ergernis, een oproep;

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Gebruikersavatar
TechnoAddict1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 19:02
Mijn mountainbike: Cannondale fsi 2015, compleet gepimpt

Hi, ik weet niet of ik de enige ben, maar ik erger me kapot aan die 'groepjes' die VOORAL op drukke dagen de MTB parcours opzoeken. Stop ermee! Het slaat gewoon nergens op. Ga lekker met je maatjes (met hetzelfde latex pakje) op de racefiets zitten of breng het aantal terug naar 3 man. Zondag ook weer in Hellendoorn een groep van 6-8 ... je kunt er niet langs, of ze halen je in ... gewoon ruk. Een MTB pad is niet gemaakt voor grote groepen.
Kan iemand van zo'n 'groepje' uitleg geven svp?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

TechnoAddict1970 schreef: di 2 februari 2021, 15:25 .... breng het aantal terug naar 3 man. ...
Je mag op dit moment maar met zijn tweeën buiten sporten.

Op de weg doen ze dit ook helaas, en het nut is dat het gezellig is, en dat je af en toe uit de wind kunt fietsen.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Echt waar joh? Doen ze dat?
Had ik hier nog niks over gehoord! :D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Jerome89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: do 5 maart 2020, 13:55

Enige oplossing is zelf de drukke plaatsen en drukke momenten mijden.
Zondagmorgen een MTB route opzoeken is een garantie op ergernissen.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Jerome89 schreef: di 2 februari 2021, 15:37 Enige oplossing is zelf de drukke plaatsen en drukke momenten mijden.
Zondagmorgen een MTB route opzoeken is een garantie op ergernissen.
In ieder geval op drukte 😉
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

TechnoAddict1970 schreef: di 2 februari 2021, 15:25[…] latex pakje […]
Afbeelding
😳
Vorsprung durch Pedantik.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

TechnoAddict1970 schreef: di 2 februari 2021, 15:25 Hi, ik weet niet of ik de enige ben, maar ik erger me kapot aan die 'groepjes' die VOORAL op drukke dagen de MTB parcours opzoeken. Stop ermee! Het slaat gewoon nergens op. Ga lekker met je maatjes (met hetzelfde latex pakje) op de racefiets zitten of breng het aantal terug naar 3 man. Zondag ook weer in Hellendoorn een groep van 6-8 ... je kunt er niet langs, of ze halen je in ... gewoon ruk. Een MTB pad is niet gemaakt voor grote groepen.
Kan iemand van zo'n 'groepje' uitleg geven svp?
Je hebt alleen invloed op je eigen gedrag, dus gedraag je en erger je niet, daar wordt het leven een stuk prettiger van.
Geen gezeik, mountainbike!
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Alien schreef: di 2 februari 2021, 15:40
TechnoAddict1970 schreef: di 2 februari 2021, 15:25[…] latex pakje […]
Afbeelding
😳
Bring out the gimp
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

But the gimp is sleeping...
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

George schreef: di 2 februari 2021, 15:48 But the gimp is sleeping...
Dan moet je hem maar wakker maken, is het niet?
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

TechnoAddict1970 schreef: di 2 februari 2021, 15:25 die VOORAL op drukke dagen de MTB parcours opzoeken.
Dat is natuurlijk wel een beetje een self fulfilling prophecy. Als ze niet komen op drukke dagen is het ook geen drukke dag.

Verder is het natuurlijk zo dat het enige dat zo'n groep doet, het verruilen van een racefiets naar een MTB is. De insteek is verder hetzelfde. Met de club zo snel mogelijk een rondje fietsen. Dat dat in de wintermaanden blijkbaar op een MTB moet omdat "MTB'en een wintersport is" is zo'n hardnekkige fabel dat zichzelf in stand houdt. De groepsgrootte blijft hetzelfde als in de zomermaanden. Hooguit wordt deze wat kleiner omdat niet iedereen beschikt over een racefiets en een mountainbike.

Ik ben al tijden geleden gestopt met het fietsen van georganiseerde tochten omdat je daar dit fenomeen in extremis tegenkomt. Voor mij geen lol aan. Ik ben meer van het "sessionen" en zoek het liefst routes op met technische uitdagingen die ik dan meerdere keren dan doen. En als het erg druk is pak ik een stukje waar die groepen niet komen of pak een minder populaire route om te kijken of ik daar wat mooie zaken kan vinden (eventueel net van de route af). 20km vind ik al meer dan genoeg. Ik ben mijn energie liever kwijt in 10 sprongetjes dan 100m klimmen.
Laatst gewijzigd door Klitse op di 2 februari 2021, 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Hoe dan ook, niet fietsen in groepen maakt al sinds jaar en dag deel uit van de gedragscode voor mtbers:

Afbeelding

Ook bijvoorbeeld de NTFU onderschrijft die regels. Niet alleen de beruchte boswielrenners overtreden dit gebod, ook 'echte' mtbers houden zich hier lang niet altijd aan. Dat hoeft geen probleem te zijn, ik fiets ook wel eens met een grote(re) groep maar dan verschilt het tempo meestal dusdanig dat de groep opsplitst en je af en toe op elkaar wacht. Blijf je wel bij elkaar dan hoeft het nog steeds geen probleem te zijn als je een beetje rekening met anderen houdt. Als ik met de kinderen op pad ga en we rijden een route met veel singletrack dan stoppen we op de brede(re) paden even zodat anderen kunnen passeren. Sowieso scheelt het enorm als je het spitsuur mijd (zondag tussen 10 en 12).

Voordeel van club en/of sponsor kleding is dat je in geval van overlast een aanspreekpunt heb. Benader de club (of de sponsor) en geef je klacht(en) door.

Enneh...[Tegeltjeswijsheidmodus]"De hele dag kan men zich ergeren maar men is er niet toe verplicht"[eindemodus]
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

George schreef: di 2 februari 2021, 15:57 Hoe dan ook, het niet fietsen in groepen maakt al sinds jaar en dag deel uit van de gedragscode voor mtbers:
Afbeelding

Ook bijvoorbeeld de NTFU onderschrijft die. Niet alleen de boswielrenners waarvan sommige alleen in de winter op de mtb zitten overtreden dit gebod wel eens, ook 'echte' mtbers houden zich hier lang niet altijd aan. Dat hoeft geen probleem te zijn, ik fiets ook wel eens met een groep maar dan verschilt het tempo dusdanig dat de groep opsplitst en je af en toe op elkaar wacht. Blijf je wel bij elkaar dan hoeft het nog steeds geen probleem te zijn als je een beetje rekening met anderen houd. Als ik met de kinderen op pad ga en ik rijd een route met veel singletrack dan stoppen we op de brede(re) paden even zodat anderen kunnen passeren.

Voordeel van club en/of sponsor kleding is dat je in geval van overlast een aanspreekpunt heb. Benader de club (of de sponsor) en geef je klacht(en) door.
Hier zou de NTFU natuurlijk ook gewoon wat meer haar rol als overkoepelend orgaan kunnen pakken door wat meer marketing met deze regels te bedrijven. Ik heb ze nog nooit gezien (ik ben ook geen lid, al houd ik me aan al die regels) maar ik vermoed dat zelfs het overgrote deel van de NTFU leden deze niet kent. Een paar keer per jaar de clubs op het hart drukken dat er wellicht voor MTB andere/aanvullende gedragsregels gelden dan in het wielrennen zou wellicht al kunnen helpen. Ligt natuurlijk wel een beetje aan het bestuur van zo'n club en hoe serieus iedereen die regels neemt.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
TechnoAddict1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 2 november 2020, 19:02
Mijn mountainbike: Cannondale fsi 2015, compleet gepimpt

George schreef: di 2 februari 2021, 15:57 Hoe dan ook, het niet fietsen in groepen maakt al sinds jaar en dag deel uit van de gedragscode voor mtbers:
Afbeelding

Ook bijvoorbeeld de NTFU onderschrijft die. Niet alleen de boswielrenners waarvan sommige alleen in de winter op de mtb zitten overtreden dit gebod wel eens, ook 'echte' mtbers houden zich hier lang niet altijd aan. Dat hoeft geen probleem te zijn, ik fiets ook wel eens met een groep maar dan verschilt het tempo dusdanig dat de groep opsplitst en je af en toe op elkaar wacht. Blijf je wel bij elkaar dan hoeft het nog steeds geen probleem te zijn als je een beetje rekening met anderen houd. Als ik met de kinderen op pad ga en ik rijd een route met veel singletrack dan stoppen we op de brede(re) paden even zodat anderen kunnen passeren.

Voordeel van club en/of sponsor kleding is dat je in geval van overlast een aanspreekpunt heb. Benader de club (of de sponsor) en geef je klacht(en) door.
Hi George, de MTB hype is natuurlijk al een tijdje gaande. In de weekends is er idd geen lol meer aan, vooral hier op de Heuvelrug. Ik vind echt dat ze de 'regels' moeten aanscherpen. Bijv. in 't weekend NIET met groepen gaan rijden, bijv. max. 3 of 4 man.
Gesloten