Boskap

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Brul78 schreef: zo 10 januari 2021, 20:34 Maar kan iemand mij uitleggen waarom een bos beheert moet worden?

Productiehout daargelaten, heeft een bos toch alleen de functie van... bos.

Dus waarom moeten we zo nodig kunstmatig de “natuur” beschermen, aanpassen, ingrijpen?
Probleem is dat we zoveel natuur weggehaald hebben, dat een bos niet meer voor zichzelf kan zorgen. Het is geen ecologisch systeem meer en een bos zal dan ook heel eenzijdig worden. Wat andere natuur (planten en beesten) nog verder afstoot.

Kijk alleen al naar de grote dieren daar bij Lelystad. Die zouden zichzelf moeten reguleren. Maar ja, zonder grote jagers (wolven bijvoorbeeld) ging dat dus niet lukken. Zelfde gaat dus op voor bos.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

Ik herken me wel in de stelling van degene die dit onderwerp heeft gestart.

Ja, bos dient beheerd te worden, dat begrijp ik. Toch was dit de eerste link die ik tegenkwam op Google toen ik hier eens op ging zoeken: https://www.staatsbosbeheer.nl/over-sta ... -nederland

Ergo, de omvang van bos in Nederland is minder geworden. Helaas.

In het kader van de huidige "crisis" is het helemaal goed te begrijpen hoe belangrijk bossen zijn. Als je de Engelse taal goed machtig bent, is dit zeker een interessant stuk om te lezen: https://www.nytimes.com/2012/07/15/sund ... sease.html

Hoewel dit meer om het buitenland gaat, maar als ik dan EU bobo's hoor die dan complete bossen willen laten wegkappen in het kader van groene energie onder de naam van biomassa, dan gaan mijn haren helemaal rechtop overeind staan....
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3880
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Onze eigen EU bobo wil miljoenen bomen laten planten dus dan zit je haar weer goed. :winkie: Neemt niet weg er zijn te veel mensen op de aarde.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Brul78 schreef: zo 10 januari 2021, 20:34 Maar kan iemand mij uitleggen waarom een bos beheert moet worden?

Productiehout daargelaten, heeft een bos toch alleen de functie van... bos.

Dus waarom moeten we zo nodig kunstmatig de “natuur” beschermen, aanpassen, ingrijpen?
In een notendop:

Een bos is meer dan een groepje bomen bij elkaar.

Een bos is een biotoop (klein ecosysteem) waarin duizenden of tienduizenden organismen uit alle rijken (dieren, planten, microbiota) samenleven en waarin organsimen van elkaar afhankelijk zijn. Een groot bos kan een volledig ecosysteem zijn met wel honderduizenden/miljoenen in symbiose levende organismen. Denk aan regenwouden (Zuid-Amerika/Afrika/Azië), geisoleerde grote eilanden (Madagascar, Nieuw Zeeland) of de grote naaldwouden op het Noordelijk Halfrond (Canada, Scandinavie, Rusland).

Er zijn in elk ecosysteem soorten die niet kritisch zijn (zoals damherten, kakkerlakken) maar ook organismen die dit wel zijn. Denk bijvoorbeeld aan een nachtvlinder die zich specifiek voedt met het stuifmeel van 1 kritische bloem. Als het leefgebied van die bloem verandert dan raakt dit ook die nachtvlinder. Bedenk dat de symbiose tussen organismen kan zijn ontstaan in miljoenen jaren aan evolutie; niet alle organismen passen zich dan op een menselijke schaal van enkele decennia aan. Met ca 6 miljoen bekende organismen en naar schatting nog zeker een veelvoud van dit aantal aan nog niet ontdekte organismen is dit een niet te onderschatten iets.

Bossen van hoge leeftijd en grote omvang zijn heel stabiele ecosystemen die best tegen een stootje kunnen. Een bosbrand, overspoeling, schimmelziekte worden geleden, maar er treedt daarna snel herstel op. NIet goed functionerende ecosystemen missen die stabiliteit en zijn kwetsbaar voor gebeurtenissen.

In NL kennen we nu nog enkel wat versnipperde stukjes bos. Tot een paar honderd jaar geleden was er veel meer bos dan nu, we zijn veel bosareaal kwijtgeraakt aan veeteelt (schapen, runderen), landbouw (veeteelt), akkerbouw (groenten, veeteelt) , energievoorziening (houtkachels, industriele revolutie), de VOC (scheepsbouw) en verstedelijking.

Nederland heeft hierdoor niet echt een goed functionerend ecosysteem meer en van stabiele ecosystemen is zeker geen sprake. Alle natuur is en wordt gestuurd. We hebben ernstig ingegrepen in het landschap en we zijn de natuurlijke begroeiing flink gaan beinvloeden. Bijvoorbeeld met bestrijdingsmiddelen, het inrichten van grote velden met monocultuur en het introduceren van soorten die hier oorspronkelijk niet horen.

Er zijn in NL soorten bewust en onbewust geintroduceerd die hier niet horen. Voorbeelden daarvan zijn de Amerikaanse Eik, de Japanse Duizendknoop en de Amerikaanse Vogelkers (niet alle Prunus wordt bestreden trouwens). Zeker invasieve exoten verdringen andere (inheemse en kwetsbare) soorten. Die exoten hebben 1) geen natuurlijke vijanden om ze in toom te houden en kunnen 2) buitengewoon profiteren van de nieuwe omstandigheden

Door versnippering, het mensenlijk ingrijpen en geintroduceerde exoten tasten we onze natuur steeds verder aan. Sinds de jaren zestig van de vorige eeuw is naar schatting van Probos (Wur) de helft van de oorspronkelijke bosfauna en bosflora in Nederland verdwenen.

De natuur zijn gang laten gaan betekent in Nederland dat je inboet op de kwaliteit van de natuur. Dat komt in belangrijke mate neer op minder diversiteit (minder soorten), alhoewel leken dat niet snel zullen herkennen. Wat je niet ziet bestaat niet, toch?

Terug naar het bosbeheer. Omdat parkstad Nederland geen echt natuurlijke bossen meer heeft moet je corrigerend optreden en dus actief beheren wil je de soortenrijkdom in stand houden (eigenlijk: het verlies remmen). Het ingrijpen varieert van snoeien (het maken van openingen in het bladerdak om zonlicht toe te laten treden tot de ondergrond t.g.v. laag groeiende planten) tot het grootschalig rooien van grotere stukken bos. Dat laatste ziet er indrukwekkend uit, maar er kan best een goede uitleg aan ten grondslag liggen.

Het is gevaarlijk om op basis van een waarnemening in je directe nabijheid conclusies te trekken over het natuurbeheer in Nederland. Er zijn talloze vragen die je kunt/moet stellen voordat je een mening vormt.

Productiebossen hebben we volgens mij niet echt meer in Nederland. Die waren in de jaren 80 in zwang, dan ontstonden er plukjes met monocultuur (vaak populieren) die ecologisch net zo veel waarde hebben als een veld met aardappelen of een golfterrein. Hoogwaardige natuur is natuur met grote diversiteit.

Met betrekking tot de start van dit topic nog het volgende. Staatsbosbeheer heeft maar een kwart van het NL bos in handen. Ca 35% is in private handen. Probos rapporteert dit niet op naam maar vermoedelijk valt Natuurmonumenten hier onder. De rest is in handen van provincies en gemeenten.

Het is niet duidelijk waar je de vermindering in bos hebt gelezen en hoe dit is bedoeld. Gaat het om aantallen bomen, aantallen stukjes onaaneengesloten bos, totaal aan bosareaal of de hoeveelheid opgeslagen koolstof? Voor dit laatste rapporteert Probos dat dit al jarenlang toeneemt. Als er niet meer bomen zijn of komen, dan worden ze in ieder geval gaandeweg wel groter en dikker.
Ja, doei !
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Er zijn ook bossen waar ze bewust gekozen hebben om die niet meer te beheren. Hier in de buurt is er eentje waar ze dat doen en daarom ook de meeste brede zandpaden aan het weg halen zijn, zodat het meer aaneengesloten is.
Die paden staan nog wel op maps en ik vond ze al wat lastig fietsen met stukken die weggegraven waren en bomen die er overheen gelegd waren. Pas later las ik over het niet meer beheren van het bos en wat ze daar voor doen.
StephanR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 579
Lid geworden op: vr 19 september 2014, 11:01
Mijn mountainbike: YT Jeffsy

Stunning schreef: ma 11 januari 2021, 00:04 [...]
Hoewel dit meer om het buitenland gaat, maar als ik dan EU bobo's hoor die dan complete bossen willen laten wegkappen in het kader van groene energie onder de naam van biomassa, dan gaan mijn haren helemaal rechtop overeind staan....
Ik denk dat je dat verkeerd gehoord hebt, dat komt echt niet overeen met het beleid. Ja, de EU (en met name Nederland) ziet een rol weggelegd voor biomassa in (de transitie naar) een duurzamere energievoorziening, mits gebruik hiervan geen achteruitgang in bosareaal bewerkstelligd.

Leesvoer: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication ... pean-union
:-q
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2116
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49

StephanR schreef: ma 11 januari 2021, 22:08
Stunning schreef: ma 11 januari 2021, 00:04 [...]
Hoewel dit meer om het buitenland gaat, maar als ik dan EU bobo's hoor die dan complete bossen willen laten wegkappen in het kader van groene energie onder de naam van biomassa, dan gaan mijn haren helemaal rechtop overeind staan....
Ik denk dat je dat verkeerd gehoord hebt, dat komt echt niet overeen met het beleid. Ja, de EU (en met name Nederland) ziet een rol weggelegd voor biomassa in (de transitie naar) een duurzamere energievoorziening, mits gebruik hiervan geen achteruitgang in bosareaal bewerkstelligd.

