Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16812
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Marcobiker schreef: do 15 juli 2021, 11:29
kermit schreef: do 15 juli 2021, 11:17Je zou denken dat vrijwel iedereen wel een wielrenner of mtb-er in zijn of haar familie-, vrienden of kennissenkring heeft. Als dat dan een beetje normale mensen zijn moet je toch ook wel inzien dat niet iedere fietser een altijd en overal door-rammende eikel is.
Dat veronderstelt dat erover nagedacht wordt. En dat is nu juist wat bij vooroordelen meestal helaas niet gebeurt.
Sowieso is een keer ergens goed over nadenken een naar mijn idee helaas weinig populair tijdverdrijf... :-{ :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3831
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

"Wildgroei aan dodelijke fiets- en ATB-routes in natuurgebieden"

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... Zogdf3L9o4

Stelletje moordenaars!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

MVMVML schreef: vr 16 juli 2021, 13:11 "Wildgroei aan dodelijke fiets- en ATB-routes in natuurgebieden"

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... Zogdf3L9o4

Stelletje moordenaars!
Ik kan hier zo ziek van worden........ als je natuurbehoud zo hoog in het vaandel hebt staan, pleit dan voor een algeheel verbruiksverbod, maar nee, dan strijken we 'de zieltjes' die dit soort organisaties sponsoren tegen de haren in, en dat kost ons leden (en geld!!)
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16812
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Even een kleine reset: wat heeft dit te maken met de anti-MTB trend stoppen?

Of is het topic nu verworden tot een opsomlijstje van voorbeelden van die anti-trend?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

kermit schreef: vr 16 juli 2021, 13:21 Even een kleine reset: wat heeft dit te maken met de anti-MTB trend stoppen?

Of is het topic nu verworden tot een opsomlijstje van voorbeelden van die anti-trend?
Okè, je hebt gelijk!! Wat kunnen we tegen zulke berichten doen?
Wellicht sterven er net zo veel dieren op andere plekken, zorgen 'wij' door het afwezig zijn van grotere roofdieren hoger in de voedselketen wel voor het gezondhouden van de soort. Hoe kunnen we een gefundeerd tegengeluid laten horen?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

MVMVML schreef: vr 16 juli 2021, 13:11Stelletje moordenaars!
Zo te zien een redelijke terechte conclusie :D
Azurri schreef: vr 16 juli 2021, 13:28Wellicht sterven er net zo veel dieren op andere plekken, zorgen 'wij' door het afwezig zijn van grotere roofdieren hoger in de voedselketen wel voor het gezondhouden van de soort. Hoe kunnen we een gefundeerd tegengeluid laten horen?
De eerste vraag is natuurlijk al of het artikel misschien niet gewoon gelijk heeft in de conclusies. De vervolgvraag is dan of je een tegengeluid moet laten horen, of dat je op zoek moet naar oplossingen.

Uiteraard is dat niet zo simpel als ik het nu opschrijf, maar de moraal van het verhaal is duidelijk: denk niet alleen in "tegengeluid".
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Hoe stoppen we de trend? Door journalist te worden en zelf stukjes te schrijven met een ander geluid. :-)

Hier is een voorbeeld van hoe het artikel van MVMVML omgezet kan worden in een artikel dat totaal niet anti mtb is.
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/17197 ... fietspaden

Hoor en wederhoor: de mtb routes worden aangepast als ze door een gebied gaan met allemaal reptielen. Oftewel niks aan de hand met de atb routes.
De discussie in het artikel gaat daarmee alleen nog over de aanleg van fietspaden, zelfs amper over fietsers.

Dus: wie kan leuk schrijven, wordt journalist en gaat de trend keren?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ben benieuwd waar deze journalist zijn informatie vandaan haalt als je anno 2021 nog steeds de term ATB gebruikt.

Overigens ben ik het wel eens met een stukje en dat is dat die e-scooters niet thuis horen op de fietspaden op de Veluwe.
Alleen worden die dingen als zoete broodjes verhuurd dus de ondernemer zal dat worst wezen.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Rayb81 schreef: vr 16 juli 2021, 23:27 Ben benieuwd waar deze journalist zijn informatie vandaan haalt als je anno 2021 nog steeds de term ATB gebruikt.
Doe ik ook nog steeds hoor, what's in the name
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

In Nederland is mtb per definitie eigenlijk altijd Atb. We hebben namelijk wel allerlij soorten terrein, behalve bergen... Die hebben we niet.

En zo maken we gelijk een einde aan de anti mtb discussie... We gaan gewoon weer Atb-en😉
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Marcobiker schreef: vr 16 juli 2021, 13:34
MVMVML schreef: vr 16 juli 2021, 13:11Stelletje moordenaars!
Zo te zien een redelijke terechte conclusie :D
Azurri schreef: vr 16 juli 2021, 13:28Wellicht sterven er net zo veel dieren op andere plekken, zorgen 'wij' door het afwezig zijn van grotere roofdieren hoger in de voedselketen wel voor het gezondhouden van de soort. Hoe kunnen we een gefundeerd tegengeluid laten horen?
De eerste vraag is natuurlijk al of het artikel misschien niet gewoon gelijk heeft in de conclusies. De vervolgvraag is dan of je een tegengeluid moet laten horen, of dat je op zoek moet naar oplossingen.

Uiteraard is dat niet zo simpel als ik het nu opschrijf, maar de moraal van het verhaal is duidelijk: denk niet alleen in "tegengeluid".
Hier heb jij gewoon gelijk. Tegenwoordig worden veel discussies gevoerd als welles/nietes of wij/zij. Maar ik heb de ervaring dat als je bereid bent te luisteren naar de argumenten van de ander deze ook naar jou wil luisteren. En samen kom je dan gewoon veel verder.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

ATB zeggen wielrenners die af en toe op een MTB stappen en de pensioengerechtigde leeftijd allang bereikt hebben. :D
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Voorafgaand aan het woord 'tegengeluid' scheef ik 'gefundeerd'. Daarmee bedoelde ik dat er een modus gevonden moet worden om de negatieve ondertoon die er in dit soort berichtgevingen heerst te ontkrachten. Wij zijn de laatsten die tegen natuurbescherming en behoud zijn. Zonder natuur kunnen we onze sport namelijk niet beoefenen. Bij de aanleg van routes is er altijd met overheden en beheerders gekeken naar zo weinig mogelijk verstoring van de omgeving en andere gebruikers. In diverse artikelen wordt dit ontkend en alleen al het woord 'wilgroei aan routes'' wat ik onlangs tegenkwam impliceert een illegaliteit. Het is zeker niet in ons belang om een zij en wij front te vormen. En daar doelde ik ook niet op.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4828
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

awinkel schreef: za 17 juli 2021, 23:04 ATB zeggen wielrenners die af en toe op een MTB stappen en de pensioengerechtigde leeftijd allang bereikt hebben. :D
“ATB Veldtoertocht”. Elk winterweekend nog te vinden, vaak in Brabant. :-{
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Giant-E schreef: zo 18 juli 2021, 08:33“ATB Veldtoertocht”. Elk winterweekend nog te vinden, vaak in Brabant. :-{
Dan moet afgelopen winter toch een verademing voor je zijn geweest...

Dat veldtoertochten niet bijdragen aan een positief beeld kan ik me wat bij voorstellen. Als MTB'er ben je al niet blij wanneer je daar onverwachts in terecht komt...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie