Brexit: Bestellen mtb: import & toeslagen

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Plaats reactie
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Hey hallo,

Ik sta op het punt om een Stanton Switch9er te bestellen uit het Verenigd Koninkrijk maar ben niet helemaal zeker over de heffingen en of mijn berekening klopt

Ik heb de volgende opties:
- (taiwanese) frame only 650gbp en zelf opbouwen (940 gbp voor een UK 631 frame)
- complete build (standard) 2200 gbp (zit helaas sram sx eagle aandrijving op)
- complete build (elite) 3050gbp

en afhankelijk van hoeveel importheffingen ik zou betalen zou ik de een over de ander kiezen
Ik heb dit gevonden:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... port_taxes

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n_examples


Klopt het in dit geval dat bijv de frame only het volgende zou kosten?
- frame: 650 gbp (inclusief engelse btw/vat)
- shipping: 20gb (geen idee nog)
- importheffing: 3% over 670gbp =~ 20gbp
- BTW: 21% over 690gb =~ 145 gbp
- Totaal = 835gbp
- Value 1:1.13 betekend 945 euro

Complete build stabdard (2200 + 20) * 1.03 * 1.21 * 1.13 = 3126 euro
Complete build elite (3050 + 20) * 1.03 * 1.21 * 1.13 = 4325 euro


Mocht dit kloppen, neig ik naar zelf opbouwen (wordt wel mijn eerste build, en voorkeur ging eigenlijk naar complete build uit)
Zeker agz op basis van reviews ik de sram sx eagle niet thuis vind horen op een fiets van 3100 euro en de elite variant wel heel duur wordt.

Reacties worden zeer gewaardeerd
Royba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 7 november 2015, 11:33
Mijn mountainbike: heeft een ketting

Hoi lllmartinlll,

mijn advies is om even contact op te nemen met Stanton.

Onlangs zelf contact met ze gehad en heel snel een antwoord gekregen van Beal.

Bij het orderen en invoeren van het adres wordt de Engelse VaT er afgehaald.
Frame only kom je dan op GBP 540,00.

Bij mij was shipping in 2018 21 GBP.
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Bedankt!
Vergeten erbij te vermelden: ik had ze al gemaild en kreeg dit door:

"Regarding import fees, you won't pay us VAT. That is something you would pay at customs. If you buy UK made then there shouldn't be a 4.7% duty on the frame, however there would potentially be on the Taiwan made frame."

Waar ik helemaal niets van begreep, agz hierin de import duty imo 3 procent is, en ik niet helder krijg of ik dubbele vat ging betalen
Maar als ik iig geen dubbele btw/vat betaal; dan is het al wat beter behappen.

Weet ik alleen nog niet of een taiwanese frame (=goedkoper en nu voorhanden) dus nog extra heffing krijgt.
En of ik nu beter uit ben door zelf te bouwen als ik een betere aandrijving wil dan de standard variant.
Lastig allemaal
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als het in de UK is gemaakt dan is het 3%
Is het in de UK geimporteerd, dus made in Taiwan dan betaal je het volle pond (leuk woord grapje toch?) voor het frame.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Royba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 7 november 2015, 11:33
Mijn mountainbike: heeft een ketting

Nog net voor de Brexit (18-12) heb ik een frame binnen weten te krijgen.
Daarvoor uitvoerig contact gehad met de douane.

Aangegeven werd dat er eerst een importtoeslag op zit van 4.7%, daarna de BTW er overheen.

In mijn geval zou ik gaan voor frame only en er precies de onderdelen op zetten die je zelf wil.
Royba
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: za 7 november 2015, 11:33
Mijn mountainbike: heeft een ketting

Jurf schreef: wo 3 februari 2021, 12:34 Als het in de UK is gemaakt dan is het 3%
Is het in de UK geimporteerd, dus made in Taiwan dan betaal je het volle pond (leuk woord grapje toch?) voor het frame.
Dit ja, maar die info was half december nog niet beschikbaar.
lllmartinlll
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 16 november 2020, 14:29

Ah okay. Bij checkout halen ze idd de UK VAT eraf. Dus dan betaal je hooguit/wss enkel die 3-5% importheffing erboven op;
dat gaat de keuze niet beinvloeden.

Was vooral bang dubbele btw (~20%) te betalen
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wat betreft importheffing die betaal je niet over producten die vooral uit het VK komen, wel over doorimport uit Taiwan. Als alleen het frame uit Taiwan komt en de rest is volledig uit het VK ( lijkt mij onwaarschijnlijk Shimano en Sram bijvoorbeeld) dan zou je over alleen frame dit wellicht wel moeten betalen en over hele fiets niet.

Ik zag ergens dit staan:
Als hoofdregel geldt dat goederen van (niet-preferentiële) oorsprong zijn uit het land waarin (in een daartoe ingerichte onderneming) de laatste ingrijpende, economisch verantwoorde verwerking of bewerking heeft plaatsgevonden, die hetzij tot de fabricage van een nieuw product heeft geleid, hetzij een belangrijk fabricagestadium vertegenwoordigt.[1]
https://www.sva.nl/weg-en-wagen/hoge-he ... -productie

Een fiets lijkt mij een nieuw product, vraagt overigens wel om oorsprong verklaringen en ander papierwerk.
Schoullie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 juli 2013, 12:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 7

Voor fietsen uit VK zij verschillende mogelijkheden:
Frames only Standaard tarief 4.7%
Complete fietsen Standaard tarief 14%

Indien de fabriek kan aantonen dat de goederen preferentiële VK oorspong hebben is het import tarief 0%
Indien dit aangetoond is moet je nog zorgen dat diegene die de douane aangifte maakt dit ook toepast.

Mochten de frames/fietsen een Chinese oorsprong hebben kunnen er nog weleens verrassing om de hoek komen ivm met extra dumping heffing deze zijn afhankelijk van de producent.

Momenteel is het een chaos met zending uit het VK en er zijn al verschillend vervoerder gestopt met zending te vervoeren.

Buiten de invoerrecht komen ook nog een 21% BTW ook kan de douane agent je nog kosten in rekening brengen voor het maken van de aangifte, dit is ook afhankelijk wat is afgesproken met de verzender.

Hopelijk helpt dit bij het maken van een goede afweging.

Groet,
Schoullie
triple nickel
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: di 26 februari 2008, 23:22
Mijn mountainbike: Cube Reaction 2008

Hallo,

@lllmartinlll,

Goede keuze die Stanton Switch9er!! :-D Ben je er al uit???
Ik wil namelijk ook bij Stanton een Switch9erFS frame bestellen. Hebben ze bij Stanton iets kunnen doen voor je?

Vanwaar reken jij er nog eens 1.13 bij??? Dit kan ik nergens terug vinden op belastingdienst.nl.

Ik kom uit op bijna 1000pond extra betalen aan invoerrechte en belasting. Maar ik praat via mail nog met Stanton.
Plaats reactie