Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Ik stel voor dat we gewoon een MTB-examen invoeren. Daarmee heb je iedereen die zijn e-bike opvoert, een beetje TTF niet aankan, niet anticipeert, alleen z' n achterrem gebruikt of semislicks voor én achter monteert => het bos uit. Zelfde met wandelaars met een mening, ruiters met een angstig paard, honden/kinderen die slecht luisteren en/of meer dan 90 dB aan geluid produceren. Dan nog de P-plaatsen buiten de bebouwde kom beperken tot voertuigen van max. 1500 kg en emissieklasse 5 of hoger en het is weer lekker rustig in het bos.
Stamppot with weaksauce!
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

We zijn eruit denk ik. :-q :D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

eRicW schreef: ma 12 april 2021, 12:34 Ik stel voor dat we gewoon een MTB-examen invoeren. Daarmee heb je iedereen die zijn e-bike opvoert, een beetje TTF niet aankan, niet anticipeert, alleen z' n achterrem gebruikt of semislicks voor én achter monteert => het bos uit. Zelfde met wandelaars met een mening, ruiters met een angstig paard, honden/kinderen die slecht luisteren en/of meer dan 90 dB aan geluid produceren. Dan nog de P-plaatsen buiten de bebouwde kom beperken tot voertuigen van max. 1500 kg en emissieklasse 5 of hoger en het is weer lekker rustig in het bos.
Dan word het wel heeerlijk rustig overal op de routes :lol:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Opzich zit daar wel wat in. Verkoop zo'n Emtb als een motorvoertuig met bijbehorende kennis.

https://www.youtube.com/watch?v=wM8Xli2KTzI

Dit filmpje maakt de vergelijking met een motor. Best een interessante vergelijking.

Maar goed, dit gaat wel off topic.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

maverick76 schreef: ma 12 april 2021, 13:16
eRicW schreef: ma 12 april 2021, 12:34 Ik stel voor dat we gewoon een MTB-examen invoeren. Daarmee heb je iedereen die zijn e-bike opvoert, een beetje TTF niet aankan, niet anticipeert, alleen z' n achterrem gebruikt of semislicks voor én achter monteert => het bos uit. Zelfde met wandelaars met een mening, ruiters met een angstig paard, honden/kinderen die slecht luisteren en/of meer dan 90 dB aan geluid produceren. Dan nog de P-plaatsen buiten de bebouwde kom beperken tot voertuigen van max. 1500 kg en emissieklasse 5 of hoger en het is weer lekker rustig in het bos.
Dan word het wel heeerlijk rustig overal op de routes :lol:
Dan zijn het jij, Lars, Yo Eddy en Void in het bos, en verder helemaal niemand. Ga ik maar wielrennen ofzo :-{
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

suravida schreef: ma 12 april 2021, 14:11
maverick76 schreef: ma 12 april 2021, 13:16

Dan word het wel heeerlijk rustig overal op de routes :lol:
Dan zijn het jij, Lars, Yo Eddy en Void in het bos, en verder helemaal niemand. Ga ik maar wielrennen ofzo :-{
Nou ik weet niet hoe je verder fietst maar ik kijk enorm op tegen jou conditie daar vallen die paar veren zo weer door uit mij kont.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

suravida schreef: ma 12 april 2021, 14:11 Dan zijn het jij, Lars, Yo Eddy en Void in het bos, en verder helemaal niemand. Ga ik maar wielrennen ofzo :-{
Uiteraard wel uitzondering voor forumleden en framebouwers :winkie:
Stamppot with weaksauce!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

eRicW schreef: ma 12 april 2021, 12:34 Ik stel voor dat we gewoon een MTB-examen invoeren.
Toch is dit niet zo'n heel gekke suggestie. Voor veel andere sporten/bezigheden waar gedrag en veiligheid in het geding zijn is dit wel het geval. (autosport/golf/paardrijden (deels)).

Zonder GVB mag ik geen golfbaan op, zonder race licentie geen circuit op, maar iedereen kan een MTB kopen en overal vanaf knallen.

Als ik een clinic aan beginners geef en een fietsinspectie doe, zit heel vaak het balhoofd los (nieuwe fiets gekocht en nooit meer na laten kijken). Als ik dan vraag "merk je dat niet bij gebruik van je voorrem" krijg ik maar al te vaak te horen "die gebruik ik nooit". Na zo'n clinic gaan ze het ook veel leuker vinden.

Dan is een diploma niet eens nodig, alleen een bewijs dat je een clinic gevolgd hebt. Dat zou de onderhoudscrews van de vaste routes een heleboel (herstel) werk besparen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Je wil niet weten wat er voorbij komt als je ergens staat te klussen. Je kan bijna beter je gereedschapskist 🧰 achter in de Gator gooien dan je emmertje en schep. 🏖
◼︎ Go round the outside.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Tijgerhaai schreef: ma 12 april 2021, 15:17 Je wil niet weten wat er voorbij komt als je ergens staat te klussen. Je kan bijna beter je gereedschapskist 🧰 achter in de Gator gooien dan je emmertje en schep. 🏖
I Know :wink:

Maar tijdens zo'n clinic kun je natuurlijk ook gedrag bespreken. Wij trainen kinderen op een parcours en gaan nu in de zomertijd het bos in. Dan zijn er duidelijke instructies over gedrag. Als je dan de glimlach van wandelaars ziet als ze netjes begroet worden door een groep kinderen die op gepaste snelheid passeren.....

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Voorlopig kan je dan wel clinics geven. Genoeg potentiële kandidaten. :bier:
◼︎ Go round the outside.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Jan the Man schreef: ma 12 april 2021, 15:10
eRicW schreef: ma 12 april 2021, 12:34 Ik stel voor dat we gewoon een MTB-examen invoeren.
Zonder GVB mag ik geen golfbaan op, zonder race licentie geen circuit op, maar iedereen kan een MTB kopen en overal vanaf knallen.
Het is tenslotte toch ook “maar” fietsen.

Maar zonder gekheid, bij autosporten begrijp ik het wel en het GVB is vooral om het elitair te houden en een héél klein beetje om de graszoden te beschermen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Mad Wally schreef: ma 12 april 2021, 15:46 ...en een héél klein beetje om de graszoden te beschermen.
Ik geloof dat ze inderdaad liever geen vrijgezellenfeestjes hebben die een middagje willen komen plaggenschieten. :~
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Jan the Man schreef: ma 12 april 2021, 15:10
eRicW schreef: ma 12 april 2021, 12:34 Ik stel voor dat we gewoon een MTB-examen invoeren.
Toch is dit niet zo'n heel gekke suggestie. Voor veel andere sporten/bezigheden waar gedrag en veiligheid in het geding zijn is dit wel het geval. (autosport/golf/paardrijden (deels)).

Zonder GVB mag ik geen golfbaan op, zonder race licentie geen circuit op, maar iedereen kan een MTB kopen en overal vanaf knallen.

Als ik een clinic aan beginners geef en een fietsinspectie doe, zit heel vaak het balhoofd los (nieuwe fiets gekocht en nooit meer na laten kijken). Als ik dan vraag "merk je dat niet bij gebruik van je voorrem" krijg ik maar al te vaak te horen "die gebruik ik nooit". Na zo'n clinic gaan ze het ook veel leuker vinden.

Dan is een diploma niet eens nodig, alleen een bewijs dat je een clinic gevolgd hebt. Dat zou de onderhoudscrews van de vaste routes een heleboel (herstel) werk besparen.

Ciao
Jan
Nederlanders volgen geen clinic. Die volgen de 'ik zie wel waar het schip strandt' methode. Daar weten ze in de Alpenlanden álles van. Bij het skiën, het langlaufen en bij het mtb-en.
In Zwi worden de klasjes daarop aangepast voor wie er uiteindelijk toch terecht komt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Nederlandse betutteling. Leven en laten leven. Net alsof wij ‘experts’ met allerlei clinics etc. begonnen zijn. Ik niet in ieder geval: gewoon gaan zitten en trappen.
Het is fietsen hè, geen base jumpen.
Plaats reactie