Anti MTB: Hoe stoppen we de trend?

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Planning wijzigen.... ben je geen liegbeest :wink: beest was ik al :D maar dan wel onder een andere tijd dan in fiets tijd :lol: :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Mad Wally schreef: vr 17 juni 2022, 16:35
kermit schreef: vr 17 juni 2022, 13:54
Ik zie het op het forum en zeker ook in dit topic steeds maar terugkeren: wijzen naar groepen in plaats van verantwoordelijke individuen. De wielrenners, de stravaridders, de natuurbeschermers, de beginners, de e-bikers, etc. etc. En natuurlijk altijd naar een groep wijzen waar we zelf niet bijhoren :roll:
Dat is leuk gezegd, maar wanneer bepaalde groepen herhaaldelijk hetzelfde gedrag vertonen dan ga ik toch generaliseren. Niks menselijks is mij vreemd :kiss:
Van alle groepen die Kermit benoemt komen de wielrenners simpelweg ‘t vaakst ter sprake als ‘t gaat om aso gedrag. Heeft natuurlijk ook te maken met de snelheid, en de racementaliteit. En vooral ook ‘t groepsgedrag, wat bij alle andere groepen veel minder voorkomt. Heeft niets te maken met generaliseren, maar met de harde realiteit.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat heeft wel te maken met generaliseren... en daarmee doe je iedereen op een racefiets die zich wel netjes gedraagt te kort.

En natuurlijk snap ik de neiging om dat te doen, dat ik aangeef dat het niet de manier is wil niet zeggen dat ik zelf ook niet soms de neiging heb om "die ...." te roepen in een vlaag van irritatie. Maar generaliseren is een gevaarlijke valkuil want je verliest het individu uit het oog.

Groepsgedrag is uit psychologisch oogpunt interessant, uit praktisch oogpunt doorgaans irritant ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

De anti MTB trend is ook het gevolg van generalisatie door diverse andere groepen, dus als we dat niet willen moeten we het zelf ook niet doen, maar zoals al eerder opgemerkt: niets menselijks is ons vreemd.
mountainbiken: It's ok to be crap
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Misschien is het wel een anti-alles-dat-anders is trend? We doen er hier op het forum even hard aan mee, bij vlagen.

Was laatst weer in het buitenland onhandige trailtjes rijden en alle Belgen, Fransen, Luxemburgers en Oekraieners waren vriendelijk. Lachten ons soms uit/toe, maar goed ;) Alle zure reacties waren van Nederlanders en Duitsers. Stupide opmerkingen, het boze negeerblik of soms bewust in de weg lopen. Met name mensen in mijn leeftijdsbracket. Blijf dat met je ontevreden kop gewoon NL achter de geraniums of iPad of zo.
Stamppot with weaksauce!
OBOM
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 494
Lid geworden op: zo 7 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Commençal Skin Ti 29"

Racefietsters in grote groepen zijn gewoon stomvervelend ... feit. Punt.

Voorbeeld: ik rijd vrijwel altijd alleen op mijn reetfiets en kom een tijdje geleden Bokhoven (klein dorpje aan de Maas vlak buiten Den Bosch) binnenrijden. Het is daar qua doorgaande weg krap en het betreft een klinkerweg, in de dorpskern geldt een maximum snelheid van 30Km/U ... en ja, dat geldt dus ook voor race- en andere fietsers, dat je geen snelheidsmetertje op je fiets hebt pleit je niet vrij!! Enfin: ik matig mijn snelheid, in je een ééntje is het toch al vrij moeilijk om gedurende lange tijd een gemiddelde van meer dan 30Km/U te rijden. Komt vanuit tegenovergestelde richting een heel peloton randmongolen aangerost met een werkelijk achterlijke snelheid, waarschijnlijk meer dan 40Km/U (voor een peloton is dat dan weer goed vol te houden) en rijden niet alleen mij, maar eveneens alles wat daar op de weg bewoog met werkelijk extreem geweld en geschreeuw aan de kant. Gevolg: ik kreeg de volle laag van de andere weggebruikers als eenling en mijn heerlijk ontspannen ritje was weer eens naar de kloten geholpen door de Lycra Maffia.
Honi soit qui mal y pense!
Peelrijder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 8 mei 2022, 10:06

jij zit op de racer in een spijkerbroek? :D
'Some even say, riding cross country is the best form of klunking, away from the cops, the cars and the concrete'
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

OBOM schreef: ma 27 juni 2022, 14:06Racefietsters in grote groepen zijn gewoon stomvervelend ... feit. Punt.
Racefietsers zijn minder erg?


Ik krijg vaak de indruk dat groepen, of ze nu rennen, fietsen, ... de opvatting lijken te hebben dat een individu maar aan de kant moet gaan zodat ze naast elkaar - achter elkaar - ... vrije doorgang hebben en vooral niet intern hoeven te communiceren hoe ze ruimte gaan maken. Misschien dat de regel zou moeten zijn, dat de groep te groot is wanneer je dat niet voor elkaar krijgt (in sommige gevallen is dat >1).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Misschien is het nog erger: ik rij regelmatig een stuk langs een gewone weg. Daar lopen ook wel eens voetgangers of hardlopers. Deze lopen dan zoals de regels voorschrijven aan de verkeerde kant van de weg, zodat ze het tegemoetkomende verkeer zien aankomen en het verkeer dat hun inhaalt geen last van ze heeft, want officieel mag je niet zomaar op een weg lopen. Het doel van aan de verkeerde kant lopen is dan ook dat je het tegemoet komende verkeer ziet aankomen en opzij kunt gaan, ofwel de kant in als ze dichterbij zijn.
Er is werkelijk niemand die de kant in gaat! Ze blijven allemaal op de weg lopen, ook als ik met de auto in een dergelijke situatie kom. Ze kunnen meestal niet zien dat ik bijvoorbeeld niet kan uitwijken omdat er tegemoetkomend verkeer is voor mij.
Dit gebeurt eveneens op fietspaden. Tegemoet komende wandelaars die niet uitwijken omdat ze daar nu eenmaal lopen en je heel verbaasd gaan aanstaren als je voor ze gaat stilstaan om het tegemoetkomende fietsverkeer door te laten.
Is dit nu een gevalletje "we kennen de regels niet goed" of een gevalletje "we mogen hier lopen, dus gaan we niet opzij". Zo ook dus zo'n groep fietsers. En of dat nu wielrenners zijn of andere fietsers.....vlak bijvoorbeeld bejaarden (op e-bikes) ook niet uit; wij fietsen hier en daarmee basta en oh ja, als tante Toos ineens toch even moet stoppen ergens voor, dan gaan we gewoon met de hele colonne stilstaan op het fietspad en de rest kan de tering krijgen. Discriminerend? Nou, scholieren kunnen er ook wat van. Dus ik denk dat het ook met beleefdheid te maken heeft? Iets voor een ander over hebben? Een ander iets gunnen? Zoals daar is: ruimte.....
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

ManWithTheGoldenBike schreef: ma 27 juni 2022, 15:37Deze lopen dan zoals de regels voorschrijven aan de verkeerde kant van de weg, zodat ze het tegemoetkomende verkeer zien aankomen en het verkeer dat hun inhaalt geen last van ze heeft, want officieel mag je niet zomaar op een weg lopen. Het doel van aan de verkeerde kant lopen is dan ook dat je het tegemoet komende verkeer ziet aankomen en opzij kunt gaan, ofwel de kant in als ze dichterbij zijn.
Het probleem in je redenering is dat dat niet de regels zijn, maar (helaas) slechts een goede gewoonte. Daarom kom je ook wandelaars aan beide zijden van de weg tegen: het is niet verplicht om tegen het verkeer in te lopen. Uiteraard wel zeer wenselijk, want je kunt beter anticiperen en het is veel veiliger, maar dus niet verplicht. En als er geen voetpad is, mag er ook gewoon op de weg gelopen worden.
ManWithTheGoldenBike schreef: ma 27 juni 2022, 15:37Is dit nu een gevalletje "we kennen de regels niet goed"
Dat blijkt :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Je hebt inderdaad gelijk: het is niet verplicht om veilig en beleefd gedrag te vertonen. Er staat wel dat wandelen in de berm aanbevolen wordt, maar niet verplicht is.
mountainbiken: It's ok to be crap
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Maar de analyse dat iedereen maar doet wat ze willen en fvck de rest en wat ze ervan vinden klopt natuurlijk wel :wink: Mijn grove schatting is dat 40% van de Nederlandse bevolking zijn/haar eigen vrijheid als absoluut en onbegrensd beschouwt, dus elke inperking daarvan (iets moeten delen met anderen, je aan doorgaans praktische regels moeten houden of – de horror! – ergens op aangesproken worden) leidt onherroepelijk tot gezeik. Ergo aso roadies, takken op de MTB route, mensen die met 60 door je woonerf scheuren. Het is net Animal Farm. Iedereen is gelijk, maar een hoop mensen vinden dat ze meer gelijk zijn dan de rest.
Stamppot with weaksauce!
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

eRicW schreef: ma 27 juni 2022, 08:10 Misschien is het wel een anti-alles-dat-anders is trend? We doen er hier op het forum even hard aan mee, bij vlagen.
Ach.. dat is geen trend maar van alle tijden.

Heb een scheurkalender met geschiedkundige feitjes, dit is wel een aardige
Afbeelding

Overigens stond ik afgelopen zaterdag in verband met een persmomentje ergens te wachten waar zich ook een groep wandelaars in verschillende leeftijden verzamelde om met vrijwilligers van SBB op pad te gaan. Wij waren daar vanwege een nieuw aan te leggen mtb parcourtje en dat kwam zo ook ter sprake. Daar was iedereen echt serieus enthousiast over. Zo kan het dus ook.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

eRicW schreef: ma 27 juni 2022, 15:52 Maar de analyse dat iedereen maar doet wat ze willen en fvck de rest en wat ze ervan vinden klopt natuurlijk wel :wink: Mijn grove schatting is dat 40% van de Nederlandse bevolking zijn/haar eigen vrijheid als absoluut en onbegrensd beschouwt, dus elke inperking daarvan (iets moeten delen met anderen, je aan doorgaans praktische regels moeten houden of – de horror! – ergens op aangesproken worden) leidt onherroepelijk tot gezeik. Ergo aso roadies, takken op de MTB route, mensen die met 60 door je woonerf scheuren. Het is net Animal Farm. Iedereen is gelijk, maar een hoop mensen vinden dat ze meer gelijk zijn dan de rest.
Dat is volgens mij een menselijk trekje dat nooit zal verdwijnen en wordt afgedekt door termen als egocentrisme of egoïsme. Sommige mensen hebben daar wel wat meer van dan andere ;-)
Het maakt daarbij niet uit of iemand zich te voet, op een fiets of in een auto verplaatst. Volgens mij zijn veel mensen zich er vaak ook niet of nauwelijks van bewust, dat gedrag zit zo diep in het systeem dat het helemaal niet als vreemd wordt gezien. Want wat veel mensen teveel hebben aan egocentrisme komen ze weer te kort op het vlak van zelfreflectie :roll:

Zodra mensen zich in groepen gaan bewegen wordt het effect van geen rekening met anderen houden nog ietsje versterkt...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kermit schreef: ma 27 juni 2022, 16:11
eRicW schreef: ma 27 juni 2022, 15:52 Maar de analyse dat iedereen maar doet wat ze willen en fvck de rest en wat ze ervan vinden klopt natuurlijk wel :wink: Mijn grove schatting is dat 40% van de Nederlandse bevolking zijn/haar eigen vrijheid als absoluut en onbegrensd beschouwt, dus elke inperking daarvan (iets moeten delen met anderen, je aan doorgaans praktische regels moeten houden of – de horror! – ergens op aangesproken worden) leidt onherroepelijk tot gezeik. Ergo aso roadies, takken op de MTB route, mensen die met 60 door je woonerf scheuren. Het is net Animal Farm. Iedereen is gelijk, maar een hoop mensen vinden dat ze meer gelijk zijn dan de rest.
Dat is volgens mij een menselijk trekje dat nooit zal verdwijnen en wordt afgedekt door termen als egocentrisme of egoïsme. Sommige mensen hebben daar wel wat meer van dan andere ;-)
Het maakt daarbij niet uit of iemand zich te voet, op een fiets of in een auto verplaatst. Volgens mij zijn veel mensen zich er vaak ook niet of nauwelijks van bewust, dat gedrag zit zo diep in het systeem dat het helemaal niet als vreemd wordt gezien. Want wat veel mensen teveel hebben aan egocentrisme komen ze weer te kort op het vlak van zelfreflectie :roll:

Zodra mensen zich in groepen gaan bewegen wordt het effect van geen rekening met anderen houden nog ietsje versterkt...
“Ietsje”

:lol: :lol: :lol:

:-{
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie