Nee baron062....die mevrouw liep links, daar heeft Oli4k niets mee te doen
De fietser nadert een obstakel en heeft overzicht over de gehele situatie
Oli4k heeft geen obstakel en eveneens ook overzicht over het geheel maar geen obstakel dus vrije doorgang
Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1869
- Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
- Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb
+1 zoals ik uit de tekst van Oli4k lees
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Daarom gaat ik van het weekend in een jurk fietsen zodat ik iig niet over één kam geschoren word
Oli4k je zit helemaal goed en die fietser mongool had die hele actie niet moeten doen
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
- Giant-E
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4831
- Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
- Mijn mountainbike: Neuron CF8
100% waar. Althans, in 3/4 van de gevallen schat ik in.
Je ziet ‘t ook altijd in reactie op (race) Stravaritjes. Bij een hoog gemiddelde louter complimenten, bij een laag gemiddelde veel cynische reactie’s.
Terwijl je, als je écht goed bezig zou zijn, ook regelmatig een rustig duurritje moet rijden. Inclusief afremmen bij inhalen, stoppen voor rood licht etc etc.
Ik verbaas me soms echt dat bij veel wielrenners (feiten, niet bashen) het vol gas jakkeren de standaard is geworden. Inclusief Strava pas aanzetten buiten de bebouwde kom.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Maar Oli4k is aan het inline skaten op een fietspad , hebben ziezo geen voorrang
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
-
- Moderator
- Berichten: 16845
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Volgens mij is dat gewoon toegestaan, en imo ook een betere plek dan op een voetpad.
Maar het gaat niet om hoe het juridisch precies zit, het gaat om hoe je je gedraagt in een situatie waar duidelijk vooraf in te schatten was dat iemand even zou moeten afremmen om elkaar veilig te kunnen passeren. Ook al heb je de verkeersregels aan jouw kant, dat geeft nog geen recht een ander in gevaar te brengen.
Bijvoorbeeld: als een fietser geen voorrang geeft mag je hem/haar nog niet doodrijden
Ik begrijp zulk gedrag in elk geval niet. Dat jij niet even hoeft in te houden is belangrijker dan iemands veiligheid?
Dan ben je toch ver van het padje wat mij betreft...
Maar het gaat niet om hoe het juridisch precies zit, het gaat om hoe je je gedraagt in een situatie waar duidelijk vooraf in te schatten was dat iemand even zou moeten afremmen om elkaar veilig te kunnen passeren. Ook al heb je de verkeersregels aan jouw kant, dat geeft nog geen recht een ander in gevaar te brengen.
Bijvoorbeeld: als een fietser geen voorrang geeft mag je hem/haar nog niet doodrijden
Ik begrijp zulk gedrag in elk geval niet. Dat jij niet even hoeft in te houden is belangrijker dan iemands veiligheid?
Dan ben je toch ver van het padje wat mij betreft...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Moderator
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Skeeleraars gebruiken meestal het hele fietspad, zeker als dat niet te breed is, dus "geen obstakel" is behoorlijk arbitrair.
Ik denk dat de strekking van het verhaal van de kant van de fietser als volgt is:
Kortom, ik denk dat dit regeltechnisch een lastige is, maar vooral een ongelukkige samenloop van omstandigheden waarbij alleen de voetganger weinig te verwijten valt.Ik rijd op mijn gemakje, 32 km/uur, te genieten van de natuur op een fietspad.
Er komt een mij aan mijn kant een voetganger tegemoet, met ver daarachter een skeeleraar, ruimte zat dus geen reden om te remmen, hij zal toch wel achter de voetganger gaan "lopen"? (blijft een voetganger).
Ohjee, nu zet ie opeens het gat dicht, paniek!
-
- Extreme Biker
- Berichten: 645
- Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
- Mijn mountainbike: Neuron / Grail
De verkeersregels zijn er om je te helpen met het veilig deelnemen aan het verkeer. Maar verkeersregels beschermen je niet tegen fouten van anderen. Ook niet als jij je eraan houd. Verkeersregels alleen zijn niet voldoende.
Ik wil de fout van de wielrenner niet goed praten ofzo maar eeh, aan de linkerkant van een pad lopen heeft als doel dat je tegenliggers aan ziet komen en aan de kant kunt gaan als dat nodig is. Als je daar niets mee doet, wat doe je dan aan de linkerkant van een pad?
Iets soortgelijks vind ik ook voor jou als skater gelden. Je ziet de wielrenner aankomen, je ziet zelfs al aankomen dat je tegelijk bij die wandelaar aankomt, maar je doet er verder niets aan om die situatie te voorkomen. Je anticipeerde niet, en de wandelaar ook niet.
Nogmaals, wandelaar en skater hielden zich aan de verkeersregels en de wielrenner zat fout. Volgens de regels.
Maar dat je je aan de regels houd en gelijk hebt wil niet zeggen dat je verder niets hoeft te doen om je veiligheid te waarborgen. Veilig verkeer is een samenwerking en er zijn altijd mensen die een fout maken. Of dat nou expres gaat of niet. Daar dien je rekening mee te houden. Voor je eigen veiligheid maar ook voor een ander.
Eigenlijk is dit een mooie demonstratie van de kern van het verhuftering/afschuif/rubberentegel probleem:
We wijzen naar anderen en duiken in de regels, maar daar zit het probleem niet. En de oplossing ook niet.
We leven in een wereld met steeds meer regels. Regels zijn binair van aard. Dus ik gelijk, jij fout. 1-0. Zwart-wit. De wereld is echter een grijs gebied. Die regels helpen ons door het grijze te navigeren door zwart en wit duidelijk te maken. Dat is hartstikke mooi en ook echt nodig in een drukke wereld. Probleem is alleen dat we blind op de regels gaan navigeren. De wereld lijkt hierdoor zwart-wit, maar dat is niet zo.
We gaan te binair denken en kunnen niet meer zonder regels navigeren in het grijze gebied. Als zich een situatie voordoet die niet gedekt is door de regels moeten we even zonder navigatie, even nadenken en zelf een route uitstippelen. Vervelende situatie natuurlijk, dus we dekken dat weer af met nog meer regels, nog ingewikkeldere binaire code. Die dekt steeds meer af, maar nooit alles. Zeker foutjes van mensen niet.
De code is nu zo uitgebreid dat we er blind op vertrouwen en iedere situatie met gestrekt been instappen. We denken helemaal niet meer na over wat we doen. Als het dan fout gaat gaan we op elkaar schelden als een getrouwd stel met een verouderde kaart in de tomtom. Als het echt fout gaat, wordt naderhand wordt de ingewikkelde binaire code erop nageslagen, want glitch in de matrix.
Regels zijn er om je te helpen, maar iedereen maakt foutjes. Houd dat in je achterhoofd en doe er ook wat mee. Uiteindelijk zijn er dan minder regels nodig en zul je zien dat er meer kleuren in de wereld zijn dan alleen grijstinten.
Live and let live.
Ik wil de fout van de wielrenner niet goed praten ofzo maar eeh, aan de linkerkant van een pad lopen heeft als doel dat je tegenliggers aan ziet komen en aan de kant kunt gaan als dat nodig is. Als je daar niets mee doet, wat doe je dan aan de linkerkant van een pad?
Iets soortgelijks vind ik ook voor jou als skater gelden. Je ziet de wielrenner aankomen, je ziet zelfs al aankomen dat je tegelijk bij die wandelaar aankomt, maar je doet er verder niets aan om die situatie te voorkomen. Je anticipeerde niet, en de wandelaar ook niet.
Nogmaals, wandelaar en skater hielden zich aan de verkeersregels en de wielrenner zat fout. Volgens de regels.
Maar dat je je aan de regels houd en gelijk hebt wil niet zeggen dat je verder niets hoeft te doen om je veiligheid te waarborgen. Veilig verkeer is een samenwerking en er zijn altijd mensen die een fout maken. Of dat nou expres gaat of niet. Daar dien je rekening mee te houden. Voor je eigen veiligheid maar ook voor een ander.
Eigenlijk is dit een mooie demonstratie van de kern van het verhuftering/afschuif/rubberentegel probleem:
We wijzen naar anderen en duiken in de regels, maar daar zit het probleem niet. En de oplossing ook niet.
We leven in een wereld met steeds meer regels. Regels zijn binair van aard. Dus ik gelijk, jij fout. 1-0. Zwart-wit. De wereld is echter een grijs gebied. Die regels helpen ons door het grijze te navigeren door zwart en wit duidelijk te maken. Dat is hartstikke mooi en ook echt nodig in een drukke wereld. Probleem is alleen dat we blind op de regels gaan navigeren. De wereld lijkt hierdoor zwart-wit, maar dat is niet zo.
We gaan te binair denken en kunnen niet meer zonder regels navigeren in het grijze gebied. Als zich een situatie voordoet die niet gedekt is door de regels moeten we even zonder navigatie, even nadenken en zelf een route uitstippelen. Vervelende situatie natuurlijk, dus we dekken dat weer af met nog meer regels, nog ingewikkeldere binaire code. Die dekt steeds meer af, maar nooit alles. Zeker foutjes van mensen niet.
De code is nu zo uitgebreid dat we er blind op vertrouwen en iedere situatie met gestrekt been instappen. We denken helemaal niet meer na over wat we doen. Als het dan fout gaat gaan we op elkaar schelden als een getrouwd stel met een verouderde kaart in de tomtom. Als het echt fout gaat, wordt naderhand wordt de ingewikkelde binaire code erop nageslagen, want glitch in de matrix.
Regels zijn er om je te helpen, maar iedereen maakt foutjes. Houd dat in je achterhoofd en doe er ook wat mee. Uiteindelijk zijn er dan minder regels nodig en zul je zien dat er meer kleuren in de wereld zijn dan alleen grijstinten.
Live and let live.
- Oli4k
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
- Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
- Contacteer:
Hij had alleen maar even een heel klein beetje in hoeven houden om te zorgen dat ik er eerst langs kon en het voor alle deelnemers vloeiend kon verlopen. Klein knijpje in de rem, daarna even op de pedalen. Prima training ook nog. Soms moet je het een opgeven om iets anders te winnen.Flow&Co schreef: ↑vr 17 juni 2022, 10:15 De verkeersregels zijn er om je te helpen met het veilig deelnemen aan het verkeer. Maar verkeersregels beschermen je niet tegen fouten van anderen. Ook niet als jij je eraan houd. Verkeersregels alleen zijn niet voldoende.
Ik wil de fout van de wielrenner niet goed praten ofzo maar eeh, aan de linkerkant van een pad lopen heeft als doel dat je tegenliggers aan ziet komen en aan de kant kunt gaan als dat nodig is. Als je daar niets mee doet, wat doe je dan aan de linkerkant van een pad?
Iets soortgelijks vind ik ook voor jou als skater gelden. Je ziet de wielrenner aankomen, je ziet zelfs al aankomen dat je tegelijk bij die wandelaar aankomt, maar je doet er verder niets aan om die situatie te voorkomen. Je anticipeerde niet, en de wandelaar ook niet.
Nogmaals, wandelaar en skater hielden zich aan de verkeersregels en de wielrenner zat fout. Volgens de regels.
Maar dat je je aan de regels houd en gelijk hebt wil niet zeggen dat je verder niets hoeft te doen om je veiligheid te waarborgen. Veilig verkeer is een samenwerking en er zijn altijd mensen die een fout maken. Of dat nou expres gaat of niet. Daar dien je rekening mee te houden. Voor je eigen veiligheid maar ook voor een ander.
De wandelaar kon niets doen want die liep al helemaal aan de kant, ik deed al wat ik kon om ruimte te geven en de wielrenner deed het verkeerde. Wandelaar sprak hem daar geïrriteerd op aan, ik haalde me schouders op en vervolgde mijn weg. Het meest bizarre was dat er voor hem vrij kort daarop een haakse bocht volgde dus afremmen moest hij toch een keer.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Oli4k schreef: ↑vr 17 juni 2022, 10:37Hij had alleen maar even een heel klein beetje in hoeven houden om te zorgen dat ik er eerst langs kon en het voor alle deelnemers vloeiend kon verlopen. Klein knijpje in de rem, daarna even op de pedalen. Prima training ook nog. Soms moet je het een opgeven om iets anders te winnen.Flow&Co schreef: ↑vr 17 juni 2022, 10:15 De verkeersregels zijn er om je te helpen met het veilig deelnemen aan het verkeer. Maar verkeersregels beschermen je niet tegen fouten van anderen. Ook niet als jij je eraan houd. Verkeersregels alleen zijn niet voldoende.
Ik wil de fout van de wielrenner niet goed praten ofzo maar eeh, aan de linkerkant van een pad lopen heeft als doel dat je tegenliggers aan ziet komen en aan de kant kunt gaan als dat nodig is. Als je daar niets mee doet, wat doe je dan aan de linkerkant van een pad?
Iets soortgelijks vind ik ook voor jou als skater gelden. Je ziet de wielrenner aankomen, je ziet zelfs al aankomen dat je tegelijk bij die wandelaar aankomt, maar je doet er verder niets aan om die situatie te voorkomen. Je anticipeerde niet, en de wandelaar ook niet.
Nogmaals, wandelaar en skater hielden zich aan de verkeersregels en de wielrenner zat fout. Volgens de regels.
Maar dat je je aan de regels houd en gelijk hebt wil niet zeggen dat je verder niets hoeft te doen om je veiligheid te waarborgen. Veilig verkeer is een samenwerking en er zijn altijd mensen die een fout maken. Of dat nou expres gaat of niet. Daar dien je rekening mee te houden. Voor je eigen veiligheid maar ook voor een ander.
De wandelaar kon niets doen want die liep al helemaal aan de kant, ik deed al wat ik kon om ruimte te geven en de wielrenner deed het verkeerde. Wandelaar sprak hem daar geïrriteerd op aan, ik haalde me schouders op en vervolgde mijn weg. Het meest bizarre was dat er voor hem vrij kort daarop een haakse bocht volgde dus afremmen moest hij toch een keer.
Blijkbaar wil je percee je gelijk halen ?, is nu dit de gehele rode draad door dit topic ?..
Het is al een keer eerder gezegd :
Laat ik daar een andere quote van Confucius op loslaten.
Moeilijke tijden blijven niet, moeilijke mensen wel.
Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29972
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ik moet het wel in de ander zoeken, want ik was er niet bij
Puur practisch gezien heeft de fietser wel remmen en de skater niet. (jaja, ik weet het....)
De wielrenner had met één beweging van 1 of 2 vingers deze hele situatie kunnen voorkomen.
Nu weer terug naar de algemene strekking vh topic.
Puur practisch gezien heeft de fietser wel remmen en de skater niet. (jaja, ik weet het....)
De wielrenner had met één beweging van 1 of 2 vingers deze hele situatie kunnen voorkomen.
Nu weer terug naar de algemene strekking vh topic.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2494
- Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
- Mijn mountainbike: is hybride
Skater / skeeler ect is bij wet een voetganger , dus is de"plek" op het voetpad , is die er niet mag je op het fietspad ,Wel geldt dat je dan " gast" bent , dus eigen je plek niet op ...., wie is nu vout?
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3833
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Vind het wel absurd dat sommigen nu Ollie de schuld in de schoenen proberen te schuiven omdat hij 'technisch een voetganger' zou zijn en dus links had moeten skeeleren.