Boskap

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Niet mee eens, ook daar zie je dat de traditionele perceel bosbouw met periodieke kaalslag ter discussie staat. Om erosie te verminderen en om de natuurbeleving te vergroten.
Je kan natuurlijk industriële bosbouw promoten maar dat leidt juist in een land als Nederland tot onbegrip omdat je dan eens in de zoveel jaar kale vlaktes hebt.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Ook Peter schreef: za 9 januari 2021, 23:59 Niet mee eens, ook daar zie je dat de traditionele perceel bosbouw met periodieke kaalslag ter discussie staat. Om erosie te verminderen en om de natuurbeleving te vergroten.
Je kan natuurlijk industriële bosbouw promoten maar dat leidt juist in een land als Nederland tot onbegrip omdat je dan eens in de zoveel jaar kale vlaktes hebt.
Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar Nederland ligt vol met grote open kale vlaktes. Die noemen we weilanden en zijn we al decennia trots op. Is zelfs een van onze handelsmerken. Nederland is te klein voor houtproduktie, maar Nederland is niet te klein om de grootste voedselproducent van de wereld te zijn? Lijkt me verstandig dat we de balans tussen bos en weilanden maar eens recht gaan trekken.
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Ook Peter schreef: za 9 januari 2021, 23:59 Niet mee eens, ook daar zie je dat de traditionele perceel bosbouw met periodieke kaalslag ter discussie staat. Om erosie te verminderen en om de natuurbeleving te vergroten.
Je kan natuurlijk industriële bosbouw promoten maar dat leidt juist in een land als Nederland tot onbegrip omdat je dan eens in de zoveel jaar kale vlaktes hebt.
Ik betwijfel of dit van toepassing is in Nederland. Juist de bundeling van functies en strakke zonering is typerend voor Nederlandse bossen. Puur focus op de productie van hout zal je flink naar mogen zoeken...
De periodieke kaalslag is ook maar net wat je eronder verstaat. Als ik zie hoe sbb dingen doet en hoe bosbouw in het buitenland gedaan wordt, lijkt het hier meer op tuinieren. Veel meer dunnen (waarbij een deel van de bomen gekapt worden) en veel kleinere vlakjes die kaalgekapt worden. Die vervolgens binnen enkele maanden weer volstaan met zaailingen. Zoals in het eerder gedeelde artikel is enige vorm van beheer noodzakelijk. Het is allemaal niet zo zwart wit.
bouwpakket schreef: zo 10 januari 2021, 09:37
Ook Peter schreef: za 9 januari 2021, 23:59 Niet mee eens, ook daar zie je dat de traditionele perceel bosbouw met periodieke kaalslag ter discussie staat. Om erosie te verminderen en om de natuurbeleving te vergroten.
Je kan natuurlijk industriële bosbouw promoten maar dat leidt juist in een land als Nederland tot onbegrip omdat je dan eens in de zoveel jaar kale vlaktes hebt.
Ik weet niet of je het gemerkt hebt, maar Nederland ligt vol met grote open kale vlaktes. Die noemen we weilanden en zijn we al decennia trots op. Is zelfs een van onze handelsmerken. Nederland is te klein voor houtproduktie, maar Nederland is niet te klein om de grootste voedselproducent van de wereld te zijn? Lijkt me verstandig dat we de balans tussen bos en weilanden maar eens recht gaan trekken.
Follow the money, wie lobbyen er voor bos en hebben de financiële middelen? :bier:

Vanuit het stikstofdossier lijkt omvormen van landbouwgrond naar natuur nu eindelijk een optie te worden. Zolang we puur economisch blijven denken is het kansloos. Met bos exploitatie voor hout is amper droog brood te verdienen. Dus meer dan fijn dat er ook andere prikkels komen.
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

De naam Natuurmonumenten verhuld natuurlijk geenszins waar ze voor staan.
De Stichting ziet Natuur als een Monument dat in de huidige staat bewaard moet blijven voor het nageslacht/komende decennia.

Mijn schoonvader doet vrijwilligerswerk voor NM.
Al lopend in het bos verteld hij dat de boskap gericht is op bomen als de Amerikaanse eik.
[Afbeelding

Waarop ik vroeg wat het probleem dan is. We stonden op dat moment bij een klein exemplaar.
NM wil alleen de Nederlandse eik, de zomereik.
Afbeelding

Want de Amerikaanse eik hoort niet in het Nederlandse bos.
Voor mij klinkt dit echt als onzin, aangezien alle bossen in Nederland zijn aangeplant.
We kunnen dus niet echt spreken van "horen in Nederland", laat staan van echte natuur.
Het is zoals alles in Nederland geregeld en georkestreerd.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Brul78 schreef: zo 10 januari 2021, 11:30 De naam Natuurmonumenten verhuld natuurlijk geenszins waar ze voor staan.
De Stichting ziet Natuur als een Monument dat in de huidige staat bewaard moet blijven voor het nageslacht/komende decennia.

Mijn schoonvader doet vrijwilligerswerk voor NM.
Al lopend in het bos verteld hij dat de boskap gericht is op bomen als de Amerikaanse eik.
[Afbeelding

Waarop ik vroeg wat het probleem dan is. We stonden op dat moment bij een klein exemplaar.
NM wil alleen de Nederlandse eik, de zomereik.
Afbeelding

Want de Amerikaanse eik hoort niet in het Nederlandse bos.
Voor mij klinkt dit echt als onzin, aangezien alle bossen in Nederland zijn aangeplant.
We kunnen dus niet echt spreken van "horen in Nederland", laat staan van echte natuur.
Het is zoals alles in Nederland geregeld en georkestreerd.
En die Nederlandse zomereik gaat het niet eens redden in Nederland met de droogte
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Wij hebben nu eenmaal productie bossen. Die latjes bij de bouwmarkt komen ergens vandaan. Net als dat er steengroeves, zandafgravingen, en landbouw is. Wij willen nu eenmaal dingen bouwen en eten. Zo heb je een bos, berg, zandvlakte, akker vol met mais, weiland vol met koeien. Zo heb je een kale vlakte, put, en een leeg weiland. Dus grof gezegd, wil je opkomen voor de natuur stop met kindjes maken en laat ziektes hun werk doen.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Productiebos in Nederland is zoals al geschreven niet rendabel. Maar waarom dan nog bij het uitdunnen met zwaar materieel alles aan gort rijden en waarom niet met lichter materieel natuur en paden heel houden?
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Loonkosten. Een harverster verwerkt in een ochtend waar je met de hand een hele week voor nodig hebt. Zelfde rede waarom wij troep in China laten maken omdat ze daar goedkoper kunnen.

Maar relax mensen, na twee jaar valt het je niet eens meer op dat er gekapt is. Dan staat het al weer vol met jonge boompjes, dat komt vanzelf op door de zaden die in de grond zitten. Hier in de polder heeft men een paar jaar geleden dwars door het bos complete paden getrokken. Het leek wel een oorlogsgebied om een populaire uitdrukking te gebruiken. Nadat met klaar was met kappen zijn de paden weer strak getrokken en als je nu in het bos loopt kan je niet eens meer aanwijzen waar dat was. Het kappen van bos is al zo oud als dat er mensen zijn. Het valt nu iedereen "opeens" op omdat er steeds maar aandacht aan geschonken wordt. En ja zo'n harverster valt meer op dan twee mannetjes met een trekzaag en een ezeltje. Maar ook toen lag er uiteindelijk een flinke bos hout voor de deur.

Iedereen heeft tegenwoordig overal maar last van en een kort lotje. Dat komt dan weer door onze huidige leefwijze.
◼︎ Go round the outside.
Knakworstkweker

Tijgerhaai schreef: zo 10 januari 2021, 15:25 Iedereen heeft tegenwoordig overal maar last van en een kort lotje. Dat komt dan weer door onze huidige leefwijze.
:-q Dit is wel allesomvattend voor elke ergernis, overal
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Het aantal eiken zal in Nederland sowieso vermindert worden. (Amerikaans of niet).
Door er minder naast elkaar te zetten, krijgt de processierups minder kans.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

StephanR schreef: za 9 januari 2021, 23:39 Werken tijdens het broedseizoen kan (en mag) ook gewoon. Je moet alleen strak volgens een goedgekeurd protocol werken. Meestal wordt het niet gedaan in verband met de publieke perceptie, maar met de juiste waarborgen hoeft dit geen probleem te zijn.
"de publieke perceptie"...... lees anno 2021: social media geblaat, volkomen ongehinderd door enige kennis van zaken.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

KTManiac schreef: zo 10 januari 2021, 19:56
StephanR schreef: za 9 januari 2021, 23:39 Werken tijdens het broedseizoen kan (en mag) ook gewoon. Je moet alleen strak volgens een goedgekeurd protocol werken. Meestal wordt het niet gedaan in verband met de publieke perceptie, maar met de juiste waarborgen hoeft dit geen probleem te zijn.
"de publieke perceptie"...... lees anno 2021: social media geblaat, volkomen ongehinderd door enige kennis van zaken.
:-q
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

En zonder enige kennis ter zake, niet gehinderd door enig inzicht elkaar napratend.
Er zijn gewoon verschillende bosbeheer methoden die elkaar uitsluiten en die ook verschillende impact hebben.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Maar kan iemand mij uitleggen waarom een bos beheert moet worden?

Productiehout daargelaten, heeft een bos toch alleen de functie van... bos.

Dus waarom moeten we zo nodig kunstmatig de “natuur” beschermen, aanpassen, ingrijpen?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Beheer doe je voor de eigenaar en de gebruikers, de eerste wil iets met zijn bos/land de tweede haalt er een stuk genot uit.
In Nederland is de tweede categorie ruim vertegenwoordigd en heb je wandel-/ruiter-/fiets- en weet ik veel wat voor paden die veilig begaanbaar moeten zijn.
Lekker fietsen!
Plaats reactie