Boskap

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ook Peter schreef: di 12 januari 2021, 00:23 Dit ontspoort weer helemaal van bosbouw methoden (mijn vrijetijdsbedrijf) tot nationale consumptie patronen (watte ...)
Wie maakte ok al weer die opmerking over irritatie enzo?
Klopt misschien wel dat sommige mensen hier meer stokpaardjes berijden dan hun fietsen.
Feitelijk is Nederland te klein voor alles wat er buiten te zien en te lezen is.
Er hangt veel met elkaar samen, dus als je over het ene begint kan het zijn dat dat door het andere wordt veroorzaakt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Joepie de schreef: ma 11 januari 2021, 23:22 Nee geen misverstand maar de feitelijke situatie op dit moment. Ander vlees (kip), minder vlees, geen vlees of nepvlees zijn alternatieven. Er zijn weinig redenen om aan te nemen dat die alternatieven op korte termijn realiteit worden dus het is ook niet realistisch om die nu te beschouwen. Volgens mij stijgt de vleesconsumptie wereldwijd nog steeds. Subtropische gebieden zijn vochtig en kennen geen koudeseizoen dus een akkertje levert voor de boer redelijk wat op.
Het is meer dat bijvoorbeeld in de Schotse Hooglanden geen (groot) bos kan groeien, Argentinië enorme, natuurlijke grasvlaktes heeft. Dat de graanschuur van de VS vroeger ook eindeloos grasland was.

En dat je een koe bij wijze van spreke een schop het bos in kunt geven en dan komt ze alsnog wel aan haar voedsel.

En op sommige plekken in Nederland worden dus ook dieren ingezet voor natuurbeheer.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lars TB schreef: di 12 januari 2021, 13:13
Dunc@n schreef: di 12 januari 2021, 09:14 Bosbeheer is ok, maar wat ze met bv de schoorlse duinen aan het doen zijn is gewoon kaalslag en ronduit zonde van dit eens zo mooie duingebied.
Precies: duingebied.


Duinen. Geen bossen... .
Dat argument gebruiken ze ook in de Loonse en Drunense Duinen.
Maar voordat dat een stuifzandgebied was was het ook gewoon bos. Totdat de mens er een aantal eeuwen geleden zodanig tekeer ging dat er uiteindelijk een zandvlakte overbleef.

Dus het argument van NM om daar te kappen om het stuifzandgebied te behouden is discutabel, het is maar net hoe ver je terug wilt kijken om het woord "behouden" te kunnen gebruiken. Maar als "natuurtrekpleister" heeft het in z'n huidige vorm meer te bieden dan wanneer het het zoveelste standaard stukje bos zou zijn.
Zolang de mtb-route maar niet teveel over die zandvlaktes loopt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: di 12 januari 2021, 15:32 ...
Maar voordat dat een stuifzandgebied was was het ook gewoon bos. Totdat de mens er een aantal eeuwen geleden zodanig tekeer ging dat er uiteindelijk een zandvlakte overbleef.
...
En daarvoor moeras en daarvoor weer bos en daarvoor weer steppe en daarvoor weer zee (aan dat laatste werken we nu ook hard dit terug te brengen :winkie: ).


Het gaat dus om keuzes. En daar zal vast wel stevig over gediscussieerd worden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Ook Peter schreef: di 12 januari 2021, 01:00 :D Geen irritatie bij mij, vanmiddag lekker gefietst :-D
Meer een verloop in de berichten die gaat van verwondering over houtkap via mijn ergernis over overmatig materieel inzet (door mij, waarvoor mijn excuus) naar land gebruik.
Ik vind dat voor kleinschalige bosbouw (zoals in Nederland en op kleine percelen in het buitenland) er geen lompe machines hoeven worden ingezet. Dat is mijn mening omdat ik een klein bosperceel beheer, ik snap dat die ter discussie gesteld kan worden. En die overweging bespreek ik graag.
Tja, het is maar net waar de focus op ligt. Bij een tbo waar ik wat werk voor doe, bewegen we juist naar meer werken met harvesters ed. Dit vanuit een oogpunt van kosten en met name efficiëntie. Zo'n machine is aanmerkelijk sneller dan een paar mannen met een handzaag, daardoor is de hinder(duur) voor de gebruikers vele malen kleiner. Daaraan gekoppeld dat de vallende bomen beter te controleren zijn, zie ik nu wel een verschuiving richting "echte bosbouwpartijen" die groter materieel inzetten. Dat daarmee potentieel meer schade wordt gedaan aan de overblijvende beplanting en bodem wordt dan voor lief genomen (hoewel dit ook redelijk te mitigeren is). Daarbij vraag ik mij ten zeerste af of dit erger is dan het was. Maar wij komen dan ook wel vanaf heel ver :-?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dat grote machines goedkoper kunnen zijn snap ik, dat zie ik vaker. Waar ik moeite mee hou is dat een eigenaar van bos in Nederland de overige waarde van het perceel niet meeneemt in zo’n overweging. Maar dat is de eigen overweging en die zijn vaak lastig genoeg.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: di 12 januari 2021, 15:36
kermit schreef: di 12 januari 2021, 15:32 ...
Maar voordat dat een stuifzandgebied was was het ook gewoon bos. Totdat de mens er een aantal eeuwen geleden zodanig tekeer ging dat er uiteindelijk een zandvlakte overbleef.
...
En daarvoor moeras en daarvoor weer bos en daarvoor weer steppe en daarvoor weer zee (aan dat laatste werken we nu ook hard dit terug te brengen :winkie: ).


Het gaat dus om keuzes. En daar zal vast wel stevig over gediscussieerd worden.
Stuifzand en heide zijn door de EU benoemd tot authentiek Nederlands landschap.
Voor dat landschap krijgt men EU subsidie.
Voor bos niet.
Bos kappen tbv heide of stuifzand levert dus dubbel geld op (of misschien wel 3x).
1 houtkap
2 subsidie omdat het een zandvlakte is geworden
(3 omdat het onderhouden van een zandvlakte goedkoper is dan het onderhouden van een bos.)

Dus die keuze is niet zo moeilijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dat en een boom levert haast niets op. Terwijl ik het las dacht ik “logisch toch” maar eigenlijk heel raar. Bomen hebben tientallen jaren nodig om te groeien en dan waarderen we het zo laag. Net als de eco-systemen waarin die bomen staan eigenlijk.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Maar een zandvlakte en een heideveld hebben ook onderhoud nodig want binnen de kortste keer verandert een heideveld in een berken- of een dennenbos.
Zand krijg je grassen of soms een moslaag wat weer verhindert dat het kan verstuiven.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Joepie de schreef: ma 11 januari 2021, 00:38 In een notendop:

Een bos is meer dan een groepje bomen bij elkaar.
[enz...]
Kijk, voor dit soort leerzame pareltjes open ik dergelijke topics nou juist. Dank!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Plaats reactie