2021 forum voornemens

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Ik begin zo langzaam aan de hoop in dit forum te verliezen....

Het zou, mijn inziens, het forum een stuk aangenamer maken als meer mensen zich zouden voornemen om beter te lezen :roll:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Misschien hebben ze zich dat wel voorgenomen, maar doen ze het niet ;-) :D

Ik hoop dat dit plaatje sommige mensen ook even aan het denken zet voor ze aan het posten slaan.
Jaren geleden had iemand het hier eens gepost en ik heb het sindsdien altijd een beetje in mijn achterhoofd als de discussies weer eens flink oplopen.
Geloof me, ik heb daardoor meer dan eens vlijmscherpe posts weggegooid en niet geplaatst...

(thank you George! ;-))

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

maaf2 schreef: zo 3 januari 2021, 11:38 Ondanks dat ik dit forum een prettige bron van informatie en vermaak vind over het algemeen, valt het mij op dat de sfeer de laatste jaren op dit forum wat aan het veranderen is. Ik zie met enige regelmaat scherpe opmerkingen (waarop in sommige gevallen gehapt wordt) en af en toe een 'ik weet het beter'-houding. Heb het idee dat negativiteit en gelijk willen halen soms wat de overhand neemt.
Zie regelmatig berichten van mods die 'ingrijpen' vanwege de gezette toon of offtopic reacties die een eigen leven gaan leiden.
suravida schreef: zo 3 januari 2021, 12:12 Cool! Ik zat me ook al een tijd voor te nemen om een dergelijk topic te openen. De sfeer lijkt inderdaad wat minder gezellig te zijn geworden de laatste tijd.
Goh, wat toevallig. Ik had al een stuk tekst getypt met dezelfde strekking maar dacht: "doe maar niet want dan krijg ik de helft van de forummembers over me heen dat ik een oude l*l ben en me maar aan moet passen". Eigenlijk te gek dat ik me daardoor laat weerhouden, maar dat vind ik dus ook de laatste tijd op het forum.

Te pas en te onpas worden leden uitgescholden, voor paal of in de hoek gezet. Zelf blijf ik weg bij die discussie en geef af en toe mijn mening. Meest stuitend vind ik hoe, zoals ik het zie, de MTB'ers verdeeld raken in kampen over een onderwerp wat ons juist allen zou moeten aanspreken (Anti MTB: hoe stoppen we de trend).

Ander voorbeeld is dat locals op sommige vaste routes aangeven dat 'buitenstaanders' eigenlijk niet welkom zijn.....als we dat allemaal zouden doen zou het wel heel saai worden, elke week je eigen rondje.

Persoonlijk vind ik dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen communicatie. Dus als een ander iets niet begrijpt is hij niet dom maar heb ik het niet goed en duidelijk uitgelegd. Maarja, dat ben ik.

Hopelijk gaan we weer snel over op het elkaar helpen, adviseren en afspreken om lekker met elkaar te gaan fietsen en slap over de fietsen te ouwehoeren, en hebben we weer 50-60 deelnemers bij een bikersdag.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Jan the Man schreef: za 9 januari 2021, 22:06
Goh, wat toevallig. Ik had al een stuk tekst getypt met dezelfde strekking maar dacht: "doe maar niet want dan krijg ik de helft van de forummembers over me heen dat ik een oude l*l ben en me maar aan moet passen". Eigenlijk te gek dat ik me daardoor laat weerhouden, maar dat vind ik dus ook de laatste tijd op het forum.
Heel eerlijk speelde dit voor mij ook al een tijd. Maar het idee dat een verbeterde wereld bij jezelf begint en dat ik weinig te verliezen heb heeft mij doen besluiten het toch maar te doen. Mijn forumbezoek daalt en zit op punt dat ik het niet eens heel erg zou vinden om er afscheid van te nemen op de manier zoals het nu gaat.

