: Stoere lui (m/v), op stoere fietsen en in stoere outfits met donkere brillen die ineens opduiken en hard voorbij razen, dat wekt gewoon een bepaalde indruk. Volwassenen raken geïmponeerd, en worden bang. De reactie op angst is dan boosheid. Ze zijn voor hun ontspanning in het bos en dan komen wij mountainbikers langs en gaat het stressniveau door het (blader-)dak. Soms komt daaropvolgende de boosheid er direct uit, bij anderen kropt het op en gooien ze het er later uit. Hun toehoorders knikken en nemen dat beeld over. “Nou Ans, wat een nare lui zeg, die mointenbuikers! Dat dat zomaar mag in het ons bos!” Conclusie, wil je geen negatief beeld van mountainbikers? Zorg dat mensen (lees: wandelaars) niet bang voor je hoeven zijn. Er zijn wandelaars zat die als ze mountainbikers bezig zien heel goed begrijpen dat het leuk moet zijn om te doen (er zijn zelfs wandelaars die zelf mountainbiken!?) en een beetje begrip goes a long way, twee kanten op.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Zeer begrijpelijk en herkenbaar. Bijvoorbeeld als ik op een smal deel van ons woonerf wandel met een jonge, spartelende hond en de meneer in de auto rijdt gewoon door terwijl ik geen kant op kan en ik in feite al op de stoep loop.

Gewoon voetgangers altijd voorrang geven en stapvoets passeren. Laten weten dat je er aan komt
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Gisteren op Amerongen gereden en ook hier kwam ik een paar gasten tegen in spijkerbroek, oilslick zonnebril op gechipte E-mtb's.

Mmm, zo kom ik ze nooit tegen en ineens is het een opvallend verschijnsel.

Las ik nou ergens dat E-bikes niet meer op de UHR mochten?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie