zoektocht nieuw winterjack

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik ben op zoek naar een nieuw winter fiets jack
afgelopen winter gefietst met een jack van decathlon, af en toe nog wat fris en ik heb een capuchon gemist

Nu dus opzoek naar een nieuwe maar mijn kennis is wat beperkt, ik weet niet precies waar ik moet zoeken,jassen genoeg maar voor temperaturen onder nul kan ik niet zoveel vinden. behalve de endura mt500 freezing point jack. deze lijkt me wat te duur voor wat het is

iemand advies of eigen ervaring met een degelijk jack ?

wensen:
capuchon
wind&waterdicht
50-200 euro max
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

IMHO bestaat er niet zoiets als een allround winterjack.
Beter investeer je in meerdere lagen, dan kan je dat ook combineren met andere temperatuur-ranges.
Een goede vochtafvoerende baselayer, gecombineerd met een midlayer voor isolatie en evt aangevuld met een (dunne) wind- of regenshell.

Disclaimer: ik weet dat iedereen anders is, ik heb het bv snel warm. Ik rij tot net iets onder nul met enkel een baselayer en een windbreaker.

De MT500 heb ik gehad, veel te dik...bij een beetje doortrappen werd de jas van binnen net zo nat als van buiten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klopt, een winterjack hoeft niet dik te zijn, integendeel. Je wilt het liefst met laagjes werken, dat isoleert beter en je bent flexibel mocht de temperatuur onderweg behoorlijk veranderen.

Een onderlaag die het zweet zo snel mogelijk afvoert zodat je lichaam droog blijft (tip, Brynje gaatjesshirt. Ziet er niet uit maar is het "droogste" ondershirt dat ik ken).
Daar overheen naar behoefte een of meerdere dunne shirts met lange of korte mouwen, net wat jij prettig vind. En daar overheen een niet te dik winddicht jack.

Persoonlijk vind ik een jack dat rondom winddicht is teveel van het goede, veel fietsjacks zijn aan de voorkant winddicht maar hebben op de rug en aan de achterkant van de mouwen "gewone" stof. Dat ademt beter.
Om dezelfde reden wil ik ook geen waterdicht jack, ook een goede membraan als Goretex ademt minder goed dan een gewone stof. Als het echt gaat regenen trek ik liever een apart dun regenjack aan (wat zelden nodig is, want met regen ga ik niet fietsen ;-)).

Niet het goedkoopste merk, maar ik heb erg goede ervaringen met Gore. Daar heb ik een jack van dat ik nog met guldens betaald heb ( :o ) en dat ik nog steeds af en toe gebruik. Winddicht, gewone stof achterop en het minst zweterig van alle soortgelijke jacks die ik gehad heb. En de wat hogere prijs doet minder pijn als je er zo lang mee kunt doen :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

kermit schreef: vr 12 maart 2021, 11:06 Persoonlijk vind ik een jack dat rondom winddicht is teveel van het goede, veel fietsjacks zijn aan de voorkant winddicht maar hebben op de rug en aan de achterkant van de mouwen "gewone" stof. Dat ademt beter.
Agreed, Ik rij sinds een tijdje met een Arcteryx windbreaker (de Squamish), eigenlijk bedoeld voor rotsklimmen. Deze is windwerend (90% iirc), dus die houdt de meeste wind/kou van je lijf. Maar daardoor is die een stuk beter qua vocht- en temperatuurbeheer dan m`n andere fiets-windshell, die niets door laat en ook veel meer warmte vasthoud.

En omdat je `m tot grapefruit-grootte kan comprimeren, past ie letterlijk overal in (140gr) en neem je/ik `m altijd mee.
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

bedankt voor jullie reactie ik zal eens kijken naar de gore spullen ende Arcteryx
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Het is maar net hoe je in elkaar zit.
Ik ben duidelijk in het verkeerde land geboren, en met een slecht afgestelde thermostaat, want ik heb een pokke hekel aan kou en ook maar weinig nodig om het koud te hebben terwijl ik bij 35gr+ vrolijk een berg op fiets waar de meesten ontploffen.
Onderkleding en lagen maakt echt het verschil, maar zonder een warme winterjas heb ik het ook met 5 lagen nog koud.
Zelf heb ik daarmee goede ervaringen met Craft en ook Arcetryx.

Qua ondershirt: de shirts van Byrne! Zo lelijk als de nacht en ik zou me niet erin omkleden in nabijheid van je vriendin want die gaat spintaan van je af, maar ze zijn lekker warm en houden je droog.
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Ik ben duidelijk in het verkeerde land geboren
jij ook al
warmte kan ik idd goed hebben en 30 graden is heerlijk.
toch ook maar eens kijken naar dat byrne shirt en een account op tinder dus :winkie: :winkie:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

TenZNL schreef: vr 12 maart 2021, 11:01IMHO bestaat er niet zoiets als een allround winterjack.
Beter investeer je in meerdere lagen, dan kan je dat ook combineren met andere temperatuur-ranges.
Mwah... Ik heb een Gore jack dat ik doorgaans bij <5deg echt de voorkeur geef boven windbreakers en laagjes, omdat 1 ondershirt met een enkele jas - voor mij voldoende bij -8, de koudste zondagochtend dit jaar - erover vind ik toch makkelijker vind bewegen en reguleren (rits aan weerzijde onder de armen) dan laagjes.

Als ik met body protector rijd, daar gaat de jas ondanks dat het een 'all mountain' geinspireerd exemplaar is niet over, heb ik wel laagjes maar dat bevalt me eigenlijk minder goed.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

cheeta schreef: vr 12 maart 2021, 19:14
TenZNL schreef: vr 12 maart 2021, 11:01IMHO bestaat er niet zoiets als een allround winterjack.
Beter investeer je in meerdere lagen, dan kan je dat ook combineren met andere temperatuur-ranges.
Mwah... Ik heb een Gore jack dat ik doorgaans bij <5deg echt de voorkeur geef boven windbreakers en laagjes, omdat 1 ondershirt met een enkele jas - voor mij voldoende bij -8, de koudste zondagochtend dit jaar - erover vind ik toch makkelijker vind bewegen en reguleren (rits aan weerzijde onder de armen) dan laagjes.

Als ik met body protector rijd, daar gaat de jas ondanks dat het een 'all mountain' geinspireerd exemplaar is niet over, heb ik wel laagjes maar dat bevalt me eigenlijk minder goed.
Zie disclaimer, iedereen is anders :wink:
En mss heb ik de heilige graal der winterjassen wel gewoon gemist, er is natuurlijk ontzettend veel op de markt.
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Ik ben wel een fan van de broeken van Endura de lange en korte baggy’s ( Hummvee).

Welke windbreaker is nu de juiste van Endura?
Ik vind het net als TS erg onoverzichtelijk met alle verschillende types, net bij de broeken 😊
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Ben erg tevreden over de mtr primaloft van endura.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

nick22 schreef: vr 12 maart 2021, 19:00
.......toch ook maar eens kijken naar dat byrne shirt en een account op tinder dus :winkie: :winkie:
Grindr moet je zijn. (Totaal geen ervaringen mee maar ik lees nog wel eens wat hier en daar) :-D
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

Wat ik ook lastig vind is het eerste half uur is zalig met je winterjas maar daarna uit dat ding , dan stik je de moord .

Vandaar dat ik dus ook mee ga in de theorie van de laagjes :-q
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Buchie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 7 juli 2010, 20:36
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 2019
Contacteer:

frankyeti schreef: vr 12 maart 2021, 22:19 Ben erg tevreden over de mtr primaloft van endura.
Ik ook... Prima jas!
Een keutel in den morgen, is een dag zonder zorgen...
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

Buchie schreef: za 13 maart 2021, 14:51
frankyeti schreef: vr 12 maart 2021, 22:19 Ben erg tevreden over de mtr primaloft van endura.
Ik ook... Prima jas!
Is deze niet erg dik voor bv nu te rijden of t voorjaar en najaar? Hij lijkt me dikker dan een windbreaker?
Plaats reactie