Helaas getuige deze topic eigenlijk precies van wat er gebeurt: onderonsjes, slecht lezen en (deels daardoor) off-topic gaan, waardoor de hele boodschap uit beginpost in de vergetelheid raakt.

Ik had al niet hele hoge verwachtingen betreft het stukje zelfreflectie, maar geloof dat er maar weinig mensen zijn die naar hun eigen aandeel in de sfeer kunnen kijken. Maar misschien is dat voor een internetforum ook wel wat veel gevraagd.

Ben wel blij om te lezen dat er mensen zijn die diezelfde sfeer-omslag ervaren en in hun eigen houding actief (of juist door niks te posten) bij willen dragen om de sfeer prettig te houden.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Laat het alstublieft iig niet zo zijn dat de mensen die hier in dit draadje reageren zich weg laten jagen, want dan blijven we op termijn achter met steeds meer sfeerverlagende bezoekers en steeds minder die het gewoon gezellig willen houden.
(En ja, ik hap wel eens dus zit er soms bij zoals in kermits plaatje).
Er is hier nog steeds heel veel kennis en kunde. Ik heb van dit forum alles geleerd wat ik weet over onderhoud (en dat is inmiddels best veel), ik heb hier mijn fiets gekocht, een hoop onderdelen, pas een clinic georganiseerd met forumleden, en ik kon binnen een dag een keer zitten op de Banshee van een medelid om te zien hoe ze in het echt waren. Hierop volgde ook direct een uitnodiging om een keer in het Aachenerwald me te gaan spelen. Ook leuke forummeeting in Rhenen gehad.
De positiviteit, behulpzaamheid en samen van het mtben genieten is hier dus nog steeds te vinden!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5574
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Volledig mee eens en ook ik hap wel eens te vaak op een opmerking maar hou mij nu al wel afzijdig van onderwerpen waar de tegenstrijdige reacties te fel gaan worden.

Ik lees ze ook geeneens meer en dat bevalt prima. :bier:
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Dice Oldskool schreef: di 19 januari 2021, 09:05 Volledig mee eens en ook ik hap wel eens te vaak op een opmerking maar hou mij nu al wel afzijdig van onderwerpen waar de tegenstrijdige reacties te fel gaan worden.

Ik lees ze ook geeneens meer en dat bevalt prima. :bier:
Ja dat en ik heb een zeer beperkt aantal forumleden inmiddels als "vijand" aangemerkt, beetje heftige woordkeuze, voor mij zijn ze gewoon sfeerverlagend, maar dan zie ik die paar leden maar niet, hap ik niet, iedereen wint.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

I_do schreef: di 19 januari 2021, 08:49 Laat het alstublieft iig niet zo zijn dat de mensen die hier in dit draadje reageren zich weg laten jagen, want dan blijven we op termijn achter met steeds meer sfeerverlagende bezoekers en steeds minder die het gewoon gezellig willen houden.
Zeker niet, integendeel zelfs!

Juist met reacties die positief en genuanceerd zijn houden we het forum leuk(er), dus ik zou het heel jammer vinden als mensen zich "weg laten jagen" door wat uiteindelijk toch een minderheid is. Blijf aub je bijdragen doen, laat je niet gek maken en denk gewoon even drie keer na voor je een (te) felle reactie eruit flapt.

Ik zit al belachelijk lang op dit forum (net als nogal wat anderen... ;-)) en heb in de loop van de jaren ontzettend veel positieve dingen meegemaakt die hun oorsprong in het forum vinden. De nodige let's rides en meerdere bikersdagen. Maar ook spullen verkocht/gekocht, wat af en toe leidt tot leuke gesprekken en waar soms zelfs blijvende contacten uit voortkomen. Ik heb ook vrienden gemaakt via het forum.

Ook heb ik soms spontaan aangeboden hulp gehad naar aanleiding van een vraag op het forum, zonder anderen te kort te doen wil ik daar toch even LarsTB specifiek bij noemen. Die is echt veel verder gegaan dan een adviesje via pb!

En ja, ik baal af en toe ook van de sfeer in sommige topics. Als moderator(s) zit je dan vaak in een dilemma, zit je meteen overal bovenop of ga je uit van de volwassenheid van de members. Vaak zie je dat na een negatieve uitschieter de rust in zo'n topic toch weer (grotendeels) terugkeert, dat geeft hoop.

Je mag best weten, ik heb recentelijk echt op het punt gestaan niet alleen te stoppen met modereren, maar om het hele forum te laten voor wat het is nadat ik weer eens zo'n klotetopic doorgenomen had.
Maar de positieve kanten, de leuke mensen, zorgen er toch voor dat ik dat niet gedaan heb.
En een stukje verslaving helpt ook... :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

kermit schreef: di 19 januari 2021, 12:17En ja, ik baal af en toe ook van de sfeer in sommige topics. Als moderator(s) zit je dan vaak in een dilemma, zit je meteen overal bovenop of ga je uit van de volwassenheid van de members. Vaak zie je dat na een negatieve uitschieter de rust in zo'n topic toch weer (grotendeels) terugkeert, dat geeft hoop.
Niet dat je het daarvoor schreef, maar mag ik dan gelijk van de gelegenheid gebruik maken om eens te zeggen dat je dat modereren naar mijn idee heel goed doet? Ik ben zelf moderator op meerdere fora, en herken heel erg je dilemma. Je houdt de boel aardig binnen de perken, en dat doe je met humor en beleid, en ik denk oprecht dat dat één van de redenen is dat dit forum niet veel meer ontspoort. Dank dus!!

Ik heb hier jaren geleden heel veel meegelezen, toen ik nieuw in de wereld van de mountainbike stapte, en heb er toen heel veel aan gehad. Recent ben ik weer wat actiever geworden, en de veranderde sfeer is echt heel opvallend. Waarbij het een relatief klein groepje namen is wat daarin opvalt, gelukkig, en dat betekent dat het relatief makkelijk is om het gez**k en gedoe te negeren. En een extra blik op het door jou geposte plaatje helpt daarbij zeer zeker ook :-q
Laatst gewijzigd door Marcobiker op di 19 januari 2021, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goed punt Kermit, als andere oudgediende zak heeft dit forum mij enorm veel gebracht. Sterker nog, ik weet vrij zeker dat ik nu niet zou staan waar ik sta als dit forum er niet was geweest! Adviezen hier hebben mijn geholpen mijn eerste complexere fietsen op te bouwen, hebben me in contact gebracht met een heleboel leuke mensen, prachtige ritten gereden tijdens een heleboel Let's rides en ik heb er zelfs een paar vrienden mee gemaakt. Vandaar waarschijnlijk ook nog steeds die dagelijkse reflex om het forum te openen, ook al is de lol er wel wat aan het afgaan hier.
Maar om het positief te houden, hierbij wat trips down memory lane die zonder het forum nooit waren gebeurt. Wie herkent de verschillende leden nog?

Koopgoot Let's Ride 2009: (Ik denk mijn eerste IRL kennismaking met forumleden)

Afbeelding

:roll:
Afbeelding

Lets ride Nijmegen 2009
Afbeelding

Nijmegen/Reichswald 2010
Afbeelding

Alta Rezia Freeride tour 2012
Afbeelding

Steel is Real ride bij de Diepen in 2013
Afbeelding

Afbeelding

Vogezen 2014
Afbeelding

De grootste Steel is Real meeting in NL
Afbeelding

Check de map voor veel forummers: https://www.pinkbike.com/u/suravida/alb ... Real-2014/

Alta Rezia 2015
Afbeelding

De infamous SingleSpeed ride in Dorst in 2016
Afbeelding

En een ijskoude maiden voyage bij Monschau in 2016
Afbeelding

Tripje om MDA zijn nieuwe fiets te bezorgen in 2017
Afbeelding

Epische roadtrip door Zwitserland en Frankrijk in 2018
Afbeelding

Afbeelding

Weekendje Winterberg met Jamis Diablo dat op de een of andere manier een week Livigno werd...

Afbeelding

https://photos.google.com/share/AF1QipO ... RrZGRRemJB

En zo kan ik nog wel even doorgaan met toffe tripjes naar Ferme Libert, mooie UHR ritten en klusdagen, fantastische vakanties in de Alpen, etc etc.
Misschien een beetje veel beeld zo, maar al die foto's zijn voor mij het goede van dit forum. Mensen die ondanks verschillen in achtergrond, fysiek, rijtechniek, opleiding etc toch enorm veel lol hebben met het mountianbiken. Mijn leven zou er zonder dit forum in ieder geval een stuk minder interessant door zijn geweest. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1742
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

suravida schreef: di 19 januari 2021, 12:58 Nijmegen/Reichswald 2010
Afbeelding
Die pipo in het midden lijkt verdacht veel op een Qprs! :D

"Erger u niet, verwonder u slechts"
Als je met die gedachte dit forum leest valt het allemaal wel mee, ook mijn gezwam is daarmee prima te relativeren :-q
Het is hier geen ponykamp!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Hier word ik echt (weer) heel vrolijk van :) :bier: !!
Ik verheug me op september, dan staat er weer een trip in de planning met Vasa, Panorama Transalp Ischgl-Engadin deze keer. Weer een doel om naartoe te leven. Die foto's van hierboven smaken naar meer!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Het is ook duidekijk Corona gerelateerd. Ik heb dit jaar nog nooit zoveel stress blessures meegemaakt, kort lontje door werkdruk, andere een kort lontje door het thuiswerken. Onzekerheden etc etc.

Dat doet van alles met je, van het meeste ben je niet eens bewust. Maar op een forum als dit word dit wel duidelijk zichtbaar.

Toevallig vandaag mijn vaccin gekregen, we zijn op de goede weg!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

suravida schreef: di 19 januari 2021, 12:58 Goed punt Kermit, als andere oudgediende zak heeft dit forum mij enorm veel gebracht. Sterker nog, ik weet vrij zeker dat ik nu niet zou staan waar ik sta als dit forum er niet was geweest! Adviezen hier hebben mijn geholpen mijn eerste complexere fietsen op te bouwen, hebben me in contact gebracht met een heleboel leuke mensen, prachtige ritten gereden tijdens een heleboel Let's rides en ik heb er zelfs een paar vrienden mee gemaakt. Vandaar waarschijnlijk ook nog steeds die dagelijkse reflex om het forum te openen, ook al is de lol er wel wat aan het afgaan hier.
Maar om het positief te houden, hierbij wat trips down memory lane die zonder het forum nooit waren gebeurt. Wie herkent de verschillende leden nog?

En zo kan ik nog wel even doorgaan met toffe tripjes naar Ferme Libert, mooie UHR ritten en klusdagen, fantastische vakanties in de Alpen, etc etc.
Misschien een beetje veel beeld zo, maar al die foto's zijn voor mij het goede van dit forum. Mensen die ondanks verschillen in achtergrond, fysiek, rijtechniek, opleiding etc toch enorm veel lol hebben met het mountianbiken. Mijn leven zou er zonder dit forum in ieder geval een stuk minder interessant door zijn geweest. :-q
Ha, dat is nog eens tof Michiel!!
Dat zijn toch een paar meetings waar ook ik bij geweest ben, en idd daar ook veel leuke gasten leren kennen! Ook mannen waar we vaak nog contact mee hebben en tripjes plannen!
Ik kom hier eigenlijk nog wel geregeld om mee te lezen, reageer niet vaak meer, of alleen in de vaste topic's maar alleen als ik denk dat het iets toevoegt. Soms wil je wel reageren op iemand die (lijkt) te trollen, maar dan wis ik nog net op tijd mijn hele relaas :winkie:
Kijk wel altijd ff in de "te koop" of "gezocht"' topic's.
Vind topic's als 'Anti-mtb hoe stoppen we de trend" lastig om niet te reageren, maar probeer dus niet te happen.
Ik kan me dus wel vinden in de reactie van de TS.
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Marcobiker schreef: di 19 januari 2021, 12:57
kermit schreef: di 19 januari 2021, 12:17En ja, ik baal af en toe ook van de sfeer in sommige topics. Als moderator(s) zit je dan vaak in een dilemma, zit je meteen overal bovenop of ga je uit van de volwassenheid van de members. Vaak zie je dat na een negatieve uitschieter de rust in zo'n topic toch weer (grotendeels) terugkeert, dat geeft hoop.
Niet dat je het daarvoor schreef, maar mag ik dan gelijk van de gelegenheid gebruik maken om eens te zeggen dat je dat modereren naar mijn idee heel goed doet? Ik ben zelf moderator op meerdere fora, en herken heel erg je dilemma. Je houdt de boel aardig binnen de perken, en dat doe je met humor en beleid, en ik denk oprecht dat dat één van de redenen is dat dit forum niet veel meer ontspoort. Dank dus!!
Dankjewel, en dan wil ik meteen die dank ook zeker naar de andere moderators doorschuiven. Eerlijk gezegd ben ik niet degene die er het meeste tijd in stopt... denk ik tenminste.

Van de foto's van Suravida herken ik ook het nodige, volgens mij hebben wij elkaar ook ooit ontmoet bij een Nijmegen let's ride :)

En de stevige discussies, tsja. Als het over fietsen gaat is mijn idee altijd dat er geen "beste fiets" is, alleen maar een "beste optie voor een bepaalde persoon". Dus dat gaat vrijwel altijd meer over meningen dan over waarheden.

De meeste ontsporingen lijken wel te gebeuren in de minder bike-gerelateerde topics, daarvan kun je je ook afvragen of die wel op een mtb-forum thuishoren. Het punt is dat sommige van die dingen toch wel ter sprake gaan komen in andere topics en dan is het wellicht beter dat te bundelen op één plek (corona-topic, wie kent het niet en kan met droge ogen zeggen er zonder ergernis doorheen gelezen te hebben :D ).
Iets meer de zaken bij jezelf houden ("wat doet het met mij") en minder proberen een ander jouw mening te laten overnemen zou helpen denk ik. Sommigen kunnen dat prima maar niet iedereen.
En dan denk ik altijd aan dat plaatje, hoe belangrijk is het dat iemand op internet "wrong is" cq niet jouw mening deelt. Nou, heel onbelangrijk dus... En dat is me door dat plaatje heel eenvoudig heel duidelijk geworden. Het plaatje dat George lang geleden al eens ergens postte :D

Mijn manier van het forum lezen is heel simpel, ik pik er de onderdelen uit die ik leuk vind (techniek, sys, gravel en af en toe nieuws) en waar ik minder interesse in heb lees ik vrijwel nooit (toertochten, wedstrijden, GPS bijvoorbeeld). Dus tenzij een andere mod daarvan op de hoogte is zijn we afhankelijk van meldingen door members als er iets niet oké lijkt te zijn :oops: :-D
Wat ik vrij goed kan maar dat geldt ook niet voor iedereen is de topics/opmerkingen negeren die potentiëel irritatie oproepen (uiteraard moet je als moderator wel de boel in de gaten houden). Heb me vaak genoeg verbaast over de welbekende Pagani-topics, dat er zoveel reacties bleven komen van mensen die zich overduidelijk ergerden. Gewoon laten gaan denk ik dan.

Een leuke let's ride of nog beter bikersdag lijkt me wel weer eens wat. Er waren plannen voor een bikersdag afgelopen jaar, we weten allemaal waarom dat niet door kon gaan. Hopelijk dit jaar een herkansing!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie