slaapmateriaal voor het winterkamperen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik ben niet echt een winterkampeerder... laatste jaren al niet eens meer een zomerkampeerder, maar vroegah toen ik nog veel naar festivals ging kreeg ik een keer een tip om met een muts op te slapen. Blijkbaar verlies je veel lichaamswarmte via je hoofd.
En dat maakte de vroege festivals in het jaar wel dragelijker 's nachts. Oh en ik zweer bij mijn Nomad mummy slaapzak. Dubbellaags waar je kan kiezen om onder enkele laag te slapen of ervoor kiest om tussen de dubbellaag te slapen zonder er iets extra in te ritsen.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Meegs schreef: ma 25 januari 2021, 14:46 Ik ben niet echt een winterkampeerder... laatste jaren al niet eens meer een zomerkampeerder, maar vroegah toen ik nog veel naar festivals ging kreeg ik een keer een tip om met een muts op te slapen. Blijkbaar verlies je veel lichaamswarmte via je hoofd.
En dat maakte de vroege festivals in het jaar wel dragelijker 's nachts. Oh en ik zweer bij mijn Nomad mummy slaapzak. Dubbellaags waar je kan kiezen om onder enkele laag te slapen of ervoor kiest om tussen de dubbellaag te slapen zonder er iets extra in te ritsen.
Dubbellaags is ook een goed idee! Vind het zonde voor 1 weekje een winterslaapzak te kopen. Maar misschien dat een normale slaapzak en een deken ook volstaat.

Ben wel zeker dat we voor zo'n mat gaan. Welk merk weet ik nog niet. Obelink wordt ook goed getest, net als de mat van Decathlon. Exped hebben we gevoeld en was wel erg comfortabel. Red Wood is wat minder bekend, maar ook goed getest. Thermarest lijkt wel wat zeldzamer. Kijken of we voor het eind van februari nog in een kampeerwinkel kunnen voelen.

Met de research krijg ik wel steeds meer zin om te gaan! Als het materiaal goed is kan zoveel
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

ECHT wintercamperen is je tauntaun opsnijden en als warme slaapzak gebruiken :bier:
Afbeelding

Ben je iets minder hardcore:
ongeveer 100jaar geleden in de herfst/winter in de Atlas en Woestijn een trektocht gedaan met snachts ook -erg koud. Thermarest matje op een thermodeken, -50 Mamut slaapzak (waar ik zomer open onder lig) en zelfs een proffesionele koukleun als ik ligt er dan warmpjes bij.
Daarmee zelfs bij -10 achter een stenen randje liggen slapen omdat het te hard waaide en sneeuwde om een tent nog op te zetten. :-q
Toen deden we nog dat soort gekkigheid, nu denk ik stoer hoor, maar waar is mn creditcard en het dichtstbijzijnde hotel :bier:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Jaren met een thermarest zomer matje en lapje EVO schuim voor onder de heupen in de winter gekampeerd, met donzen slaapzak en zijden binnenzak. Wel met muts op en wat warm ondergoed aan voor extra comfort.
Zou nu toch warmer spul speciaal voor de winter aanschaffen maar dat zal de leeftijd wel zijn.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Warme onderkleding is inderdaad ook een goede. Hadden we ook in 2019 in IJsland aan, terwijl we toch een verwarminkje in onze Mink caravan hadden. Was wat fijner om warm mee te blijven dan de dieselgeurtjes een hele nacht in te ademen...
Die Mink caravans zijn wel leuk trouwens als alternatief voor een tent. Met een 4x4 ervoor en we konden bijna overal door rijden daar in IJsland.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Ik slaap graag buiten in de winter, als het materiaal op orde is. Een slaapzak houdt lichaamswarmte vast, maar isoleert niet van onder. Je kunt een fortuin uitgeven aan een mooie donzen slaapzak (shoutout voor Cumulus, betere prijs/kwaliteit voor dons krijg je niet), maar de kou uit de grond trekt gewoon je lijf in.

Dus isoleren van onder. Kijk naar de R-waarde van een slaapmat. Exped heeft goede wintermatten, maar niet elke Exped is een wintermat. Zelfde geldt voor Thermarest. Zelf lig ik, als ik op de grond lig op een Thermarest Xtherm. Ligt lekker, en isoleert als een malle. In plaats van een slaapzak gebruik ik een topquilt (slaapzak zonder bodem), omdat het deel waar je op ligt in een slaapzak toch weinig tot niets isoleert. Laat het maar vriezen met deze combi, ook zonder tent.

Natuurlijk ligt er in Huize Welkom Buiten ook een keur aan Decathlonslaapzakken voor diverse seizoenen, maar een serieuze donsgevulde slaapzak verslaat alles, zomer of winter.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Baron Gijs
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 8 maart 2017, 13:28
Mijn mountainbike: Kona Unit, Vitus Mythique

Meegs schreef: ma 25 januari 2021, 14:46 Ik ben niet echt een winterkampeerder... laatste jaren al niet eens meer een zomerkampeerder, maar vroegah toen ik nog veel naar festivals ging kreeg ik een keer een tip om met een muts op te slapen. Blijkbaar verlies je veel lichaamswarmte via je hoofd.
Een slaapmutsje, zo had ik er nog nooit over gedacht. Mooi !
Toevallig stond er afgelopen week een foto in de krant van soldaten die in het Capitool sliepen. In hun kleren, en allemaal een muts op.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Al jaren thermarest en donzen slaapzak slaper (slaapzak is semi mummie model met donzen capuchon). Geschikt vanaf een paar graden onder nul tot en met te heet in de zomer :winkie:
Thermarest mat gaf na 22 jaar de geest (delamineren), bon was nog voor handen en ‘dus’ kreeg ik een nieuwe mat, via Bever :-q

3 jaar terug met mijn toen 9 jarige dochter in de voorjaarsvakantie bij 8 graden overdag gekampeerd, wat was dat een feestje. S’nachts sliepen we dus geen idee hoe koud het was :wink:
We staan te popelen om komende voorjaarsvakantie weer te gaan. Luxe tip, neem een camping met vuurstookplaats en verwarmd sanitair :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Aha, vandaar je :-q voor Bever.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
w0utje
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 15 juni 2007, 09:48
Mijn mountainbike: Giant Trance e+ 2 Pro

DuReal schreef: ma 25 januari 2021, 14:25 Ik slaap al jaren in de sneeuw en heb tot een paar jaar geleden altijd een Exped Downmat gebruikt: isoleert fantastisch maar is wel zwaar.. Qua isolatie kan ik de Exped matjes dus van harte aanbevelen... ECHTER, bij iedereen die ik ken die een Exped heeft gehad, inclusief mezelf, laten na een tijd de naden die de banen van elkaar scheiden los.... Bij sommigen al binnen een jaar, waarna je onder garantie een nieuwe krijgt. Soms pas (weer) na een paar jaar waardoor ze altijd in de vuilnisbak belanden.

Dan blaast de mat op als een ballon is ie niet meer bruikbaar. Voor mij de reden om geen Exped meer te kopen; ik heb geen zin meer in een kapotte mat bij -15... Echt jammer, want ik vind ze lekkerder liggen dan de alternatieven, maar na meerdere garantie gevallen ben ik er inmiddels van overtuigt dat het een probleem is wat ze niet opgelost krijgen.
Ik heb al jaren een exped downmat 7, echt 1 van de eerste toen ( volgens mij toen iets van 121€ ;) ). Die werkt nog prima, wel al 2x een synmat onder garantie later vervangen vanwege lekkende naden. De nieuwe doen het alweer 7 en 10 jaar prima. De downmat is wel echt warmer dan de synmatten.
Ook laatst nog een selfinflate exped op de kop getikt via markplaats voor de jongste van 5, die doet het nu 2 jaar prima. Die heeft volgens mij dat balon probleem niet. Isoleert ook prima maar is wel aanzienlijk dunner.
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Bedankt allemaal!

OBelink heb ik gecontact met de vraag naar meer duidelijkheid over de R-waarde. Afhankelijk van dat antwoord gaan we wel of niet voor de EXped. Denk dat isolatie het hele jaar door het belangrijkste is.

Dan wordt het zoeken naar goed slaapmateriaal voor de rest, en beslissen of we twee 1-persoons of één 2-persoons kopen. Zoals hier al werd aangegeven kan de rest prima bij de Decathlon worden gehaald.
Who needs roads when there's dirt
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Om dit nog even af te sluiten. Het echte winterkamperen is er niet meer van gekomen. Een ander, vooral beter, matras moest er nog steeds komen. Aanvankelijk wilden we voor de Obelink gaan. Tot we zagen dat Decathlon van zijn ultim comfort nu ook een 2persoons variant aanbiedt. Nu kon de 1 persoons makkelijk aan elkaar worden gehaakt, maar we hadden toch de voorkeur naar een puur 2 persoons. Daarbij zagen we dat Decathlon 5 jaar garantie aanbiedt op de mat, tegenover 2 voor Obelink. Onze garantie en kwaliteitservaring is altijd goed geweest met Decathlon, dus besloten die te bestellen.

https://www.decathlon.nl/p/zelfopblazen ... R-p-329980
Who needs roads when there's dirt
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Honderden nachten in een tentje gelegen met temperaturen ver onder vriespunt, Thermarest matje, Anjungilak Tyin Arctic (tegenwoordig Mammut volgens mij), soms nog een fleece binnen slaapzak.
Belangrijk:
- Hou nooit je kleren aan in je slaapzak, hooguit thermo ondergoed
- Natte/koude kleren en eventueel binnenschoenen los bij je in de slaapzak
- Zorg voor een thermos met warme thee en iets van een Snicker (en ja, die worden keihard, dus ook in je slaapzak ;) ) voor als je onverhoopt vd kou wakker wordt. Kacheltje gaat dan van binnenuit weer branden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie