Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Crapton schreef: vr 1 juli 2022, 12:41. Natuur is dynamisch en past zich aan, maar dat is andere discussie
Maar niet zo snel als wij de verandering bespoedigen, en dat is precies ‘het probleem’. Maar goed…

‘t Is vooral dat dit ook als knuppel gebruikt wordt tegen bikers, idd deels door beheerders en lokale overheden.. Door verlies aan habitat (stikstof, klimaat, gifstoffen, versnippering) is het bos in gevaar, dus laten we dan ook de bikers wegsturen. Terwijl de 90% van de menselijke bezoekers wandelaars zijn. En verderop weer een vakantiepark gebouwd wordt. En een snelweg.

Maar geen hond die de kromheid van deze logica aankaart. Bikers knuppelen is simpelweg te makkelijk en komt velen ook nog eens goed uit, dus wordt het gedaan. De organisaties die onze belangen behartigen lijken vervolgens blind voor deze situatie, en spelen vooral de ‘vaste route’s zijn veilig en leiden niet tot verstoring’ kaart. Een zwaktebod wat mij betreft.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Grappig; dit punt in de discussie al drie keer voorbij zien komen…..
Opvallend: we bekijken het bijna allemaal vanuit onszelf, wat ook voor alle partijen het probleem is.
In dit geval bijvoorbeeld: ik rij twee keer in de week, dus ik verstoor niets…. Tja dat zeggen al die anderen ook, maar samen verstoren ze wel. Net zoals die andere bosgebruikers. Het cirkeltje is weer rond.
Laatst gewijzigd door ManWithTheGoldenBike op za 2 juli 2022, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4827
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Welke partijen staan nu eigenlijk aan onze kant? Ik zie ze niet.
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2816
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

Fietsfabrikanten, fietsenmakers en alle andere mensen die hun brood verdienden met onze hobby :winkie:
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Nou, die fietsindustrie doet voor het grote deel bar weinig, hoor. Mening geven is al te sketchy voor ze, laat staan dat ze opkomen voor de consumenten waar ze hun brood mee verdienen (ik chargeer, maar bedoel dit ook gemiddeld genomen...).
ManWithTheGoldenBike schreef: za 2 juli 2022, 08:56 Opvallend: we bekijken het bijna allemaal vanuit onszelf, wat ook voor alle partijen het probleem is.
In dit geval bijvoorbeeld: ik rij twee keer in de week, dus ik verstoor niets…. Tja dat zeggen al die anderen ook, maar samen verstoren ze wel. Net zoals die andere bosgebruikers. Het cirkeltje is weer rond.
Het probleem dat ik zie is niet zo zweer de blinde vlek die je noemt, maar het feit dat harde getallen en/of logica ontbreken. Samen verstoren we allemaal als bezoekers/recreanten, maar als je een positief effect op de natuur wil hebben moet je het meest verstorende probleem aanpakken. Niet het gerommel in de marge. Zolang je niet aan kan tonen dat het grootste probleem zijn, is het een hetze / bullshit / voor de buhne / etc.
Stamppot with weaksauce!
Spurter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 juni 2022, 16:56

eRicW schreef: za 2 juli 2022, 07:25
Crapton schreef: vr 1 juli 2022, 12:41. Natuur is dynamisch en past zich aan, maar dat is andere discussie
Maar niet zo snel als wij de verandering bespoedigen, en dat is precies ‘het probleem’. Maar goed…

‘t Is vooral dat dit ook als knuppel gebruikt wordt tegen bikers, idd deels door beheerders en lokale overheden.. Door verlies aan habitat (stikstof, klimaat, gifstoffen, versnippering) is het bos in gevaar, dus laten we dan ook de bikers wegsturen. Terwijl de 90% van de menselijke bezoekers wandelaars zijn. En verderop weer een vakantiepark gebouwd wordt. En een snelweg.

Maar geen hond die de kromheid van deze logica aankaart. Bikers knuppelen is simpelweg te makkelijk en komt velen ook nog eens goed uit, dus wordt het gedaan. De organisaties die onze belangen behartigen lijken vervolgens blind voor deze situatie, en spelen vooral de ‘vaste route’s zijn veilig en leiden niet tot verstoring’ kaart. Een zwaktebod wat mij betreft.
Wandelaars komen vaak ook nog eens met de auto. Die ze dan ergens op een parkeerplaats in het bosgebied parkeren. Een deel van hen heeft ook nog 'n hond bij zich.

En als ik dan bv. zie hoe in de bossen van Lichtaart veel wordt gekapt onder het mom van natuurbehoud.... ooit schijnt dat een heide te zijn geweest en om dat weer terug te krijgen, zijn er heel veel bomen gekapt.

En die mannen van het onderhoud rijden met zware wagens sowieso veel kapot daar.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Wat dan weer komt omdat vele bossen productie bossen zijn. Productie is geld. Wederom een cirkel rond.
Spurter
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 27 juni 2022, 16:56

Jurriaan schreef: ma 4 juli 2022, 18:45 Wat dan weer komt omdat vele bossen productie bossen zijn. Productie is geld. Wederom een cirkel rond.
Klopt, maar dat bos daar is al even een bos. Maar moet nu blijkbaar weer grotendeels heide worden.
Mtbmouse
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 17 november 2019, 20:11

Spurter schreef: ma 4 juli 2022, 19:20 Klopt, maar dat bos daar is al even een bos. Maar moet nu blijkbaar weer grotendeels heide worden.
Zo blijven we als mensheid lekker bezig. Aan het begin van de middeleeuwen was het allemaal bos. Toen werd alles gekapt en kwam er hei en zandverstuivingen. Dat werd in stand gehouden door (over)begrazing en afplaggen. Die ‘woeste gronden’ moesten later ontgonnen worden en in cultuur gebracht, onder meer door de aanplant van bossen. En nu hebben we bedacht dat we weer hei willen. Wat zal het over 100 jaar zijn?
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

In Denemarken, Frankrijk, Kroatie en Zweden heb ik gemerkt dat ze eigenlijk best wel pro-mountainbiking zijn.

Wellicht dienen wij Nederlanders het antwoord eens meer bij ons zelf te zoeken, inclusief onze community hier ?
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Stunning schreef: ma 4 juli 2022, 21:24 Wellicht dienen wij Nederlanders het antwoord eens meer bij ons zelf te zoeken, inclusief onze community hier ?
Bingo.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Stunning schreef: ma 4 juli 2022, 21:24 In Denemarken, Frankrijk, Kroatie en Zweden heb ik gemerkt dat ze eigenlijk best wel pro-mountainbiking zijn.

Wellicht dienen wij Nederlanders het antwoord eens meer bij ons zelf te zoeken, inclusief onze community hier ?
eRicW schreef: ma 4 juli 2022, 21:30 Bingo.
Zijn wij niet pro-MTB dan ?

Misschien ook even naar de bevolkingsdichtheid van die landen kijken :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 juli 2022, 22:51
Stunning schreef: ma 4 juli 2022, 21:24 In Denemarken, Frankrijk, Kroatie en Zweden heb ik gemerkt dat ze eigenlijk best wel pro-mountainbiking zijn.

Wellicht dienen wij Nederlanders het antwoord eens meer bij ons zelf te zoeken, inclusief onze community hier ?
eRicW schreef: ma 4 juli 2022, 21:30 Bingo.
Zijn wij niet pro-MTB dan ?

Misschien ook even naar de bevolkingsdichtheid van die landen kijken :wink:

You tell me...

Groepjes kunnen niet, bwr's worden uitgekotst, nieuwelingen op gympies schijnen ook niet te kunnen, Strava is een verboden topic, lycra allergie etc...

Ik kan je zeker volgen mbt de bevolkingsdichtheid, echter er bestaat ook nog zoiets als bevolkingsaard :lol:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Stunning schreef: di 5 juli 2022, 07:53
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 4 juli 2022, 22:51


Zijn wij niet pro-MTB dan ?

Misschien ook even naar de bevolkingsdichtheid van die landen kijken :wink:

You tell me...

Groepjes kunnen niet, bwr's worden uitgekotst, nieuwelingen op gympies schijnen ook niet te kunnen, Strava is een verboden topic, lycra allergie etc...

Ik kan je zeker volgen mbt de bevolkingsdichtheid, echter er bestaat ook nog zoiets als bevolkingsaard :lol:
Nu ja. Ik zit niet op Duitse, Franse, Zweedse fora etc noch zit ik er op verjaardagsfeestjes, dus geen idee hoe de algehele houding daar ten opzichte vd fietsers is...
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Denk toch dat het oh zo tolerante Nederland niet altijd zo tolerant is en zeker niet t.o.v. "anderen". Er zijn gewoon enkele groepen of zelfs gewoon enkele mensen die helemaal niet tolerant zijn.
mountainbiken: It's ok to be crap
Plaats reactie