Fietsvervoer
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 357
- Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
- Mijn mountainbike: meta tr29 2021
mn XL frame past maar amper inhet koffer
de nieuwe fiets is zefs nog ietsje langer, ik overweeg nu een treefrog oid aangezien ik geen trekhaak heb
zijn er mensen die dat systeem al een langetijd gebruiken zonder problemen?
de nieuwe fiets is zefs nog ietsje langer, ik overweeg nu een treefrog oid aangezien ik geen trekhaak heb
zijn er mensen die dat systeem al een langetijd gebruiken zonder problemen?
Heb een ouwe Volvo V40..achterbank vlak leggen en heb dan een redelijke laadvloer,voorwiel er uit,zadel laten zakken en kan dan twee bikes rechtop naast elkaar zetten.
Plat in de laadruimte kan ook,voorwiel er uit, en heb dan nog een trekhaak er op zitten voor de fietsendrager(die gebruik ik nu het meest,maar soms voor snelwegritten is de boel in de kofferbak wel net zo fijn,geen wapperende fietsen achterop)
Plat in de laadruimte kan ook,voorwiel er uit, en heb dan nog een trekhaak er op zitten voor de fietsendrager(die gebruik ik nu het meest,maar soms voor snelwegritten is de boel in de kofferbak wel net zo fijn,geen wapperende fietsen achterop)
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Bij een frontale botsing bij een snelheid van 50km/u worden voorwerpen tot 50 keer zwaarder. Dus je lichtgewicht XC fietsje van 10kg weegt er dan 500. Als die tegen je hoofdsteun komt heb je geen nieuwe fiets meer nodig. Als de stoel je dan redt kop je een voorwiel van 1,5 kilo ook niet terug.
Daarom verbaasd het me soms als ik honden los in de auto zie. Die breekt dan bij zo'n impact, als het tegen zit, eerst de nek van de chauffeur of bijrijder en verlaat de auto dan via de voorruit.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Ok, dan liggen er vrijwel altijd gevaarlijkere objecten achterin mijn auto. Ik heb hier ook nog nooit praktijkvoorbeelden van gehoord.Jan the Man schreef: ↑ma 19 april 2021, 22:33Bij een frontale botsing bij een snelheid van 50km/u worden voorwerpen tot 50 keer zwaarder. Dus je lichtgewicht XC fietsje van 10kg weegt er dan 500. Als die tegen je hoofdsteun komt heb je geen nieuwe fiets meer nodig. Als de stoel je dan redt kop je een voorwiel van 1,5 kilo ook niet terug.
Daarom verbaasd het me soms als ik honden los in de auto zie. Die breekt dan bij zo'n impact, als het tegen zit, eerst de nek van de chauffeur of bijrijder en verlaat de auto dan via de voorruit.
Ciao
Jan
Waar woke is, is vuur
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2112
- Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
- Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje
Waarschijnlijk omdat die het niet meer kunnen navertellen
Ik maak me er overigens ook schuldig aan. Met een ruime kofferbak is het verleidelijk de fiets achterin te mikken in plaats van eerst de drager te monteren.
Ik maak me er overigens ook schuldig aan. Met een ruime kofferbak is het verleidelijk de fiets achterin te mikken in plaats van eerst de drager te monteren.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5243
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Ik wel een soort van. Stond net op tijd stil voor een kettingbotsing. Persoon achter mij had niets in de gaten en ramde me met 100km/u.
De autoradio ging door de achterruit naar buiten, en die zat dan nog wel vast (vroeger, toen ze nog achteraf gemonteerd werden). Heb ook crash test video's gezien van crash test hondje op de achterbank. Die brak dus de nek van de chauffeur, ging niet door de voorruit (was type teckel) maar werd wel uitgesmeerd tegen de voorruit.
Daarom bij mij altijd alles in de kofferbak, en als het hoger wordt dan de achterbank een rek. Een tas alleen op de bodem achter de voorstoelen.
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Ik bedoelde meer dat dit soort freak accidents de media wel zouden halen. Ik heb eigenlijk altijd een kinderfiets en wandelwagen achterin liggen, dat is samen ook 10kg. En ik heb ook vrijwel altijd de stoel achter de bestuudersstoel neergeklapt, omdat er vaak karton in de auto ligt en ik hem daarna nooit terugklap.. Ik zal dit toch eens heroverwegen en die bank naar beneden laten
Met de fiets achterin heb ik altijd het idee dat het wel stevig ligt en niet echt ergens heen gaat. Ik zorg wel dat het stuur niet precies zo zit dat ik geimpaled wordt bij een crash. Maar misschien is het wel gek dat ik nooit zou overwegen een bowlingbal los achterin te leggen maar een kinderfiets dan weer geen probleem vind.
Waar woke is, is vuur
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Het punt is dat bij dergelijke plotselinge heftige ongelukken je niet kunt voorspellen hoe het precies gaat lopen. Je kunt geluk hebben en op een paar cm gemist worden, of pech en het was je laatste autoritje ever.
Maar de meesten zullen -min of meer onbewust- denken zoals ik, mij overkomt dat niet...
Als je er van tevoren al vanuit gaat dat je bij een ongeluk betrokken raakt stap je niet meer in de auto.
Misschien toch ook maar eens op zoek naar zo'n rek wat achter de voorstoelen kan. Of toch maar elke keer die drager achter de fietsen vandaan trekken...
Maar de meesten zullen -min of meer onbewust- denken zoals ik, mij overkomt dat niet...
Als je er van tevoren al vanuit gaat dat je bij een ongeluk betrokken raakt stap je niet meer in de auto.
Misschien toch ook maar eens op zoek naar zo'n rek wat achter de voorstoelen kan. Of toch maar elke keer die drager achter de fietsen vandaan trekken...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Beetje kofferbak heeft ook punten om last te verankeren...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Als de fiets vast zit in de auto, dan komen die krachten niet vrij.
Is ook goed zonder ongelukken. Als hij bij elk bochtje gaat schuiven, dan moet je maar hopen dat ie heel blijft.
Is ook goed zonder ongelukken. Als hij bij elk bochtje gaat schuiven, dan moet je maar hopen dat ie heel blijft.
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik zat idd net te denken om vanaf nu maar eens een spanband over die fiets te trekken. De ogen ervoor zijn aanwezig.
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
-
- Extreme Biker
- Berichten: 549
- Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35
Ik zou verwachten dat het met een mtb achterin wel meevalt met een botsing. Die schuift een stukje totdat de fiets tegen de voorstoelen aan komt, wil dan kantelen en zal tegen het dak komen.
Het voorwiel kan wel makkelijk een projectiel worden.
Gelukkig fiets ik bijna altijd vanaf huis, dat is een stuk veiliger.
Het voorwiel kan wel makkelijk een projectiel worden.
Gelukkig fiets ik bijna altijd vanaf huis, dat is een stuk veiliger.
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2174
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
Overigens die factor 50 door Jan genoemd, zou betekenen dat jezelf in de auto met 50 G remkracht meemaakt, dat overleef je sowieso niet.
Loszittende lading is wel een aandachtspunt. Een volledig vlakke laadvloer met alle ruimte is dan toch een nadeel versus een plek in de auto waar je je fiets met moeite shocking klem in krijgt.
Loszittende lading is wel een aandachtspunt. Een volledig vlakke laadvloer met alle ruimte is dan toch een nadeel versus een plek in de auto waar je je fiets met moeite shocking klem in krijgt.
-
- Moderator
- Berichten: 16810
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Ik denk dat je onderschat wat voor krachten er vrij kunnen komen bij een flinke klap...modderfietser schreef: ↑di 20 april 2021, 10:51 Ik zou verwachten dat het met een mtb achterin wel meevalt met een botsing. Die schuift een stukje totdat de fiets tegen de voorstoelen aan komt, wil dan kantelen en zal tegen het dak komen.
Het voorwiel kan wel makkelijk een projectiel worden.
Gelukkig fiets ik bijna altijd vanaf huis, dat is een stuk veiliger.
Als het motorblok zo'n beetje onder je stuur eindigt doet die fiets wel wat meer dan een stukje opschuiven
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After