Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ManWithTheGoldenBike schreef: di 5 juli 2022, 08:45 Denk toch dat het oh zo tolerante Nederland niet altijd zo tolerant is en zeker niet t.o.v. "anderen". Er zijn gewoon enkele groepen of zelfs gewoon enkele mensen die helemaal niet tolerant zijn.
Dat verhaal over tolerant is een fabeltje. Het was meer onverschilligheid en bemoei je niet met mij dan bemoei ik je ook niet met jou. Op zich niets mis mee. Alleen nu we steeds vaker in elkaar vaarwater zitten botst het meer.

Denk dat als we net zo dichtbevolkt als Denemarken waren geweest, er een stuk minder aan de hand was.

Denemarken
Oppervlakte: 43.094 km²
Inwonersaantal: 5,831 miljoen (2020) Wereldbank

vs

Nederland
Oppervlakte: 41.543 km²
Inwonersaantal: 17,44 miljoen (2020) Wereldbank
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Met 6 miljoen inwoners in NL hadden we een hele hoop problemen minder gehad denk ik (en meer bos/groen).
Zijn die Denen minder vruchtbaar of zit er wat anders achter? :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Bevolkingsdichtheid en daarmee druk op allerlei voorzieningen, waaronder de natuur. Maar het is ook een stukje cultuur. In Zweden, Frankrijk, etc. zijn mensen er meer mee opgegroeid dat de natuur publieke ruimte is die je moet respecteren, evenals de andere gebruikers die even veel recht hebben er te zijn. In Nederland zijn we sowieso verder vervreemd van de natuur en is het allemaal privéterrein, waar we elkaar bevechten om het toegangsrecht. Bijkomende is een significant deel van de populatie dat verwend en ontevreden is, en geen kans laat liggen om ieder ongenoegen te uiten.

Bovenstaande combinatie is zeker niet uniek, en je komt het net zo hard in Duitsland (in de dichtbevolkte stukken) en noord-Zwitserland tegen :winkie:
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

eRicW schreef: di 5 juli 2022, 10:15 Bevolkingsdichtheid en daarmee druk op allerlei voorzieningen, waaronder de natuur. Maar het is ook een stukje cultuur. In Zweden, Frankrijk, etc. zijn mensen er meer mee opgegroeid dat de natuur publieke ruimte is die je moet respecteren, evenals de andere gebruikers die even veel recht hebben er te zijn. In Nederland zijn we sowieso verder vervreemd van de natuur en is het allemaal privéterrein, waar we elkaar bevechten om het toegangsrecht. Bijkomende is een significant deel van de populatie dat verwend en ontevreden is, en geen kans laat liggen om ieder ongenoegen te uiten.

Bovenstaande combinatie is zeker niet uniek, en je komt het net zo hard in Duitsland (in de dichtbevolkte stukken) en noord-Zwitserland tegen :winkie:
Toch valt mij altijd op dat als je in bv de Alpen rijd, wandelaars daar vaak juist naar de voorbijrazende fietsers kijken met een soort van blik van 'gaaf zeg'.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Is mijn ervaring in Franstalige regio's en Italië wel, maar zodra mensen Duits/Nederlands/Schweitzerdeutsch praten... ho maar (naar mijn ervaring).
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

eRicW schreef: di 5 juli 2022, 14:04 Is mijn ervaring in Franstalige regio's en Italië wel, maar zodra mensen Duits/Nederlands/Schweitzerdeutsch praten... ho maar (naar mijn ervaring).
Het mysterie is opgelost: het zijn gewoon die vuige Germanen die MTBers haten 8) :winkie:
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Afbeelding
I spit on ze Germans....
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In het calvinistische Nederland mag je niet meer lol hebben dan een ander.
In het katholieke zuiden is dat anders, beter, maar daar is het dan weer zo mooi voor ons fietsers (en dus druk) dat daar ook de max is bereikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

ThaSingleTrackMastah schreef: di 5 juli 2022, 16:17 In het calvinistische Nederland mag je niet meer lol hebben dan een ander.
Fixed that for you ˆˆˆ

Het lijkt soms ook wel op afgunst. Ik merk dat ook als ik met de kids aan het klooien ben in het dorp (kleinste huckt van alles af met z'n loopfietsje). "Zou je dat nou wel doen meneer?" "Oooooo jij durft." "Het is niet de bedoeling dat..." :roll:

Maar goed, dat kom je net zo goed onder bikers tegen als de rest van de bevolking.
Stamppot with weaksauce!
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

ThaSingleTrackMastah schreef: di 5 juli 2022, 16:17 In het calvinistische Nederland mag je niet meer lol hebben dan een ander.
:-q

Precies, dat dus !

Het meest sprekende voorbeeld voor mij ooit, is het voorval dat ik een keer had tijdens het hardlopen. Ik ben echt een warm weer sporter, dan zijn mijn spieren lekker goed los en kan ik er altijd een extra schepje bovenop doen. En dat als (jonge :~ ) blonde god :winkie:

Enfin, 28 graden, lekker hardlopen. Komt er op het fietspad een echtpaar tegemoet fietsen van flink in de middelbare leeftijd. Eerst fietste de man van het stel mij voorbij, niets aan de hand. Vervolgens fietst de dame, met een net iets te pittig kort kapsel en deftig op z'n zondags gekleed zoals dat hier gaat in 't Gooi, mij voorbij en je zag het gewoon aan haar face. Ze kon het niet laten. Ik zal het niet herhalen, maar het kwam er op neer dat ik niet goed bij mijn hoofd was dat ik met die warmte aan het hardlopen was. En erger nog, kennelijk kon ze aan mijn gezicht zien dat ik er nog van aan het genieten was ook. Met volle teugen !! Maar de manier waarop ze het deed, zodat haar man het niet kon horen. Op z'n hele sneaky toon, maar net dat ik het wel horen kon...

Moraal van het verhaal, je zal deze dame maar op de MTB zijn tegen gekomen :D

Zonder dollen. Dit is voor mij 1op1 de Nederlandse mentaliteit tegenover sporters in het algemeen zelfs.

Toen ik een keer, met dezelfde hoge temperatuur trouwens, de Iron Man triathlon in Embrun Frankrijk deed. Joh, het hele dorp en omgeving was uitgelopen. Kinderen die handtekeningen wilden van mij etc. Zelfs in de dagen ervoor tijdens de training werd je nog aangemoedigd. Dat is respect voor de sporters hebben. Hier in Nederland zijn mensen echt in de kruideniersmentaliteit blijven hangen en denken niet groot of verder dan hun eigen voortuintje die er altijd perfect uit moet zien, in ieder geval mooier dan die van de buren (kots smiley).
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Al die stomme niet-fietsers!! :wink:
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je snapt het écht niet, Stunning.
Aangezien jij je in het Gooi bevond, had je je moeten realiseren dat je een figurant in haar leven was en daar had je je naar moeten gedragen.
(Ik ben er geboren en mag dit derhalve opschrijven.)
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Die is wel herkenbaar Bert :lol:
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

A busybody walks through the woods. He sees a mountainbiker who is taking a short break on a bench. The busybody sits down next to him on the bench and asks if they would like to chat. The mountainbiker says: “Fine, what do you want to talk about?“

“Oh, I don’t know”, said the busybody. “About how mountainbikers destroy the soil, disturb the peace in the woods and are a threat to endangered species?”, as he smiled smugly.

“Okay”, the mountainbiker said. “Those could be interesting topics but let me ask you a question first. A horse, a cow, and a deer all eat the same stuff – grass. Yet a deer drops little pellets, while a cow turns out a wet flat patty, but a horse produces clumps. Why do you suppose that is?”

The busybody, visibly surprised by the mountainbiker’s knowledge of nature, thinks about it and says: “Hmmm, I have no idea.”

To which the mountainbiker replies: “Do you really feel qualified to discuss the effects of mountainbiking on nature, when you don’t know shit?”
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Plaats reactie