Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

MVMVML schreef: za 31 juli 2021, 19:33
bouwpakket schreef: za 31 juli 2021, 19:20
Speciaal voor jou herhaal ik mijn motivatie nogmaals:

Het is ook een heel egoïstische reden van mij om het te zeggen. Ik of een van de andere bikers mag jou oprapen. En in de statistieken en de media komt weer een trauma helikopter. Daar worden terreineigenaren zenuwachtig van. En dat remt weer de ontwikkeling van mountainbikeroutes.

Dus het gaat mij niet om jou, maar om jouw mogelijke impact op mijn hobby.
Eng collectief gedrag. Voortaan ook maar mensen aanspreken die geen knie/elleboog/borst bescherming aanhebben. Of even een inspectie of iemand zijn remmen wel goed zijn. 🙄

Vernieuw jij je helm eigenlijk wel na iedere val of na een paar jaar?
Ik ben het vaak met je eens maar hier geef ik bouwpakket toch wel gelijk. we willen allemaal ruigere dingen op de route. als er dan van die kneuzen zonder helm op hun bek gaan en een trauma komt ervoor gooi je die kansen wel naar beneden he. Dat is wat er gezegd wordt. Ik wijs ook altijd helmloze erop dat ze dom bezig zijn. En het is toch ook dom. Ik snap wel wat jij bedoelt met dat niet iedereen zich met elkaar moet bemoeien maar je moet dit echt van de andere kant bekijken
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

.
Laatst gewijzigd door George op za 31 juli 2021, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Niet op de man spelen aub.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

KTManiac schreef: za 31 juli 2021, 19:24 :D Kanaal heet TwoWheelsAndAPonyTail.... TwoWheelsAndWowDidYouSeeMyAssWaitIWillShowItAgain geeft iets beter weer wat te verwachten.
Zie ik het goed: rijdt ze daar nou over de Schoorl mtbroute met die elektrische crossmotor?

Maar het kan zijn dat in de ogen van wandelaars mountainbikers vergeleken bij zoiets dan nog gunstig afsteken. Of ze worden toch samen met alle andere tweewielers op één hoop gegooid, dat kan natuurlijk ook :(
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

RoySmit schreef: za 31 juli 2021, 20:29
MVMVML schreef: za 31 juli 2021, 19:33
Eng collectief gedrag. Voortaan ook maar mensen aanspreken die geen knie/elleboog/borst bescherming aanhebben. Of even een inspectie of iemand zijn remmen wel goed zijn. 🙄

Vernieuw jij je helm eigenlijk wel na iedere val of na een paar jaar?
Ik ben het vaak met je eens maar hier geef ik bouwpakket toch wel gelijk. we willen allemaal ruigere dingen op de route. als er dan van die kneuzen zonder helm op hun bek gaan en een trauma komt ervoor gooi je die kansen wel naar beneden he. Dat is wat er gezegd wordt. Ik wijs ook altijd helmloze erop dat ze dom bezig zijn. En het is toch ook dom. Ik snap wel wat jij bedoelt met dat niet iedereen zich met elkaar moet bemoeien maar je moet dit echt van de andere kant bekijken
Het ging om mij en ik was niet aan het mountainbiken, ik fietste gewoon over de weg op mijn mountainbike.
Ik voel me niet aangesproken in deze post hoor, maar zo word ik dus indirect kneuzig genoemd en ben dom bezig. :P
In relatie tot dit topic... snapt men dan denk ik toch wel waar de irritatie onderling vandaan komt tussen mensen als we zo denken en dit ook terloops benoemen tegen onbekenden?
Iedereen heeft een mening en iedereen vind ergens iets van, zo zitten we nu eenmaal in elkaar en dat is prima.
Maar we hoeven dat niet steeds tegen elkaar te zeggen en we hoeven elkaar ook geen dingen op te leggen, al bedoel je het nog zo goed.
Wat jij(algemeen) vindt hoeft een ander niet te vinden, respecteer elkaars keuzes zolang die voor je zelf geen gevaar opleveren.

En in mijn wereld is dat zoiets als..... als iemand wil wandelen op een trail dan kan dat maar is niet heel handig.
Maar ik houd er altijd rekening mee en als ik iemand tegen kom dan rem ik of stop ik zodat we veilig kunnen passeren.
En ik sneer dan niet na van "dit is een MTB trail hoor!" :P

Maar goed, ik ben een enorm conflict vermijdend persoon, word al zenuwachtig van zulke topics. :lol:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dan zou ik het eerder gelinkte topic met de helmen discussie zeker mijden maar je snijd wel een goed punt aan, al die ergernissen gericht op andere mensen zijn niet altijd terecht en vrijwel altijd sfeer verlagend. Ook in het bos, of het nu de wandelaar is die zich irriteert aan de mtber, of de mtber die zich irriteert aan andere mtbers het kan allemaal best wat relaxter. Ook hier :bier:
RoySmit
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1864
Lid geworden op: do 2 november 2017, 21:27
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0

Hiltsje schreef: za 31 juli 2021, 21:15
RoySmit schreef: za 31 juli 2021, 20:29

Ik ben het vaak met je eens maar hier geef ik bouwpakket toch wel gelijk. we willen allemaal ruigere dingen op de route. als er dan van die kneuzen zonder helm op hun bek gaan en een trauma komt ervoor gooi je die kansen wel naar beneden he. Dat is wat er gezegd wordt. Ik wijs ook altijd helmloze erop dat ze dom bezig zijn. En het is toch ook dom. Ik snap wel wat jij bedoelt met dat niet iedereen zich met elkaar moet bemoeien maar je moet dit echt van de andere kant bekijken
Het ging om mij en ik was niet aan het mountainbiken, ik fietste gewoon over de weg op mijn mountainbike.
Ik voel me niet aangesproken in deze post hoor, maar zo word ik dus indirect kneuzig genoemd en ben dom bezig. :P
In relatie tot dit topic... snapt men dan denk ik toch wel waar de irritatie onderling vandaan komt tussen mensen als we zo denken en dit ook terloops benoemen tegen onbekenden?
Iedereen heeft een mening en iedereen vind ergens iets van, zo zitten we nu eenmaal in elkaar en dat is prima.
Maar we hoeven dat niet steeds tegen elkaar te zeggen en we hoeven elkaar ook geen dingen op te leggen, al bedoel je het nog zo goed.
Wat jij(algemeen) vindt hoeft een ander niet te vinden, respecteer elkaars keuzes zolang die voor je zelf geen gevaar opleveren.

En in mijn wereld is dat zoiets als..... als iemand wil wandelen op een trail dan kan dat maar is niet heel handig.
Maar ik houd er altijd rekening mee en als ik iemand tegen kom dan rem ik of stop ik zodat we veilig kunnen passeren.
En ik sneer dan niet na van "dit is een MTB trail hoor!" :P

Maar goed, ik ben een enorm conflict vermijdend persoon, word al zenuwachtig van zulke topics. :lol:
No offense naar jou haha. Ik bedoel het breder en alleen in het bos. dus excuus!!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

bouwpakket schreef: za 31 juli 2021, 19:20Het is ook een heel egoïstische reden van mij om het te zeggen. Ik of een van de andere bikers mag jou oprapen. En in de statistieken en de media komt weer een trauma helikopter. Daar worden terreineigenaren zenuwachtig van. En dat remt weer de ontwikkeling van mountainbikeroutes.

Dus het gaat mij niet om jou, maar om jouw mogelijke impact op mijn hobby.
Spreek je ook alle pannenkoeken aan die eigenlijk boven hun kunnen aan het rijden zijn dat ze hun heil anders moeten zoeken en een keer terugkomen wanneer ze hun skills op orde hebben..?

Kans dat je crasht is ook hoger wanneer je boven je kunnen rijdt, waarmee het effect hetzelfde is. Om tenminste consequent te zijn... :-q
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

cheeta schreef: zo 1 augustus 2021, 09:16 Spreek je ook alle pannenkoeken aan die eigenlijk boven hun kunnen aan het rijden zijn dat ze hun heil anders moeten zoeken en een keer terugkomen wanneer ze hun skills op orde hebben..?

Kans dat je crasht is ook hoger wanneer je boven je kunnen rijdt, waarmee het effect hetzelfde is. Om tenminste consequent te zijn... :-q
Mocht ik jou zien fietsen zal ik je zeker aanspreken :wink:


Het komt inderdaad wel voor dat ik mensen spreek waarbij hun fietskwaliteiten ter sprake komen. Een groep huurfietsers die handbuilt ingaan en vervolgens alles lopen :~ Dat werd een heel raar gesprek. Ze zagen totaal geen probleem. Ik was daarbij vooral nieuwsgierig waarom ze wel besloten erin te gaan.
Of een gezin met spijkerbroek en huurfietsen wat na 2km Amerongen met bezwete koppies vroeg of het nog ver was. Die heb ik geadviseerd de route in te korten over het fietspad.
En nog wel meer voorbeelden.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Als je maar genoeg ratten bij elkaar op een kleine ruimte zet,bijten die beestjes elkaar dood. Ik denk dat door covid de gevoeligheden en irritaties van het dicht op elkaar leven onder een vergrootglas komen te liggen. Maar ja, hoe maak je dit (wereldwijd) bespreekbaar zonder in de hoek van de Wildersen,Baudett's, Adolfjes e.d. terecht te komen..........
En, wellicht iets te groot voor dit forum🤣😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Hiltsje
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 3 augustus 2020, 20:31
Mijn mountainbike: Cannondale Trail 3 2020

RoySmit schreef: za 31 juli 2021, 21:40
Hiltsje schreef: za 31 juli 2021, 21:15

Het ging om mij en ik was niet aan het mountainbiken, ik fietste gewoon over de weg op mijn mountainbike.
Ik voel me niet aangesproken in deze post hoor, maar zo word ik dus indirect kneuzig genoemd en ben dom bezig. :P
In relatie tot dit topic... snapt men dan denk ik toch wel waar de irritatie onderling vandaan komt tussen mensen als we zo denken en dit ook terloops benoemen tegen onbekenden?
Iedereen heeft een mening en iedereen vind ergens iets van, zo zitten we nu eenmaal in elkaar en dat is prima.
Maar we hoeven dat niet steeds tegen elkaar te zeggen en we hoeven elkaar ook geen dingen op te leggen, al bedoel je het nog zo goed.
Wat jij(algemeen) vindt hoeft een ander niet te vinden, respecteer elkaars keuzes zolang die voor je zelf geen gevaar opleveren.

En in mijn wereld is dat zoiets als..... als iemand wil wandelen op een trail dan kan dat maar is niet heel handig.
Maar ik houd er altijd rekening mee en als ik iemand tegen kom dan rem ik of stop ik zodat we veilig kunnen passeren.
En ik sneer dan niet na van "dit is een MTB trail hoor!" :P

Maar goed, ik ben een enorm conflict vermijdend persoon, word al zenuwachtig van zulke topics. :lol:
No offense naar jou haha. Ik bedoel het breder en alleen in het bos. dus excuus!!
Oh nee hoor! Ik had wel in de gaten dat je het niet rechtstreeks tegen mij had. :-D

George schreef: za 31 juli 2021, 21:34 Dan zou ik het eerder gelinkte topic met de helmen discussie zeker mijden maar je snijd wel een goed punt aan, al die ergernissen gericht op andere mensen zijn niet altijd terecht en vrijwel altijd sfeer verlagend. Ook in het bos, of het nu de wandelaar is die zich irriteert aan de mtber, of de mtber die zich irriteert aan andere mtbers het kan allemaal best wat relaxter. Ook hier :bier:
Precies. :-q
En dat topic zal ik mijden dan, haha.
Azurri schreef: zo 1 augustus 2021, 12:37 Als je maar genoeg ratten bij elkaar op een kleine ruimte zet,bijten die beestjes elkaar dood. Ik denk dat door covid de gevoeligheden en irritaties van het dicht op elkaar leven onder een vergrootglas komen te liggen. Maar ja, hoe maak je dit (wereldwijd) bespreekbaar zonder in de hoek van de Wildersen,Baudett's, Adolfjes e.d. terecht te komen..........
En, wellicht iets te groot voor dit forum🤣😅
Dat is ook zo.
Maar je kunt wel bij jezelf beginnen door geen irritaties te creëren bij andere mensen door je overal mee te bemoeien. :P
We wijzen liever naar een ander want aan onszelf zal het alvast niet liggen. :bier:
En dat kun je best proberen te veranderen aan jezelf, denk ik.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Nog even geduld en de meesten doen de corona sport weer aan de kant.
Komen er weer fietsen te koop, en de tracks zijn vanwege hun (on)kunde aangepast(kleurcodes,noodnummers,ehboposten,traumaheliaanvliegroutes,gladgestreken banen :D )
En aangezien Van der Poel geen medaille heeft gewonnen word mtb dit keer geen hype(wel BMX, dus haal maar vast een bmx fiets op)wat wel redelijk het geval was met Bart'gouden plak'Brentjens..denk dat sommigen niet eens weten wie hij is of wat hij heeft betekend voor de mtb sport. :bier:
Laatst gewijzigd door robin op zo 1 augustus 2021, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
:bier:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Daar waar ik een paar jaar geleden nog wel eens (ogenschijnlijk) beginnende MTBers nog wel eens het advies gaf om naast die mooie nieuwe glimmende fiets toch vooral ook te investeren in een helm, ben ik daar maar mee gestopt. Iets teveel reacties gehad met een grote bek en soms ronduit dusdanig agressief dat ik maar vlot ben doorgefietst. Zoek het nu dus maar lekker uit zonder helm, en als je dan een boom kopt stop ik nog wel om je te helpen, maar verder probeer ik het vooral mijn kwaliteit van leven niet te laten beïnvloeden. Als iets me deze Corona ellende heeft geleerd is dat er in NL verbijsterend veel mensen zijn die vooral zichzelf belangrijk vinden en schijt hebben aan het algemeen belang.
Dat iemand als Bouwpakket, hoeder van de trails op de UHR, zich wel uitspreekt over het ontbreken van helmen (of algemeen gedrag dat het openhouden van die routes negatief beinvloed) snap ik dan wel weer heel goed. En ik vind het bewonderingswaardig dat hij ondanks al het gezeik zich daar voor blijft inzetten. :-q (Ik had jullie allemaal allang een dikke middelvinger gegeven en was met een yogabroek aan mijn crossbrommer op Schoorl gaan testen)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus door het dragen van een helm stoppen we de anti-MTB trend?

Of zullen we naar George luisteren en hier nu stoppen over helmen (en handschoenen) en weer een beetje on-topic gaan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Nee, hoor. Die paar kaar dat ik mijn helm vergeten was had ik de indruk de wandelaars die ik tegen kwam vriendelijker groeten dan anders.
Dus we zouden kunnen uitproberen: als je een wandelaar ziet, even de helm af, daarna weer op. :-D
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Quote
Dat is ook zo.
Maar je kunt wel bij jezelf beginnen door geen irritaties te creëren bij andere mensen door je overal mee te bemoeien. 
We wijzen liever naar een ander want aan onszelf zal het alvast niet liggen. 
En dat kun je best proberen te veranderen aan jezelf, denk ik.



Iemand heeft mij ooit verteld dat als je met 1 vinger naar iemand wijst👉 er altijd 3 vingers naar jezelf wijzen....
Ik probeer me dan ook altijd in een ander te verplaatsen,
Wat niet altijd lukt........ 🤣
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Plaats reactie