slaapmateriaal voor het winterkamperen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Omdat dit een forum is met grotendeels buitenmensen leek me dit een mogelijkheid ook hier te vragen.

We (ik en vriendin) kamperen nu twee jaar, en vooralsnog alleen in de zomermaanden. We zijn luxe ingestapt met de aanschaf van een goede tweedehands tent, en kunnen veel kampeerspul van familie gebruiken.
Omdat we dit jaar weg willen, iets bijzonders willen proberen en we het zonde vinden dat de tent zo lang op zolder ligt willen we dit jaar in Februari/Maart gaan kamperen.

Echter, we hebben een "gewoon" luchtbed, en merkten tijdens de zomer dat deze al snel vrij koud aanvoelde. We hebben hiervoor een isolatie deken aangeschaft en daarmee was dat probleem opgelost. Voor de winter zal dit vast niet genoeg zijn. Ook lijkt het luchtbed een beetje lek, dus willen we sowieso wat anders.

We hebben een beetje rondgekeken en zijn wel tot de conclusie dat we een ander matras of bed moeten.
We hebben tot nu toe bij Decathlon een veldbed gevonden https://www.decathlon.nl/p/opblaasbaar- ... 49&c=BEIGE
Deze kan aan elkaar worden geklikt en er kan een matras/matje overheen. Volgens decathlon deze: https://www.decathlon.nl/p/zelfopblazen ... W_TURKOOIS Dit is een oplossing die we ook meteen voor de zomer kunnen gebruiken. De reviews lijken op het eerste oog goed, en hij zakt niet door zoals een normaal veldbed dat doet. DIt maakt hem geschikt voor twee personen

Een andere oplossing is een duurder bed kopen https://www.exped-store.nl/exped-megama ... -2018.html. We weten echter niet hoe koudbestendig deze is. Isolatieonder het bed zullen we dan blijven gebruiken.

We denken wel een winterslaapzak beide nodig te hebben, maar horen graag wat anderen daarvan denken. We zien ook berichten van mensen die met een mummyslaapzak op een matje al genoeg hebben.

Wie heeft er hier ervaring met winterkamperen, en heeft hier tips over?
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Hiervoor is het forum van hiking-site.nl de plek waar de meest uitgebreide informatie te vinden is.

Exped spul is mooi en goed.
Wij hebben hier 2 Exped 9LW synmats die wegen 900 gram per stuk en isoleren erg goed.
In de woenstijn in Namibië was -5 met een fatsoenlijke slaapzak geen probleem.
Isolatie onder je mat is niet nodig.

Formaat, gewicht en prijs zijn de zaken waar je over na moet denken.
Ga je lopen, fietsen of gewoon met de auto?
Laatst gewijzigd door Elvander op ma 25 januari 2021, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik heb een ander matras van exped (de synmat 9 LW) en die is qua warmte al onvergelijkbaar veel BETER dan de andere opties die je noemt. En die grote 2 persoons die je hier nu post heeft een nog hogere isolatiewaarde. De isolatie eronder ga je van zijn levensdagen niet meer nodig hebben.
Ik heb op mijn eigen mat bij -10 in een donsslaapzak gelegen in een tent, en dan is het gewoon nog echt comfortabel. Rond het vriespunt buiten in de wind achter een picknicktafel ging ook nog prima. iig nooit kou die van de grond omhoog komt.

Een gewoon luchtbed isoleert NIET, hier kan de lucht vrij circuleren, waardoor die de warmte kan transportern. De betere bedjes hebben isoliatiemateriaal waardoor je juist heel warm ligt.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Met die opblaasbare decathlon veldbedjes icm de mat die je aangeeft ben je al 110 euro per persoon kwijt.
Dan zou ik gewoon voor een goede synthetische of donzen luchtbed gaan. Neemt veel minder ruimte in beslag, is lichter en ook nog eens sneller klaargemaakt voor de nacht.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Elvander schreef: ma 25 januari 2021, 12:54 Met die opblaasbare decathlon veldbedjes icm de mat die je aangeeft ben je al 110 euro per persoon kwijt.
Dan zou ik gewoon voor een goede synthetische of donzen luchtbed gaan. Neemt veel minder ruimte in beslag, is lichter en ook nog eens sneller klaargemaakt voor de nacht.
aanvulling:
Ik heb van de zomer online voor 140 een synmat 9 LW op de kop getikt inderdaad, en ook qua ligcomfort schat ik die hoger in dan de decathlon optie (waar ik eerlijkerwijs niet op heb gelegen, maar de synmat ligt echt goed).
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik heb het opblaasbaar veldbedje van decathlon wel eens geprobeerd tijdens kamperen maar tenzij je hoger wil liggen heeft het echt geen enkele toegevoegde waarde. Een kwalitatief goede slaapmat is alles wat je nodig hebt om op te liggen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Als ik het zo lees is Exped dus terecht een aanrader. Zou bijna zeggen dat naar andere merken ook niet meer hoeft! We hebben zelf een redwood tent, en de matjes daarvan voelen ook goed maar zijn niet mega veel voordeliger als je goed zoekt. Zelfde voor Obelink denk ik.

Had niet verwacht dat ze zoveel warmte zouden geven, dat verbaast me.

Het idee van de veldbedjes gaat dus niet door als ik het goed lees, zeker als je de prijs en de hoeveelheid spullen vergelijkt met een duurdere mat. Het exped matras is in de zomer ook fantastisch. En iets dat jaren mee gaat.

Zie nu dat exped ook tot -43 een warme slaapplek garandeert, dat zegt eigenlijk al genoeg.
Elvander schreef: ma 25 januari 2021, 12:49 Ga je lopen, fietsen of gewoon met de auto?
We gaan met de auto, hebben al 40kg aan tent mee :lol: . Dus gewicht of ruimte heeft niet de hoogste prioriteit, daarom kunnen we ook eerder een megamat dan een synmat bijvoorbeeld

We gaan ook op hiking-site.nl kijken.
Laatst gewijzigd door twowheeler op ma 25 januari 2021, 13:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

I_do schreef: ma 25 januari 2021, 13:00
Elvander schreef: ma 25 januari 2021, 12:54 Met die opblaasbare decathlon veldbedjes icm de mat die je aangeeft ben je al 110 euro per persoon kwijt.
Dan zou ik gewoon voor een goede synthetische of donzen luchtbed gaan. Neemt veel minder ruimte in beslag, is lichter en ook nog eens sneller klaargemaakt voor de nacht.
aanvulling:
Ik heb van de zomer online voor 140 een synmat 9 LW op de kop getikt inderdaad, en ook qua ligcomfort schat ik die hoger in dan de decathlon optie (waar ik eerlijkerwijs niet op heb gelegen, maar de synmat ligt echt goed).
De hoogte van de decathlon veldbedjes wordt inderdaad als voordeel aangekaart, maar is niet iets dat voor ons van belang is.


Heb je dit via marktplaats gedaan of is het een kwestie van goed zoeken?

Slaapzak voor die temperatuur hebben we nog niet. Een dikke deken volstaat ook niet neem ik aan?
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ik heb nog wel een goede tip voor een donzen slaapzak: Cumulus
Volledig op maat te maken met alle opties die je zelf wilt. Extra dons, langer, waterdichte buitenstof alles kan.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Eerste hit in Google:
https://m.soellaart.nl/nl/1512357/exped ... TcQAvD_BwE

Overigens heeft de concurrent Thermarest ook prima matjes maar ik vind de banen in de lengte prettiger liggen dan overdwars.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

twowheeler schreef: ma 25 januari 2021, 13:26
I_do schreef: ma 25 januari 2021, 13:00

aanvulling:
Ik heb van de zomer online voor 140 een synmat 9 LW op de kop getikt inderdaad, en ook qua ligcomfort schat ik die hoger in dan de decathlon optie (waar ik eerlijkerwijs niet op heb gelegen, maar de synmat ligt echt goed).
De hoogte van de decathlon veldbedjes wordt inderdaad als voordeel aangekaart, maar is niet iets dat voor ons van belang is.


Heb je dit via marktplaats gedaan of is het een kwestie van goed zoeken?

Slaapzak voor die temperatuur hebben we nog niet. Een dikke deken volstaat ook niet neem ik aan?
Was via oostenrijkse webshop. Een slaapzak kun je dan weer wel prima bij de decathlon scoren. Maar dt kun je ook oplossen met een simpele en extra deken.
Tip van Jip: neem wel tzt een mummy slaapzak, in een normaal model komt er koude lucht in als je draait, en dan lig je dus feitelijk warm genoeg, en wordt je alsnog wakker van de kou.
Maar experimenteren met wat je toevallig hebt liggen kan best lonen itt bij de matjes waar comfort en isolatie nauwer komen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

De Self-Inflating matjes voldoen goed en veel beter dan een gewoon luchtbed. Dit komt door de inwendige vulling van de matjes waardoor de lucht niet kan circuleren. Ze zijn van goedkoop (lidl) tot duurder (therma rest) en de kwaliteit zal evenredig zijn. Overigens heb ik zelf een lidl matje met een dikte van 5 cm die het prima vol houdt.
"This species has amused itself to death"
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kan niet meer schreef: ma 25 januari 2021, 14:19 De Self-Inflating matjes voldoen goed en veel beter dan een gewoon luchtbed. Dit komt door de inwendige vulling van de matjes waardoor de lucht niet kan circuleren. Ze zijn van goedkoop (lidl) tot duurder (therma rest) en de kwaliteit zal evenredig zijn. Overigens heb ik zelf een lidl matje met een dikte van 5 cm die het prima vol houdt.
Ik heb in een ruim decennium bij de studentenklimvereniging heel veel van de goedkopere matjes kapot zijn gaan na korte tijd. Vaak krijg je wel een nieuwe onder garantie, maar dan heb je onderweg wel een probleem.
Mijn thermarest delamineerde overigens ook na 10 jaar, heb toen zonder problemen een nieuwe gekregen middels levenslange garantie.
Bij Exped is de garantie op delamineren 5 jaar. Gelukkig ging die van mij na 4 jaar en 6 maanden. Ook daar een nieuwe gekregen.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ik slaap al jaren in de sneeuw en heb tot een paar jaar geleden altijd een Exped Downmat gebruikt: isoleert fantastisch maar is wel zwaar.. Qua isolatie kan ik de Exped matjes dus van harte aanbevelen... ECHTER, bij iedereen die ik ken die een Exped heeft gehad, inclusief mezelf, laten na een tijd de naden die de banen van elkaar scheiden los.... Bij sommigen al binnen een jaar, waarna je onder garantie een nieuwe krijgt. Soms pas (weer) na een paar jaar waardoor ze altijd in de vuilnisbak belanden.

Dan blaast de mat op als een ballon is ie niet meer bruikbaar. Voor mij de reden om geen Exped meer te kopen; ik heb geen zin meer in een kapotte mat bij -15... Echt jammer, want ik vind ze lekkerder liggen dan de alternatieven, maar na meerdere garantie gevallen ben ik er inmiddels van overtuigt dat het een probleem is wat ze niet opgelost krijgen.

Tegenwoordig heb ik een Thermarest Neo Air Xtherm die ook nog eens een stuk lichter is.

Edit: bovenstaande is gebaseerd op slapen op sneeuw, dus als het echt goed koud is, en dat al het spulleke ook compact/lichtgewicht in een rugzak moet. Beiden is wellicht niet van toepassing voor jou waardoor een minder luxe mat ook prima kan voldoen.
Laatst gewijzigd door DuReal op ma 25 januari 2021, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

kan niet meer schreef: ma 25 januari 2021, 14:19 De Self-Inflating matjes voldoen goed en veel beter dan een gewoon luchtbed. Dit komt door de inwendige vulling van de matjes waardoor de lucht niet kan circuleren. Ze zijn van goedkoop (lidl) tot duurder (therma rest) en de kwaliteit zal evenredig zijn. Overigens heb ik zelf een lidl matje met een dikte van 5 cm die het prima vol houdt.
Bij een luchtbed is er geen warmte verlies via circulatie (convectie) omdat de warme lucht al boven is en de koude onder. Er is dus geen drijvende kracht om circulatie plaats te laten vinden. Het warmte verlies bij een luchtbed is via straling. Vergelijkbaar met wanneer je naast een koude muur zit of een warme radiator. Om dezelfde reden zijn reddingsdekens van reflecterend materiaal.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie