Fietsvervoer

Voor alle andere bikegerelateerde onderwerpen die de biker bezig houden.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

In afwachting van de plaatsing van m'n trekhaak en aankoop fietsdrager begin mei ben ik benieuwd op welke manier de mensen hun fiets vervoeren IN hun WAGEN (geen camionette). Ik heb een Skoda Octavia break en leg de achterzetels steeds plat, dekentje erin, voorwiel er uit. Maar toch altijd een smerig bende als de fiets vuil is bij slecht weer. Foto's en tips van setups?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

hitchhikerzguide schreef: do 15 april 2021, 21:29 In afwachting van de plaatsing van m'n trekhaak en aankoop fietsdrager begin mei ben ik benieuwd op welke manier de mensen hun fiets vervoeren IN hun WAGEN (geen camionette). Ik heb een Skoda Octavia break en leg de achterzetels steeds plat, dekentje erin, voorwiel er uit. Maar toch altijd een smerig bende als de fiets vuil is bij slecht weer. Foto's en tips van setups?
Ik heb een Mondeo wagon. Achterbank plat dropper inschuiven en dan past m’n Hightower XL er gewoon in. Ik maak me niet druk om wat zand of beetje modder.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 548
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Ik heb een oude mazda 6. De achterbank ligt standaard plat en ik heb er zeil er in liggen, dan heb ik geen last van een vieze fiets. Werkt ook prima als er tuinspullen of hout in vervoerd moeten worden.
Als ik het zeil dubbel klap dan zie je niks van het beetje modder wat er ligt.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik gooide hem altijd gewoon achterin de Passat. Hoefde er geen wiel uit te halen. Maar inmiddels geen passat meer dus nu een fietsendrager. Moet zeggen dat dat wel beter bevalt.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Ik rij een VW caddy en daar past hij rechtop in, ik stem mijn auto’s altijd af op mijn hobby’s. Zitten altijd vol met zand en modder.

Daarvoor een ook nog een ford focus gereden waar ik wel wat netter mee om ging, daar kon hij liggend in op een stuk bouwplastic.

Stem ook altijd de auto’s af op de kleur van mijn mountainbike.
Have fun!
Rinse.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

modderfietser schreef: do 15 april 2021, 22:39 Ik heb een oude mazda 6. De achterbank ligt standaard plat en ik heb er zeil er in liggen, dan heb ik geen last van een vieze fiets.
Is jou auto zo vies dan :o :lol: :lol: :lol:
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Toyota Yaris.
Achterbank ligt standaard plat met een oud gordijn eroverheen.

Voorwiel van de fiets eruit halen en ik leg hem er zo in, vies of schoon.
Eventueel nog een plastic zak tegen de voorstoelen waar het achterwiel tegen aan ligt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik gebruik nooit dekentjes. Ik heb m'n auto nu 2x laten schoonmaken door een detailing bedrijfje uit de buurt. Voor 80 euro is het smerigste interieur strak, voor 150 euro is de buitenkant ook als nieuw. Maar de fiets gaat meestal achterop. Ik vind het gewoon een stuk prettiger, ook al heb ik een Leon ST waar de fiets makkelijk in past.

Heb een tijdje een Honda Civic Hybrid gehad. Daar kon de achterbank niet van plat en er zat geen trekhaak in. Dan moest de fiets dus op de achterbank en dat ging ook best goed. Eigenlijk past een MTB altijd wel prima in een auto :-q
Waar woke is, is vuur
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Heb standaard 2 verhuisdekens in de auto liggen, o.a. voor de fietsen. In mijn vorige Fiësta paste precies een XL frame zonder voorwiel, dan moest ik wel de passagiersstoel helemaal naar voren en rechtop zetten. Het achterwiel paste dan precies tegen beide voorstoelen.
Met passagier of met 2 fietsen moest ook het achterwiel eruit. Na 8 jaar zaten er wel de nodige krasjes en vegen in het interieur door de pedalen.

In mijn huidige Leon heb ik meer ruimte maar zijn de verhoudingen ook iets anders, daardoor passen mijn fietsen gek genoeg net iets minder "zuigend" :lol:.

Trekhaak laat ik er nog opzetten voor vakanties.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik merk wel dat sinds de 29ers en lange geometrie het allemaal wat minder ruim past als vroeger :D

Wij hebben ook een station (Focus) en daar ligt standaard een stuk vijverfolie achterin. Als ik ga fietsen is het bank plat, folie uitvouwen en fiets (voorwiel los) erin. Dat is sneller dan wanneer ik eerst de fietsendrager tevoorschijn moet halen, daar staan namelijk de fietsen voor...
Die vijverfolie kun je op maat laten snijden bij een goed gesorteerde bouwmarkt, desnoods kun je 'm zo groot kiezen dat je de zijkanten nog omhoog kunt zetten. Wat in de zomer makkelijker gaat dan in de winter, dan is-ie stugger :D

Bij mij ligt de folie alleen op de vloer en er komt weleens een band tegen de zijkant van de auto of achterkant van de stoel maar dat poets je desgewenst makkelijk genoeg weer weg. Ik geef er iig altijd de voorkeur aan de fiets in de auto mee te nemen, alleen als er twee bikes meegaan (of de auto vol met vakantiebagage ligt) hang ik de drager eraan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

kermit schreef: vr 16 april 2021, 14:26 Ik merk wel dat sinds de 29ers en lange geometrie het allemaal wat minder ruim past als vroeger :D

Wij hebben ook een station (Focus) en daar ligt standaard een stuk vijverfolie achterin. Als ik ga fietsen is het bank plat, folie uitvouwen en fiets (voorwiel los) erin. Dat is sneller dan wanneer ik eerst de fietsendrager tevoorschijn moet halen, daar staan namelijk de fietsen voor...
Die vijverfolie kun je op maat laten snijden bij een goed gesorteerde bouwmarkt, desnoods kun je 'm zo groot kiezen dat je de zijkanten nog omhoog kunt zetten. Wat in de zomer makkelijker gaat dan in de winter, dan is-ie stugger :D

Bij mij ligt de folie alleen op de vloer en er komt weleens een band tegen de zijkant van de auto of achterkant van de stoel maar dat poets je desgewenst makkelijk genoeg weer weg. Ik geef er iig altijd de voorkeur aan de fiets in de auto mee te nemen, alleen als er twee bikes meegaan (of de auto vol met vakantiebagage ligt) hang ik de drager eraan.
Dat is wel een goeie!

Zou eigenlijk iets op maat moeten maken wat precies achterin past en aan de voorstoelen vastgehaakt kan worden, scheelt een hoop gedoe.
Je hebt wel kant en klare kofferbakhoezen, maar volgens mij zijn die allemaal voor aan de achterbank, ipv aan de voorstoelen.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

op dak?


Afbeelding
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Toch best veel mensen die net zoals ik, voorlopig althans, de fiets in de koffer doen. Wat bij een ongeval? Lijkt me niet echt zo veilig.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Want?
Waar woke is, is vuur
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Wegens de onmogelijkheid om trekhaak te kunnen plaatsen, neem ik hem 50% mee op het dak. Overige 50% in de auto. Laatste is gewoon leuker rijden als je verder moet.

Altijd wel met zeil eronder. Is geen moeite en zelfs handig om fiets eruit te trekken.
Plaats reactie