Fraai frame/bikebouw filmpje op youtube

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Jaren geleden eens bij van Hulsteijn fietsen binnengelopen toen ze nog in Arnhem gevestigd waren. Gewoon omdat ik daar
iemand op ambachtelijke wijze een frame zag bouwen, en ik houd daar wel van. De topics hier mbt de handgemaakte stalen frames volg ik dan ook met belangstelling. Ik kwam vandaag onderstaande "documentaire" tegen op youtube welke ik de moeite zeer waard vond 🤩

https://youtu.be/gSzs2A7KBbc
Laatst gewijzigd door gijsje op di 23 maart 2021, 23:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Leuke film.
Ik vroeg het mij hier al eerder af op het forum en Suravida zal daar het antwoord op weten.
Sommigen hardsolderen een frame zoals in het filmpje en soms zie je weer een stalen frame TIG gelast. Wat is beter of waarom kies voor het een of het ander?
Ik heb vroeger leren hardsolderen en autogeenlassen maar doe dat al járen niet meer. En weet de theorie er achter niet meer.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Vakwerk in dat filmpje.

Wil je meer diepgang.
Paul Brodie producent van stalen frames in de jaren 80 en 90. Heeft op youtube zeer informatieve en relaxete, to the point en weinig opschmuck video's over framebouw en alles wat daarbij komt kijken.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Erwin25 schreef: di 23 maart 2021, 23:00 Leuke film.
Ik vroeg het mij hier al eerder af op het forum en Suravida zal daar het antwoord op weten.
Sommigen hardsolderen een frame zoals in het filmpje en soms zie je weer een stalen frame TIG gelast. Wat is beter of waarom kies voor het een of het ander?
Ik heb vroeger leren hardsolderen en autogeenlassen maar doe dat al járen niet meer. En weet de theorie er achter niet meer.
Ik vermoed dat vooral de voorkeur van de bouwer bepalend is voor de methode. Met allebei is een mooi en goed frame te bouwen.

Puur esthetisch gezien vind ik lugloos solderen (fillet brazing) iets mooier, vanwege de vloeiende overgangen tussen de buizen. Met lassen voeg je geen soldeer toe wat weer enkele grammen bespaard. En het kan ook geautomatiseerd worden gedaan, fillet brazen dacht ik niet.

Ik ben wel een staal liefhebber en heb diverse stalen frames gehad, oa:

Gelaste Cotic Solaris, betaalbaar en relatief licht met net over de 2.000 gram:
Afbeelding

Gesoldeerde Pace, iets zwaarder maar voor een confectieframe een hele mooie uitstraling vond ik. Sjieke pearl metallic lak en ik hou ook van de klassiek deels verchroomde achtervorken:
Afbeelding
Recentelijk verkocht maar ik mis 'm wel een beetje...

Mijn oude racefiets, gesoldeerd met lugs op de klassiek Italiaanse wijze met chroom en ingekleurde lugs en een mooi detail, een opgesoldeerde handtekening van de bouwer:
Afbeelding

Afbeelding

En m'n huidige hardtail, naar wens gebouwd door een van onze forumbakkers Herman de Biker. Ook hij is "los gegaan" op een paar hele mooie details imo. Een RVS headbadge, RVS verstevingingsstrips op de yoke en geëtste logo's in de gussets:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met excuses voor het hoge sys-gehalte, maar van stalen frames en ambachtelijk framebouwen word ik altijd overenthousiast... :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

kermit schreef: do 25 maart 2021, 17:14 ...
Met excuses voor het hoge sys-gehalte, maar van stalen frames en ambachtelijk framebouwen word ik altijd overenthousiast... :oops: :D
Excuses aanvaard: Ga door! 8)
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Prachtige ambacht in actie! Ik kan daar uren naar kijken. Heerlijk.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Erg mooi filmpje en niet alleen het brazing maar ook het mechanische werk in beeld gebracht.

Ik heb eerder ook al deze favoriet gepost, Soortgelijke opname van het maken van een gelaste Soulcraft frame

https://vimeo.com/18969652

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Erwin25 schreef: di 23 maart 2021, 23:00 Leuke film.
Ik vroeg het mij hier al eerder af op het forum en Suravida zal daar het antwoord op weten.
Sommigen hardsolderen een frame zoals in het filmpje en soms zie je weer een stalen frame TIG gelast. Wat is beter of waarom kies voor het een of het ander?
Ik heb vroeger leren hardsolderen en autogeenlassen maar doe dat al járen niet meer. En weet de theorie er achter niet meer.
Solderen is makkelijker om mee te beginnen, wat dan weer fijn is voor simpele zielen als ik. :tong Met een fles zuurstof en propaan en wat flux kan je al vrij snel buizen aan elkaar plakken. Mij leek lassen in ieder geval lastiger om mee te beginnen. Ondertussen kijken zo af en toe wel met een schuin naar de advertenties voor lasapparaten, want het feit dat je na het aan elkaar bakken niks meer hoeft af te werken scheelt wel weer tijd. Maar tegelijkertijd hou ik ook wel van het soort beeldhouwen dat solderen is. Zowel tijdens het daadwerkelijke solderen als tijdens het vijlen/schuren ben je toch ook weer vormend bezig.

Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Heerlijk stukje vakmanschap :-q

Keuze tussen TIG en Fillet brazed is ook materiaal afhankelijk. Ti laat zich slecht solderen
In staal hebben beide manieren hun charmes, TIG is iets lichter en iets minder vergevingsgezind, what you see is what you get.
Met solderen kun je alles wat vloeiender en organiseren aan elkaar verbinden.
Dat kan trouwens ook wel met dikke alu TIG lassen die glad geschuurd worden (Klein en C'dale o.a.) of soms gewoon worden afgesmeerd met plamuur (Santos)

Bij alle processen blijft het net zagen vd buizen erg belangrijk, ook iets dat je in het eindproduct niet altijd meer terug ziet.

(bijna) Random p#rn

11Ants
Afbeelding

David Kirk

Afbeelding

Brad Bingham (Kent Eriksen)

Afbeelding

Daan Kollmer (11Ants)

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Mooie plaatjes. :o

@ Suravida: Eerlijk antwoord, maar doe jezelf niet te kort. Simpele zielen maken niet een mooi passievol frame zoals jij dat doet en kunt. :-q

Ik heb zelf ontzettend veel gelast ( vooral elektrisch en MIG) en vind van bovenstaande foto's beide mooi, een klassiek ogende hard soldering en een technische TIG las)
Kan vooral altijd wel blij worden van een mooie TIG las zoals op de foto van yo-eddy.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

yo-eddy schreef: do 25 maart 2021, 22:13 Afbeelding

Afbeelding
Tsss, en kies dan maar eens wat mooier is... :o
Puur optisch ga ik voor de fillet brazed look, maar vanuit het oogpunt van vakmanschap is het allebei schitterend om te zien.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dank voor het delen van het filmpje, deze staat met stip in mijn top 3, heel mooi het vakmanschap in beeld gebracht. :-q
Wat betreft de verschillende manieren van framebouwen, fillet brazing is voor mij favoriet, dat voelt voor mij het dichts bij de oorsprong van MTB's te liggen .
De eerste MTB frames waren fillet brazed en ik vind het heel erg tof dat die oude techniek (solderen gaat nog veel verder terug) nog steeds wordt toegepast.
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

bongo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 451
Lid geworden op: ma 30 juli 2012, 10:33

PORNO!!!! .......en daarom greep mijn firewall in, denk :-q
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

void schreef: vr 26 maart 2021, 12:16 https://youtu.be/UWSePEV88tw
Ja net als stalen frames is carbon ook wel echt een Art op zichzelf.

Heel tijdrovend werk.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie