Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Singletrack Sundays schreef: wo 7 april 2021, 18:11 Snap ik, maar waarom zijn daar 200+ routes voor nodig? je kan toch ook per provincie 3à4 compacte routes maken die er echt toe doen.
Liever kwaliteit boven kwantiteit.
Omdat lang niet iedereen voorgekauwd de bordjes wil volgen op zoek naar het volgende interval. Natuurbeleving, gevoel voor avontuur, enzovoorts. Je redeneert nu vooral vanuit een sportief perspectief, maar voor iedere rijder die het zo bekijkt is er vermoedelijk ook een rijder die denkt 'whatever, ik wil kilometers maken'. Die gaat gewoon weer wildrijden als al die kilometers in één en hetzelfde bosperceel liggen. Hetzelfde geldt voor mensen die meer afwisseling in landschap zoeken, of afwisseling in moeilijkheidsgraad. Voor al die lui moeten er óf erg veel routes zijn – die ook nog eens legaal aan elkaar te knopen zijn – of moet er in zekere mate vrij rijden mogelijk blijven. Naar mezelf kijkend: als ik tussen kantooruren door ff in de lunchpauze 'wil trainen' pak ik idd de lokale route. Anders ga ik richting een gebied waar ik lekker legaal vrij mag rijden. Dat geeft mij een stuk meer plezier.
Singletrack Sundays schreef: wo 7 april 2021, 18:11 Routes zijn nu uitgestrekt en gaan vaak door een heel bos, oplossing kan zijn om juist een route compact te maken.
Neem één leuke heuvel het bos (bijvoorbeeld Amerongse berg of Nok oid) en maak daar een compacte route op/omheen
lijkt mij een win win situatie...
Veel route's worden juist aangelegd aan de randen van percelen, vermoedelijk om zowel de invloed op fauna als het eeuwig gezeik van wandelaars in te perken. Neem Ede: behalve het verste punt van A51 kan je zowat overal de N224/304 horen en zien door de bladeren.

Vanuit het perspectief dat ik hierboven al schets is dit eerder ook een lose-lose. Eén pl*risdrukke heuvel waar we met z'n allen in de file omheen en overheen rijden. Zelfde slome pipo's voor je de hele ochtend, zelfde snelle pipo's die je op zitten te duwen achter je. Nul natuurbeleving, altijd het gevoel binnen 2 km van de auto te zijn. En dan al die wandelaars bitchen dat er zooooooo veel bikers op die route zijn. Lijkt mij eigenlijk een horrorscenario.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3877
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik bedank ook voor zo veel mogelijk lusjes op één puist. Leuk om te trainen misschien. Maar ik rij toch wel voor de ontspanning en de natuur. Hier in Noord-Holland is het inderdaad armoe wat dat betreft. Enigste wat er een beetje op lijkt is toch wel Schoorl. Texel, Geestmerambacht, Dijkgatbos, Twiske zijn best leuk voor als je in de buurt bent. Maar om er nu van uit een ander deel van het land special voor te gaan rijden... En daarmee zie je gelijk ook het probleem met maar 3 á 4 routes in een provincie. Schoorl op zondag file rijden. Terwijl je bij mij in het Dijkgatbos (als het druk is) hooguit 4 andere fietsers tegen komt.

Ik ben het er echter wel mee eens dat je geen "MTB route" moet aanleggen om maar een MTB route te hebben. Dat betreft gaat kwaliteit wel boven kwantiteit. Wij weten denk ik allemaal wel een route (of delen van) te noemen die niemand zou missen als die wordt opgeheven. Aan de andere kant juich ik ontwikkeling zoals UHR, Rijk van Nijmegen, zuid Veluwe toch wel toe. Daar kan je mooie routes rijden en ondertussen zelf interessante combinaties maken als je wat meer kilometers wil maken maar niet tig keer het zelfde rondje.

Maar de route zelf geeft uiteraard niet het probleem. Het zijn de mensen onderling die er een potje van maken. En daar hebben wij als mountainbikers zelf ook een aandeel in. Zie ook de post van MTB Noordwest van vandaag. https://www.facebook.com/MountainbikeNo ... 0720082620 Daarnaast denk ik dat het goed is om meer informatie te geven via diverse bronnen welke route voor wie bedoeld is. (symbolen) Want een heleboel wandelaars hebben nog steeds geen idee wat het Bloso bordje betekend. Maar er zijn ook fietsers die alles wat op een pijl lijkt volgen. Op dat vlak is denk ik nog een hoop te winnen.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Er zijn ook overal fietsroutes, wandelroutes, ruiterpaden, hondenlosloopgebieden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Precies, mountainbikers zijn een flinke groep geworden en zijn het 'verdomhoekje' allang ontgroeid. Het is inmiddels een volwassen recreatievorm die gelukkig serieus genomen wordt. Er is dus niet alleen sprake van een 'anti-mtb' trend maar ook van een positieve insteek naar mountainbiken toe.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

bert l. schreef: do 8 april 2021, 11:40 Er zijn ook overal fietsroutes, wandelroutes, ruiterpaden, hondenlosloopgebieden.
En daar zou je ook een deel van moeten leveren als je de natuur meer ruimte wil geven, als je bijvoorbeeld naar het bosgebied bij school kijkt dan ligt er elke 50m wel een wandelpad.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Tijgerhaai schreef: do 8 april 2021, 00:57 Ik ben het er echter wel mee eens dat je geen "MTB route" moet aanleggen om maar een MTB route te hebben. Dat betreft gaat kwaliteit wel boven kwantiteit. Wij weten denk ik allemaal wel een route (of delen van) te noemen die niemand zou missen als die wordt opgeheven. Aan de andere kant juich ik ontwikkeling zoals UHR, Rijk van Nijmegen, zuid Veluwe toch wel toe. Daar kan je mooie routes rijden en ondertussen zelf interessante combinaties maken als je wat meer kilometers wil maken maar niet tig keer het zelfde rondje.

Maar de route zelf geeft uiteraard niet het probleem. Het zijn de mensen onderling die er een potje van maken. En daar hebben wij als mountainbikers zelf ook een aandeel in. Zie ook de post van MTB Noordwest van vandaag. https://www.facebook.com/MountainbikeNo ... 0720082620 Daarnaast denk ik dat het goed is om meer informatie te geven via diverse bronnen welke route voor wie bedoeld is. (symbolen) Want een heleboel wandelaars hebben nog steeds geen idee wat het Bloso bordje betekend. Maar er zijn ook fietsers die alles wat op een pijl lijkt volgen. Op dat vlak is denk ik nog een hoop te winnen.
Maar neem als voorbeeld Texel, een compact rondje in het bosgebied van 7km of nog eens 100km over de rest van het eiland waar in elk struikje, parkje, groenstrookje een trail is neergelegd.
Dat stuk in het Bos is echt de moeite waard de rest slaat nergens op en wekt alleen naar irritatie op bij mede recreanten.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3877
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

En dat is nu precies wat ik bedoel met delen van routes die niemand gaat missen. :winkie: En het is ook een mooi voorbeeld van hoe je het met je eigen gedrag goed kan verneuken voor je zelf.

(Voor wie het niet meegekregen heeft. Leden van WS Texel tot in het bestuur reden in niet toegestane gebieden. SBB is daar terecht klaar mee en geef voorlopig geen toestemming voor toertochten om de kas te spekken door hun beheerde gebieden)
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Of om nog een voorbeeld te geven;
Gebied als UHR daar kan je een extra route bij maken of je kan bestaande routes uitbreiden met een dubbele afdaling of extra lusje met technischere trails.
(Als Rheden/HV) Laatste zie ik dan liever gebeuren eigenlijk.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3877
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Dat ben ik met je eens. Het netwerk is goed. Opwaardering van bestaande lussen met A lijnen voor de gevorderde zie ik ook liever dan meer van het zelfde.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10858
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Singletrack Sundays schreef: do 8 april 2021, 12:15 als je bijvoorbeeld naar het bosgebied bij school kijkt dan ligt er elke 50m wel een wandelpad.
Is op de UHR niet anders. Van mij mag er af en toe best eens een pad dichtgegooid worden of onklaar gemaakt door een paar bomen om te zagen. “Teruggegeven aan de natuur”
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Singletrack Sundays schreef: do 8 april 2021, 12:49 Of om nog een voorbeeld te geven;
Gebied als UHR daar kan je een extra route bij maken of je kan bestaande routes uitbreiden met een dubbele afdaling of extra lusje met technischere trails.
(Als Rheden/HV) Laatste zie ik dan liever gebeuren eigenlijk.
Uitbreiden met technischere B-lijntjes zou mooi zijn, zo was er ooit een mooi technisch(er) doorsteekje maar die is dicht ivm drukte, brakke bebording en wildrijden. Ik vermoed helaas dat zulke constructies er al lang zouden zijn als terreineigenaren mee zouden werken. Nu willen ze ons óf uberhaupt niet hebben, of zijn ze bang dat als een van ons gaat liggen, werkgever/verzekeraar verhaalt komt halen.
bert l. schreef: do 8 april 2021, 13:46 Is op de UHR niet anders. Van mij mag er af en toe best eens een pad dichtgegooid worden of onklaar gemaakt door een paar bomen om te zagen. “Teruggegeven aan de natuur”
F*ck niet met wandelpaden Bert, bikers zijn het probleem. Met hun crossen door natuureilandjes. (Ooit gehoord op een bankje uitkijkend over de heide achter de Hazenberg). Toe the line!
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5863
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Er zijn gewoon te veel....veels te wandelpaden :(
Wandelen is super gezond toch :-q .....waarom moeten er dan zoveel wandelpaden kriskras door elkaar lopen :~ om maar de kortste wandelroute te kunnen volgen :-? een stukje omlopen is ineens niet meer goed en gezond voor de wandelaar :~ :~
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1141
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

En dan te bedenken dat het enkel vocale wandelaars zijn die moord en brand schreeuwen over andere gebruikersgroepen – met name fietsers en ruiters op de tweede plek. Ze hebben in veel bossen 95% van het bos voor zichzelf en dan nóg is het niet goed genoeg. Als je wat wilt doen aan natuurbehoud: pak dan idd de grootste groep aan.

Verder blijft het me ook opvallen hoe de (regionale riool-)journalistiek maar al te graag gemiep over mountainbikers uitlicht en zelfs uitvergroot (tenenkrommend gisteren dat stuk met Patrick Jansen: de verslaggever die de boswachter de woorden "Het loopt de spuigaten uit?" in de mond legt). Dit terwijl hier de opperBOA ronduit vertelt wat een probleem wild lopende wandelaars zijn, en dat dit een nóg groter probleem is dan die paar wildfietsende gravelbikers en een randl*l op een quad. Maar hé, wandelaars kunnen niks verkeerd doen.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7385
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

eRicW schreef: vr 9 april 2021, 08:45Maar hé, wandelaars kunnen niks verkeerd doen.
Dat... Zodra er ook maar iets geadresseerd wordt waar het probleem overduidelijk bij wandelaars zit, wordt het gelijk gebagateliseerd.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik kan me voorstellen dat mountainbikers enige verwantschap voelen met Calimero omdat hij altijd een helmpje draagt maar de natuurbeheerders maken beleid voor alle recreanten en zijn zich er echt wel van bewust dat die allemaal impact hebben op hun gebieden. Daar hoor en lees ik ook genoeg over.

Afbeelding
Plaats reactie