Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wellicht tijd om weer even terug te gaan naar de openingsvraag, hoe stoppen we de trend?

Een manier waarop dat in elk geval niet gaat lukken is door ongenuanceerde dingen te roepen over zowat elke groep waar je zelf niet toe behoort als bijvoorbeeld beginners, e-bikers, boswielrenners, baggy-brigade en wat er allemaal al niet meer voorbijkomt. En dan gaat het alleen nog over mensen die ook op een fiets zitten en onze hobby dus delen. Je zou eigenlijk iets van verbondenheid verwachten, maar in plaats daarvan komen er wijzende vingertjes want "die anderen" zijn natuurlijk de schuld van het matige imago van de mtb-er :roll:

Ik denk dat het beter is om dat groepjes denken eens los te laten, gedrag is iets waarvoor een individu kiest. Je wordt niet automatisch een poser als je een short aantrekt om te gaan fietsen of een "aan de kant" schreeuwer als je Strava op je telefoon hebt staan.

Maar ja, het is nu eenmaal makkelijk om een groep waartoe je zelf niet behoort ergens de schuld van te geven. Beginners die de regels niet kennen, e-bikers met te snelle fietsen, boswielrenners die iedereen aan de kant schreeuwen en baggy dragende posers, zij zijn er de oorzaak van dat "wij" (de zich perfect gedragende bikers :tong ) regelmatig negatief in het nieuws genoemd worden en zonder reden chagrijnige reacties van andere bosgebruikers oogsten.

Kritisch naar je eigen gedrag kijken is een stuk lastiger.
"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen" zei iemand ooit eens, maar ik heb even geen actieve herinnering aan wie dat ook alweer was... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Jan the Man schreef: ma 12 april 2021, 15:25 Maar tijdens zo'n clinic kun je natuurlijk ook gedrag bespreken. Wij trainen kinderen op een parcours en gaan nu in de zomertijd het bos in. Dan zijn er duidelijke instructies over gedrag. Als je dan de glimlach van wandelaars ziet als ze netjes begroet worden door een groep kinderen die op gepaste snelheid passeren.....
Dit inderdaad. Heel duidelijk vertragen, dan pas passeren. Mensen schrikken nog steeds wel eens als je van achter komt maar ze veel minder dan als je op snelheid voorbij komt en ze kunnen gewoon wat tegen je zeggen. Veel beter voor de sfeer.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 12 april 2021, 17:05 Wellicht tijd om weer even terug te gaan naar de openingsvraag, hoe stoppen we de trend?

Een manier waarop dat in elk geval niet gaat lukken is door ongenuanceerde dingen te roepen over zowat elke groep waar je zelf niet toe behoort als bijvoorbeeld beginners, e-bikers, boswielrenners, baggy-brigade en wat er allemaal al niet meer voorbijkomt. En dan gaat het alleen nog over mensen die ook op een fiets zitten en onze hobby dus delen. Je zou eigenlijk iets van verbondenheid verwachten, maar in plaats daarvan komen er wijzende vingertjes want "die anderen" zijn natuurlijk de schuld van het matige imago van de mtb-er :roll:

Ik denk dat het beter is om dat groepjes denken eens los te laten, gedrag is iets waarvoor een individu kiest. Je wordt niet automatisch een poser als je een short aantrekt om te gaan fietsen of een "aan de kant" schreeuwer als je Strava op je telefoon hebt staan.

Maar ja, het is nu eenmaal makkelijk om een groep waartoe je zelf niet behoort ergens de schuld van te geven. Beginners die de regels niet kennen, e-bikers met te snelle fietsen, boswielrenners die iedereen aan de kant schreeuwen en baggy dragende posers, zij zijn er de oorzaak van dat "wij" (de zich perfect gedragende bikers :tong ) regelmatig negatief in het nieuws genoemd worden en zonder reden chagrijnige reacties van andere bosgebruikers oogsten.

Kritisch naar je eigen gedrag kijken is een stuk lastiger.
"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen" zei iemand ooit eens, maar ik heb even geen actieve herinnering aan wie dat ook alweer was... ;-)
Toch kun je ook niet ontkennen dat de combinatie van snelheid, groepsgedrag, adrenaline en testosteron zoals bij de BWR groepen een belangrijke bijdrage leveren aan de negatieve beeldvorming, dat is met de gewone wielrenner op de weg niet anders. Zonder zonde ben ik niet, maar ik vind het wel heel belangrijk me vriendelijk te gedragen naar mede-bosgebruikers. Snelheid minderen, oogcontact, vriendelijke glimlach en “goedendag” doet wonderen. Regelmatig een praatje en nooit problemen. Het kan dus wel.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Mad Wally schreef: ma 12 april 2021, 18:57
kermit schreef: ma 12 april 2021, 17:05 Wellicht tijd om weer even terug te gaan naar de openingsvraag, hoe stoppen we de trend?

Een manier waarop dat in elk geval niet gaat lukken is door ongenuanceerde dingen te roepen over zowat elke groep waar je zelf niet toe behoort als bijvoorbeeld beginners, e-bikers, boswielrenners, baggy-brigade en wat er allemaal al niet meer voorbijkomt. En dan gaat het alleen nog over mensen die ook op een fiets zitten en onze hobby dus delen. Je zou eigenlijk iets van verbondenheid verwachten, maar in plaats daarvan komen er wijzende vingertjes want "die anderen" zijn natuurlijk de schuld van het matige imago van de mtb-er :roll:

Ik denk dat het beter is om dat groepjes denken eens los te laten, gedrag is iets waarvoor een individu kiest. Je wordt niet automatisch een poser als je een short aantrekt om te gaan fietsen of een "aan de kant" schreeuwer als je Strava op je telefoon hebt staan.

Maar ja, het is nu eenmaal makkelijk om een groep waartoe je zelf niet behoort ergens de schuld van te geven. Beginners die de regels niet kennen, e-bikers met te snelle fietsen, boswielrenners die iedereen aan de kant schreeuwen en baggy dragende posers, zij zijn er de oorzaak van dat "wij" (de zich perfect gedragende bikers :tong ) regelmatig negatief in het nieuws genoemd worden en zonder reden chagrijnige reacties van andere bosgebruikers oogsten.

Kritisch naar je eigen gedrag kijken is een stuk lastiger.
"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen" zei iemand ooit eens, maar ik heb even geen actieve herinnering aan wie dat ook alweer was... ;-)
Toch kun je ook niet ontkennen dat de combinatie van snelheid, groepsgedrag, adrenaline en testosteron zoals bij de BWR groepen een belangrijke bijdrage leveren aan de negatieve beeldvorming, dat is met de gewone wielrenner op de weg niet anders. Zonder zonde ben ik niet, maar ik vind het wel heel belangrijk me vriendelijk te gedragen naar mede-bosgebruikers. Snelheid minderen, oogcontact, vriendelijke glimlach en “goedendag” doet wonderen. Regelmatig een praatje en nooit problemen. Het kan dus wel.
Je noemt nu specifiek de bwr brigade, maar precies de dingen die je noemt (snelheid, groepen, adrenaline) kun je zo toeschrijven aan de baggy brigade. Zeker als ze in een afdaling een wandelpad kruisen.

Maar ik ben het wel eens met Kermit. Laten we niet in groepjes denken, want je mag toch niet in groepen fietsen en juist die groepen zijn deel van de ergernis :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

kermit schreef: ma 12 april 2021, 17:05 Wellicht tijd om weer even terug te gaan naar de openingsvraag, hoe stoppen we de trend?

Een manier waarop dat in elk geval niet gaat lukken is door ongenuanceerde dingen te roepen over zowat elke groep waar je zelf niet toe behoort als bijvoorbeeld beginners, e-bikers, boswielrenners, baggy-brigade en wat er allemaal al niet meer voorbijkomt. En dan gaat het alleen nog over mensen die ook op een fiets zitten en onze hobby dus delen. Je zou eigenlijk iets van verbondenheid verwachten, maar in plaats daarvan komen er wijzende vingertjes want "die anderen" zijn natuurlijk de schuld van het matige imago van de mtb-er :roll:

Ik denk dat het beter is om dat groepjes denken eens los te laten, gedrag is iets waarvoor een individu kiest. Je wordt niet automatisch een poser als je een short aantrekt om te gaan fietsen of een "aan de kant" schreeuwer als je Strava op je telefoon hebt staan.

Maar ja, het is nu eenmaal makkelijk om een groep waartoe je zelf niet behoort ergens de schuld van te geven. Beginners die de regels niet kennen, e-bikers met te snelle fietsen, boswielrenners die iedereen aan de kant schreeuwen en baggy dragende posers, zij zijn er de oorzaak van dat "wij" (de zich perfect gedragende bikers :tong ) regelmatig negatief in het nieuws genoemd worden en zonder reden chagrijnige reacties van andere bosgebruikers oogsten.

Kritisch naar je eigen gedrag kijken is een stuk lastiger.
"Wie zonder zonde is werpe de eerste steen" zei iemand ooit eens, maar ik heb even geen actieve herinnering aan wie dat ook alweer was... ;-)
Voor de routebouwers. Op elke plaats waar een MTB route kruist met een wandel of ruiterpad zorgen voor een obstakel welke de snelheid er dusdanig uithaalt waardoor je op een zelfde snelheid uitkomt als de gebruiker wiens pad je kruist. Niet alleen op de hele gevaarlijke punten maar standaard. Daarmee neem je als MTB'ers verantwoordelijkheid richting de andere groepen. Andere groepen gebruikers zien en of horen je dan ook veel beter aankomen in plaats van een flits voorbij of 'uit het niets' er bovenop.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Rsw85 schreef: ma 12 april 2021, 19:59 Voor de routebouwers. Op elke plaats waar een MTB route kruist met een wandel of ruiterpad zorgen voor een obstakel welke de snelheid er dusdanig uithaalt waardoor je op een zelfde snelheid uitkomt als de gebruiker wiens pad je kruist. Niet alleen op de hele gevaarlijke punten maar standaard. Daarmee neem je als MTB'ers verantwoordelijkheid richting de andere groepen. Andere groepen gebruikers zien en of horen je dan ook veel beter aankomen in plaats van een flits voorbij of 'uit het niets' er bovenop.
Wij kiezen voor zichtbaarheid ipv obstakels. Dus elkaar tijdig waarnemen. Die obstakels zorgen alleen maar voor focus op die obstakels ipv je omgeving
gurtus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 16 maart 2021, 20:20

ik rem altijd als ik wandelaars zie en zeg altijd ''goedendag, lekker weer he'' of iets soort gelijks. Nog nooit gedoe of gezeur gehad van andere mensen die van het bos gebruik maken. Je bepaald voor een groot gedeelte zelf wat voor perceptie mensen van je hebben, denk als iedereen een beetje deze instelling heeft we er wel komen. En mochten er nou eens mensen midden op een trail lopen, dan stop je even en leg je rustig uit dat dit wellicht niet de meest handige wandel route is.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

bouwpakket schreef: ma 12 april 2021, 20:09
Rsw85 schreef: ma 12 april 2021, 19:59 Voor de routebouwers. Op elke plaats waar een MTB route kruist met een wandel of ruiterpad zorgen voor een obstakel welke de snelheid er dusdanig uithaalt waardoor je op een zelfde snelheid uitkomt als de gebruiker wiens pad je kruist. Niet alleen op de hele gevaarlijke punten maar standaard. Daarmee neem je als MTB'ers verantwoordelijkheid richting de andere groepen. Andere groepen gebruikers zien en of horen je dan ook veel beter aankomen in plaats van een flits voorbij of 'uit het niets' er bovenop.
Wij kiezen voor zichtbaarheid ipv obstakels. Dus elkaar tijdig waarnemen. Die obstakels zorgen alleen maar voor focus op die obstakels ipv je omgeving
Dat kan natuurlijk ook maar zichtbaarheid laat de ruimte om er wel of niet hard langs te rijden. Je stuurt daar geen gedrag mee. Met zo'n 'sluisje' twee van die hekjes achter elkaar opgesteld stuur je het gedrag want je moet afremmen want hoe goed je ook bent je moet dan in de remmen knijpen. Je kunt zoiets ook universeel maken zodat na verloop van tijd het heel herkenbaar wordt voor alle gebruikers waardoor iedereen weet ''aha daar is de uitgang van een MTB pad''.

In Lochem kwam ik zo'n sluisje tegen in Westenschouwen hebben ze die strategisch opgenomen. Zodra je zoiets tegenkomt weet je dat het niet voor niks is en ga je even van het gaspedaal af.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

gurtus schreef: ma 12 april 2021, 20:21 ik rem altijd als ik wandelaars zie en zeg altijd ''goedendag, lekker weer he'' of iets soort gelijks. Nog nooit gedoe of gezeur gehad van andere mensen die van het bos gebruik maken. Je bepaald voor een groot gedeelte zelf wat voor perceptie mensen van je hebben, denk als iedereen een beetje deze instelling heeft we er wel komen. En mochten er nou eens mensen midden op een trail lopen, dan stop je even en leg je rustig uit dat dit wellicht niet de meest handige wandel route is.
Voor mij idem, ik heb nog nooit problemen gehad op de MTB. Rijdt dan ook heel veel alleen of max met 2 of 3 personen.

Ontopic buitenom de eigen ervaringen. In de communicatie naar buiten: Het facebook account van MTB de Achterhoek vind ik zelf altijd ontzettend goed, leuk en oprecht. Leuke bijdragen over de natuur, stukjes over het bouwen van de route etc etc. Zeer informatief en veelal opbouwend positief en soms ook stukje zelfreflectie door het delen van andere artikelen. Ik heb dat als anders gezien bij diverse facebookgroepen en dan heb ik het niet over de reacties onder een artikel.
Laatst gewijzigd door Rsw85 op ma 12 april 2021, 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Rsw85 schreef: ma 12 april 2021, 21:05
bouwpakket schreef: ma 12 april 2021, 20:09
Wij kiezen voor zichtbaarheid ipv obstakels. Dus elkaar tijdig waarnemen. Die obstakels zorgen alleen maar voor focus op die obstakels ipv je omgeving
Dat kan natuurlijk ook maar zichtbaarheid laat de ruimte om er wel of niet hard langs te rijden. Je stuurt daar geen gedrag mee. Met zo'n 'sluisje' twee van die hekjes achter elkaar opgesteld stuur je het gedrag want je moet afremmen want hoe goed je ook bent je moet dan in de remmen knijpen. Je kunt zoiets ook universeel maken zodat na verloop van tijd het heel herkenbaar wordt voor alle gebruikers waardoor iedereen weet ''aha daar is de uitgang van een MTB pad''.

In Lochem kwam ik zo'n sluisje tegen in Westenschouwen hebben ze die strategisch opgenomen. Zodra je zoiets tegenkomt weet je dat het niet voor niks is en ga je even van het gaspedaal af.
Ga de route Dorst maar eens rijden, daar wordt je (ik in ieder geval) er helemaal gek van. Ik kom er eens in de paar jaar en in die paar jaar lijkt het alsof nu bijna elke kruising voorzien is ervan. Echt debiel
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

bouwpakket schreef: ma 12 april 2021, 21:15 Ga de route Dorst maar eens rijden, daar wordt je (ik in ieder geval) er helemaal gek van. Ik kom er eens in de paar jaar en in die paar jaar lijkt het alsof nu bijna elke kruising voorzien is ervan. Echt debiel
Ach, beschouw 't als een TTF en probeer er lol in te krijgen. :D
Heb er niet zo'n last van en zie er op de meeste plekken het nut wel van in.
Bunnyhop er overheen heb ik nog niet helemaal aangedurfd overigens....
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

[/quote]
Ga de route Dorst maar eens rijden, daar wordt je (ik in ieder geval) er helemaal gek van. Ik kom er eens in de paar jaar en in die paar jaar lijkt het alsof nu bijna elke kruising voorzien is ervan. Echt debiel
[/quote]

De situatie daar ken ik niet en laat ik vooropstellen dat ik het ook liever niet heb allemaal van die hekjes.

Maar ja dit topic ging over het stoppen van de trend en ik denk serieus dat je met zichtbare, herkenbare en daarmee functionele maatregelen je veel potentiele conflictpunten kunt ondervangen. Daarbij neem je als MTB'ers verantwoordelijkheid. Samen met vignetten, en het zelf onderhouden van de routes brengt je dat steeds verder naar een punt waarbij het voor terreinbeheerders, overheden etc niet meer mogelijk is om alles over één kam te scheren en de incidenten die er zijn ook als dusdanig te kwalificeren.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

KTManiac schreef: ma 12 april 2021, 21:19
bouwpakket schreef: ma 12 april 2021, 21:15 Ga de route Dorst maar eens rijden, daar wordt je (ik in ieder geval) er helemaal gek van. Ik kom er eens in de paar jaar en in die paar jaar lijkt het alsof nu bijna elke kruising voorzien is ervan. Echt debiel
Ach, beschouw 't als een TTF en probeer er lol in te krijgen. :D
Heb er niet zo'n last van en zie er op de meeste plekken het nut wel van in.
Bunnyhop er overheen heb ik nog niet helemaal aangedurfd overigens....
Beetje werken aan je “Danny” skills :winkie:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Lijkt me niet geheel onverstandig op m'n 54e de lat net effe iets lager te leggen dan Danny... :D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mag dat ook op je 53e :D :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie