Fietsvervoer

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

modderfietser schreef: di 20 april 2021, 10:51 Ik zou verwachten dat het met een mtb achterin wel meevalt met een botsing. Die schuift een stukje totdat de fiets tegen de voorstoelen aan komt,
Beetje afhankelijke van welke 'aanloop' hij kan nemen. Fiets al tegen de stoel aanschuiven voorkomt dat hij veel kracht kan ontwikkelen. Op de crash test video's worden losliggende voorwerpen gewoon gelanceerd. En dan kan zelfs een flesje water gevaarlijk zijn. En dan is 50 km/u niet eens zo heel hard.

Test van ADAC (let op 2e testrun): https://www.youtube.com/watch?v=Q1jj4NAzfHQ

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je moet voorkomen dat het gaat schuiven.
Zodra lading gaat schuiven, ben je de sigaar.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Makkelijk schreef: di 20 april 2021, 08:41
Knakker29 schreef: di 20 april 2021, 07:18 Waarschijnlijk omdat die het niet meer kunnen navertellen :lol:
Ik bedoelde meer dat dit soort freak accidents de media wel zouden halen. Ik heb eigenlijk altijd een kinderfiets en wandelwagen achterin liggen, dat is samen ook 10kg. En ik heb ook vrijwel altijd de stoel achter de bestuudersstoel neergeklapt, omdat er vaak karton in de auto ligt en ik hem daarna nooit terugklap.. Ik zal dit toch eens heroverwegen en die bank naar beneden laten :o :D

Met de fiets achterin heb ik altijd het idee dat het wel stevig ligt en niet echt ergens heen gaat. Ik zorg wel dat het stuur niet precies zo zit dat ik geimpaled wordt bij een crash. Maar misschien is het wel gek dat ik nooit zou overwegen een bowlingbal los achterin te leggen maar een kinderfiets dan weer geen probleem vind.
Mijn opmerking was ook een beetje gekscherend (het is immers de lounge bar). Ik heb er geen enkel probleem mee om mijn fiets zo nu en dan achterin mijn auto te leggen, als het maar hard genoeg gaat of je een uitzonderlijk veel pech hebt kan alles kapot. Kleiner en zwaarder spul dat eenvoudig tussen de voorstoelen door kan is een ander verhaal, maar daar hoeft mijn bank niet voor naar beneden.
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Makkelijk schreef: di 20 april 2021, 07:15
Jan the Man schreef: ma 19 april 2021, 22:33
Bij een frontale botsing bij een snelheid van 50km/u worden voorwerpen tot 50 keer zwaarder. Dus je lichtgewicht XC fietsje van 10kg weegt er dan 500. Als die tegen je hoofdsteun komt heb je geen nieuwe fiets meer nodig. Als de stoel je dan redt kop je een voorwiel van 1,5 kilo ook niet terug.

Daarom verbaasd het me soms als ik honden los in de auto zie. Die breekt dan bij zo'n impact, als het tegen zit, eerst de nek van de chauffeur of bijrijder en verlaat de auto dan via de voorruit.

Ciao
Jan
Ok, dan liggen er vrijwel altijd gevaarlijkere objecten achterin mijn auto. Ik heb hier ook nog nooit praktijkvoorbeelden van gehoord.
Heb een keer een slipcurcus gevolgt en daar waarschuwden ze er voor..een paraplu op de hoedenplank kan een link dingetje worden.
De hond zit soms in de kofferbak en daar zit dan een rek voor.
Met bikes er in,zet ik de achterwielen of frame vast met spanband in verankeringpunten kofferbak(Volvo :winkie: )
:bier:
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Van 50 naar 0 met een kreukelzone van een halve meter is volgens mij zo'n 20g.

Kodiaq. Als ik alleen ga fietsen, ligt de fiets plat achterin, bovenop de achterbank. Ik zal de volgende keer de bijrijderstoel naar achteren schuiven zodat het achterwiel ertegenaan ligt.

Ik heb trouwens normaal gesproken een fietsendrager tegen de achterbank aanliggen. Hoeveel kan die bank hebben? (Er zit een veiligheidsrek boven)
________
Mijn fiets
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Geloof niet dat ik bevestigingspunten in mijn Volvo (v60) heb zitten, jij rijd zeker een XC?
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Knakker29 schreef: di 20 april 2021, 16:09 Geloof niet dat ik bevestigingspunten in mijn Volvo (v60) heb zitten, jij rijd zeker een XC?
Mijn V60 (modeljaar '21) heeft er 4 in de kofferbak, 2 in op de vloer en 2 aan de zijkant. Ook zit er standaard een vangnet bij voor boven de achterbank. Deze kun je meeklappen als je de bank neerklapt en span je dan achter de voorstoelen.

Heb optioneel een extra stevig hondenrek voor onze Guus (boxer van 30kg).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Dank Jan! Even gekeken en ik heb er inderdaad ook 4 plus nog 3 aan de achterkant van de stoelen, nooit opgevallen :oops: :D

Kwam ook nog een 12v punt tegen :winkie:
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Voor de koelbox
Lekker fietsen!
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Deze discussie wou ik dus even laten opgaan. Dat is dus waarom ik het niet veilig vond om fietsen in een gewone personenwagen te vervoeren. Vandaar dus aanschaf trekhaak en later fietsdrager.

Met wat puzzelen krijg ik mijn fiets en m'n zoontje zijn 16 inch mtb in de wagen. Hij zit vanvoor in een van de veiligste kinderstoelen. Maar wat heb je er aan als de hele mikmak in je nek komt vliegen? Toch maar eens werk van maken. Trekhaak wordt 8 mei gemonteerd.

Hier en daar zijn er altijd wel aanbiedingen voor fietsdragers, iemand tips/links?
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Goed plan, zeker als je meer fietsen wilt vervoeren is het sowieso makkelijker en met een kind heb je een extra verantwoordelijkheid. Ik heb toevallig de afgelopen week ook wat rondgekeken (ga volgende maand ook een haak laten monteren). Mijn voorkeur gaat in ieder geval uit naar een Thule, degelijk spul en altijd goede ervaringen mee gehad, alleen niet de goedkoopste.. Marktplaats kun je ook kijken, daar wordt doorgaans wel wat aangeboden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Willem Altes schreef: di 20 april 2021, 11:36 Overigens die factor 50 door Jan genoemd, zou betekenen dat jezelf in de auto met 50 G remkracht meemaakt, dat overleef je sowieso niet.
Loszittende lading is wel een aandachtspunt. Een volledig vlakke laadvloer met alle ruimte is dan toch een nadeel versus een plek in de auto waar je je fiets met moeite shocking klem in krijgt.
Ja dit. Je vliegende fiets is dan wel 1 vd mindere problemen, ook al krijg je m in je nek. Het is dan toch einde verhaal.
En een fiets die tegen de voorstoelen aan ligt kan geen projectiel worden.
Dus in de stationwagen het spul goed aanschuiven helpt ook.

Verder is hetgeen je op de fiets gaat doen meestal gevaarlijker dan de autorit er naartoe (of naar huis).
Geen excuus om in de auto gevaarlijk te doen, maar alles in het juiste perspectief.

Maar een spanbandje of een bagagenet is maar een kleine moeite.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
LosseSchroef
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 oktober 2013, 15:20
Mijn mountainbike: ...krijg ik met speels gemak kapot... :)

hitchhikerzguide schreef: di 20 april 2021, 22:14

Hier en daar zijn er altijd wel aanbiedingen voor fietsdragers, iemand tips/links?
Ik heb twee weken geleden een Pro user diamant gekocht met 20% korting, online bij vrijbuiter. Geweldige fietsendrager die makkelijk op de bergen is.
Nu ook op een gravelbike... :o
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

mijn mtb gaat achterin.
Achterbank plat en voorwiel eruit, dan met de bijrijderstoel maximaal naar voren geschoven past het allemaal net.

Zit zelf nog prima achter het stuur en mijn eigen stoel hoeft niets aan te gebeuren om de fiets mee te nemen.
Zodra de vriendin ook mee gaat, dan gaat ook het achterwiel eruit echter ligt de fiets dan nog steeds klem.

Maatje XL in een Renault Clio uit 2005 :P Ach kom er overal mee en past precies.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Naar aanleiding van dit topic heb ik nu standaard een spanband tussen de twee achterste ogen in de bagageruimte zitten. Als ik de fiets erin heb gelegd haal ik die band even over het stuur en trek 'm strak. Twee seconden extra werk maar de fiets wordt wel op z'n plek gehouden bij een noodstop of erger.

En voor de vakantiebagage (dan ligt de boel behoorlijk vol) heb ik nu een rek dat achter de voorstoelen wordt gemonteerd gekocht.
Af en toe moet je gewoon weer even een momentje van bewustwording doormaken voordat je actie onderneemt ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie