Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Er is dit jaar een sluimerende trend klaarwakker geworden: "Hoe sluiten we zsm die vervelende mtb route in onze bossen."
Zie oa de landelijke aandacht voor 't conflict in Nijmegen. Mede mogelijk gemaakt door de Coronadrukte in de natuur.
Ik ben bang dat tegenstanders nu hun kans schoon zien. Deze trend zet door, ook als het post Covid weer rustiger wordt in de bossen.

Ik maak me dus zorgen, en ben bang voor een kettingreactie. Hoe kunnen wij nou, als mtb-ers, deze trend stoppen?
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

In ieder geval helpt het als we zowel IRL als online ons als een heer/ dame gedragen. Lomp gedrag, op welke manier dan ook, hoort er offline én online niet bij. En dat gaat nogal eens fout, zoals in een aantal recente topics duidelijk te zien is.

Als in "alles wat u doet en zegt, kan en zal tegen u gebruikt worden".

Voor de rest zou je zeggen: zorg voor positieve PR, maar de vraag is of dat aankomt op de plek waar het aan moet komen. Ik denk dat je vooral steeds lokaal moet focussen op het daar spelende issue en dan de juiste contacten moet inzetten.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Wat Marco zegt: Positieve PR.

Te pas (en te onpas) MTB'en naar voren brengen als iets dat goed is voor iets. Niet opsommen, maar elke keer een bericht over waar MTB'en nu weer goed voor was/is. Conform goed gebruik in de overige media, kun je daarbij de koppen best wat smeuïger maken dan dat de rest van de tekst verklaard. 'Positive framing', zogezegd.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik merk wel dat ik persoonlijk nóg meer rekening houdt met anderen dan ik al deed. Nóg meer afremmen, nog langer wachten achter langzame bikers, overdreven vriendelijk wandelaars groeten, kortom geen enkele aanleiding geven tot ergernis.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

Marcobiker schreef: wo 30 december 2020, 10:45
Voor de rest zou je zeggen: zorg voor positieve PR, maar de vraag is of dat aankomt op de plek waar het aan moet komen. Ik denk dat je vooral steeds lokaal moet focussen op het daar spelende issue en dan de juiste contacten moet inzetten.
Hier ben ik het helemaal met je eens, probeer de PR klein en lokaal te houden, lijkt mij de beste weg.
Marcobiker schreef: wo 30 december 2020, 10:45
In ieder geval helpt het als we zowel IRL als online ons als een heer/ dame gedragen. Lomp gedrag, op welke manier dan ook, hoort er offline én online niet bij. En dat gaat nogal eens fout, zoals in een aantal recente topics duidelijk te zien is.

Als in "alles wat u doet en zegt, kan en zal tegen u gebruikt worden".
Hier gaat het snel fout denk ik.
Ik gedraag me bijna altijd netjes, totdat het het bijvoorbeeld het 10de vervelende voorval in 1 tochtje is en ik me toch laat gaan. Of wanneer ik gewoon mijn dag niet is kan dat ook sneller gebeuren. Oftewel niemand is perfect en 1 misstap is snel gedaan, zeker in iemands anders zijn ogen.

Als ze je als groep willen pakken lukt dat altijd.
Laatst gewijzigd door van Tuyl op wo 30 december 2020, 11:16, 2 keer totaal gewijzigd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De discussie passeren en via de officiële wegen lobbyen. Of zelf in de gemeenteraad gaan zitten. Tegenstanders overtuigen lijkt mij volstrekt kansloos, besluitvormers zullen moeten inzien dat het een klein groepje fanatici is die doet of ze een meerderheid vertegenwoordigen. Ik heb in het bos niet het gevoel dat de andere bosgebruikers ons en masse haten.

Lobby lobby lobby, hoe vervelend en manipulatief dat ook is.
Waar woke is, is vuur
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Als iedereen nu eens een bel op de fiets doet nemen we al een argument weg.
Verder begint het inderdaad bij jezelf.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
van Tuyl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1060
Lid geworden op: ma 1 februari 2010, 15:54
Mijn mountainbike: Specialized epic expert 2021
Contacteer:

byorka schreef: wo 30 december 2020, 11:10 Als iedereen nu eens een bel op de fiets doet nemen we al een argument weg.
Verder begint het inderdaad bij jezelf.
Helemaal mee oneens! Netjes vragen en een dankjewel na het passeren vind ik veel beter dan die bel.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2943
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Makkelijk schreef: wo 30 december 2020, 10:56 De discussie passeren en via de officiële wegen lobbyen. Of zelf in de gemeenteraad gaan zitten. Tegenstanders overtuigen lijkt mij volstrekt kansloos, besluitvormers zullen moeten inzien dat het een klein groepje fanatici is die doet of ze een meerderheid vertegenwoordigen. Ik heb in het bos niet het gevoel dat de andere bosgebruikers ons en masse haten.

Lobby lobby lobby, hoe vervelend en manipulatief dat ook is.
Dit is ook mijn indruk, en zie je ook in de weinige onderzoeken die er zijn (zoek o.a. op onderzoek van Patrick Jansen). Het is een zeer beperkt zure groene broeken dragend groepje oudere mensen. Wat je ook doet, de mtb past niet in het gewenste bosbeeld.

En ik geef ze niet eens helemaal ongelijk, die drukte in de bossen is storend. Vijf jaar geleden zag ik amper een mtb-er behalve op een toertocht. Nu rijdt iedereen op zo'n ding ook jeugdigen met zonder opvoeding en ook reetfiets Tocquies op een mtb.

Mits je even op tijd belt hebben de meeste wandelaars geen enkele moeite met een mtb-er. Wel met hard rijdende luid schreeuwende groepen. Maar whats new? Dat is toch allemaal bekende oude koek, zie o.a. NTFU https://www.ntfushop.nl/gedragspasje-wa ... r-100.html.

Ander punt is niet op drukke punten/momenten te gaan mtb-en, al zeker niet met loslopende kinderen. Vragen om problemen, wees wijzer.

Proberen via de pers weerwoord te geven op negatieve berichtgeving, bv door een mail of telefoontje naar de redactie.

Ik ben dus wel voorstander van een kleine bel. Werkt uitstekend.

Samenvattend: mtb stoorzender gedrag in de bossen minimaliseren door contacten met wandelaars en ruiters te minimaliseren en indien toch dan je niet als mtb varken te gedragen (zoals die höfter met zijn kind knietje op de Baraque Friture in de sneu).
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

En nog een tip. Ga wat vaker met de vrijwilligers van de routes meehelpen. Juist dan ontstaan er hele fijne gesprekken met wandelaars. Gisteren ook nog meegemaakt. Ouder echtpaar die gewoon zeggen dat ze het fantastisch vinden om te zien al die mbters in het bos.
Ook dat ze regelmatig even stil staan bij een passage om te kijken hoe iedereen het doet. Dat soort ontmoetingen zijn wmb goud waard.

En als je al in een discussie lijkt te geraken netjes stoppen, afstappen en de tijd nemen voor een goed gesprek. Dan merkt men dat je niet perse hard door wil fietsen maar ook gewoon een mens bent. :winkie:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

+1 voor de bel, die is zo ingeburgerd dat iedereen daarmee rekening houdt, en je kan op 50 meter afstand al een waarschuwing geven.
Voordat de wandelaar je hoort vragen of je er langs mag, ben je al te dichtbij, of je praat te hard.

Wat betreft de dreiging voor het sluiten van routes, ik denk dat het zo'n vaart niet loopt.
Ten eerste zijn er (in Nijmegen tenminste) de juiste vergunningen afgegeven en die kunnen echt niet zomaar ingetrokken worden.
Dat kan een gemeente ook niet bij een vergunning voor bijv. het bouwen van een huis.
Verplaatsen van stukken route ivm bedreigde diersoorten zal wellicht wel vaker gaan voor komen.
Ten tweede wil de meerderheid van de gemeenteraad (in Nijmegen tenminste) dat ook niet. Want zie punt 1 en waar laat je dan al die MTB'ers, want die verdwijnen niet zomaar.
Het is denk ik een proces waar we doorheen moeten, de sport wordt populairder, de routes technischer en strakker en vallen daardoor veel meer op.
Daardoor is er meer aandacht voor, gaan meer mensen zich er mee bemoeien en zullen gemeentes, provincies, SBB enz. hier precedent over gaan scheppen.
Dat maakt het ook weer duidelijker voor iedereen hoe er officieel met de routes en de klachten daaromheen omgegaan moet worden.
Wanneer Corona minder impact heeft en mensen kunnen hun oude sport weer oppakken, wordt het weer rustiger in het bos en zal de negatieve aandacht ook weer verslappen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Schijnbaar is men vergeten dat de routes op de UHR zijn ontstaan nadat men door een soortgelijke discussie dreigde het hele bos dicht te gooien voor fietsers.

Nadeel van die bel is (op fietspaden in ieder geval) dat op het moment dat ik bel mensen om gaan kijken, mee gaan sturen in de richting van het kijken en zo juist voor me komen te rijden. In dat soort situaties is mijn ervaring dat het beter is om wat af te remmen, even "pardon, ik kom er links langs" te zeggen als men een tikje in de weg rijdt en te bedanken als je langsrijd. Als er genoeg ruimte is groet ik eigenlijk alleen maar even. Overigens doet een luidruchtige naaf ook wonderen om je aan te kondigen.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Jamis Diablo schreef: wo 30 december 2020, 12:09Wat betreft de dreiging voor het sluiten van routes, ik denk dat het zo'n vaart niet loopt. Ten eerste zijn er (in Nijmegen tenminste) de juiste vergunningen afgegeven en die kunnen echt niet zomaar ingetrokken worden. Dat kan een gemeente ook niet bij een vergunning voor bijv. het bouwen van een huis.
Helaas is dat onjuist. Als blijkt dat de juiste procedure bij het afgeven van de vergunning niet gevolg is, wordt die gewoon vernietigd. Ongeacht de gevolgen.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

suravida schreef: wo 30 december 2020, 12:15 Schijnbaar is men vergeten dat de routes op de UHR zijn ontstaan nadat men door een soortgelijke discussie dreigde het hele bos dicht te gooien voor fietsers.
Dat zijn perfecte argumenten om te gebruiken in je framing naar lokale politici. Gebracht vanuit positief perspectief.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Marcobiker schreef: wo 30 december 2020, 12:16
Jamis Diablo schreef: wo 30 december 2020, 12:09Wat betreft de dreiging voor het sluiten van routes, ik denk dat het zo'n vaart niet loopt. Ten eerste zijn er (in Nijmegen tenminste) de juiste vergunningen afgegeven en die kunnen echt niet zomaar ingetrokken worden. Dat kan een gemeente ook niet bij een vergunning voor bijv. het bouwen van een huis.
Helaas is dat onjuist. Als blijkt dat de juiste procedure bij het afgeven van de vergunning niet gevolg is, wordt die gewoon vernietigd. Ongeacht de gevolgen.
Klopt, maar de juiste procedures zijn wel gevolgd door de vergunning aanvrager.
Dat er bepaalde procedures niet zijn opgelegd door de vergunning verstrekker kan de aanvrager niks aan doen.
De verstrekker heeft hierin verzaakt, en dan kan de vergunning niet eenvoudig worden ingetrokken.
Plaats reactie