Leesvoer: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication ... pean-union
:-q
Klopt, echter in het stuk zelf wordt ook al gesproken over "domestically produced biomass".

Echter Nederland heeft geen productiebossen dus wordt de biomassa vooral geïmporteerd uit de Verenigde Staten en de Baltische landen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit nu niet heel erg groen of CO2 neutraal gebeurd.
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Stunning schreef: ma 11 januari 2021, 22:19
StephanR schreef: ma 11 januari 2021, 22:08
Ik denk dat je dat verkeerd gehoord hebt, dat komt echt niet overeen met het beleid. Ja, de EU (en met name Nederland) ziet een rol weggelegd voor biomassa in (de transitie naar) een duurzamere energievoorziening, mits gebruik hiervan geen achteruitgang in bosareaal bewerkstelligd.

Leesvoer: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication ... pean-union
:-q
Klopt, echter in het stuk zelf wordt ook al gesproken over "domestically produced biomass".

Echter Nederland heeft geen productiebossen dus wordt de biomassa vooral geïmporteerd uit de Verenigde Staten en de Baltische landen. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit nu niet heel erg groen of CO2 neutraal igebeurd.


De wensgedachte is dat de CO2 die wordt uitgestoten door verbranding van biomassa weer door nieuwgeplante bomen wordt opgenomen. Dat is een hele klus omdat een ha bos in een uurtje is opgebrand en die bomen er ~20 jaar over doen om die uitstoot weer op te nemen. Er is dus veel bosland nodig als je houtachtige massa wil blijven verstoken. Je kunt pas na 20 jaar opnieuw rooien. Met voldoende goed beheerd land land is het CO2 neutraal maar tegenstanders denken dat deze gedachte utopisch is. Daar zit een terechte zorg.

De discussie is niet heel zwart-wit. Lang niet alle biomassa komt uit bosbouw. Huishoudelijk afval dat we nu verbranden bestaat voor 50% uit biogeen materiaal. Dat rekenen we mee in de cijfers. Er zijn nog meer voorbeelden.

Overigens gaat er veel meer hoogwaardig bos verloren in (sub)tropische landen t.g.v. palmolieplantages en de diervoederindustrie, dan aan biomassacentrales. Vleesconsumptie vraagt veel akkerland. Akkerland neemt in ieder geval veel minder CO2 op per tijdseenheid. Maar dat horen we liever niet. Publieke opinie....
Ja, doei !
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Joepie de schreef: ma 11 januari 2021, 22:40 Vleesconsumptie vraagt veel akkerland. Akkerland neemt in ieder geval veel minder CO2 op per tijdseenheid. Maar dat horen we liever niet. Publieke opinie....
Nu gooi jij er maar eens de volgende misverstand tegenaan... :-{

(dat we er veel akkerland voor gebruiken betekent niet dat het per definitie veel akkerland vraagt! We eten hooguit het verkeerde vlees...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Nee geen misverstand maar de feitelijke situatie op dit moment. Ander vlees (kip), minder vlees, geen vlees of nepvlees zijn alternatieven. Er zijn weinig redenen om aan te nemen dat die alternatieven op korte termijn realiteit worden dus het is ook niet realistisch om die nu te beschouwen. Volgens mij stijgt de vleesconsumptie wereldwijd nog steeds. Subtropische gebieden zijn vochtig en kennen geen koudeseizoen dus een akkertje levert voor de boer redelijk wat op.

Ik eet trouwens ook vlees, hebben we die gelijk gehad.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dit ontspoort weer helemaal van bosbouw methoden (mijn vrijetijdsbedrijf) tot nationale consumptie patronen (watte ...)
Wie maakte ok al weer die opmerking over irritatie enzo?
Klopt misschien wel dat sommige mensen hier meer stokpaardjes berijden dan hun fietsen.
Feitelijk is Nederland te klein voor alles wat er buiten te zien en te lezen is.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1003
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Geen idee wie wat schreef over irritatie maar kennelijk is er een beetje van bij jou opgewekt. Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

:D Geen irritatie bij mij, vanmiddag lekker gefietst :-D
Meer een verloop in de berichten die gaat van verwondering over houtkap via mijn ergernis over overmatig materieel inzet (door mij, waarvoor mijn excuus) naar land gebruik.
Ik vind dat voor kleinschalige bosbouw (zoals in Nederland en op kleine percelen in het buitenland) er geen lompe machines hoeven worden ingezet. Dat is mijn mening omdat ik een klein bosperceel beheer, ik snap dat die ter discussie gesteld kan worden. En die overweging bespreek ik graag.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Bosbeheer is ok, maar wat ze met bv de schoorlse duinen aan het doen zijn is gewoon kaalslag en ronduit zonde van dit eens zo mooie duingebied.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dunc@n schreef: di 12 januari 2021, 09:14 Bosbeheer is ok, maar wat ze met bv de schoorlse duinen aan het doen zijn is gewoon kaalslag en ronduit zonde van dit eens zo mooie duingebied.
Precies: duingebied.


Duinen. Geen bossen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie